در صورت عدم تنفیذ ولی، نکاح باطل است
در فقه امامیه صیغه محرمیت برای دختر بالای ۱۸ سال بدون اجازه پدر صحیح است و فقدان بکارت تاثیری بر صحت عقد ندارد.
در صورت عدم باکرگی، صیغه بدون اجازه پدر از نظر شرعی و قانونی صحیح است. اثبات عدم باکرگی در موارد اختلاف، با نظر پزشکی قانونی انجام میشود.
با سلام
خیر
بادرود در این زمینه اختلاف دیدگاه وجود دارد اما؛طبق متن تحریرالوسیله امام خمینی (ره) همکاران به استناد نظر حضرت امام (ره) در تحریر به صحت چنین ازدواجی نظر دادند و اظهار داشتند از آنجا که انسان بالغ و عاقل کبیر و رشید در انجام امور خود آزاد است و میتواند تملک کند و مالکیت داشته باشد در انجام اعمال حقوقی و مالی خود هم هیچکس بر او ولایت ندارد؛ لذا ازدواج وی بدون اجازه پدر، صحیح است و اجازه پدر، شرط کمال است که اگر هم نباشد خللی به صحت شرعی عقد ازدواج متصور نمیباشد و شاید به همین دلیل، فقها احتیاط را در اذن پدر دانستهاند؛ ولی اکثریت قضات محترم با استفاده از نظریات فقهی فقهای دیگر و همچنین منطوق و مفهوم ماده 1043 قانون مدنی، قائل به غیرنافذ بودن عقد نکاح بدون اذن پدر هستند و استدلال ایشان یک نظر غالب در فقه و از طرفی رویه قضایی نیز میباشد و اگر پدر دادخواست ابطال چنین ازدواجی را به دادگاه تقدیم کند دادگاه موظف به رسیدگی و صدور رأی به ابطال خواهد بود.
البته اگر مجدداً ازدواجی صورت گیرد، ازدواج دوم بدون اذن پدر صحیح است زیرا مانع باکره بودن است و اگر به هر علت بکارت زایل شود ازدواج دوم بدون اذن پدر صحیح است....
منطور شما از جمله بدون اجازه پدر صحیح است شفاف نیست . همانطور که میدانید دختر مجرد باید برای ازدواج خود با مرد دیگری از پدر خود رضایت داشته باشد و تفاوتی بین عقد دائم و موقت نیست
باید ببرید ثبتش کنید
جوابِ به این سؤال منفی میباشد. دختر باکره بوده است، فلذا حتی برای ازدواج موقت نیز میبایستی اجازه پدر را کسب مینموده، بنابراین ازدواج صورت گرفته شده، قانونی و شرعی نبوده است.
© تمام حقوق این وبسایت برای مالک آن محفوظ می باشد. حق چاپ و نشر مطالب این وبسایت به صورت الکترونیکی یا غیر الکترونیکی محفوظ می باشد.