دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.
☚برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.
1405/2/24
سلام و عرض ادب اطلاعاتی میخواستم جهت اینکه آیا میشود برای منی که هم در ایران به دنیا آمدم و تحصیل کردم تابعیت ایران را کسب کنم یا اصلا راهی داره برای اقدام .ممنون
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
با سلام من معافیت پزشکی ترنسکشوال دارم امکان داره در مراکز نظامی کار کنم؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
با عرض سلام وقت بخیر و خسته نباشید در خصوص جرم قمه کشی که شخصی بنده را با قمه زده بود هم دستم شکسته بود هم سرم بخیه خورده بود بعد از تکمیل مدارک شایت و پزشک قاونی،و شاهد ها در دادگاه،متهم فقط 500میلیون وثیقه گذاشتن ایا در اولین دادگاه قاضی محترم بازهم از متهم مثیقه میخواد یانه اصلن من و متهم رویه رو ندشدیم تو دادگاه امکان داره تو اولین دادگاه روبهرو بشیم و قاضی بعد از صحبت کردن وثیقه بخواد،اصلن در چنین جرم کیفری چند با وثیقه میگذارند
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
عدم تمکین زوجه و مهاجرت به آمریکا
اگر زنی در آمریکا زندگی میکند و شوهرش در ایران هست و زن جهت برگشت به زندگی تمکین نمیکند ، آیا میتواند بدون اجازه شوهر و بدون هیچ دلیلی طلاق بگیرید و ازدواج کند در صورتی که ما دو تا پسر 12 و 21 ساله داریم که الان پیش مادرشان در آمریکا هستند
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
با سلام بنده فرزند شهید هستم و بمدت دو سال پرستار طرحی از دی ماه 1402 تا دی ماه 1404.و الان بمدت 4ماهه طرحم تموم شده.آیا میتونم پیگیری تبدیل وضعیت خود بشم؟ یا اینکه از چ طریقی میتونم طرحمو تمدید کنم.آیا امتیازی شامل میشه؟ ممنون از پاسخگویی
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام من موتور سواری را بلدم کامل و عشق موتور کراس هستم خیلی دوست دارم من 15 سالمه و موتور های مینی کراس 70 سی سی بدونه گواهینامه هست و بدونه پلاک اصلا لازم نداده ولی بابام میگه نه چجوری راضیش کنم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام وقتتون بخير ممنونتون ميشم اگر پاسخ بفرماييد من مادرم چندوقته فوت شدن يك اپارتمان به نام خودشون داشتن كه سالهاس خواهرم توش زندگي ميكنه و كسي هم حق ورود نداشت الان من چه مراحليو بايد طي كنم براي گرفتن حق خودم از اون خونه? ميشه به ترتيب بفرماييد لطفا ممنونم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام برای اخذ یک گواهی پرداخت از یک شرکت از من دستور قضایی یا دادگاه خواستند تا مدرک را به من بدهند. روند کار چگونه است و از کجا باید شروع کرد؟ ممنونم.
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام من یک دستگاه اپاچی با برگه اوراقی خریداری کردم و بعد از چند وقت موتور را فروختم به شخص دیگری باذکر قولنامه الان از آگاهی تماس گرفتن میگن موتور رو گرفتن شماره های موتور دستکوب بوده و سرقتی میباشد من رفتم خودم رو معرفی کردم والان راکب یا همان خریدار موتور میگه پولم رو پس بده من تو قولنامه نوشتم موتور فاقد پلاک و مدارک میباشد وهرگونه مشکلی از لحاظ قانونی تاتاریخ معامله پاسخگو هستم آیا من باید به خریدار پول پرداخت کنم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام خانم درتاریخ 1404/12/20ترک منزل کرده اظهارنامه فرستادم ودادخواست تمیکنم دادم 1405/02/26جلسه حضوردارم ولی ایشان تو دادخواست نفقش به دروغ تاریخ 1404/12/01اظهار داشته چطوری میتونم ادعای کذبشو ثابت بکنم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
بنده اگر 17سال 12ماه 29روز باشم و ویزا بلیطم هم از قبل گرفته باشم و بلیطم هم برای 17سال 12ماه 29 روزگی باشه اجازه خروج از کشور دارم یا بخاطر سربازی ممنوعالخروج هستم؟ رضایت پدر مادر برای خروج از کشور دارم و برسم 18سالم هست میتونم کارای اداری و بانکی خودم رو انجام بدم؟ مثل رفتن سرکار و افتتاح حساب بانکی و گرفتن سیمکارت و تمدید ویزا؟ و 5سال بعد پاسپورت هم میتونم تمدید کنم ؟ چون 5سال اعتبار داره (پسر هستم) و برم دیگه برای تمدید ویزا بخاطر سربازی مشکل پیدا نمیکنم یا خیر لطفا چناچه اطلاعاتی دارید ارائه بدید ممنونم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام وقت بخیر یه زمین شش دونگ هستش 4/5 مالکش خودمم 1/5 دونگ سهم شخص دیگری هستش نه می خره نه میفروشه باید چکار کنم اگر تو مزایده بزارم باید مبلغ کل زمین به دادگاه پرداخت کنم یا فقط١/5 دونگ؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
تحویل کلید بلوک و واحد خریداری شده
من چند ماهه یک واحد آپارتمان مسکن مهر خریداری کردم که البته هنوز تکمیل نشده و پیمانکار در تحویل کلید بلوک و واحد کوتاهی می کنه و هنوز تحویل نداده آیا من می توانم یک قفل و کلیدساز ببرم سر ساختمان و کلید برای خودم بسازم مشکل قانونی نداره؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
باسلام اینجانب........ به وکالت از ورثه 000000 باتوجه به اینکه سند به نام پدر بزرگ اینجانب میباشد همه برادرها وخواهرها به من وکالت داد شده برای پیگیری کار حال با توجه به موارد اشاره شده در سالهای 98. 99 شرکت انتقال نفت گ. از زمین مورد نظر خط لوله نفت را انجام داد نمایندگی گ. اعلام نمود که افرادی که لوله از نامشان عبور نموده است باید برای تشکیل پرونده اقدام نموده تا خسارت پرداخت شود من هم مثل بقیه افراد این کار کردم ولی بنا به دلایلی روند پرداخت برای من به بهانهای مختلف عقب افتاد تا اینکه دفتر شرکت که در استان بوشهر بود انتقال شد به تهران با پیگیریهای دوباره تشکیل پرونده نمودام استعلامات انجام شد تمام مدارک مورد نیاز به دفتر تحویل دادم نامه نگاری انجام شد برای تعیین کارشناسی کارشناسان انتخاب شده قیمت وارزش ملک را تعیین نموده به اینجانب وشرکت ابلاغ شد ولی باز هم کارشکنی شروع شد هفت ماه از کارشناسی میگذرد ولی هنوز پول پرداخت نشده فقط بهانه امروز فردا است راهنمایی بفرمایید
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
بنده یک دوست دارم متولد 1390/03/19 پارسال شناسنامه عکس دار گرفت و رسید کارت ملی و عکس شناسنامه اش هم دارم بنده متولد 1391/04/06 هستم امسال روز تولدم میتوانم برای عکس دار شدن شناسنامه و دریافت رسید کارت ملی اقدام کنم یا خیر ؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
شناسنامه فردی 56 ساله حدود 20 سال قبل منع خدمات و در ادامه توسط ثبت احوال ضبط شده؛ به دلیل نا آگاهی پیگیر نشدند برای بررسی، اکنون با توجه به اینکه ایشان قبلا دارای شناسنامه،کارت ملی و همچنین انجام دادن خدمت وظیفه سربازی و داشتن کارت پایان خدمت هستنند و در ضمن قبل از منع خدمات برای 2 دخترشان شناسنامه گرفته اند و فرزندان دارای هویت هستند میشود افدامی برای رفع منع خدمات انجام داد؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام شخصی از پدربزرگم سال 53 یک متردرپانزده متر پشت خانه نوشته عادی داره درصورتی هیچ جهات اربعه ای مشخص نشده ود مجاورشم زمین شخص همسایه وجود داره مدتیه بچه هاش مدعی شدن ماراه داریم پشت خانه
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام من متولد 75هستم و می خواهم به به دلیل بحث ازدواج سنم رو 79کنم بدون سند و مدارک آیا وکیل خبره می تواند در این زمینه کمک کند
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
در روبیکا از من کلاهبرداری شده، هزینه واریز کردم و محصول ارسال نکردن چکار کنم؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام دوسال قبل شخصی از تلگرام به من پیام داد که برای من ارز بفرست من پولشو بهت میدم ، پول رو ریخت و من ارز رو فرستادم براش نگو پولی که ریخته بوده از کارت یه شخص دیگه دزدیده بوده طرف هکر بوده مستقیم پولو از حساب یارو ریخته بوده تو حساب من الان اون شخصی که پولش توسط هکر دزدیده شده و به حساب من ریخته شده منو شکایت کرده حسابام بسته شده میخواستم بدونم آیا از دوسال پیش تا الان نسبت به اون پول تاخیر نادیه تعلق نمیگیره ؟شخص میتونه همچین ادعایی کنه ؟و اینکه من بدون داشتن مدرک میتونم از اون شخص شکایت کنم و بگم که حتی شخص تلگرامی هم خودش بوده حالا هم خودش میخواد پولو پس بگیره ؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام چک صیادی دارم مبلغ 2میلیارد تومن.درشهریور1402 ثبت رسمی شده وتاریخ مربوط به 20دیماه 1404 هست.هنوز هیچ موجودی نداره و برگشت نردم بخاطر اینکه مشکل بیشتر پیش نیاد5.مشخص تر شد طرف کلاهبردار و نزول خور و کلاهبردار هست که بعد از تحویل چک به من همسرش مهریه گذاشت اجرا و حساب بانکی و ... مسدود هست و هیچ اموال و پولی ندارد که همه را درطول یکسال نیز از من اخاذی کرده بود بابت گردش زندگی شخصی اش و فقط چک نزد من ماند.درحال حاضر تهدید الکی میکند همش بابت اینکه برگشت بزنم شکایت میکند که میگویم خودت پر کرده ای و ...البته میدانم که تهدید است ولی صرفا چون تماما هیچ پولی ندارد و هنوز تهدید الکی میکند وپای ابروی خودم درمیان است چه کاری میتوانم انجام دهم؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
واریز وجه خرید به حساب شخص ثالث
سلام وقت بخیر، یکی از اقوام نزدیک من چند کالا (تعدادی پنکه سقفی نو به مبلغ جمعا حدود 30 میلیون) را در بازار آزاد به شخصی فروخته و رسید هم داده و خریدار به تقاضای فروشنده یک چک در وجه شخص ثالث صادر کرده. شخص ثالث هم باید چک رو که جهت خرید صادر شده، توی سامانه صیاد تایید کنه که پول بیاد به حسابش. 1- آیا در چنین معامله ای دریافت وجه به حساب شخص ثالث، تخلف محسوب میشود و عواقب قانونی برای شخص ثالث دارد؟ 2- آیا پیشنهاد می شود شخص ثالث از دریافت وجه و همکاری در چنین معاملاتی خودداری کند؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
ابلاغیه جدید برام آمده با این متن
پرونده با علت طرح رسيدگي بدوي نسبت به اتهام ارتكاب فعل حرام در تاریخ 1404/02/15 ثبت گردیدپرونده با علت طرح رسيدگي بدوي نسبت به اتهام ارتكاب فعل حرام در تاریخ 1404/02/15 ثبت گردید.به چه معناست ممنون میشم راهنمایی کنید
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
باسلام خدمت وکلای عزیز بنده تحت پوشش بهزیستی میباشم حرکتی جسمانی متوسط و مدارک کمیسیون پزشکی و گواهی بهزیستی درصد متوسط در پرونده است و در شورا سازش نکردم و در اطلاع رسانی رونده کاره شورا را نوشته پرونده الکترونیک با نامه به دادگاه صلح ویژه خانواده تامین دلیل و حصر وراثت ثبت گردید یعنی دادگاه مدارکهام را قبول کرده و حصروراثت یعنی باید پدرم ارث من را بدهد در ضمن پدرم طلاق مادرم داده و در عده طلاق هستند آیا مادرم که از من مراقبت میکند پدرم میتواند مادرم را از خانه بیرون کند چون من بخاطره ناتونی ام قادر به کار کردن نمیباشم و تمام در لایحه دفاعیه گفتم از وکلا خواهشمندم بهم بگین....
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
پدرم و عموم سال51بین خودشان زمین کشاورزی تقسیم کردن بدون نوشتن تقسیم نامه به صورت شفاهی و پدرم چندهکتاری بیشتر از عموم برده ونسبت بهم اعتراضی نداشتن عموم درزمان حیاتش سهمش را فروخته و بعد از شش سال فوت کرده ووراثش هم اعتراضی به پدرم نداشتن پدرمم چهارساله فوت کرده والان وراث علیه ماشکایت کرده که پدرم اون زمان زمین زیادبرده ودردادگاه هم موفق شده حالا درخواست اجرت المثل ازسال 51تا حالاکردن وشاهد هم دامادشان شوهریکی از شاکیها اوردن ایا میتوانند اجرت المثل زمان پدرم راهم ازمابگیرن یافقط ماله زمانی که زمین به مارسیده رابگیرن ایا شاهدشان قابل قبوله
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
با سلام در موضوع مستمری بازماندگان منظور از تحت تکفل پدر بودن در دوران حیات پدر دقیقا معنی اش چیست لطفاً
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
باسلام.با توجه به توصیه های شرعی در مورد پنهان نگه داشتن ازاله بکارت در هنگام ازدواج و اجباری نبودن معاینه بکارت قبل از عقد و امکان صدور غیرواقعیه این گواهی توسط پزشکان خصوصی و عدم معاینه پزشکی قانونی در این مرحله از ازدواج چطور میشه به یقین رسید؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام من در حین بتن ریزی سقف به ارتفاع 15 متر ریزش کرد و سقوط کردم دراین حادثه از کارفرما شکایت کردم کارفرمای اینجانب نیز پیمانکار شرکت سازه میباشد در این حادثه چه کسانی مسول هستندآیا شرکت بتنی که بتن ریزی میکرده هم مسئولیت حادثه رادارد
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
آیا مرد به تنهای میتواند صیغه نامه رافسخ کند در حالی که سند صیغه پیش زن هستش واین که اگر فسخ کند تمام مهریه را باید بدهدمثلا اگر زن را برای یک سال صیغه کرده باشد و فقط دو ما باهاش بود چقدر مهریه باید بدهد
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام من در یک شرکت خصوصی 3 سال و نیم کار کردم و تا آخر سال 1404 قرارداد داشتم که دو هفته قبل از پایان قرارداد به من گفتن دیگه قراردادت تمدید نمیشه تا به امروز حقوق اسفند و سنوات رو به من ندادن و بیمه بهمن و اسفند رو هم ندادن الان من درخواست بیمه بیکاری دادم که بخاطر این موضوع رد شده و قبول نکردن حتی بیمه تکمیلی رو هم پرداخت نکردن و الان یه عمل جراحی دارم که بخاطر این موضوع نمیتونم انجامش بدم باتوجه به شرایط موجود میتونم درخواست بازگشت به کار بدم و آیا اداره کار تایید میکنه؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...خطایی رخ داده است. لطفا دوباره امتحان کنید
کاربر گرامی؛ در حال حاضر ارسال کد از طریق پیامک با اختلال سراسری مواجه است. در صورتی که هم اکنون پیامک به دست شما نرسید، لطفا در زمانی دیگر مجددا تلاش نمایید.