دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.
☚برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.
1405/2/23
شخصی به دو نفر از اهالی آپارتمان گفته که من آمدم آرام بند درب مجتمع رو بردم و دوتا همسایه به من زنگ زدن گفتن که صحت داره این حرف که من منکر چنین چیزی شدم آیا میتوانم برم از شخص که به من تهمت زده شکایت توهین و افترا و نشر اکاذیب بزنم با تشکر
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/23
سلام سال قبل من یه دستگاه کارتخوان و سیم کارت و کارت سپه بخاطر مسدود شدن حسابش به یه خانم که کافینت داره دادم قرار بود چند روز باشه ولی یک سال دستش بود زمانی که حسابهاش آزاد شد بهم گفت ازش درخواست پس دادن سیم کارت وکارت سپه وکارتخوان کردم که ازم خواست یه هفته مهلت بدم بعد یه هفته صبحش زنگ زد بیا یه آقایی اومده کارتخوان جمع کنه ببره وقتی رفتم مغازه دیدم باکارتخوان هنوز کار میکنه تا بهش گفتم کارتخوان رو جدا کرد ومنو به بیرون مغازه حل داد وشروع به فوش دادن کرد ازش شکایت کردم چون دیر شکایت کردم قاضی صلح پرونده رو بست منم بخاطر فوش بدم مغازه که بهم گفت حرومزاده این پولهاخوردن نداره پول دعوا ودارو خودت وبچه هات بشه وپیامک بهم داده زر نزن وبه همسرم هم پیام زر نزن وحرفهایی که زنت بهم گفته رو بهت بگم شکایت کردم ولی این خانم زودتر از من از خودم شکایت کردم بهش پیام ک داده بودم وقاری بهم 20ملیون جریمه به خزانه دولت کرد تا دوسال نباید کسی ازم شکایت کنه وحالا من با این شکایت خودم برای فوش در مغازش وپیامک زر نزن وحرفهای زندگیت به شوهرم میگه ادامه بدم یا استرداد کنم بخاطر 2چملیون جریمه خودم میتونم ادامه بدم این خانم جریمه کنم ممنون از راهنماییتون
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/23
نگه داشتن کارت سوخت توسط نمایشگاه دار
سلام همسرم نمایشگاه ماشین داشت و کارت سوخت چندتا دستش مونده بود همه سوخته به جزیکی دوتا حالا دستکیر شده به جرم سرقت مدارک بردنش خیلی نگرانم برامون دردسر بشه مراحل قانونی این جرم چیه اخرش چی میشه توروخدا جوابمو بدید
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/23
باسلام و عرض ارادت باتوجه به الزام قانونی ثبت قراردادهای اجاره در سامانه خودنویس یا کاتب و اخذ کدرهگیری، ایا این قانون شامل اجاره نامه های دستنویس قبلی که مدت آنها 5 ساله بوده و هنوز تمام نشده هم می باشد؟! یعنی آیا نیاز به تنظیم دوباره و وارد کردن و ثبت اجاره نامه های دستنویس در این سامانه ها می باشد؟!! مدت قرارداد اجاره دستنویس ما از1400/12/15 تا 1405/12/15 می باشد. پیشاپیش ممنون از پاسخی که می فرمایید. موجر
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/23
آیا بعد طلاق میتونم برم خونه پدرم زندگی کنم؟
سلام پدرومادر من زمانی ک 3 سالم بود جداشدن پدرم ازدواج مجدد داشت و کلا بیخیال ماشد ومادرم زندگی وعمر وجوانیشو گذاشت تا ازدواج کردم وصاحب فرزند شدم الان 40 سالمه و مادر دلشکسته وعزیزتر از جانمو از دست دادم روحش شاد جاش بهشت باشه،آمین...پدر همچنان زنده وبا همسر دومش زندگی میکنه.متآسفانه منم مثل پدر مادرم جدا شدیم و همسرم هیچ عاطفه ای در وجودش نیس حتی ب بچه هام زنگ نمیزنه یا خبرشونو نمیگیره دخترم 19 سالشه واز پدرش مهری ندیده.هیچ شکایتی هم نکردیم بابت نفقه و و و و..بنده ی خونه در روستایی داریم مال پدری ک بنام من ودو خواهرم بود و من و خواهرام زدیم ب نام یدونه برادرمون ...ک متاسفانه خدا آزمون گرفتش 5ساله تصادف کرد ورفت پیش مادرم روحشان شاد. الان من تو زندگی دیه کشش ندارم از پس زندگی وخرج ومخارج برنمیام..سوالی ک دارم اینه ک من میتونم برم خونه پدرم زندگی کنم ؟؟ناگفته نمونه پدرم اصلا مارو تا ب این سن خونه خودش راه نداده ویکبار ک با بچم ی مشکلی پیش اومد برامون مجبور شدم برم خونش اومد و منو از خونش بیرون کرد.با همه این مسائل من میتونم برم پیشش وازش بخوام ب منو بچم پناه بده؟؟نظر قانون چیه؟؟لطفا با دقت بخونین وجواب بدین خیلی واسم مهمه اینکه چکاری میتونم انجام بدم تا ناامید نشم؟باتشکر
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/23
ایا در قرارداد دستی بین طرفین اگر پولی رد و بدل نشود معامله فسخ میشود؟ قرارداددستی بین دوبرادر نوشته شده مبلغ پول توش نوشته شده ولی تاریخ و اختیارات لازم در قرارداد قید نشده و اینکه پولی بین شون با گذشت سه سال ردوبدل نشده ایا فروشنده میتواند قراردادو فسخ کند؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/23
دریافت غرامت و خسارت در خدمت سرباز
من سرباز مرزبانی ام و در محل خدمت دچار حادثه شکستگی پا شدم اواخر پاییز سال 1404 با بیمه نیرو های مسلح عمل جراحی کردم و حالا سوالم اینکه به جز این آیا میتونم دیه هم بگیرم؟؟؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/23
من تب و لرز داشتم زیر پتو با حال بد همسرم در اون حال اومد انگشتر من رو برای دوستش قرض کرد که بین یک هفته تا یک ماه همون مقدار طلا رو به من پس بده، اگر تاخیر کردن یا امتناع چطور میتونم ازشون شکایت کنم؟ طلا فروشی که طلا رو بهش فروختن اشناست، در شرایط سخت که قدرت فکر نداشتم این کارو کرد
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/23
چندوقته شوهرم منو آورده خونه بابام
چندوقته بهم گفت آره برو خونه بابات تامن پول پیش جور الان حدودا شیش ماهه هیچ تلاشی نکرده کا تا حرف از طلاق هم میارم میگه بچمون ازم میگیره چکار کنم کجا برم شکایت کنم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/23
با سلام بعد 9سال کار تو یک فروشگاه زنجیره ای الف در شهریور 1404استعفا دادم.بعد 6ماه به بنده 20میلیون حق سنوات وعیدی و پاداش پرداخت شد و مابقی کسری انبار گردانی شده است. آیا به اداره کار شکایت کنم میتونم به حق و حقوق خود برسم؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/23
عدم همکاری ساکنین آپارتمان در تهیه بیمه مسئولیت
در یک آپارتمان به علت سابقه ریزش نمای ساختمان و احتمال ایجاد خسارت مجدد قصد تهیه بیمه مسئولیت مدیر ساختمان را داریم. ساختمان 4 واحدی و فاقد مدیر یا هیئت مدیره است. 3 واحد دیگر در این زمینه همکاری نمیکنند. آیا می توان بیمه مسئولیت ساختمان را به تنهایی برقرار نمود؟ با توجه به اینکه بنده مدیر نیستم و هیچ سندی در این زمینه وجود ندارد آیا صدور بیمه به نام اینجانب ایجاد مشکلات قانونی نخواهد کرد؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/23
زدن تهمت دروغ برای کشیدن اسلحه
با خانم اولش اختلاف داشته و از هم جدا شدن به دلیلهای زیادی جداشدن روزی که میره خونه باش تمام اسناد ماشینو خونه برانداختن دام برا او را برده و پدر و برادراش زنه بهش زنگ زدن بیا دنبال مدارات،،،، شوهرم براپس گرفتنشون میره ولی اونا با ماشین سپرش میکنم بونچهارپنج نفری میزنن درحدکشتن کتکش میزنم بعد میبرنش کلانتری گفتند سرما اسحه من کشیده الان دوهفته هست زندانه کمکم کنید چطور آزادش کنم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/23
اگر شوهر پیشنهاد زنا به همسرش بدهد و او را بارها و بارها تشویق به این امر کند در حالی که خودش هم از لحاظ جنسی مشکل دارد و قادر به راضی نگهداشتن خانم نیست، چطور این مورد را باید در دادگاه ثابت کرد که بتوان به راحتی حکم طلاق صادر شود، و ایا طلاهای خانم که فاکتور موجود است از طریق همسر فروخته شده میتوان پس گرفت؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/23
سلام ماشینمو زیر قیمت فروختم چون خرج زیاد داشت بعدا متوجه شدیم ک توقیفی داره طرف ک کلی هزینه کرده بود با ادعای بیشتر اومد و ما هم بهش چک دادیم الان هم چک پاس شده هم ماشین و نمیده پژو 405 سیصد میلیون فروختم گفتم 620 میلیون باید پرداخت کنم منم کردم الان چیکار کنم دست نوشته دارم ازش ک به محض پاس شدت چک متعهد میشه ک ماشین و بیاره ک نیورد یکی دیگه الان ماشین پیششه میگه من 200میلیون خرج کردم اسم این کار چیه؟ خیانت در امانت در قالب اخاذی؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/23
سلام صبح بخیر من 6ماه اول سال مدیر مجتمع بودم روزی که مدیر شدم صندق خالی بود تحویلم دادم بعد از6ماه یکی از اهالی میگه شنا نباید مدیر باشید منم تو این 6ناه حدود 4میلیون اضافه تر از دریافتی شارژ هزینه مردم مدیر جدید اون موقع گفت طب داشته باشی به من ربطی ندارد تو زمان مدیریت مدیر جدید کلا در مجتمع نبودم ومنم تو این مدت شارژ ندادم الان که برگشتم خونه میخوام برم کولر نصب کنم برای خانواده درب پشت بام را قفل کرده و اجازه نمیده برم بالا آیا اجازه همچین کاری داره؟ با تشکر
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/23
سلام من به خاطر افسردگی از خدمت معاف شدم الان چندساله رو خودم کار کردم و سلامت کاملو بدست اوردم دیگه هیچ مشکلی ندارم حتی یه دقیقه هم تو هیچ بیمارستانی بستری نبودم و حتی یه دونه قرصم مصرف نکردم دلم میخواد برم سرکار دولتی ایا میتونم لطفا راهنمایی کنید دلم میخواد یه فرد سازنده باشم تو اجتماع
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/23
سلام بنده یکسال پیش کسر از حقوق مهریه همسرم که عضو نیروهای مسلح هستند رو گرفتن الان حدود سه ماه هست که حقوق بنده بخاطر جنگ واریز نشده خواستم بپرسم که حقوق بنده چند روز بعد از اتمام جنگ واریز میشود ممنون
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/23
با سلام ترو خدا یک وکیل پیگیر برای شکایت از قصات در استان یزد معرفی بفرمایید که هزینه زیاد هم نگیرد گزارش ضابطین با وجود ثبت در دادگاه و کلانتری از پروندم حذف کردن چند عدد پرونده بی دلیل برام ساختن که همه تخلفاتشون را مدرک اثباتی دارم ولی با وکیلم در شهر یزد تبانی کردند و نابودم کردند خواهشا یکی پیگیر و دلسوز معرفی بفرمایید
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/23
سلام من سیم کارتم را گم کردم و شخصی سیم کارتم را پیدا کرده و داخل گوشی انداخته والان من سیم کارتم را بعد چند ماه روشن کردم اقساط بیمه خودرو کرده با برنامه ترکی بیمه و اینترنتی مالک خودرو یه آقایی هستش که من نمی شناسیم بنام نشانی ندارم حالا من کجا وچکار کنم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/23
با سلام خانم بنده جلب منو بابت نفقه داشتن و بخاطر اینکه منو بتونه جلب کنه تو خیابون از عقب میزنه به موتور من پسرم هم همراهم بود و دست و پاش اسیب دید بعد از تصادف منو گرفت و زنگ زد مامور ایا این تصادف عمدی محسوب میشه ؟؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/23
سلام وقتتون بخیر من مرزبانی زاهدان خدمت میکنم به دلیل بیماری پدرم میخوام انتقالی بگیرم استان خودم ولی میگن نیرو کم داریم نمیفرستن فقط تنها راهش میگن متاهل شدنه منم شرایطش را ندارم فعلا هیچ راه دیگری نیست ؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/23
همسرم سه ماه دریک شرکت معدنی بعنوان انباردار مشغول بودند که طی تماس تلفنی که کارفرمابامن داشتند گفتند که همسرم پیامک داده به کارفرما که انبار دزدیده شده توسط کارگران،چون کارفرما حضور نداشتند طی تماس تلفنی با کارگران اعلام کردند که حالت روحی همسرم خوب نیست و توهم دزدی از انبار را دارند اکنون حدود یکماه است که همسرم تحت نظر روانپزشک هستند و تمامی حالات روحی ایشان کاملا به شرایط عادی برگشته ولی هنوز معتقد است که کارفرما و کارگران برای جبران خسارت عقب افتادگی پروژه این پاپوش رابرای ایشان درست کردند از تاریخ خروج از شرکت حدود یکماه میگذرد آیا کارفرما میتواند ادعای کسری انبار بکند و شکایت کند؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/23
سلام همسر بنده عضو نیروهای مسلح هستند بخاطر جنگ سه ماه هست که حقوق بنده واریز نشده خواستم بپرسم که چند روز بعد از اتمام جنگ حقوق بنده واریز میشود ممنون
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/23
در کارگاه یه قطعه 300 کیلویی به انگشتای پای راستم افتاد.از انگشت بزرگ به کوچیک. انگشتام هم شکستند و هم له شدند.هر 3 انگشتم را پیوند زدند.ولی پیوند جواب نداد دو تا از انگشتامو از هر کدوم یک بند بریدن(انگشت بزرگ و دومی )سومین انگشت هم پیوند گرفته ولی کار نمیکنه.پشت انگشت دوم که بریدن ،کاملا تا استخوان خالی کردن ،که سیاه شده بود تا اضافه نبرن خالی کردن.چند درصد دیه تعلق میگیره. و شرکت مربوطه از لحاظ مالی جز دیه چه وظایفی نسبت به بنده داره.ممنون از راهنماییتون
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/23
همسرم حدود سه ماه دریک شرکت معدنی بعنوان انباردار مشغول بودند یکماه پیش به گفته ی کارفرماایشان حالت روحی روانی خوبی نداشتند وطی پیامکی که به کارفرما میدهند اعلام میکند که انبار توسط کارگران درحال دزدیده شدن است کارفرما در مخل حضور نداشتند وطی تماس با مهندسین کارگاه میگوید که چنین اتفاقی نیافتاده و تو دیوانه شده ای همسرم توسط حاضرین در کارگاه به منزل فرستاده میشود که دراثر توهم دزدی انبار به قصد خودکشی تصادف میکند بعد از حضور درمنزل تحت نظر روانپزشک قرارگرفتند وبیماری بدبینی راتشخیص دادند اکنون از نظر شرایط روحی کاملا عادی ونرمال هستند اماتاکید دارند که کارفرما وکارگران جهت جبران خسارت عقب ماندگی پروژه قصد ایجاد پاپوش برای ایشان را دارند آیا کارفرما میتواند شکایت بابت کسری انبار را کند؟باتوجه به اینکه صدای ضبط شده ی کارفرما مبنی بر حال نامساعد همسرم رادارم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/23
من میخوام دایرکت پاک شده دوستم رو در روبیکا باز گردانی کنم . آیا امکانش هست ؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/23
سلام من یه دختر 15 ساله ام که پدرو مادرم از هم جدا شدن و با مادرم زندگی میکنم آیا بعد از گرفتن حکم رشد میتونم پاسپورت بگیرم چون پدرم نمیاد امضا بزنه
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/23
سلام خسته نباشید من دختر 21ساده خانواده هستم سه سال ک بخاطر پاسپورت اوارمون کردن یه پسر ایرانی و میخوام و خانواده مشکل دارن پدرم امروز رفت ک منو از پاسپورت خانوار باطل کن من سن قانونیم و رد کردم ایا باطل میکنه یا چیزی میخواد بعد باطل میکنن
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/23
در سال های خیلی قبل یک تیکه زمین خرید کردیم بدون سند فقط یه برگ معامله عادی دارم الان هم صاحب ملک وهم اونی که ازش خرید کردیم فوت شدن واداره ثبت هم با ما همکاری نمیکته برا سنددار کردن اون باید چیکار کنیم؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/23
سلام من از پدر وکالت گرفتم. پدرم یه خونه توروستا سال 70به نامش زده بعد از اینکه سند اومده کسی نبوده بگیره وحالا من میخوام اقدام کنم برای گرفتنش از کجا شروع کنم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...خطایی رخ داده است. لطفا دوباره امتحان کنید
کاربر گرامی؛ در حال حاضر ارسال کد از طریق پیامک با اختلال سراسری مواجه است. در صورتی که هم اکنون پیامک به دست شما نرسید، لطفا در زمانی دیگر مجددا تلاش نمایید.