مشاوره حقوقی رایگان - دریافت غرامت پیرامون بیماری سرطان حین کار

با سلام اینجانب از سال 1376 در کارخانه ای در قسمت تولیدات کک و مواد شیمیایی مشغول به کار شدم و 18 سال مداوم در این قسمت کارخانه کار کردم و در اثر تماس مستقیم با مواد سمی و سرطان زا دچار بیماری صعب العلاج سرطان شدم و تنها کاری که کارخانه برای بنده انجام داد بنده را از آن قسمت به قسمت اداری منتقل کرد در سال 96 پس از برداشتن تومور و جراحی و انجام مراحل شیمی درمانی از بیمارستان مرخص شدم و در تاریخ اول آذر ماه 1403 کارخانه بنده رو بازنشست کرده است حالا می‌خواستم بدانم من بابت این بیماری که در محیط کار برایم به وجود آمده چگونه می‌توانم شکایت کرده و غرامت دریافت کنم؟

پاسخ ها:


سلام آری؛ شما می‌توانید از طریق سامانه جامع روابط کار، اقدام به ثبت شکایت نمایید تا اداره کار، نسبت به این موضوع، تصمیم مقتضی را اتخاذ بنماید.

16:27:56   1404/3/16

GapGPT-Lite پیام خود را در اینجا بنویسید... اگر شخصی در کارخانه‌ای مشغول به کار باشد و بر اثر تماس مستقیم با مواد شیمیایی دچار سرطان گردد یا می‌تواند غرامت از آن کارخانه دریافت کند بله، تحت شرایطی می‌تواند غرامت از آن کارخانه دریافت کند. این موضوع از دو جنبه قابل بررسی است: مسئولیت کارفرما: کارفرما موظف است محیط کار ایمن و سالمی را برای کارکنان خود فراهم کند. این شامل رعایت استانداردهای ایمنی، استفاده از تجهیزات حفاظتی مناسب، آموزش کارکنان در مورد خطرات مواد شیمیایی و نحوه استفاده ایمن از آنها، و انجام اقدامات لازم برای کاهش تماس کارکنان با مواد شیمیایی مضر است. اگر ثابت شود که کارفرما در انجام این وظایف کوتاهی کرده است و این کوتاهی منجر به بیماری سرطان کارگر شده است، کارفرما مسئول پرداخت غرامت به کارگر خواهد بود. بیمه حوادث ناشی از کار: بر اساس قانون کار، کارفرمایان موظف به بیمه کردن کارکنان خود در برابر حوادث ناشی از کار هستند. اگر بیماری سرطان ناشی از تماس با مواد شیمیایی در محیط کار باشد، به عنوان حادثه ناشی از کار محسوب می‌شود و کارگر می‌تواند از بیمه حوادث ناشی از کار غرامت دریافت کند.

20:29:47   1404/3/19

باسلام بااثبات رابطه ی محیط کار و بیماری میتوانید

12:53:21   1404/3/19

درود و وقت بخیر، با استناد به ماده 60 و 66 قانون تأمین اجتماعی و آیین‌نامه کمیسیون پزشکی، می‌توانید با طرح شکایت در دیوان عدالت اداری یا اداره کار علیه کارفرما و سازمان تأمین اجتماعی، ضمن ارائه نظریه پزشکی قانونی مبنی بر رابطه مستقیم بیماری با شرایط شغلی، مطالبه غرامت نقص عضو، خسارات وارده و مستمری ناشی از بیماری حرفه‌ای را مطرح نموده و در صورت احراز تقصیر کارفرما، مطالبه دیه نیز از طریق دادگاه کیفری امکان‌پذیر است. در پناه یزدان باشید و چنانچه پاسخ سوال برایتان مطلوب بود لطفاً در قسمت نظرات به بنده امتیاز پنج بدهید.

11:35:52   1404/3/16

با سلام اگر به خاطر کار باشد می توانید شکایت کنید

09:01:49   1404/3/17

بر اساس قانون مسئولیت مدنی موظف به پرداخت غرامت است مشروط بر اینکه بتوانید ثابت کنید که بیماری شما رابطه مستقیم با کار شما داشته

15:08:21   1404/3/19

سلام نیاز به اثبات دارید

12:17:43   1404/3/16

بستگی به نظر شورای پزشکی است

14:34:25   1404/3/16
این پاسخ از طریق هوش مصنوعی پیشنهاد شده و توسط وکیل ویرایش و تایید شده است.

براساس قوانین کار ایران و مقررات مربوط به حوادث ناشی از کار، چنانچه بیماری یا آسیب به دلیل شرایط نامناسب محیط کار به وجود آمده باشد، کارگر می‌تواند نسبت به دریافت غرامت اقدام کند. در این خصوص، بیمار نیازمند اثبات رابطه علیت بین شرایط کاری و بیماری خواهد بود. این مسئله معمولاً با ارائه گزارش‌ها و مستندات پزشکی و گزارش‌های بازرسی کار یا کارشناسی محیط کار صورت می‌گیرد. مطابق ماده ۶۰ قانون تأمین اجتماعی، در صورت اثبات این ارتباط، کارفرما مسئولیت دارد تا نسبت به جبران خسارت اقدام کند و بیمار ممکن است مستحق دریافت دیه یا غرامت براساس نظریه پزشک قانونی و کارشناس رسمی دادگستری باشد. برای پیگیری این موضوع، می‌توانید به دیوان عدالت اداری شکایت کنید یا خواسته خود را از طریق اداره کار پیگیری نمایید. در هر صورت بار اثبات بیماری و ورود خسارت بر عهده شما می باشد .و با ارائه دلایل و مستندات فوق الذکر میتوانید محکومیت کارفرما بر پرداخت خسارت را دریافت نمایید


مراحل پیگیری به شرح زیر است: --- 1. اثبات شغلی بودن بیماری (بیماری حرفه‌ای) برای اینکه شکایت شما به نتیجه برسد، باید ثابت شود که بیماری شما ناشی از کار در محیط آلوده به مواد سمی و سرطان‌زا بوده است. این اقدام مراحل زیر دارد: الف) مراجعه به کمیسیون پزشکی سازمان تأمین اجتماعی تشکیل پرونده پزشکی از طریق شعبه تأمین اجتماعی. ارائه سوابق شغلی (حداقل 18 سال کار در بخش مواد شیمیایی). ارائه مدارک درمانی (جراحی، شیمی‌درمانی، اسناد بیمارستان). درخواست ارجاع به کمیسیون پزشکی برای تشخیص "بیماری ناشی از کار". ب) اگر کمیسیون بیماری را ناشی از کار تشخیص دهد: طبق ماده 60 قانون تأمین اجتماعی و آیین‌نامه بیماری‌های حرفه‌ای، کارفرما مسئول جبران خسارت و پرداخت دیه است. --- 2. شکایت از کارفرما بابت خسارت و عدم رعایت اصول ایمنی مسیر حقوقی: تنظیم شکایت رسمی علیه کارفرما در دادگاه حقوقی (شعبه حقوقی محل وقوع کارخانه). استناد به مواد قانون کار، مخصوصاً: ماده 91 قانون کار: الزام کارفرما به تأمین سلامت و ایمنی کارگران. ماده 95 قانون کار: در صورت وقوع حادثه یا بیماری به‌دلیل عدم رعایت ایمنی، کارفرما مسئول است. مدارک مورد نیاز: رأی کمیسیون پزشکی سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر شغلی بودن بیماری. سوابق شغلی در کارخانه (نامه سابقه از شرکت لیست بیمه). مدارک پزشکی و هزینه‌های درمانی. شهادت احتمالی همکاران درباره شرایط کاری. --- 3. درخواست دیه و غرامت از کارفرما پس از اثبات شغلی بودن بیماری و اثبات قصور کارفرما در ایمن‌سازی محیط، می‌توانید: تقاضای پرداخت دیه یا غرامت مادی و معنوی را در دادخواست خود مطرح نمایید. هزینه‌های درمانی انجام‌شده را نیز مطالبه کنید (در صورت عدم پرداخت از سوی بیمه). ---

22:33:58   1404/3/17

مراحل عملی و نحوه اقدام شما: 1. مراجعه و شکایت در اداره کار (جهت احراز بیماری شغلی و قصور کارفرما) درخواست تشکیل کمیته تشخیص بیماری حرفه‌ای در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی محل. ارائه تمام اسناد پزشکی (پرونده بستری، جواب پاتولوژی و اسناد شیمی‌درمانی)، دلایل کاری (حکم کارگزینی محل اشتغال تولید کک و مواد شیمیایی)، شرح وظایف و شهادت همکاران قدیمی. 2. تشکیل کمیسیون پزشکی سازمان تأمین اجتماعی تشخیص درصد ازکارافتادگی دائمی یا موقت (اگر بیش از 66٪ باشد، از کارافتاده کلی شناخته می‌شود). صدور رأی قطعی کمیسیون پزشکی مبنی بر شغلی بودن بیماری و نسبت آن با شرایط محیط کار. 3. طرح دعوای حقوقی بر علیه کارفرما دادخواست مطالبه دیه/غرامت به استناد نظریه کمیسیون پزشکی و بر اساس مواد فوق در دیوان عدالت اداری یا دادگستری (در موارد تقصیر محرز کارفرما). ذکر مواد قانونی بالا و درخواست جبران خسارات مادی و معنوی وارده. 4. دادخواست بابت حق و حقوق بیمه‌ای و مزایای دوران بیماری اگر کارفرما یا شرکت بیمه مسئولیت مدنی داشته، همچنین می‌توان علیه بیمه طرف قرارداد کارخانه دادخواست به بیمه ارائه نمود. امکان مطالبه هزینه درمان، استراحت پزشکی، و حتی خسارت معنوی (با توجه به شرایط قضایی )

16:03:02   1404/3/17

از طریق سامانه جامع روابط کار اقدام وپیگیری کنید

16:30:46   1404/3/16

سلام ابتدا از طریق تامین اجتماعی تقاضای بررسی نمایید تا ثابت شود که علت بیماری شما ناشی از کار بوده است

11:14:50   1404/3/18

شما مدارک خود را ارائه دهید کمیسیون پزشکی تصمیم می‌گیرد

11:36:58   1404/3/17

سلام بله شکایت حادثه ناشی از کار رو مطرح کنید و بعد ارجاع به پزشکی قانونی و تشکیل پرونده مراحل رو طی کنید لذا همچنین می‌توانید برای دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری نیز بعد اثبات اقدام کنید

13:22:44   1404/3/18

بله در صورتی که بتوانید ثابت کنید سبب بیماری شما انجام وظایف شغلیتان بوده است امکان مطالبه خسارت وجود دارد.

13:01:11   1404/3/19

برای پیگیری حقوقی و دریافت غرامت به دلیل بیماری ناشی از کار، شما می‌توانید از طریق مراحل زیر اقدام کنید: 1. اثبات رابطه بیماری با محیط کار مدارک پزشکی: تمام پرونده‌های پزشکی، تشخیص سرطان، جراحی، شیمی‌درمانی و نظرات پزشکان مبنی بر ارتباط بیماری با شرایط کار را جمع‌آوری کنید. گواهی‌های کار: تأییدیه از کارگاه که نشان دهد شما در معرض مواد سمی و سرطان‌زا بوده‌اید (مانند گزارش‌های ایمنی، آزمایش‌های محیط کار، یا دستورالعمل‌های شغلی). 2. مراجعه به کمیسیون پزشکی سازمان تأمین اجتماعی بیماری‌های ناشی از کار باید توسط کمیسیون پزشکی سازمان تأمین اجتماعی تأیید شود. در صورت اثبات، شما می‌توانید از مزایای بیمه حوادث ناشی از کار استفاده کنید (غرامت نقص عضو، هزینه‌های درمان، مستمری و ...). 3. طرح دعوی در هیئت‌های حل اختلاف کار اگر کارفرما از قبول مسئولیت خودداری کند، می‌توانید به هیئت تشخیص و حل اختلاف کار مراجعه و درخواست غرامت کنید. بر اساس ماده 91 قانون کار، اگر بیماری شما به دلیل شرایط کار باشد، کارفرما مسئول جبران خسارت است. 4. شکایت کیفری در صورت تقصیر کارفرما اگر ثابت شود کارفرما اقدامات ایمنی لازم را انجام نداده (مثل عدم ارائه وسایل حفاظت فردی، عدم کنترل آلاینده‌ها)، می‌توانید از طریق دادگستری به دلیل تقصیر و بی‌احتیاطی طرح شکایت کنید. 5. دریافت مستمری از سازمان تأمین اجتماعی اگر بیماری منجر به ازکارافتادگی کلی شده باشد، می‌توانید از مستمری ازکارافتادگی استفاده کنید (در صورت داشتن حداقل 15 سال سابقه پرداخت حق بیمه). 6. مشاوره با وکیل کارشناس حقوق کار با توجه به پیچیدگی پرونده، توصیه می‌کنیم از یک وکیل متخصص در حقوق کار و بیمه کمک بگیرید تا مدارک شما را بررسی و بهترین راهکار را ارائه دهد. مدارک مورد نیاز: قرارداد کار و سابقه بیمه مدارک پزشکی و گواهی‌های تخصصی سرطان گزارش‌های محیط کار از آلاینده‌ها نامه‌های انتقال شغلی و مکاتبات با کارفرما در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر می‌توانید با دفتر حمایت از حقوق کارگران یا سازمان بازرسی کار نیز مشورت کنید. ✊ موفق باشید و امیدواریم به حق خود برسید.

01:41:34   1404/3/18

سلام از طریق حقوقی شکایت کنید بر اساس قانون مسئولیت مدنی موظف به پرداخت غرامت است

22:18:39   1404/3/17

از اداره بیمه پیگیری کنید لطفا

12:14:33   1404/3/25

سلام با توجه به توضیحات شما ، امکان اقدام قانونی توسط شما وجود خواهد داشت باید علت اصلی بیماری در کمیسیون پزشکی احراز و اثبات گردد

12:13:38   1404/3/17

سوالات مرتبط

داداخواهی
بنده بدون داشتن قرارداد همراه دو نفر دیگه به یه نفر کار میکردیم و توافقی روزمزد پول میگرفتیم کارهایی مثل بنایی آماتور بندی و از این قبیل کارها که بعد از هفت سال به تشخیص دکتر های بدلیل فشار سنگین کار ...
دیسک کمر و گردن در حین کار
از سال 88تو یه شرکت کار میکنم همون اواعل دیسک گردنم زد بیرون وعمل کردم سال 94 دیسک کمرم زدبیرون وعمل کردم سال96دوبار دیسکم زد بیرون وعمل کردم وهمه اینها بخاطرفشار کار بود الان سه سال که روماتیسم مفصل...
دیسک کمر در کار
سلام وقت وکلا عزیز بخیر بنده در یک شرکت توزیع مواد غذایی مشغول کار بودم و در حال حاضر دو ماه هست از این شرکت اومدم بیرون به علت سنگینی کار و کمر درد گرفتن یه هفته بعد از عدم همکاری رفتم دکتر گفت کمرت...
دیسک گردن و کمر
باسلام من 15 سال در شرکت کار میکنم الان دچار دیسک گردن و کمر شده ام ایا از کارافتادگی میتونم بگیرم و خسارت از شرکت میتونم بگیرم بعنوان دیه...
دیه دیسک کمر حین کار
من در شرکت دچار گرفتگی کمر شدم که بعد از اعضام به بیمارستان و عکس و ام ار ای متوجه شدم که دو دیسک کمر دارم و بعد از ارجاع به تب کار تشخیص داده شد که این اتفاق طی دوره دوساله رخ داده است حالا باید چکار...