درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/29

بار قاچاق

با سلام من یک بار تخمه از اهواز زدم برا یزد که تخمه. چینی و بدون. مجوز بوده منم اطلاعی از قاچاقی بودن تخمه نداشتم و صاحب بار اومده اگاهی گردن گرفته بار رو الان ماشین هم به نام من نیست و توقیف شده الان ایا راننده و ماشین گیر هستند و جریمه میشن؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

تحویل ندادن اقلام جهیزیه توسط زوج

سلام وقت بخیر بنده دادخواست استرداد جهیزیه مطرح کردم و الان حکم قطعی اومده که تمام جهیزیه طبق سیاهه متعلق به من هستش؛ اما مطمعنم که زمان اجرای حکم آقا قصد تحویل برخی لوازم رو ندارن(مثل یخچال،تلوزیون و…)چون در حال حاضر هم در انباری مخفی کردن. روزی که برای استرداد میرم میتونم از مامور بخوام که مجبورشون کنن انباری رو هم باز کنن؟ اگه باز هم ممانعت کردن و لوازم رو تحویل ندادن و گفتن که فروختیم یا از بین رفته تکلیف چی میشه؟ ایا دادگاه موظفشون میکنه که عین لوازم رو باید تحویل بدن یا نهایتا به ارزش لوازم براشون مبلغی تعیین میکنن؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

تکرار رای نقض شده در دیوان

من زوج هستم در دادگاه طلاق رای بنده دو بار در دیوان عالی رد شده و قاضی محترم تجدید نظر بعد از سه بار برگشت همچنان همان رای را صادر میکنه و الان برای بار سوم رای به دیوان عالی میخواد بره سوال من اینه برای بار چهارم این پرونده به کجا ارجاع داده میشه ؟ به هیات عمومی میره یا دادگاه هم عرض؟ چه روندی در انتظار منه؟ سه ساله دارم میرم دادگاه و این قاضی حاضر به اصلاح رای خودش نیست من چکاری باید بکنم که از شر این چرخه باطل رها بشم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

خانه

من از خانمم هنوز جدا نشدیم سه دانگ خانه واسه من و سه دانگ واسه خانممه و فقط همین یک خونه رو داریم آیا میتونه خانه رو توقیف کنه و واسه مزایده بزاره؟ و اگر طلاقش بدم چی شرایط فرق میکنه و اونوقت میتونه خونه رو مزایده بزاره ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

گزینش

گزینش با عرض سلام و خسته نباشید من زمانی که 14 سالم بود و کمتر ه**خوشم میامد که آن را د..خ..و..ل کنم (چون اصلا نمیدونستم عواقبش چیه) و الان کاملا مشخصه که م..ق..ع..د گ..ش..ا..د شده ولی هیچگونه رابطه با فرد دیگه این نبود و قضیه برای 4الی5 سال پیش بوده و مشکل روحی و جسمی هم پیش نیومده نمیدونم رد میشم در آزمایش م...ق..ع..د..ی یا نه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

استفاده از بیمه ی پدر فوت شده

سلام بنده تحت پوشش کمیته امداد هستم پدرم فوت شده و شاغل شرکت نفت بودن میتونم از بیمه و مستمری پدرم استفاده کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

انفصال

گروهبان یکم هستم به دلیل 1گرم گراس به 6ماه انفصال محکوم شدم ایابعداز6ماه میتونم به کارم برگردم قرداد5سال پیمانیم هنوز 3سالش مانده برگشت بکارم چگونه هست میتونم بهداری مدت درخواست برگشت بدم قبل ازاتمام6ماه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

انتقال سند

من صاحب یک واحد اپارتمان بودم و مستاجرم تا 16 مرداد 1405 قرارداد دارد. ماه قبل واحدم رو به کسی فروختم که خودش میخواهد ساکن شود و برای 16 خرداد 1405 در دفترخانه برای انتقال سند وقت داریم. امروز مستاجرم تماس گرفت و گفت که میخواهد تا 16 خرداد واحد را تخلیه کند و پول رهن را از من خواست. آیا من باید پول رهن را پرداخت کنم یا مالک جدید؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

اعتراض به نحوه نصب درب حیاط همسایه

سلام. ما در یک روستا زندگی میکنیم، کوچه ما 6متری و فاقد پیاده رو هست، یکی از همسایه ها مون درب حیاطش که خیلی هم بزرگ هست رو طوری نصب کرده که به سمت کوچه باز میشه که باعث بروز یک سری مشکلات شده،از لحاظ قانونی مرجعی هست که بخوایم اعتراض کنیم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

سو استفاده از ضعف نفس به دلیل اعتیاد

سلام چند سال پیش با دختری اشنا شدم که قصد ازدواج داشتیم مادر ش از این موضوع سو استفاده کرد و سندی که به نام خودش بود به بهانه ساخت به نام زد و وکالتنامه ای نیز از من دریافت کرد بعد به بهانه اینکه مشتری پیدا کرد میخواد ملک بفروش از طریق من ملک انتقال داد و پول دریافت الان مشخص شد ه با وکالتنامه فاقد اعتبار ملک به نام خودش کرده بعد به نام کرده و فروخته و خریدار الان پولش میخواد . ایشون بنده رو به عنوان فروشنده معرفی کرده لازم به ذکر است که بنده در ٱن زمان اعتیاد داشتم . میخواستم بدونم پرونده قابل دفاع هست ایا؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

سرباز فراری

سلام من در زمان جنگ 50 روز غیبت کردم خواستم ببینم حکم دادسرا نظامی چی هست و چه حکمی ممکنه برای من بدهند

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

شکایت کفیل از محکوم علیه

من و دو نفر دیگر که بازنشسته هم هستیم کفیل خانوم یکی از دوستان در دادگاه شدیم خودش رو معرفی به دادگاه نکرد به علت بدهی الان حکم نهایی امده نفری 500 ملیون باید بدهیم اعتراض گذاشتیم و در لایحه اعتراض درخواست دادیم تا حکم جلب محکوم و همچنین یکی از کفیل ها شوهر ایشان هست فقط از ایشان گرفته شود ایا مورد قبول دادگاه تجدید نظر استان واقع می شود. بخاطر بازنشستگی ایا می توانیم از کفالت بیرون بیاییم و یا شکایتش کنیم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

انفصال

من نیروی انتظامی 6ماه انفصال بخاطر یه گرم گراس ازم گرفتن حکم درحال اجرا نیروی پیمانیم البته 3سال دیگه از قراردادم مانده ایا بعد کار برمیگردم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

تأثیر تتو روی بدن در استخدام بانک مهر (خصوصی)

سلام من می‌خوام به عنوان نگهبان استخدام بانک مهر بشم و تتو خیلی دوست دارم و می‌خوام روی ساعت و پشت دست و بازو تتو بزنم، البته تو مصاحبه قبول شدم و چند روز بعد به مدت سه ماه آزمایشی شروع به کار میکنیم، من این سه ماه رو صبر کنم و بعد استخدام تتو بزنم اخراج میکنن؟ یا نه؟ قوانین بانک به چه صورت هست و با تتو مشکلی پیش نمیاد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

نفقه فرزندان

3 فرزند با مجموع نفقه 8600 میلیون شوهرم به تجدید نظر شکایت کرده که زیاد است تجدید نظر گفته به شعبه دادگاه محل سکونت جهت رسیدگی ثبت شده یعنی درخواست شوهرم قبول شده

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

مستمری

سلام من یک زن مطلقه هستم قبلا تحت تکفل پدرم بودم نیروهای مسلح الان که پدرم فوت شده میتونم حقوق خود را از مادرم جدا کنم یا نیاز ب اجازه مادرم هست یا درخواست بدم قانونی جدا میشه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

قرار رد دفتر

اگر خواهان خارج باشد و هزینه دادرسی که مبلغش هم زیاده پرداخت کرده ولی تمبر مالیاتی وکیل مشکل داشته و اخطار رفع نقص فقط برای وکیل ارسال شده بوده و وکیل ادر مهلت قانونی اقدام به پرداخت نکرده و دادکاه قرار رد دفتر زده .آیا این رد دفتر قانونی بوده ؟میشه با استناد به رای وحدت رویه از این که اخطار به خواهان فرستاده نشده و صرفاً به وکیل فرستاده شده گفت این رد دفتر که قاضی هم تایید کرده غیر قانونی بوده ‌و شکایت کرد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

تبدیل وضعیت

سلام. ایا قانون 1400 تبدیل وضعیت نیروی شرکتی ایثارگران در سال 1401 اعمال میشود؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

حکم جلب

اگر جلب در استان دیگر باشد فردی که واسش حکم جلب صادر شده ، می تواند بدون دستگیری در استان دیگر در دادگاه حاضر شود بدون اینکه دستگیر شود؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

کلاهبرداری

سلام من چند روز پیش ی فردی برام تماس گرفت و گفت ک من از صداسیما استان تهران تماس میگیرم شما برنده 30ملیون وجهه نقد شدید و گفت ک ستا شماره کارت بدید تادر ستا وجه ده میلیونی براتون پرداخت کنم منم دادم شماره کارت ک دادم تاریخ انقضا پرسید ccv2و حتی کد ملیم شماره تماس هم ک ب نام خودم بود حالا چند روزه دچار نگرانی شدم خاستم بدونم میتونه با این اطلاعات ک دارم ازم کلاهبرداری یا هرچیزی بکنه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

خودرو

سلام من به مدت 2ماه روی یک تریلی کار کردم که صاحب ماشینم حقوق بهم نداد که مجبور شدم ماشینو ول کنم باهاش قرارداد نبسته بودم وتنها مدرکی که دارم عکس بار نامه ها یی هسته که ثابت میکنه رو ماشینش بودم و عکس چند رسید واریزی به نام خودش و خانومش دارم که کرایه ها رو زدم بحسابشون حالا باید کجا شکایت کنم و چکار کنم آیا میتونم از طریق 141 پیگیری کنم تا ماشینشو متوقف کنن و بخوابونن

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

تصادف خودرو فاقد بیمه نامه

سلام وقت بخیر من بدون بیمه با خودرویی تصادف کردم و در قبض پارکینگ و کروکی عبارت ، تصادفی و فاقد بیمه نامه نوشته شده در پلیس 10 ترخیص انجام دادم اما رد شد و هنوز هم هیچ شکایتی از جانب ماشینی که باهاش تصادف کردم صورت نگرفته اما با این حال راهور به من اعلام کرده که باید طرف دیگه تصادف رو ببر پیششون که اعلام رضایت کنه تا اونها ماشین منو ترخیص کنن میخوام ببینم اگر من نتونم اون طرف تصادف رو پیدا کنم یا اصلا اون طرف نخواد بره شکایت کنه تکلیف ماشین من چیه و چجوری میتونم با این شرایط درخواست ترخیص بگیرم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

مستمری

همسرم قبل ازدواج حقوق مستمری تامین اجتماعی دریافت می‌کردند از ازدواجمون حقوقشون قطع نشد آیا این جرم است؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

ماده 477 در خصوص الزام به تنظیم سند

با سلام بنده سال 91 زمینی به مساحت 2 هزار متر از عموی خود خریداری نمودم طبق سند عادی در سال 1401 بدلیل اینکه عمویم مفقود شده بود دعوی الزام به تنظیم سند کردم و دادگاه پس از استعلامات لازم از اداره ثبت احوال جهت فوت و ….رای به تنظیم سند ملک بنام داد و نماینده دادگاه سند را در دفترخانه بنامم زد حال یکی از عموهایم در سال 1404 برای عمویی که مفقود شده بود انحصار وراثت دراورده و باهمون طرح دعوی ابطال ستد رو خواسته که دادگاه بدوی و تجدید نظر دعوی رو رد کردند چون ملک در سال 401 سند خورده و تاریخ انحصار وراثت مال سال 404 هست و بعد ازاینها پرونده رو با اعمال ماده 477 به دیوان عالی کشور فرستاده ایا میتونه نتیجه ای بگیره مچکرم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

مستاجر

سلام من حدود يكسال و نيم است كه منزلم رو اجاره دادم مستاجر به غير از پول پيش به من كرايه نداده و پول پيشش هم ٥ ماه كه تمام شده من از ايشان شكايت كردم و دادگاه حكم تخليه داده ولي گفته امين معرفي كن ميخواستم ببينم من بايد جاي خاصي رو اجاره كنم و در ضمن مامور اجرا اومده و اساس رو ديده گفته اساس به درد بخور نيسن برو حكم قهري بگير ميخواستم ببينم كدوم راه بهتره؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

ملک مشاع مستثنیات دین

با سلام یک خونه داریم من و همسرم و مادر خانومم که هرکدوم دو دونگ سهم داریم یکه هفته اس که خانومم مهریه و از اداره ثبت به اجرا گذاشته و حسابام مسدود شده و منو خانومم با فرزندمون در این خونه سکونت داشتیم من شغلم با محل زندگیم یک جا نیست و در رفت آمد هستم خانومم شاغله و الان 7 ماهه که فرزندمو جا گذاشته و فرزنده 3 ساله پیش خودم زندگی میکنه به محضی که مهریه و به اجرا گذاشته منم اظهار نامه عدم تمکین دادم به دفاتر در حال حاضر با پدر و مادرش برگشتن به خونه ی ما و سه نفری اونجا زندگی میکنن ممنون میشم راهنمایی کنید باید چه کاری انجام بدم؟ من به غیر این دو دونگ هیچی دیگه ای به نامم ندارم و حقوقم ماهی بیست تومنه تنها دارایی من

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

جمع دیه

سلام جمع دیه مواردی که ذیل شده رو میفرمایید ممنون از راهنماییتون دوسوم ازيك دهم ازيك درصد ديه كامل بابت دوفقره حارصه دربند انتهايى انگشت پنجم وبند ميانى انگشت چهارم دست راست ونيم درصد ديه كامل بابت سقوط ناخن انگشت پنجم دست راست ونيم درصد ديه كامل بابت يك فقره حارصه در قدام زانوى پای چپ و شش هزارم ديه كامل بابت كبودی گونه سمت چپ وقدام زانوى چپ وخلف گردن

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

بازنشستگی

سلام آیا با 20 سال سابقه مفید ، می توان از 8 سال سنوات ارفاقی ایثارگران استفاده کرد و با 28 سال بازنشسته شد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

کلاهبرداری با شماره کارت بانکی

اگه فقط شماره کارت بانکی همراه با اسم و فامیل را داشته باشند احتمال کلاهبرداری هست؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

آیا به من جانبازی تعلق میگیرد

سلام من در جنگ رمضان در تاریخ 1404/12/22 در پادگان مراپش در حین بمباران مورد اصابت ترکش از ناحیه کتف سمت راست شدم و تمام مدارک مانند ( امضا شاهدین کادر و سربازان ، فرم صورت سانحه و مدارک پزشکی ) را تکمیل کردم و به رکن 1 گردان تحویل دادم و نوع آسیب سوختگی و جراحت بود و 9 عدد بخیه خورد ولی بخیه ها یکی یکی پاره شدن و زخمم عفونت کرد سه روزم بیمارستان بستری بودم آیا جانبازی به من تعلق میگیرد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...