درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/21

سو استفاده از بیسوادی

سلام...شخصی 17 سال پیش از مادرم که اصلا سواد خواندن و نوشتن نداشته بدون اطلاع فرزندانش او را به تهران برده و از او بابت املاکش وکالت نامه تام گرفته و املاک را فروخته و تا ب این لحظه کسی اطلاع نداشته ...در وکالت نامه ن شاهدی وجود دارد و ن امضایی از مادرمان .اما این وکالت نامه ثبتی قانونی میباشد و حالا بعد از 2 سال از فوت مادرمان وکالت نامه پیداشده آیا قانونی میباشد . ممنون از راهنمایتان

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

نفقه بچه و مهریه

من بایک مردی صیغه 99ساله داشتم و با توافق هر دو صاحب فرزند شدیم الان دیگر نمیخواهد ادامه دهد و دادخواست داده من برای گرفتن هزینه های 9ماه بارداری و نفقه 9ماه ونفقه الان فرزندم و مهریه باید چه کاری انجام دهم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

عدم تحویل مدارک شناسایی

سلام و عرض ادب. جایی برای کار رفتم مسئول استخدام شرکت کارت خدمت سربازی رو ازم گرفت، بعد از چند ماه که اونجا اشتغال داشتم، الان از شرکت بیرون اومدم کارتم رو نمیدن، الان از کی باید شکایت کنم( مسئول استخدام یا مدیر یا صاحب کار)؟ ممنون.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

همسایه

سلام ، یک ماه پیش منزل کنار منزل مارو تعداد زیادی اتباع افغانی اجاره کردن و تا جایی که بنده متوجه شدم قسمتی از منزل اجاره شده رو کارگاه کردن، غیر از تعداد زیاد و رفت و امد زیاد مدتی است که در منزل ما لرزش و خاک و صدای زیادی میاد از منزل کناری که اتباع افغانی اجاره کردن، ممنون میشم که راهنمایی بفرمایید که چکار باید انجام بدم آیا باید شکایت کنم یا با تماس با 110 مشکلم حل میشه.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

فحش

سلام خسته نباشید ی سوال داشتم شوهرم توخونه خیلی بهم فحش میده منظورم صحبت عادی اش فحش.ولی جلوی دیگران فرشته هست همه فکرمیکنن به به چه شوهری دارم نمی‌دونم ک توخونه چه شکلی هست چطور میشه ثابت کرد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

مفقودی سفته توسط گیرنده

سلام خانمم ازم سفته داره رفته اقدام هم کرده هیچ کدوممون نرفتیم تا اینکه رفته شعبه صلح حالا خانم میگه سفته هارو گم کرده چکار باید بکنیم که سو استفاده نشه ازم درضمن سفته هارو همه امضا و اثر انگشت زدم وبنام خانمم نوشتم اصلا کسی پیدا کنه میتونه اقدام کنه دوباره ؟ خانمم چون گم کرده باید چکار کنه ؟ اصلا میشه چون گم کرده حقش رو نداد ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

عدم فروش ملک مشاع در مزایده‌

با سلام میخواستم بپرسم اگر یک ملک مشاع غیر قابل افراز در موقع مزایده دادگاه برای بار دوم هم فروش نرود ایا تمام مراحل باید از اول طی شود تا مزایده سوم برگزار شود؟باتوجه به اینکه بنده به عنوان صاحب سه دانگ اپارتمان و کسی که دادخواست فروش را داده اصلا قصد خرید ملک و شرکت در مزایده را ندارم.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

خواهر فوت شده

سلام من یه خواهر داشتم سال 1369به دنیا اومده بود فوت شده من سال 1372به دنیا اومدم برای من شناسنامه نگرفتن شناسنامه خواهر فوت شدمو نگه داشتن به من هیچ مدرکی هم ندارم الان اگه من بخوام برا خودم شناسنامه بگیرم شدنیه یا نه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

دخالت در امور پزشکی

دندون جلوی من سیاه شده بود به عصب رسیده بود رفتم درست کردم فایل از عصب زد بیرون من نمیدونستم هی درد میکرد بعد رفتم پیش یه دکتر دیگ دندنمو کشیدم به خاطر همون فایلی که از ریشه زده بود بیرون الان من باید چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید بعدش فهمیدم همون دکتر اولی که رفته بود اصلا دندان پزشکی نبوده دندان ساز بود

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

بابت استعلام زمینهای وارثی پدر بزرگم

سلام و ادب سوالی که داشتم این هستش پدر بزرگم تاجر بودند که نزدیک به 100 سال فوت شدن قبل از اینکه ثبت اسناد مدرن و کامپیونری باشه و پ ر بنده تک پسر بودند که متاسفانه در سال 1362 خواهر بزرگ پدری بنچاقهای زمین پدر که پدرم وارث ان بود رو از پدرم دزدیدند که متاسفانه دستمان به جایی بند نیست به هر ارگانی که میریم بخاطر اینکه زمینهای پدری که وارث ان هستند خیلی زیاد هستش و مجاور زمینهای پدری زمینهای دوست پدرم که مشاع با زمینهای پدر بزرگ بنده بودند با بنچاق و مدرک زنده شده و از ارگانهایی که خود را مالک دروغی مینمامیدند خارج شده و به صاحب اصلی که نوادگان دوست پدری هستند رسیر و بابت زمینهای ارثی پدر بنده هیچ ارگانی جواب گو نیست و در سال 85پدرم فو ت شدند ممنون میشم راهنمای بفرمایید که چطور میتوانم پیگیر شماره ثبت از اسناد یا ارگانی که بتوانم زمینهای پدری و وارثی را زنده بکنم و از چه طریقی

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

مطالبه وجه سفته

دادگاه رای داده مبلغ 22 میلیون باید خواهان پرداخت کنه و گفته بعد از 20 روز حکم انجام میشه الان بیست روز گذشته آیا بابت وصول سفته خود باید برم خودم دادگاه یا ابلاغیه دیگه ای میاد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

فرزند صیغه دایم

من بابک آقا صیغه دایم بودم الان یک فرزند دارم من و دخترم زارها کرد باید چکار کنم بچه شناسنامه داره بنام همین آقاچونمه دخترم رفته شکایت خرج و مخارج کرد آقا رفته تقاضا داد شناسنامه دخترم را باطل کنه آیا سزاوار هست تروخدا کمکم کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

حذف امتیاز بومی در آزمون استخدامی

بنده در آزمون فراگیر 12 دستگاه اجرایی در وزارت کشور قبول شدم با وجود این شرایط دوران ابتدایی و راهنمایی در شهرستان میناب گذراندم به علت کمبود امکان دبیرستان در شهرستان دیگه گذراندم، و سابقه 2 سال امریه سربازی بومی در میناب در همین اورگان فرمانداری بعنوان سرباز بومی گذرانده ام، و استهشاد محلی با تایید خود فرمانداری هم دارم، متاسفانه امتیاز بومی منو کم کردن که شرایط، تبصره دفترچه این هستش »داشتن گواهي تحصيل در مقاطع ابتدايي، راهنمايي يا دبيرستان هر شهرستان مورد تقاضا با تأييد اداره آموزش وپرورش شهرستان مربوطه ميتواند به عنوان تمام يا قسمتي از سابقه دهساله سكونت مالك محاسبه قرار گيرد. همچنين ارائه استشهاد محلي مبني بر ساكن بودن *فعلي* فرد در شهرستان مورد تقاضا الزم است، یا بر اساس این تبصره دفترچه بومی من باید لحاظ بشود، و کجا شکایت کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

کلاهبرداری

ضمن سلام بنده مطابق درخواست برادر همسرم و اصرار همسرم،که‌ با تبانی هم و به همراه رفتاری ترحم آمیز و دلسوزانه ((در واقع طبق یک الگوی رفتاری متقلبانه)) اپارتمانم را جهت اخذ وام بدون دریافت ثمن و صوری با حضور دو شاهد بنام برادر همسرم انتقال دادم.در همان روز پس از انتقال اپارتمان،برادر همسرم اعلام داشت که جهت اخذ وام خرید مسکن صرف سند کافی نیست و مبایعنانه از ارکان اصلی وام است.بناچار در یکی از دفاتر مشاور املاک یک مبایعنامه صوری به ثمن 120 میلیون تومان تنظیم کردیم.برادر همسرم پس از چند ماه خارج از مفاد وکالتنامه اپارتمانم را با قیمت بسیار ناچیز و کمتر از 2 میلیون بنام خواهرش(همسرم)منتقل کرده.اکنون که درخواست ابطال سند و ابطال مبایعه نامه صوری و اعاده ملک را به دادگاه حقوقی تقدیم کردم،ولی خوانده با ارائه مبایعه نامه صوری ادعای خرید اپارتمانم را کرده.با توجه به ادله های اثباتی محکم و معرفی دو شاهد در باب ابطال مبایعنانه و‌ابطال معامله از آنجا که در دعاوی حقوقی معمولا وارد ماهیت دعوا نمیشن و طبق قانون ثبت کسی که اسمش در سند ثبت شده را مالک میشناسن، عدم استماع یا رد دعوا را صادر کردن. ایا از طریق کیفری و کلاهبرداری و انتقال مال غیر میتونم طرح دعوا کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

حق ارتفاق و لوله گذاری

زمین باغی داریم که در حد 30 متر جوی آب آن از داخل باغ همسایه عبور میکند اصلاً مسیر آبیاری باغ همون جوی آب هست الان بعلت خشکسالی و.. ما میتوانیم داخل همون جوی آب لوله آبیاری کار بگذاریم که آب در مسیر تلف نشود؟ اگر جوی آب را حفر کنیم و لوله را کار بگذاریم و جوی آب به همان حالت قبلی بماند چطور ؟ همسایه حق ممانعت در هر دو حالت را دارد یا خیر ؟ از لحاظ قانونی ما اجازه داریم یا نه بر چه اساسی

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

تبدیل وضعیت استخدامی

باسلام.بنده حدودا. چهار سال هست تو سازمان شرکت واحد به عنوان تامین نیروی در حال کار هستم.آیا حضور ما در جنگ رمضان که در اختیار نیروهای مسلح از روز جنگ هستیم تاثیری در تبدیل وضعیت ما خواهد داشت یا نه.ممنونم از لطفتون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

استعلام اموال زوج

سلام میتوانم از طریق ثبت اسناد از داراییها و املاک همسرم استعلام بگیرم؟ بدون شکایتی یا درخواست مهریه و بدون اینکه ابلاغی به او شود؟ به دلایل شخصی و خانوادگی

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

سواستفاده از بیسوادی

سلام...17 ساله پیش داماد خانواده بدون اطلاع از اعضا خانواده مادرمان را از شهرستان ب تهران برده و از او ب هر شکل وکالت تام گرفته بابت انلاکش و حالا بعد از 2 سال از فوت مادرمان این وکالت نامه پیدا شده .ولی هیچ کس جواب گو نیس مادرمان هیچ گونه سواد خواندن و ن‌شتن نداشته و در وکالت نامه هیچ شاهدی وجود ندارد .آیا قانونیس

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

تصادف رانندگی جرحی

بنده با ماشین خودم توجاده درحرکت بودم که به یک بنزتک که ورودی شهر بغل میدان توقف کرده بود ازپشت باهاش برهوردمیکنم وافسرراهنمایی بنده رومقصرصددرصدکرده،ومن هم بندازیم هفته به کروکی اعتراض زدم وهزینه کارشناسی روپرداخت کردم آیا احتمال 50 50 وجوددارد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

پرداخت دیه توسط بیمه

سلام وقت بخیر من حدود دو سال پبش تصادف کردم و بعد از مراجعه به پزشک قانونی در برگه معاینه نوشته شده جراحت بخیه شده دامیه سمت راست پیشانی در قسمت فوقانی که در حال حاضر با ایجاد اثر بهبود یافته و همچنین خراشیدگی حارصه قسمت تحتانی پیشانی و ذکر شده نیاز به معاینه مجدد نمیباشد. در حال حاضر بیمه فقط دیه جراحات دامیه و حارصه را پرداخت میکند و میخواستم بپرسم بابت زیبایی صورت و همچنین به جای ماندن اثر زخم نیز دیه جداگانه تعلق میگیرد یا خیر؟ ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

دیه

آیا آتش گرفتن ماشین باعث آسیب جانی راننده بشه شامل بیمه حوادث راننده می‌شود و ابروی دو طرف از بین رفته دیگه رشد نمیکنه به اندازه یک چهارم از بین رفته هر کدام از ابروها خواهشن دقیق توضیح بدهید آیا دیه مقدر شاملش میشه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

مجازات فحاشی

با توجه به اینکه من عبارت توهین‌آمیز حروم لقمه و *کش را در پیامک چت گفته‌ام و سابقه کیفری هم ندارم، احتمال شکایت، نوع مجازات، و بهترین راه برای ختم ماجرا چیست؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

پارکینگ

سلام. من هشت سال پیش مسکن مهر هشتگرد خونه فروختم خودمم نمیدونستم پارکینگ ندارم به کسی که فرختمم ایشان باید استعلام می‌گرفت که نگرفت الان میگه پارکینگ نداره چه کار باید بکنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

پارکینگ

سلام من هشت سال پیش خونه مسکن. مهر فروختم خریدار باید استعلام میگرفت بابت ساختمان که پارکینگ دارد یا نه نگرفته الان بعد هشت سال اومده میگه پارگینگ نداره چه کار باید بکنم بعنوان فروشنده

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

مهریه

سلام سوالی داشتم لطفا راهنمایی و راهکار پیشنهاد دهید خانم بنده مهریه را اجرا گذاشته از طریق اداره ثبت و 1/4 حقوق قرار شده کسر شود ولی هنوز دادگاه نرفته آیا در حال حاضر بنده میتوانم درخواست اعسار کنم، اگر بله شرایط را بفرماید ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

حق استفاده از آب چشمه

سلام در بالای زمین بنده که یک طرف ان مرتع هست چشمه ابی هست که از اب ان برای باغداری استفاده میکنم حالا همسایه پایین تر از من هم متقاضی استفاده از آب چشمه هست حالا با توجه به کم بودن اب من استخر زده و دور باغ و چشمه را فنس کشی نمودم حالا سوال این است 1.ایا فنس کشی بنده دور چشمه با توجه به اعتراض همسایه از نظر قانونی مشکلی دارد.؟ 2.با توجه به کم بودن اب ایا من میتوانم به او اب ندهم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

تبدیل وضعیت استخدامی

باسلام شخصی که کارمند شرکتی اداره برق است و 27 سال سابقه بیمه دارد، اگر به شهادت برسد، آیا قانونی وجود دارد که به علت شهادت تبدیل وضعیت شده و حقوق ایشان به صورت کامل و بر مبنای 30 ساله پرداخت شود؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

خرید ملک نیمه ساخت نهضت ملی

در طرح منازل دو طبقه ویلایی نهضت ملی ، بنده یک ملک نیمه ساخته از مالک خریداری کردم که فروشنده متعهد شده است که پس از پایان کار و تسویه وام دریافت شده ، سند ملک را به بنده انتقال دهد. با توجه به غیر قانونی بودن خرید و فروش این مهم ،چگونه میتوانم بدون دردسر شروع به تکمیل ملک کنم ؟ اخذ چه مدارکی از فروشنده باعث رفع نگرانی بنده میشود؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

مواد مخدر

من با همسرم مواد استفاده کردیم مامور آمدن گرفتند و گردن شوهر هست و چون سابقه داره دفعه دوم هست من گردن بگیرم چطور چقدر حبس دارم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

رفع مسدودی حساب های بانکی

باسلام و خسته نباشیدخدمت تمامی دستندرکاران برنامه دادراه بنده خانمم دوسال پیش به عنوان قهر به خونه پدرش رفت و از بنده شکایت و تقاضای نفقه و مهریه کرد و دادگاه هم تمامی حساب های بنده را مسدود کرد بعد از چندماه آشتی کرد و برگشت سرخونه و زندگی الان حدود ده ماهه زندگی مشترک داریم ولی هرچه بهش میگم برو رضایت رو پرونده بزار تا حساب هام از مسدودی دربیاد از انجام اینکار سرپیچی میکنه و گوش نمیکنه خواستم ببینم بنده راه حلی هست که بتونم حساب هام باز کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...