درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/22

حقوقی

سلام وقت بخیر من در مرحله تکمیل مدارک کادر ادری قوه قضاییه ب اشتباه کافینت زده شده حافظ قران درجه پنج‌ آیا در روند دعوت ب مصاحبه مشکلی پیش میاد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

دیه

دیه هر ابرو رشد نکرده.چقد هسته.دیه مقدر بهش تعلق میگیره؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

بدون دلیل از شهر دیگر احضار شدن

سلام میخواستم بدونم آیا از یک شهر دیگه رئیس پاسگاه می‌تواند بدون احضاریه دادگاه به زور و با الفاظ زشت بخواد به آن شهر بروم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

مهریه

سلام وقت بخیر دخترم دو ماه عقد کرد ه وحالا توافق با هم ندارن مشاوره وهم انجام شده مهریه خواستم اجرا بذارم میگن چون داماد چیزی نداره چون طلبه هست وحقوق نداره مستمری کمی میگیره مقدار کمی قسط میبنده ودخترتون هم طلاق نمیده واجازه دادگاه میگیره ومجدد زن میگیره نمیدونم چکار کنم و میگن سال‌های سال باید دخترتون تو خونه باشه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

تصادف با خودرو نامتعارف

من سال 98 با یک دستگاه بی ام و تصادف کردم اون زمان تعهد مالی پنج میلیون بوده وهشت میلیون خسارت خورده الان سال چهارصد پنج حکم زده شده خواستم راهنماییم کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

پرداخت طلب بعد از حکم صادره

سلام وقت بخیر داماد ما بدون مدارک رفته مسکن ملی ثبت نام کرده و حساب باز کرده و مسکن ملی فروخته و طرف خریدار پول واریز کرده بعد یکسال من فهمیدم و انصراف دادم و داخل حساب 100میلیون بوده چون دعوامون شده بخاطره مسئله رفته شکایت کرده و اظهار نامه داده و الان حکم گرفته برام 105 میلیون بعلاوه تاخیر دیه و نیم عشر دولتی الان در قبالش چیکار کنم پیشنهاد بدید از هویت و اسناد من و مادرم استفاده کرده حساب باز کرده الان 10روز فرصت داده اجرای احکام؟ تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

مدیرعامل غیر موظف

بنده مدیر عامل و سهامدار عمده شرکت سهامی خاص هستم.در حال حاضر با35 سال سابقه درخواست بازنشستگی دادم تامین اجتماعی نمی پذیرد چرا؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

عدم پرداخت خلافی توسط فروشنده

باسلام من الان 9ماهه ی ماشین گرفتم ک شهر دیگس و پول کامل پرداخت کردم و مدارک ازجمله برگع سبز و کارت سوخت وحتی قولنامه روهم واسم نمیفرسته و میگه گمشده و دزدیدن ازش الان میخوام پلاک بزنم بنامم میگه خلافی و عوارض شهرداری داری و طرف جواب نمیده بنگاهی هست باید چیکار کنم پولم کامل پرداخت کردم نمیفرسته مدارک و وکالتم ی هفته دیگست میکع دوبارع نمیده

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

خانوادگی

سلام شوهرم من نمیدونم بایه خانمی چه کار کردند البته خیانت و این حرفها بوده حالا اون خانم شناسنامه شوهر و پسرمو از ماشین برداشته برده الان یک ساله شوهر من اقدامی نمیکنه پسرم بدون شناسنامه مونده نمی‌تونیم کاری کنیم من میتونم از اون زنه شکایت کنم به واسطه حمایت از پسرم با توجه به اینکه زنگ زده بودیم ویس داریم که گفته شناسنامه ها دست منه نمیدم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

استرداد لاشه چک و خیانت در امانت

باسلام من یک فقره چک به شخصی داده ام واین چک بعد تسویه کامل(چند فقره چک بابت بدهی به نام ایشان از مشتری گرفته بودم انتقال دادم که وصول شده ) به نام خودم انتقال داده شده و تایید زدم ولی لاشه چک نزد طرف مانده به دلایل پیدا نکردن چک گم کردم نمی‌دانم کجاست پیدا میکنم میدم الان بعد 6ماه این چک از طرف شخص دیگری بابت عدم ثبت و پرداخت شکایت شده باید چیکار کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

تحویل ملک

با سلام و احترام بنده در سال 1401 یک خانه محوطه را در یکی از روستاهای شهر شفت به متراژ 1400متر خریداری نمودم،مالک از تحویل کل متراژ مطابق مبایعه نامه خودداری نمود و 1150 متر تحویل ایجانب گردید و دیوار گذاری شد که پس از 6 ماه جهاد اقدام به تخریب بخشی از دیوار بدلیل شکایت کشاورزان زمین های مجاور و دیوار گذاری خارج از طرح نمود و منجر به شکایت اینجانب علیه فروشنده شد و در نهایت با رای دادگاه در آدر 1404 ملک مطابق اظهارات اولیه مالک تحویل بنده گردید و اما بعدا در استعلام تعیین حدود نقشه بنیاد مسکن مشخص شد که حدود 300 متر از زمین خارج از طرح (همان بخشی که توسط جهاد تخریب شده)می باشد این در حالی است که معادل همین متراژ در خارج از نقشه تحویلی توسط مالک با کاربری مسکونی وجود دارد که مقداری از ان در حال حاضر داخل استخر پرورش ماهی باشد و در اختیار برادر مالک(یکی از ورثه همین ملک خریداری شده )می باشد، برای احقاق حق و بازپس گیری متراژ مسکونی که فروشنده دانسته یا ندانسته به من تحویل نداده و بجایش زمین خارج از طرح هادی را مطابق رای دادگاه و بر اساس شکایت من تحویل داده به چه صورت باید اقدام کنم ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

پرداخت نکردن قسط وام توسط وام گیرنده

سلام خسته نباشید من ضامن یه دوستی شدم برای وام قسط رو پرداخت نکرده حساب من مسدود شده رفتم بانک قسطو پرداخت کردم حسابم آزاد شده حالا میخوام پولو از وام گیرنده پس بگیرم چیکار کنم مبلغ قسط 13.600

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

خانوادگی و حقوقی

سلام شوهر من با زنی بوده هزار جور مدرک عکس دارم حتی عکس لخت شناسنامه پسرم و شوهرم از ماشین برداشته برده یک سال شوهرم گفته شناسنامه هارو نمی‌دم به من هم گفته ویس و عکسش هست شوهرم اقدامی نمیکنه حالا من میتونم از اون زنه برای حمایت از پسرم شکایت کنم کجا شکایت کنم و برای شوهر من مشکلی پیش نمیاد اون زن میگه رفته و اون زن مدرکی ندارم که زن شوهرم اما کلی عکس با شوهرم داره. خودش فرستاده ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

کفالت نوه

سلام من مادرم کارمند بازنشسته ی بانک میخواستم ببینم دخترم که بیست سالشه و دانشجو چجوری میتونه تحت کفالت مادر بزرگ بشه من و همسرم ه زندگی مشترک داریم پدرمم هم فوت شدم که بتونه در اینده حقوق مادرم رو دریافت کنه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

ارجاع پرونده

سلام پرونده من کلاهبرداری هست و شاکی هستم چون کثیرالشاکی هست در تهران پرونده داره تعدادی از شکات من کرج هستم ولی میخوام پروندم بره تهران جایی که بقیه شاکی ها پرونده دارن میخوام لایحه بزنم متن اماده دارم فقط میخوام که بدونم موضوع لایحه رو چی باید انتخاب بکنم ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

دادن بیعانه قبل از بستن قرارداد

با سلام ی ملک شراکتی دارم حدود 1 ماه پیش با شخصی حرف زدم در مورد اجاره 50 ملیون بیعانه واریز کرد ولی تو این یک ماه برای بستن قرار داد جلو نیومد با اصرار من هم نیومد ی مشتری گیر اومد بش اعلام کردم ملکم مشتری داره برای اجاره گفت بده بره من این قیمت ها نمیخام من هم قرار داد با کسی بستم تموم شد الان اون شخص اعلام کرده. که ضرر کرده و میخواد شکایت کنه .الان باید چیکار کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

از کار افتادگی

من در سال‌ 1401 تحت‌ عمل قلب باز شدم و سه تا از رگ ها پیوند خورده و پارسال هم باز دوباره آنژیوگرافی شدم و فنر گذاشته و الان چند وقتی چشم چپم اب سیاه آورده و چشم چپم نا بینا شده خواستم بدونم ایا میشود در خواست از کار افتادگی استفاده کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

شکایت از خانواده

سلام وقت بخیر ببخشید من 19 سالمه می‌خوام از خانوادم شکایت کنم میشه راهنماییم کنید ؟ هزینه شکایت چقدر میشه ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

مدیر چک زده

مدیر مدرسه ما واقعا خیلی اذیت میکنه به خاطر اینکه من 1 بار دیر کردم نامه ولی داد و ... ولی و کل سال رو هیچ غیبتی نداشتم وقت 2 دقیقه دیر کردم یک بار هم سر کلاس خوابم برد بهم چک زد یک بار دیگه هم بچه ها گوشی اوردن امد به من کلی زد که بگم کی اورده یک بار دیگه هم رفتم پشت مدرسه که از اب خوری اب بخورم با اینکه کلی از دانش اموزان پشت مدرسه بودن چون هم ابخوری پشت مدرسه هست هم بوفه ولی فقط به من میزنه اگه ازش شکایت کنم اخراجش میکنن 2ساله داره الکی به من میزنه و مثلا اتاق های مدرسه ما زیاده و یک بار بچه ها من رو هول دادن تو اتاق ها و در رو بستن مدیر که امد به ما برگه دعوت ولی داد و کلا به پدر و مادر چرت و پرت میگه چند بار دانش اموزان رفتن گفتن که من پاد دارم ولی ازم هیچ وقت نتونسته که بگیره و به مامان و بابام فقط میگه که پسرت رو باید از تو کوچه ها جمع کنی و معتاد هست و تو کلانتری ها باید دنبالش بگردی من اگه شکایت کنم اخراجش میکنن مدیر مدرسه نمونه دولتی *بندرعباس هست

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

مستمری زن به شوهر

مادر من فوت شدن و بیمه قایبافی خویش فرمایی تامین اجتماعی بودن پدر هم هیچ بیمه نداشتن و ندارن الان که مادر من فوت شدن حقوقی به پدر من میرسد ؟ سن ایشان 70 سال هست ولی پدرم فقط بیمه درمانی تامین اجتماعی برادرم میباشد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

وقت نظارت

سلام. در تاریخی که جهت وقت نظارت داده شده، جواب قاضی هم صادر میشه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

صدور چک

سلام 6 فقره چک صادر کردم بنام یک شخص بدون ثبت بعد از مدتی مبلغ چک ها واریز شده ولی شخص از دادن چک امتناع می‌کنه . باید چیکار کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

سربازم

سلام من سربازم و تقریبا 20روز پیش منو با چهار گرم گل گرفتن و امروز زنگ زدن ک باید برم دادگاه نظام الان سوال من اینکه آیا زندان باید برم یا فقط چون سری اولمه جریمه باید پرداخت کنم یا اصلا با این همه داستان ایا ضامن هم میخواد ک همراهم باشه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

رای دادگاه حقوقی

سلام و عرض احترام من بابت پرونده مهریه م وکیل گرفتم و وکیل حق الوکاله دلخواه خودش رو نوشته قرار ما درصد بود که به تاریخ اون روز 350 میلیون میشد که ایشون بر خلاف نظر من در الکترونیک 400 میلیون نوشته و من ندیده کد رو فرستادم و امضای من رو اسکن کرده داخل قرارداد زده من 40 میلیونش رو پرداخت کردم برای بقیه ش میخواستم خورد خورد پرداخت کنم اما قبول نکرد و فقط کل مبلغ رو میخواد الانم بعد 6 ماه ازم شکایت کرده و برای 360 میلیون باقیمانده تقاضای تاخیر تادیه و هزینه دادرسی دو تا زمین و یه ماشینم رو توقیف کرده من در دادگاه گفتم قسطی پرداخت میکنم ایشون سازش نمیکنه نتیجه چی میشه ؟ آیا دادگاه قسطی رو تایید میکنه و رای چقدر طول میکشه صادر بشه و آیا رای قطعی صادر میشه یا قابل اعتراض هست؟ ممنون میشم پاسخ بدین

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

خسارت تاخیر تادیه

با سلام و درود در سال 1398 بوتیک پوشاک داشتم بهمراه شریک . واریزی های من بابت شراکت در همان سال به ایشان پرداخت گردید و سپس از هم جدا شدیم تا به امروز آیا با پرینت حساب و واریزی های آن سال اقدام به دریافت مطالبه وجه به همراه خسارت بکنم، خسارت را از سال 1398 محاسبه میکنند یا امسال ؟ با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

کلاهبرادری

من 8میلیون کلاهبرادری کردم 1سال پیش غیابی رای دادن 1سال زندان الان رضایت شاکی را گرفتم آیا زندان را میبخشن؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

پرده بکارت

سلام.من سه ساله عقدم میخوام جدا بشم نامزدم پرده بکارتم زده الان نمیخوام برم پزشک قانونی چیکار کنم نمیخوام خانوادم بفهمند که دوشیزه نیستم!اگه نصف مهریه مو اجرا بزارم به پزشک قانونی منو میفرستند؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

افسردگی خواستگار

باسلام.خواستگارم میگه افسردگی داشته قبلا الان خوب شده ولی خب شبا خیلی سرحال روزا کمتر و بیشتر روز میخوابه تا شب به نظرتون علتش چی میتونه باشه.ممکنه چیزی مصرف کنه هنوز

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

سیم کارت

سلام من 17 سالمه با ارائه رسید ثبت نام کارت ملی و شناسنامه میتونم به اسم خودم سیم کارت بخرم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

کلاهبرداری در روبیکا

با سلام من از یک پیجی لباس زنانه سفارش دادم که همش قیمتا روش بود من با قیمتی که زیر کالا بود سفارش دادم وپولو براش فرستادم ولی بعد وقتی فاکتور برام فرستاد رو هرجین حداعقل 500هزار بیشتر حساب کرده بود بعد جنس هم خوب نبود اونی نبود که ما سفارش داده بودیم بعد زنگ زدیم که پسش بدیم هر جوری شد با التماس راضیش کردیم که برامون عوضش کنه بعد از رو پیجش جنسایی دیگه سفارش دادیم باز دیدیم که هی قیمتا رو بالا پایین میکنه جنسی که سفارش میدم وخوبه میگه تموم کردیم در حالی که اون جنسو استوری کرده بودو به ما نمیداد چند قلم جنسی که نمیتونست بفروشه گفت فقط همینارو دارم ماهم مجبور شدیم بخاطر اینکه فقط پولمون دستگیرمون بشه گفتیم باشه بفرست وقتی فاکتور فرستاد باز اضافی حساب کرده بود مجبور شدیم اضافش رو هم پرداخت بکنیم الان حدودا یک هفتست که هزینه پستو براش ارسال کردم در حالی که جنس قبلی خودشو که مرجوع کرده بودیم تحویل گرفته ولی هنوز سفارش مارو نفرستاده امروز زنگ زدم داداش چرا نمیفرستی میگه جنسی که پس فرستادید هنوز تحویل نگرفتم در حالی که بارکد پستی داره در یک هفته پیش نامه رسان تحویلش داده بهش پیام دادم چرا نفرستادی میگه امروز فرستادم گفتم چرا زودتر نفرستادی میگه چرا اینقدر پیام میدی بعد زنگ زده میگه رفتم جنسو از پست تحویل گرفتم ونمیفرستم چکار میخواید بکنید چندتا فوش ناموسی هم دادو گوشیو خاموش کرد یک راهنمایی بکنید لطفا من چکار کنم برم سراغش خودم حسابشو کف دستش بزارم یا نه چکار باید بکنم .ممنون میشم راهنمایی بکنید من استان کردستانم اونم تهرانه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...