درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/29

نفقه

سلام دادگاه تجدید نظر پرونده رو برای رسیدگی به دادگاه بدوی فرستاده موضوع نفقه بوده شوهرم خاسته که کارشناس نفقه رو تعیین کند نه قاضی چون برگشته دادگاه یعنی نفقه کارشناسی خاهد شد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

تغییر جنسیت

آیا افرادی که تغییر جنسیت زن به مرد می‌دهند اجازه عضویت در سپاه را دارن؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

مطالبه خسارت به ملک و تامین دلیل با جلب نظر کارشناس

سلام من مالک یه ملکی ام که با صورتجلسه کلانتری که داخلش نوشته شده منزل با کلیه خسارت و کمبود تحویل گرفتم از مستاجر گرفتم کلیدشو بم دادند ولی مستاجر به همه جای اون خونه خسارت وارد کرده میشه بدونم چیا رو میشه مطالبه کنم یا اصلا میتونم مطالبه کنم یا خیر قبض آب و برق رو هم صفر نکرده مالک قبلی میگه همه چی خونه تمیز بوده و سالم الان ولی خیلی کثیف و پر از خسارت خونه رو تحویل دادند که البته خود مستاجر نیومد و پدرش آورد کلید رو برام کارشناس هم در خواست بدم چیا رو میشه مطالبه کنم یا اصلا میتونم یا خیر؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

مسدودی سیم کارت

سیم کارتی که دستم هست به نام برادرم هست و مسدود شده از طرف دادستانی کل کشور . هفته قبل از اطلاعات سپاه پیامک اومد کا در فضای مجازی نشر و باز نشر مجرمانه داشتم در صورتی که من هیچ استوری یا کاری خلاف قوانین نکردم الان سوالم اینه اگر اصلا پیگیری نکنم برای برادرم مشکلی پیش نمیاد و کلا بیخیال سیم کارت بشم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

پارکینگ

سلام من 4 سال پیش آپارتمانی رو فروختم در برگه ای ساختش از ابتدا نوشته دارای پارکینگ و انباری بعد از 4 سال خریدار شکایت کرده میگه همسایها میگن این واحد پارکینگ نداره باید چکار کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

تصادف

من تصادف کردم بازوی سمت راستم جراحی شد با پلاتین بعد الان جوش نخورده باید پیوند استخوان بخوره میخواستم بدونم چند درصد دیه تعلق میگیره

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

موتور پارکینگه و مدارک گم شده

چند روز پیشا از عموم یه هندا گرفتم و تصادف کردم مقصر طرف مقابل بود و نمیخاست خسارت بده برای همین به پلیس راهبر زنگ زدم و خودم گواهینامه نداشتم به علت اینکه گواهینامه نداشتم موتور رفت پارکینگ الان به عموم گفتم به مدارک موتورو بده گفت مدارک گم شده الان نمیدوم چیکار کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

در مورد حقوق پدرم که میخواد به من وکالت بده

من متاهلم در شرف طلاق پدرم در قید حیات هستن و میخواهند با رضایت خودشون حقوقشون رو به نام من بزنند میخوام ببینم شرایطش به چه صورته؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

پلاک کردن موتور اماراتی مثل crm

سلامو وقت بخیر استادان جسارتا امکان سند دار و پلاک کردن موتورهای اماراتی هست و چجوری میشه اقدام کرد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

تسطیح زمین

سلام من یک زمین کشاورزی دیم دارم در آن تپه ها و پستی و بلندی هایی وجود دارد و جاده آن جاده‌ی همواری نیست برای تسطیح زمین کشاورزی نیازی به مجوز از جهاد کشاورزی و منابع ملی دارم یا خودم میتونم زمین تسطیح کنم اگه مجوز میخواد از کجا بگیریم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

فحاشی و توهین

من با همسایه بحثم شده تو پیامک از کلمه های توهین آمیز میکروب کثافت استفاده کردم و خواهرم ک هیچ پیامکی نداده قاضی هر کدوممون 40میلیون جمعا 80میلیون جریمه کرده هیچگونه سابقه کیفری هم نداریم اعتراض و لایحه ب استان دادیم آیا ممکنه رد یاهمون تعلیق بشیم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

معافیت پزشکی

سلام خسته نباشید من 7 ساله غیبت دارم و سربازی نرفتم ولی الان دیدم برا کسایی ک نمره آستیگماتیسم چشمشون بالای نمره 5 هست معافیت تعلق میگیره آیا این مشمول افراد غایب میشه یا ن چون نمره آستیگماتیسم یک چشم من 5.5 هست و همزمان نزدیک بینه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

پرورش قارچ در منطقه مسکونی

سلام همسایه چسبیده به خونه ما تو زیر زمین پرورش قارچ داره و صدای دستگاهش میاد خونه ما، و اذیت میکنه، هر بار میگم آقا جمع کن یا دستگاهو عوض کن گوش نمیدن،و میگن ما مجوز داریم، آیا میتونن در منطقه مسکونی پرورش قارچ بزنن

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

آیا کسی به نامش قبلن وکالت خورده میتونه اعسار بده

سلام قبلن وکالت خودرو بنامم بوده ایا میتونم تعدیل اعسار مهریه بدم در حال حاضر سال یه دونه میدم کلن دو تا باقی مانه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

دریافت کمیسیون از نگهبان در ملک شخصی

با سلام ، بنده مالک زمین کشاورزی آبی و دارای نسق زراعی هستم و چندین سال است چاه نفت در این زمین احداث شده است حراست از چاه به عهده 4 نفر از افراد گشت موتوری است که یک نفر از آنها سهم این حلقه چاه است . بنده بشخصه شاغل در شرکت دیگری هستم و پسرم کوچکی دارم . طبق توافق سهمیه استخدام خود را به یک نفر از اهالی روستا دادیم و کمسیون 20 درصدی از حقوق پایه دریافتی وی دریافت میشود . سوال ، آیا کار ما تخلف است یا مجاز و حلال

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

قسطهای بانکی

سلاام وقت بخیر میخواستم سوال کنم همسرم وامشو انداخته رو حساب من و من با همسرم به مشکل خوردم و جدا شدم تا قبل از مشکل با من قسطا رو خودش پرداخت میکرده ولی الان پرداخت نمیکنه و من تقریبا پنج تا قسطو پرداخت کردم و هفت قسط دیگه مونده و من مدارکی دارم که کلا پولای وام به حساب همسرم انتقال داده شده و من حسابم اصلا پول نداشته که وام به من تعلق بگیره الان من چجوری میتونم شکایت کنم و متن شکایت چی باشه از همسرم تا هم پولای پرداختی رو بگیرم هم اینکه بقیه قسطاشو پرداخت کنه لطفا راهنماییم کنین

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

تعیین کاربری زمین

با سلام زمین داخل بافت در شهر تازه‌ تاسیس در شمال کشور دارم میخوام کاربری زمین رو از زراعی به گردشگری تغییر بدم بنظر شما خوبه یا بده میشه راهنمایی بفرمایید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

عوض کردن سند ملک برای جلوگیری از پرداخت مهریه

باعرض سلام من مهریه امداز طریق ثبت به اجرا گذاشتم و ملکی که منزل پدری شوهرم بوده توقیف شده چند سال پیش شوهرم سهم الارث تمامی ورثه رو پرداخت کرد وسند خونه به نام خودش کرد ولی الان داره تلاش می کنه ومی‌خواد ورثه ببره وسند دوباره به نام پدرش که فوت شده بکنه و سند به حالت قبل برگردونه تا ملک به مزایده نره آیا می تواند همچین کاری کند چون باذچند وکیل در ارتباط هست ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

مرتبط با بیمه

من بازنشسته بودم و برگشت به کار زدم و دو سال بیشتر کار کردم که حقوق بازنشستگی من طبق دو سال اخر بیشتر شود اما الان ک مجدد بازنشسته شدم ولی گفتن محاسبه حقوق الان و دو سال پیش میره تو جدول چون ما حکم هر دو بازنشستگی و داریم و قبلی هم حکم خورده . آیا میشه قانونی درستش کرد و پیگیر شد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

آتش سوزی

سلام‌. ماشین من بیمه بدنه نداشته و توی پارکیگنگ بیمارستان دولتی ک خودم جزو پرسنل شون هستم اتیش گرفته و سوخته . علت هم مشخص نیست چجور مبتونم پیگیری کنم که حداقل خسارتی از بیمه بیمارستان بگیرم؟ راهی هست؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

گرفتن گل در سربازی

سلام بند یه گرم گل ازم گرفتن و فردا میفرستنم دادگا مجازاتم چیه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

شکایت بدون داشتن مشخصات صاحب خانه

سلام من مدتی هست سقف دستشویی نم زده و به مستاجر طبقه بالا اعلام کردم و چند بار اومدن بررسی کردن ولی اقدامی جهت رفع نم نکردن. اطلاعاتی از صاحب خانه ملک ندارم و فقط مشخصات شخصی که مستاجر باهاش قولنامه رو انجام داده و از اقوام صاحب خانه بوده رو دارم. اگه بخوام شکایت بکنم مشخصات چه شخصی رو باید بدم؟ و اصلا شکایت در این صورت امکان پذیر هست؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

تغییر نام مذهبی

سلام دخترم 14 ساله هست از وقتی که دنیا اومد به اسم ستاره شناخته شده ولی تو شناسنامه اسمش فاطمه هست و الان به مشکل خورده و به این اسم عادت نداره چجوری اسمش رو تغییر بدم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

خرید اینترنتی

سلام. من از یه سایت اینترنتی کالایی خریدم منتها کالا رو برام ارسال نکردند. فاکتور هم دارم و اس ام اس ثبت سفارش هم دارم. البته من سایتی که ازش ثبت سفارش کردم با سایتی که لینکش در پیام ثبت سفارش و فروشنده فاکتور هست فرق داره. در واقع سایت دومی اسمش در فروشنده فاکتور و لینک هست ، به تازگی دیدم نماد اعتماد الکترونیکیش هم تعلیق شده. برای استرداد وجه همین که دعوی حقوقی طرح کنم کافیه؟ خوانده رو باید هر دو سایت در نظر بگیرم یا صرفا اونی که در فاکتور اومده و اصلا وقتی طرف حساب ما سایت اینترنتی هست ذکر خوانده به چه صورت هست؟ اسم سایت و آدرسی که در سایت درج شده کافیه یا خیر؟ از حیث محل طرح دعوی می‌تونم در دادگاه محل اقامت خودم طرح دعوی کنم یا خیر ؟ با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

فاکتور وسایل

سلام و وقت بخیر منو همسرم مدتیه به مشکل خوردیم و میخوایم جدا شیم مادر ایشون از فروشگاهی که خرید میکنن و فاکتورها به اسم خودشونه رفتن فاکتور یکسری وسایل رو گرفتن که بعدها تو دادگاه از من ادعای وسایلی رو کنن که فاکتورشون به اسم خودشونه و فقط یکی از اون وسایل رو برای من خریده بودن که اونم همسرم پولشو داده بوده الان سوالم اینه ایشون میتونن وسایلی که فاکتورا به اسم مادرشوهرم هستنو ادعا کنن و از من بخوان؟ یا حتما باید فاکتورها به اسم همسرم باشن؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

سفته

سلام من از یکی طلب دارم از من جنس برده حسابمو نمیداد رفتم ازش سفته گرفتم روی سفته اش کد ملی شو نوشت و اثر انگشت زد و امضا کرد من میتونم با این سفته ها بندازمش زندان سفته بهتره یا چک کدوم زودتر میشه بندازم طرف را زندان

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

تخلیه فوری در شرایط جنگی

سلام ما تو یه خونه مستاجریم که سال اول قرار داد نوشتیم و دو سال بعدیش رو شفاهی تمدید کردیم حتی مقدار اجاره رم بالا بردیم سه هفته پیش صاحبخونه خونه رو فروخته(و کسی که خریده هنوز کامل خونه به نامش نشده چون 400 میلیون کم داره و منتظره به یکی با این مبلغ اجاره بده که اون مبلغ رو بده به صاحبخونه که ملک به نامش بشه) و یه ماه به ما وقت دادن برا تخلیه تو این شرایط جنگی ما خونه ام پیدا کردیم ولی تایم تحویل اون خونه ام بهمون، با تایم تخلیه مون 20 روز فاصله داره و 20 روز ازشون زمان میخوایم و نمیدن ایا میتونن تو این شرایط فوری تخلیه کنن؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

ارث

20سال پیش اموال تقسیم شد وخانه ای به ما رسید که ما اونو تعمیر وطبقه بالا روساختیم الان می‌خواهند تقسیم بهم بزنند واموال دوباره تقسیم شود آیا طبقه بالا هم جزاموال پدری محسوب میشود؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

تصادفی

سلام. من با موتور بودم چیه ماشین از پشت زد و فرارکرد ومن شماره پلاکش ندارم وقتیم که مردم زنگ زدن به پلیس و اورژانس زود تر آمد به دلیل وخیم بودن حالم اورژانس صبر نکر که پلیس بیاد منم 2بمارستان بودم الآنم شکایت کردم آیا بهم دیه میدن؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

تعویض پلاک قدیم به ملی

موتورم مدل 82 پلاک قدیمه میشه ملی کرد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...