درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/18

هزینه‌ تعمیرات ملک تجاری مسکونی چطور محاسبه میشود؟

با سلام خدمت بزرگواران. قسمت کاشی جلوی مغازه‌ها نیاز به تعمیر اساسی دارد . آب به پارکینگ ساختمان نشت پیدا کرده است. سئوال اینجاست که آیا هزینه تعمیر شامل واحدهای مسکونی هم میشود؟ متشکرم.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

چک برگشتی

با سلام . من چک ضمانت بابت وام خرید کالا به ضمانت یه شخصی دادم الان قسط هاش رو پرداخت نکرده چک رو برگشت زدن حسابم مسدود شده . اگر قسط ها رو پرداخت کنه . همون چک قبلی اعتبار داره یا باید چک جدید بدیم .

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

انصراف از استخدامی

سلام من امسال آزمون استخدامی وزارت بهداشت سهمیه معلولین قبول شدم معلولیت شنوایی داشتم برای من کمیسیون گذاشتند و نظر کمیسیون این بود که باید در جایی مشغول شود که ارباب رجوع محدود باشد ولی شبکه بهداشت منو جایی داد که خیلی شلوغ بود و تنها کار میکنم که با ثقل شنوایی برام امکان پذیر نیست به مسوولین شبکه بهداشت گفتم ولی بهم گفتن جای دیگه نمیتونیم بدیم فعلا باید همون جا باشی میخوام بدونم اگه انصراف بدم باید شبکه بهداشت موافقت کنه؟ میتونه منو ارجاع بده به هیئت رسیدکی به تخلفات اداری؟ و اینکه آیا میتوانم در دیوان عدالت اداری شکایت کنم؟ دیوان میتونه شبکه رو مجبور کنه منو قسمت مناسب بدن کار کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

خلع ید حقوقی

باسلام واحترام شخصی از بنده شکایت تصرف عدوانی کرد در دادگاه کیفری و جواب کارشناسی یک نفره و کارشناسی سه نفره و رای دادگاه کیفری و رائ تجدید نظر قطعی به نفع بنده صادره شد. و الان دوباره رفته از بنده شکایت حقوقی خلع ید کرده. میخواستم بدانم با چه لایحه از دادگاه حقوقی رد دعوا کنم؟ با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

عدم رسیدگی پرونده در بازرسی

سلام. بنده برج سه پارسال یه درگیری با دونفر داشتم که منجر به چاقو خوردن من شده الان حدودا 7 الی 8 ماه تو شعبه بازپرسی گیر کرده هیچ یکبارم مارو اخطار نکرده برای پرونده شهود و استشهاد محل و گزارش 110 و نامه بیمارستان همه مدارک تکمیل روی پرونده هست در ضمن طرف دعوا 110 اومد فرار کردن با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

آمایش

من خانمی 35 ساله هستم که به دلایلی چندین امایش رو شرکت نکردم و متاسفانه کارت امایشم باطل شده، خوانوادم قم زندگی میکنن و خودم ساکن تهرانم و تنها زندگی میکنم ، یه کپی از اخرین کارت آمایشم که ماله 15 سال پیش هستش رو دارم ، چندین بار به اداره امور اتباع جایی که متولد شدم رفتم و جوابم کردن که امکان نداره دوباره بتونی داشته باشی ، خیلی این در اون در زدم ولی نشد که نشد تا بار اخری که رفتم اداره امور اتباع قم و اونجا پروندمو دیدم که هنوز عکسی که سالیان پیش واسه امایش با خوانواده رفته بودم هنوز تو پرونده خوانوارم موجوده ، و هنوز از خوانواده جدا نشده و باطل نشده، حتی همین الانم برای کارای اداری شماره خوانوارمو که همون کد ملی به حساب میاد رو وقتی میدم اسمم میاد بالا ، میخواستم ازتون خواهش کنم کمک و راهنمایی کنید. ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

موضوع خلع ید

باسلام واحترام شخصی از بنده شکایت تصرف عدوانی کرد در دادگاه کیفری و کارشناس یک نفره و کارشناس سه نفره و راي دادگاه کیفری و رائ تجدیدنظر قطعی به نفع بنده صادر شد. والان دوباره از بنده شکایت حقوقی کرده خلع ید . میخواستم بدانم باچه لایه ای بتوانم شکایت ایشان را رد دعوا کنم در دادگاه حقوقی؟ با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

مهریه

چرا در گزارش اصلاحی پیش قسط سکه تعین نمیکنند من محکوم به پرداخت 60 سکه شدم و تقسیط شده به 24 ماه یک سکه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

سوال در مورد زمین

سلام آگر بخواهم دور زمین را دیوار کنم به مجوز احتیاج دارم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

رد اعسار

بنده معلول بهزیستی هستم و مستمری دریافت میکنم هیچگونه اموالی ندارم اعسار زدم رد شده 20 روز تجدید نظر فرصت اعتراض دارم چکار کنم که تجدید نظر اعسار قبول کنه گواهی ومدارک از بهزیستی هم بردم برای قاضی ولی رد کرد اعسار رو چکار کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

شکایت بدون مدرک 26 سال پیش

بنده با کسی دعوا داریم روز یک افترا میبندد تا الان چند بار شکایت نموده که ضرب و جرح کرده، دادگاه شکایت رد کرده، الان رفته دادخواست داده مال منقول م را‌برده بدون دلیل شکایت واهی مینماید. در حالی این اموال مال خودم بوده و خودم خرید کردم. چه کار بایستی انجام بدهم. تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

شکایت

سلام بنده ساکن کرج و کل خانواده دارای مدارک آمایش هستن..و ده ساله در ساختمانی سرایدار هستم.و طی این ده سال مبلغی دریافت نکردم..و فقط قرار داد یکساله پارسال با من بستن..و الان قرار دادم تموم شده..پول منو رو نمیدن..با زور گویی در سرایداری رو قفل زدن.وسایلمم هم داخل هستش.و من با خانواده شب تو خیابون میخوابیم.قفل در رو هم عوض کردن..مادرمم مریضه دارو هاش هم داخل خونست جواب تلفن هم نمیدن..باید چیکار کنم..

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

هک

اگر کسی ما را هک کنم در پیام رسان ها چگونه باید شکایت کرد؟ وقتی ندانیم حتی چه کسی است؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

پاپوش

سلام. .پارسال شخصی بنده روبه جرم سرقت اعتراف کرده بود.برای دستگیری چندتا مامور اومده بودندیکیش رفت پشت بام وقتی پایین اومد گفت از پشت بام مواد پیدا کردم درحالی که بنده مواد نداشتم حالا هم حبس و جریمه وشلاق بمن دادند از دیوان هم تاییدشده چطور میتونم ثابت کنم مال من نبوده مامورها برام پاپوش دوختند؟ دیوان هم قضاتی هستند که فقط حکم روتایید میکنند کسی نیست بدادبگناه برسه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

عدم رفع نقص توسط وکیل خواهان

من بهمن ماه در دادگاه بدوی تبرئه شدم وکیل خواهان اسفند ماه درخواست تجدید نظر داده ولی تا الان بخاطر نقص پرداخت هزینه دادرسی هیچ اقدامی صورت نگرفته مگه ده روز برای رفع نقص فرصت نیست؟ چرا حکم قطعی برام نمیاد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

خیانت هم مادر و هم مادربزرگ

از طرف دوستم که حال خوبی ندارد عاجزانه میخوام راهنمایی کنید آیا میتونه از مردی که با پدرش و پدربزرگش دوست بوده رابطه جنسی با مادر و مادربزرگش که هردو شوهرانشان در زندان هست برقرار کرده شکایت کرد از هر دو هم مادر هم مادربزرگ عکس و فیلم واصع گرفته در حال زنا بودن یعنی فقط مرده مجازات بشه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

دزدیده شدن فلش

درود به شما من به مدت 2 سال کلید خونه رو به پدر مادرم دادم و وقتی برگشتم دیدم نزدیک 100 میلیون تومان پولم 3 عدد فلش که داخلش عکس خانوادگی بودش و چندین وسایل دیگه نیست و من به برادر زاده و برادر خودم شک دارم که فلش هارا برداشته باشند و مدرک خاصی هم ندارم مگر اینکه پلیس فتا ثابت کند کار آنان است آیا میشود شکایت کرد و چه حکمی برای آنان اجرا میشود

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

تصادف

از سمت راست با ماشین زدن به در عقب من.من از کنار داشتم میرفتم ک مسافرم را پیاده کنم و بخاطر سرعتگیر سرعتم را کم کردم و از ایینه دیدم ک ماشین میاد گفتم برم کنار ک از سمت چپ سبقت بگیره ولی اون از سمت راست با سرعت بالا زد به در عقب سمت راست من

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

زندانی

سلام وقت بخیر یکی از دوستانمون مدتی بازداشت شده به دلایلی اگر ما برای اینکه از کلاس های دانشگاه جانمونه و حذف نشه (با توجه به اینکه الان دانشگاه ها مجازی هست) با نام کاربری خودش توی کلاس هاش شرکت کنیم ممکنه دردسر بشه براش؟ و اینکه دانشگاه اخراجش کنه؟ یا به دانشگاه ابلاغ شده باشه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

هزینه های تعمیرات جلوی مغازه در ساختمان تجاری مسکونی

با سلام خدمت شما مغازه بنده زیر ساختمان مسکونی واقع شده. کاشی‌های جلوی مغازه نیاز به تعمیر و تعویض دارند ، حین شستشو و باران ، آب به پارکینگ نشت میکند . آیا هزینه این تعمیر بر عهده‌ی کل ساختمان میشود یا فقط برعهده‌ی مغازه دار هست؟ در ضمن سال گذشته همه‌ی مالکین مغازه‌ها در تعمیر سقف پارکینگ و ایزوگام ساختمان مشارکت داشتیم. با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

زمین کشاورزی بستر رودخانه

من سه هکتار زمین آبی کشاورزی هیئتی با سندکه پنجاه ساله یا بیشتر که کشت مکنیم و با رودخانه ده مترفاصله دارد و با سیلاب سال 98 رودخانه داخل زمین کشاورزی شد و یک هکتار از زمین داخل رودخانه رفت و مابقی زمین دارد کم کم فرسایش می کند حالا ماندم چه کار کنم .

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

محاسبه زمان سن بازنشستگی

سلام من آقا متولد 1 فروردین 1366 هستم، از فروردین 1394 به مدت 8 سال در شرکت ملی گاز (نظارت عمرانی)مشغول کار بودم (سال عادی کار) و از اول فروردین 1402 در معدن جز مشاغل سخت و زیان آور مشغول کار هستم، سوالم این هست که در شرایط فعلی زمان بازنشستگی من در چه سنی میباشد، تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

سه برگ سند عقدنامه عادی

درود سه برگ عقدنامه سفید امضا کردم یکی از آنها با مندرجات مهریه توسط خواهان (زوجه) دادخواست تقدیم شده و اینجانب که خوانده باشم محکوم شده ام اکنون دادخواست اثبات جعلیت سندنکاحیه تقدیم کردم اکنون یک برگ سفید امضا نزد عاقد موجود هست که ازهمان ابتدا به دادگاه ارائه ننموده و یک برگ دیگر با 10 سکه کمترنوشته شده همچنان در دست عاقد هست و آنهم از ابتدا به دادگاه ارائه ننموده است آیا با این دادخواست حقوقی جدیدکه تقدیم دادگاه حقوقی جهت اثبات جعلیت سند نکاحیه دادم امکان اینکه رای به نفعم صادر بشه وجود داره یا خیر لازمه چه کاری انجام بدم؟ باسپاس

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

پدربزرگ من به خاطر مهریه با 87 سال سن تو زندان هستش

پدربزرگ من به خاطر مهریه که قاضی گفت 4 سکه باید بدی نداده و توی زندان هستش هیچ چیزی هم به اسم خودش نداره نه ماشینی نه خونه نه حساب بانکی حقوق بازنشستگی هم نداره زن حکم جلبش رو گرفت انداختش زندان، آیا به خاطر سنش از زندان آزاد میکننش؟ و آیا اگه تو زندان فوت کرد (توی پرونده اش نوشته بیماری قلبی داره) میتونیم از خانوم شکایت کنیم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

گروه ب سربازی

سلام خسته نباشید من در یگان خدمتی ک 5ماه خدمتم ب دلیل استرس زیاد ب کمیسیون پزشگی معرفی شدم و منو معاف از رزم گروه ب کردن میخواستم بدونم میتونم در طول خدمت وضعیت خدمتی از گروه ب به سالم تغییر بدم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

کلاهبرداری اینترنتی

سلام وقت بخیر. من یکبار در سایت درج آگهی، آگهی‌ای رو دیدم که برای مزون‌شان مدل می‌خواستند. من هم براشون عکس پوشیده و بدون چهره فرستادم و گفتند مورد تاییده. بعدش گفتند باید مبلغی رو بابت کارت مموری و... پرداخت کنم و من هم پرداخت ‌کردم و گفتند پنج شنبه ساعت یک بهشون پیام بدم. اما وقتی بهشون پیام دادم اصلا پیامم رو ندیدند. بهشون پیامک فرستادم تماس هم گرفتم و گفت گوشی خاموشه. خیلی از خام بودن خودم و خیالبافی هایی که کردم ناراحتم مبلغی هم که پرداخت کردم مقدار زیادی نیست که به دردسر های زیاد بی‌ارزه اما باز هم میخوام بدونم اگه بخوام دنبالش برم چکار انجام بدم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

مخالفت طبقه اول از نصب پمپ آب

سلام وقت بخیر ما در یک ساختمان 4طبقه تک واحدی زندگی می کنیم .به دلیل افت فشار آب ونرسیدن آب به طبقات سوم وچهارم درخواست نصب پمپ آب را از اهالی ساختمان انجام دادیم که 3طبقه با نصب پمپ موافقت کرده ایم ولی طبقه اول به دلیل صدا پمپ از نصب آن ممانعت مینماید. لطفا راهنمایی بفرمایید راه حل چه می باشد.باتشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

مهریه

سلام وقت شما بخیر با خانمی مطلقه عقد کردم 14 قطعه سکه مهریه اش است زندگی مشترک آغاز نگردیده و پیوند زناشویی شکل نگرفته است و هم اکنون دوران عقد را سپری می کنیم می‌بایست چه تعداد سکه بابت مهریه پرداخت نمایم . سپاسگزارم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

زمین

سلام. بابای من سالها پیش یک زمین از اقایی میخره. بعد دیدیم که ی نفر دیگه هم اون زمین رو به یک نفر دیگه فروخته. خلاصه سالها دادگاهی بودیم. تا اینکه جلسه اخر، صاحب زمین ما اومد دست گذاشت رو قران که من زمینی به اینا( بابای من) نفروختم. و روی همین قسم دادگاه مختومه اعلام شد.. حالا سوالم اینجاست که بعد از سالها میشه دوباره این پرونده رو به جریان انداخت؟ اخه مگه میشه روی یک قسم اونم دروغ، پرونده رو مختومه اعلام کنن

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

ابطال سند رسمی

باسلام من 5سال پیش یک قطعه زمین که مال چهار خواهرم بود پنج من خریدم وستد تک برگ رسمی دارم موضوع اینه من از سهم دوتا خواهرانم پنج من خریدم همان دوتا امضا کردن از حالت مشاع چهار نفر اطلاع نداشتم حال از من شکایت کردن که خوانده با زور تهدید از ما امضا گرفته شاهدی هم نداشتیم لطفا راهنمایی کنید. مرسی

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...