درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/28

بیمه از کار افتادگی

سلام بنده در زندان دچار حادثه شدم ودیعه تعلق گرفت و از ناحیه بالای ارنج دست راست تا مچ دستم پلاتین و فیکستاتور گذاشتن وجراحی 2 مرتبه شدم آیا حقوق ازکارافتاده گی تعلق می‌گیرد 80 درصد مقصر زندان شناختن 20 درصد بنده

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

فروش ملک شریکی

سلام یه ملک داریم برای 3 نفر به طور مساوی با 3 سند تک برگ ملک قابل افراز نیست یکی ازشرکا اگه به دادگاه مراجعه کنه میتونه همه رو بفروشه یا دادگاه عقط اقدام به فروش همون قسمت فرد میکنه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

مشکل اعصاب همسر

سلام من همسرم بسیار بدهن و بی اعصاب هست حتی دست به زن هم داشته و تمامی مشکلاتمون از زمانی ک عقد کردیم تا به این لحظه ک الان به مدت 7 ماه خانه داریم بوده و هرزمان خواستم باهاش صحبت کنم به هیچ نتیجه ای نرسیدیم.مدام هم با خانوادم مشکل داره و میگه من راضی نیستم اونا بیان روی فرش خونم و بارها سعی کرده منو از رفت و آمد به خونه پدر و مادرم منع کنه.برای اومدن به مشاوره خانوادگی هم ممانعت میکنه و میگه من هیچ مشکلی ندارم و نمیام مشکلو تو داری پس برو مشکلتو حل کن.الان هم میگه من بچه میخوام من هم به خاطر دلایل زیاد درحال حاضر بچه ای نمیخوام به همین خاطر میگه منرو داری منع میکنی از فرزند آوری.بارها سعی داشته به دلیل آوردن فشارهای روانی و دروغ های پی در پی کاری کنه تا قهر کنم برم خونه پدرم تا بتونه عدم تمکین بگیره. مدام فشارهای روانی به من میاره تا واکنش نشون بدم و از تمام واکنشاتم فیلم میگیره و صدا ضبط میکنه و باهمونا تهدیدم میکنه. بارها پیش اومده موقع بحثامون قهر کرده رفته داخل ماشینش تو پارکینگ خوابیده و خانوادش میگن پسرمونو از خونه بیرون میکنی. میشه کمکم کنید و بگید من چه کاری میتونم انجام بدم تا حقی از من گرفته نشه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

کلاهبرداری ماشین

باسلام پراید 87 خریدم سقف سالم شاسی سالم بعد 24ساعت کارشناسی بردم ماشین سقف تعویض وشاسی خورده درآمده میتونم معامله را فسخ کنم قولنامه ندارم وکالت از فروشنده دارم و اسکیرین شات از آگهی ماشین که سقف و شاسی سالم هست را دارم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

هزینه تعمیر

سلام تعمیر گاه از بنده بابت تعمیرات خودرو ام دادخواست طلب وجه بابت تعمیرات به دادگاه فرستاده. موضوع اینکه خودرو من توسط شخص دیگری (ثالث) به تعمیر گاه جهت تعمیر تحویل شده و در اصل تعمیر گاه و ایشان با یکدیگر طرف حساب هستند و من اطلاعی از تعمیرات انجام شده و هزینه های آن ندارم دفاعیات بنده در همین دادخواست چگونه باشد تا تعمیر گاه مجبور شود وجه طلب اش را از ثالث ذکر شده بگیرد چه باید بگویم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

تمکین

سلام وقت بخیر اگر دادخواست تمکین زوج بار اول به دلیل خوف ضرر جسمانی زوجه و احتمال تشدید نزاع در فرض حضور وی در منزل مشترک رد شده باشد و از آن تاریخ زوج و زوجه از هم جدا زندگی کرده باشند و هیچگونه ارتباطی باهم نداشته باشند و هیچگونه دعوتی از سمت زوج جهت برگشت به زندگی مشترک صورت نگرفته باشد،اگر زوج مجدد دادخواست تمکین دهد ایا مجدد رد می‌شود و یا احتمالی برای صدور رای تمکین به نفع زوج هست ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

پرینت چت های روبیکا و ایتا

سلام میخواستم بدونم میشه پرینت چت های روبیکا و ایتا رو گرفت اگه میشه از چ طریقی باید اقدام کنیم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

خلع ید

سلام وقت بخیر برای اقدام به خلع ید زمینهای کشاورزی گفتن چون حدود زمینهای رو ما نمیدونیم نسبت به کل مزرعه مد نظر خلع ید بزنیم برای اینکار میگن دونستن مشخصات تمام کشاورزان اون منطقه الزامیه به جهاد کشاورزی مراجعه کردیم مشخصات اونا رو نمیدن میگن با تحقیقات محلی باید به نتیجه برسیم الان موندیم چه کار کنیم چون کشاورزان تصرف کردند همراهی درستی انجام نمیدن یعنی هیچ راه حل دیگه ای نداره ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

حقوقی

باسلام،بنده سال1401درطرح پیش فروش ایران‌خودرو، خودرویی با گواهینامه خانمم ثبت‌نام کردم و قرار بر این شد که بعداز تحویل خودرو،سند مالکیت خودرو بنام بنده انتقال یابد،خلاصه اینکه خودرو سال 1403باکلی کش مکش با ایران‌خودرو ،تحویل گرفته شد،بعد از مدتی از خانمم خاستم که انتقال سند بزنیم بااینکه بفروشیم و یه کسب و کاری براامورات زندگی مهیاکنیم،که خانم بنده کلا زد زیر همه چی وگفت ماشین برای منه،وتا به این ساعت هم به هرجور ممکن نتونستم بهش بفهمونم که وعده ما این نبود، درضمن 70٪مبلغ خودرو از کارت بنده به کارت خانمم واریز شده و ایشون از کارت خودشون مبلغ رو انتقال دادن به حساب ایرانودرو،و30٪مبلغ رو از حساب خودم انتقال دادم،عاجزانه ازشما درخواست راهنمایی دارم که راه قانونی داره که بتونم از حقم دفاع کنم،سپاسگزارم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

برای آزادسازی ماشین توقیف و تعویض پلاک آن

باسلام من سه سال پیش ماشین تهیه کردم بعد دیدم این ماشین توقیف است یعنی صاحب پلاک توقیف زده زنگ زدم گفت من به صاحب قبلیش وکالت دادم تعویض پلاک نکرده والان رفع توقیف نمیکنم خلاصه تاسه سال من بااین ماشین به سختی مسافرکشی کردم الان ماشین گرفتن توپارکینگه آیاالان صاحب پلاک را باید من راضی کنم وکالت بده یا قانون مجبورش می‌کنه ومن مقصرم ژاپن که وکالت برای تعویض پلاک نداده؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

حقوقی

20 سال پیش شخصی خانه خود را به دلیل اینکه به او کار کرده بود می دهد. ( مثلا در ساختن به او کمک کرد و یا در روستا چوپانی گوسفندان را می‌کرد) البته هیچ قولنامه و سندی به اسم او نمی دهد . حالا بعد از سال ها شخص راضی نیست آن خانه را به برادرش دهد آیا برادرش میتواند با آوردن شاهد ادعای وراثت کند میتواند خانه را از او بگیرد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

رضایت دادن به پرونده دخالت در امور پزشکی

دوساله که درگیر شکایتی هستم به کلینیک دندانپزشکی رفتم و طی درمان بودم که از نارضایتی تمام متوجه شدم کسی که پزشک بوده فاقد مدرک است و دانشجوی دندانپزشکی است بعد از شکایت و متهم شدن دانشجو قرار بر رضایت گذاشته اند که مبلغی من دریافت کنم و رضایت بدهم این رضایت چگونه است؟ ایا نیاز به گرفتن وکیل دارد؟ بعد از رضایت میتونم هزینه های پزشکی قانونی و دادسرا و نظام پزشکی و مطالبه کنم؟ هنوز نه پولی گرفته ام و نه رضایتی دادم میخوام بدونم الان با رضایت من چه حقوقی از من گرفته میشود؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

هزینه تعمیر خودرو

سلام موضوع اینکه خودرو من توسط شخص دیگری (ثالث) به تعمیر گاه جهت تعمیر تحویل شده و در اصل تعمیر گاه و ایشان با یکدیگر طرف حساب هستند و من اطلاعی از تعمیرات انجام شده و هزینه های آن ندارم حتی نمیدانم در کدام تعمیر گاه و کدام مکانیکی بوده است حال تعمیر گاه از بنده بابت تعمیرات خودرو ام دادخواست طلب وجه بابت تعمیرات به دادگاه فرستاده. قصد دارم حقیقت را طی لایحه یا در جلسه رسیدگی اعلام نمایم که شاکی را نمی‌شناسم و بدهی را قبول ندارم آیا به این روش تعمیر گاه مجبور میشود پول را از شخص ثالث که خودرو را به آنها تحویل داده و سپس تحویل گرفته بگیرد یا دادگاه رأی علیه من میدهد !؟ روش دفاع من چگونه باشد !؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

انتقالی به شهر دیگر

با سلام و احترام بنده کارمند شرکتی دانشگاه هستم از شهر دیگری ازدواج کرده و همسرم شرط ضمن عقد نموده که محل سکونت شهر او باشد، با توجه به تبدیل وضعیت قراداد کار معین که قرار است صورت پذیرد آیا امکان انتقال وجود دارد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

ديوار ،حصار كشی باغ

سلام و درود من يه باغ دارم بر جاده مردم اشغال ميريزن يا خانوادم راحت نميتونن باغ بشينن بخاطر رفت و امد سوال من اينه الان من ديوار بكشم ميان خرابش ميكنن با مثلا يك متر بلوك بكشم از بالاش حصار بكشم در چه صورت من ميتونم دور باغ ديوار يا حصار بكشم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

چک برگشتی

سلام.سه فقره.چک جمعا سیصد میلیون.پرسش.یکهفته پس از صدور اجراییه.وجه چکها را فراهم.و واریز نمودم.تامین موجودی.رفع اثر انجام شد.ایا نیاز هس به دادگاه یاجای خاصی مراجعه کنم یا نه به شاکی اطلاع دادم که واریز شد. ممنون در پناه حق

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

تصادف

سلام همسرم چندماه پیش باماشین خودش پراید با یه موتورسوار تصادف کرده پلیس راه اومدکروکی کشید مقصر اون اقا بود همسرم دیگه شکایت نکرد برای خسارت به ماشین چون جزئی ببود اما فرزندان اون اقا بعد یک ماه رفتن باپارتی کروکی رو تغییر دادن و شکایت کردن میخوان از همسرم دیه بگیرن با پارتی بازی همسرم چطوری میتونه ازخودش دفاع کنه چطوری کروکی اول پیداکنه ورو کنه ممنون از پاسخ شما

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

دخالت در امور پزشکی

سلام و وقت بخیر به کلینیک دندان پزشکی مراجعه کردم طی درمان متوجه شدم پزشک ، دانشجو بوده و فارغ از مدرک دندانپزشکی هستند بعد از شکایت از دانشجو و مسئول فنی کلینیک و کسی که دانشجو را استخدام کرده بود با پرداخت پول از جانب دانشجو قصد رضایت دادن دارم ایا این رضایت من تمامی شکایت های روی پرونده را میبندد؟من میتونم فقط به یک نفر رضایت بدم و ادامه شکایتم از مسئول فنی و دیگران و ادامه بدم؟ هزینه های دادرسی چی میشه؟ و اینکه اگر چه چیزی داخل دفتر رسمی نوشته بشه این حق و حقوق من و ازم میگیره؟ ممنون از شما

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

خانواده

سلام .وقت به اگر در وکالت در طلاق بلاعزل قید شده باشه هرشرط ضمن عقد یعنی وکالت مشروط به عقد نامه است چون یک تعهد محضری هم هنگامدوکالت داده ام و سه شرط دارد دیوان حکم طلاق به علت ندلشتن وکیل مع الواسطه واینکه زوجه مدرکی خلاف تعهد نداشته نقض کرده

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

طلا

سلام سال 1402خواهرم طلا شو فروخت و بمن پولش رو داد قرار بود من یک ماه به اون برگردونم که اونم باعث دعوا وجدانی بین خونوادم شود هر موقع میرفتم باهاش حرف بزنم می‌گفت من طلامو طبق روز می‌خوام حالا در حالی که اون طلاشو فروخت و پولش رو به من داد 39تومن بود الان میگه طبق روز باید طلامو بدی زیاد خواهی میکن الان طلا باید بدم یا همون پولو

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

کوتاه کردن فامیل

سلام بنده نام خانوادگیم باقرملائی هست سوالم اینه که آیا میتونی باقر رو حذف کنم و فقط ملائی باشه؟ و اینکه دردسر داره یا راحت صورت میگیره؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

طرح مهربانی

سلام دیروز به کافی نت رفتیم به شخصی که باهام بود شک دارم بهم گفتن امتیاز به حسابت میدیم و در ازای وام مبلغ 50میلیون رو بهت میدیم وضامن هم خودمون داریم.برای اعتبار سنجی به کافی نت رفتیم ومن کدملی رو دادم واون شخص که باهاش رفتم شماره وکدملی ازم داره میتونه مشکل ساز شه مننونم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

نشت لوله آب شرب

سلام.خسته نباشید من دریک آپارتمان 8واحدی هرطبقه 2واحد درطبقه 4 زندگی میکنم همسایه طبقه او دو ماه پیش زنگ زده میگه حموم من دیواراش نشتی داده کندم لوله آب شرب طبقه چهار واحد من ازدیوار حموم رد شده وسوراخ شده دیوار حموم من نم داده کندم تعمیرش کردم حالا باید خسارت‌ شا بدی وگرنه من لوله رو قطع میکنم که آب بالا نره سوال آیا من مقصرم وباید هزینش من پرداخت کنم یا خیر ممنون میشم راهنماییم کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

لیزینگ خودرو

سلام من یک ماه هست که با شرکت لیزینگ خودرو تسویه کردم و برگ سبز و مدارک خودرو رو گرفتم اما شرکت از دادن نامه فک رهن خودرو طفره می رود و یک ماه است که به این دلیل نتوانسته ام خودرو را بفروشم و باعث خسارت مالی شده ام چطور می توانم با احتساب ضرر و زیان خسارتم را از لیزینگ مربوطه بگیرم؟ مدارک مربوط به مکاتبات و عدم انجام کار توسط لیزینگ موجود است.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

وام ازدواج

سلام خسته نباشید بنده 3سال پیش وام ازدواج رو فروختم قسط خودم پرداخت شده و تموم کرده مونده مال همسرم و طرف که قسط هارو پرداخت نمیکنه باید چیکار کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

اتمام قرارداد

سلام وقت بخیر پنج سال تو شرکت سابقه دارم اخرین روز سال بهم گفتن از فردا سرکار نیا قرارداد نداری. باهم قرارداد نبستن . الان باید چکار کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

گرفتن شناسنامه برای اتباع

سلام من پسرم حاصل ازدواج مادر ایرانی وپدر افغانی هست و25 سال دارد پسرم یک سال میشه که با دختر افغانی عقد کرده دختر دارای کارت موقت 4 بوده که اونم باطل شده میخواهم برایش شناسنامه بگیرم درضمن پسرم شناسنامه ایرانی گرفته لطفأ راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

دو تیکه بودن ماشین

سلام من ماشین و یک ماه ویش بردم کارشناسی گفت ماشین بی رنگه الان خواستم ماشین و بفروشم بردم کارشناسی گفت ماشین دو نیکست الان بعد یک ماه میتونم شکایت کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

کاشت درخت گردو

باسلام .بنده چند سال 4 سال پیش اقدام به کاشت نهال گردو درمین خود که بافاصله های 2متری از مرز زمین همسایه کرده ام حالا همسایه ازمن شاکی شده که درآینده درختان شما برای من مزاحمت ایجاد میکنه ومیگه باید درخت هارو باید قطع کنید .ممنون میشم راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

تغییر سن و تطبیق با سوابق بیمه و تحصیلی..

سلام خسته نباشید من متولد 68 هستم و میخوام 5 سال از سنم رو کم کنم چون شنیدم تا 5 سال هر شخص میتونه سنش رو کم کنه ،و اینکه اگه سنم کم بشه سوابق بیمه و سوابق تحصیلی رو چطور میشه با سن جدید تطبیق داد؟ و دقیقا به کجا باید مراجعه کنم؟؟؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...