درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/23

اضافه کارکرد توسط بازرسی

سلام خدمت وکلای محترم. بنده به صورت غیر ارادی از کار اخراج شدم و 15 سال سابقه کار دارم. درخواست بیمه بیکاری دادم .چون کارفرما بیمه رد نمیکرد و پرداخت نمیکرد بیمه ی من توسط بازرسی ثبت شده , اما در مرداد 1404 10 روز بیشتر کارکرد ثبت کردند و چون نامه عدم نیاز کارفرما ترک کار بنده رو یکم مرداد اعلام کرده. حتی با وجود تشخیص اداره کار مبنی بر واجد الشرایط بودن من برای دریافت بیمه بیکاری، بیمه تامین اجتماعی بهونه ی همون 10 روز رو میاره و اعلام میکنه که چون با تاریخ ترک کار مغایرت داره بیمه ی من رو پرداخت نمیکنه در حالی که بازرس خود بیمه 10 روز اشتباها برای من کارکرد زده, لطفا راهنمایی کنید من حدود 9 ماه دنبال بیمه بیکاری بودم و حالا پس از اعلام رای توسط اداره کار ,بیمه قبول نمیکنه.ممنون میشم راهنمایی کنید بنده رو.سپاس فراوان

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/23

سهم الارث خواهر مجرد

با سلام. خواهرم متاسفانه فوت شدند که دارای همسر و سه دختر هستند لذا من مجرد هستم و دارای چند خواهر و برادر اموالی دارم ایا بعد از فوت من از اموال من به فرزندان خواهر مرحومم می رسد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/23

وکالت

میشه برای حقوق وکیل مقداری از مالی رو که وکیل برای گرفتنش منظور شده را شرط قرار داد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/23

شکایت جهت پنهانکاری حقیقت

باسلام. مادر من 30سال پدرم را از من پنهان کرده بود و به اون تهمت قاچاقی زده بود و گفت اعدامش کردند بعد از 30سال فهمیدم که به تازگی فوت شده هیچ خلافی نکرده جانباز بوده و در جنگ اخیر شهید شده حالا میخوام از مادرم شکایت کنم چه نوع شکایتی باید انجام بدم و مجازات مادرم چیست؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/23

کوچه بن بست

با عرض سلام و احترام کوچه اصلی ما 4 متر است و ما سر نبش کوچه 4 متری اصلی و 2/8 فرعی بن بست هستیم ته این کوچه بن بست که 12 متر از دیوار من و سه متر که قبلاً زمین پشت خانه ما بودو حالا به یک منزل و یک درب پیوسته وجود دارد این در شهرداری هم یک پلاک ذکر شده و غیر قانونی و برای بار دوم حیاط رو کلا زیر بنا کردند و درب این سمت برای این منزل و خود خانه اصلی در کوچه دیگر درب دارد حالا با اینکه زمین های اینجا همه وقفی هستند و کوچه که فقط یک درب ته کوچه هست ادعای مالکیت داردو با اینکه موتور سیکلت من پشت پنجره خانه خودم زدم و جای رد شدن وسیله نقلیه اونا هم هست و فیلم دوربین مداربسته موجود هست میتواند ادعای مالکیت کند و راه را به ما مسدود کند یا تعهدی بگیرد که در کوچه پارک نکنم در ضمن سند هم ندارند و غیر قانونی ساخته شده با سپاس فراوان از شما

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/23

رد دادرس

سلام بر وکلای عزیز یکی از جهات رد دادرس این است که قاضی سابقا در اون موضوع اظهار نظر ماهوی نموده باشد سوال: در دعاوی خانواده که اکثر دعاوی اعتبار امر مختومه ندارد مثلا استرداد یا ملاقات فرزند ،،در صورت طرح دعوی مجدد آیا می‌توان به استناد رای صادره قبلی و اعلام نظر سابق قاضی در خواست" رد دادرس" را داشت سوال دوم : در مورد اعسار مجدد چطور؟ بسیار سپاسگزار

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/23

خرید و فروش زمین

سلام صبح بخیر بنده در یک روستای شمال زمین شالیزار با نقشه برداری خریدم چون دوطرف شالیزار راه رفت و امد خصوصی بود صاحب شالیزار که به بنده فروخته بود شالیزار را گفتند از هر طرف دومتر متر جاده ودومتر هم حریم رودخانه است وحدود صدمتر مربع زمین مانده بود در دو طرف شالیزار و بعد از یکسال به فروشنده گفتم این مقدار زمین به دردتو نمیخورد چون بالای سرمزرعه بنده است درنتیجه یکفروشنامه ای نوشتم خودش و بنده و شاهد بنگاهی انگشت و امضا کردیم ولی با هم توافق کردیم و مقداری پول گرفت و در فروشنامه و شماره کارتی ایشان در فروشنامه قید شده و ایشان تا الان حرفی نزدند ولی میگم از نظر قانونی اشکال دارد یا نه؟ باتشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/23

ضرب و جرح و اخاذی

با سلام بنده مامور نیرو انتظامی هستم یک سال پیش به خاطر حالت بد روحی و روانی سر کار ضرب و شتم کردیم یک نفر رو و مبلغ ناچیز هم گرفتیم . بنده تو دادسرا نظام حاضر شدم و اعتراف کردم به خاطر عذاب وجدان و با شاکیم صحبت کردم اونم رضایت داده و سابقه هم نداشتم . باز پرس گفت احتمالا قاضی حبس تعلیقی بده بهم میخوام ببینم احتمال زندان رفتنم هست یا فقط جریمه ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/23

پاداش خدمت

سلام وقت بخیر من در سال 1390 بعلت بیماری شدید اعصاب در طول خدمت با 15 سال خدمت بنا بر ماده 15 بند2 وهمچنین ماده 128 بند ب بازنشسته با حقوق 30 روزه شدم . الان با توجه باینکه تاریخ استخدامم سال 76 بوده با گذر این سالها 29 سال از تاریخ استخدامم میگذره و پس از بازنشستگی درسال 90 هم باز در ادامه کسور بازنشستگی در فیش حقوقیم کسر میشد . میخواستم ببینم پس از 30 سال که الان یسال دیگه هنوز باید بگذره و اینکه کسور بازنستگی هم در فیشم ثبت میشه به بتده پاداش در اخر پاداش بازنشستگی پرداخت میکنن یا نه؟ درسال 90 که بازنشسته بعلت بیماری شدم فقط یسری امتیازات این 15 ساله را بهم دادن نه چیز بیشتری که اونم مبلغ خیلی کمی بود ممنون میشم راهنمایی بفرماید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/23

گواهی از دادگاه جهت معرفی طفل 3 ساله به پزشکی قانونی

سلام وقت بخیر من بچه 3 ساله دارم و 2ساله که ندیدمش حالا که عدم تمکین خانمم زدم مادر بچه به آشنایان گفته که بچه موقعه گریه کردن از هوش می‌رود. حالا من میتونم درخواست گواهی معرفی فرزندم به پزشکی قانونی بدم قبل از اینکه مادرش تمکین بکنه؟ چجوری باید این کارو انجام بدم که شکایت عدم تمکین من زیر سوال نرود. درضمن پدر خانمم معتاد هستش.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/23

مدنی

نادر مبلغ یک میلیون تومان از رضا طلبکار است با وجود مراجعه مکرر وی رضا از پرداخت دین خود اجتناب می‌کند تا جایی که باعث عصبانیت نادر و درگیری می‌شود نادر ک ضربه چاقو به قلب رضا وارد می‌کند.خوشبختانه رضا در اثر آن ضربه فوت نمی‌کند ولیکن در اثر آن ضربه اراحتی قلبی پیدا می‌کند پس از سه سال رضا با همسایه خود که سیروس نام دارد بر سر محل پارک خودرو درگیر شده سیروس یک سیلی به رضا می‌زند شوک وارد به دنبال سیلی منجر به سکته قلبی کردن رضا و فوت او می‌شود به استناد نظریات مطرح شده حداقل 4نظریه بنویسید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/23

کفالت

برای تعهد نامه کفالت مادر که باید در دفترخانه ثبت بشود از چه شهودی میتوانم استفاده کنم برای تعهد دفتر خانه گفت باید فقط اقوام باشند اگه من خاله پسرخاله و شوهر خاله خودم رو ببرم قابل قبوله؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/23

ضرب و جرح عمدی

با سلام بنده با همسرم در حال طلاق هستیم و خانم بنده برای ضرب جرح عمدی شکایت کرده نامه گزارش کلانتری بعداز یکرروز در نبود بنده در خانه گرفته وگزارش پزشک قانونی را داره حالا بنده چطور ثابت کنم کار من نبوده شاهد نداره اگه در دادگاه قسم بخوره من بی گناه محکوم میشم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/23

عذاب زندگی با معتاد بیکار و بی غیرت

باسلام برادر من 20ساله هروئین میکشه هرروز پول میخ,اد هروز اعصاب خوردی هرروز تهدید به مرگ میکنه میگیم برو کارکن میگه نه میگیم پول نداریم تا نگیره از در بیرون نمیره میگیم میریم مواد مخدر ازت شکایت میکنیم میگه اینم دوسه ماه نگهم دارن بعدش میام جفتتونو آتیش میزنم ما دوتا زن هستیم پدرم چندساله فوت کرده میترسیم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/23

ترک منزل

سلام. شوهر من 2 ماه خونه رو ترک کرده و رفته تو خونه یه خانم دیگه و میگه صیغه کردم این خانم صیغه ای سومین زن تو زندگیش می‌باشد . من میتونم ازشون شکایت کنم و من دو تا بچه 5 ساله و 7 ساله دارم و 2 ماه نه کرایه خونه نه خرج بچه ها و نه خرج خودم رو داده و من قصد طلاق ندارم و ایشون چند سال میگن بریم طلاق توافقی بگیریم و راننده ترانزیت هستن . من مهر اجرا گذاشتم و ممنوع الخروج کردم ولی میگه هیچی ندارم بهت بدم ..از زمانی ک ممنوع الخروج شده مهر حساب میکنن یا قبلش؟ الان یکماه ممنوع الخروج کردم ممنون از پاسخگویی

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/23

هزینه ایزوگام

سلام من مستاجرطبقه اول یک مجتمع2طبقه 5واحدی هستم یکی ازمالکان طبقه دوم که صاحب 3واحدمجتمع هم میباشد پشت بام رالکه گیری ایزوگام کرده ولی باصاحب خانه من جهت تسویه به مشکل خوردن آیامالکی که ایزوگام کرده میتواند با شکایت ازمالک واحدمن ازتردد ماشین من به پارکینگ رای دادگاه را بگیرد در ضمن ایشان بدون اطلاع باصاحب خانه من رفته اینکار را کرده وکارشناس دادگستری هم هستش میتونه ازموقعیتش سواستفاده کنه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/23

حضانت

سلام .حضانت اگر با مادر باشد و طلاق نگرفته باشد خرج زندگی به عهده مرد یا زن ؟ پول پیش خونه اگر به نام زن باشد کرایه خونه به عهده مرد یا زن ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/23

دیستونی گردن

سلام خانمی 61ساله هستم و دچار عارضه دیستونی گردن شدم و گردنم همش به سمت پشت میچرخه و دست خودم نیس و دکترا هم گفتن این بیماری درمانی نداره وفقط با خوردن مسکن میشه دردو کم کرد. و همسرم بازنشسته هستن و حقوق ناچیزی میگیرن. با این اوضاع من میتونم جز بهزیستی شم؟ آیا منو قبول میکنن؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/23

غش در معامله

سلام من در ایتا تبلیغ یک برند را دایم می‌دیدم که لیفتینگ ، ضدچروک و لک و...با هزار قسم که جواب داده و همه راضی هستند،قیمت پرسیدم گفتند بالای یک بوده با تخفیف ویژه شده 950 بعد چند وقت دوباره پیام آمد که یک میلیون شما میخواهید ، جواب دادم میخواهم ولی مبلغ زیاده و تو این شرایط اقتصادی این پول زیاده خدایی جواب میده؟ زد بله شما 900 بدهید و من دادم و فرستادند و در عین ناباوری دیدم کرم مرطوب کننده و آبرسان * فرستادند در نت300 بود بهشون پیام دادم جواب ندادند بعد که گفتم شکایت میکنم پیام دادند که قسم این کرم عالیه گفتم شما غش در معامله داشتید بارکدخوان هم میگه این کد وجود ندارد و ایشون مرجوع نمی‌کنند و فقط قسم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/23

گرفتن مهریه بدون طلاق

سلام به همراه همسرم یک باب آپارتمان با وام مسکن بصورت سه دانگ سه دانگ خریدیم ، از سمت همسرم مورد آزار و اذیت دائم هستم و اون مرا تهدید به گرفتن تنها فرزندم می کند آیا من می توانم بعنوان پشتوانه سه دانگ خانه به نام اوست را بعنوان بخشی از مهریه از طریق قانون مطالبه کنم و قصد طلاق و جدایی هم ندارم اومی تواند همچنان درخانه به زندگی با من ادامه دهد واگرهم نخواست توانایی اجاره منزل جداگانه را دارد ، آیا در این حالت سه دانگ ایشان جز مستثنات دین محسوب می شود؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/23

مسدودی حساب های بانکی بابت مهریه

با سلام و وقت بخیر طبق گفته ی بانک دفتر شماره 5 اسناد رسمی تهران کل حسابامو بسته احتمال میدم بابت مهریه باشه که خانومم اقدام کرده اما هنوز هیچگونه ابلاغی به بنده نشده من باید در این مرحله چه کاری انجام بدم؟ منتظر بمونم ابلاغ بیاد یا اینکه کار خاص دیگه ای باید انجام بدم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/23

صورت جلسه شورای حل اختلاف

سلام جلسه شورای حل اختلاف من با مستاجرم در تاریخ 1405/2/2 تشکیل شد، در همان جلسه هم تصمیم به فسخ قرارداد اجاره نامه فی مابین شد. اما تا کنون که 23 اردیبهشت می باشد هنوز در سامانه adliran بارگذاری نشده، می خواستم ببینم چند روزه صورت جلسه ارسال میشه یا باید به شعبه مراجعه کنم. با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/23

نفقه فرزند

سلام وقت بخیر برای پرونده نفقه دخترم درخواست تعدیل زدم پرونده دوباره به شعبه قبلی شورای حل اختلاف رفت و پدر ایشان در دادگاه حاضر نشد پرونده را به دلیل عدم سازش به دادگاه صلح فرستاده شد الان حدود 4 ماه می‌گذره هنوز پرونده رسیدگی نشده چکاری باید انجام بدم مبلغ نفقه 2600 هست و کفاف خرج دخترم16 ساله با رشته طراحی و دوخت را نمی‌دهد ممنون میشم راهنمایی کنید.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/23

تصرف ملک

سلام طبق قولنامه آقای ت. 4.5 دانگ از زمین پدری خود را به داداش ع. داده است باقی مانده 1.5 دانگ از سهم ت. که آقای ع.آن پس نمی دهد و آن را تصرف کردند ما چه کار کنیم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/23

ممانعت دانشگاه جهت انتقالی

با سلام من و همسرم در آزمون دستیاری سال 1404 شرکت کردیم و در دو شهر مختلف پذیرفته شدیم. علیرغم وجود قوانین برای انتقال دستیاران متأهل دانشگاه‌های مبدأ و مقصد نه تنها مساعدتی نداشته بلکه ممانعت کرده و به دستیاران دیگر را که هیچ وجاهت قانونی برای جابجایی نداشته اند اجازه جابجایی به شهر دلخواهشان داده شده است. از چه مرجعی باید پیگیری بیشتر انجام داد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/23

دادخواست تایید انفساخ

وقت بخیر مستاجرم 9 ماه کرایه نداده (از ابتدا) در بند قرارداد نوشتیم تاخیر2ماه در پرداخت اجاره موجب منفسخ شدن قرارداد میگردد من بعد از 9 ماه بهش ابلاغیه فرستادم و امروز دادخواست تایید انفساخ رو در دادگاه حقوقی ثبت کردم ،آیا دادخواستم پذیرفته میشه ؟ در صورت تایید انفساخ رو از چه تاریخی در نظر گرفته میشه؟ البته 4 ماه دیگه از قراردادش مونده از زمان خود قرارداد،یا از زمان اظهارنامه من؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/23

خانومی هستم مستمری بگیر پدر مرحومم

سلام بنده چند سال پیش از همسرم جدا شدم و مستمری پدرم رو دریافت میکنم چند ماهیست عقد موقت با آقایی انجام دادم و باردارم چطور برای فرزندم شناسنامه بگیرم و تکلیف حقوق بنده چی میشه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/23

اجرت المثل

سلام وقتتون بخیر وکلای عزیز سوالم در مورد اینکه پرونده اجرت المثل بنده در تاریخ 1404/5/3 پارسال به دلیل عدم سازش ارسال شد به دادگاه صلح ولی تا کنون 1405 دادگاهی تشکیل نشده علت چیه بنده کاری باید انجام بدم ؟ یا منتظر بمانم این تاخیر عادی است؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/23

موضوع پرونده طلا دوران عقد

بنده با خانمی عقد کردم و طلا خریدم و درشب بله برو ن به ایشان تحویل دادم و خانم بعداز عقد . چند ماهی گذشت و مهریه را اجرا گذاشته و بنده بابت طلاها از او شکایت کردم و گفتم که طلاها عاریه بوده و خانم انکار میکند که طلایی تحویل گرفته و مدارک شامل فاکتور طلا بنام من و عکس های شب بله برون و شهود است و قاضی بدوی بدون خواستن شهود و عدم در نظر گرفتن مدارک . طلاها را به عنوان هبه معوض رای داده به نفع خانم و بنده تجدید نظر خواهی کردم و پرونده به استان ارجاع شد و قاضی با در نظر گرفتن شهود و قسم خوردن و دیدن مدارک و شواهد باز هم رای به نفع خانم داده و حق بنده راضایع کرده است بنده باید چکار کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/23

کار افتادگی بر اثر سکته مغزی

مادرم در سال1400 بر اثر سکته مغزی دچار فلج از سمت راست بدنش منجر شد ایا بیمه کوثر تعلق میگیرد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...