درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/26

تقسیم ملک

سلام وقت همگی بخیر پدربنده و عمویم مالک خانه ویلایی در روستا هستن ،میخوایم الان تقسیم کنیم دوتا 500مترش کنیم مشکلی که هست اینه یه سمت موقعیت بهتری نسبت به سمت دیگ داره یه قطعه سه بر هستش یه قطعه 2بر چجوری تقسیمش کنیم که عادلانه باشه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

قرعه کشی خانگی

باعرض سلام و ادب واحترام جسارتا میشه متن اظهارنامه شکایت از قرعه کشی خانگی رو بنویسین؟ 140میلیلون تومن پول قرعه دادم 23 ماه،بعد23ماه مسئولی که قرعه کشی رومیکنه پول منو نمیده و دبه میکنه، قرعه هم بنام من داومده، اگر امکان داره لطف کنین متنش روبنویسین برامن،ممنون میشم از لطف شما

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

کلاهبرداری

من از یه نفر ماشین خریدم دلال بود و بعد از ایشون دادگاه یه نفر شکایت کرد ولی قاضی حکم براعت داد که محکوم نیستن وما مجدد ماشینمون را از طرف همون دلال فروختیم و من پشت قرار داد به عنوان صاحب سند امضا کردم و خریدار جدید پول ماشین را چک به حساب دلال داد و من هم سند را زدم به نام خریدار حالا شاکی اولی که کیفری شکایت کرده بود دلال را محکوم کرده و مصادره ماشین کرد و حالا خریداری که ماشین از ماخریده استرداد پول کرده ومن هم باید از دلال که سند به نامم زده و ماشین خریدم استرداد پول بزنم دلال فراریه تکلیف من چیه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

دفاع مشروع

باسلام توپ پسر همسایه در حیاطمان افتاده بود، من همان روز انداختم بیرون. فردای آنروز همسایه جلوی درب من آمد و بعد از شنیدن اینکه توپ را به بیرون انداختم شروع به فحاشی و توهین کرد و درب های منزلم را میکوبید که در فیلم صدای فحاشی و کوبیدن در و ویدیو ورود من به منزل و عدم درگیری موجود است. باتوجه به شرایط جنگی دقایقی بعد شیشه های خانمان را شکست (که در گزارش پلیس موجود است) و من از ترس و واهمه جنگ به دخترانم گفتن برن بیرون و همسایه با مادر شوهر و دخترش دختر من را گرفتند زدند (از دخترم شکایتی به عمل نیامده و کوچک ترین اسیبی به همسایه نزده و گزارش پزشکی قانونی وی موجود است) من بعد مطلع شدن برای اتمام درگیری و نجات دخترم رفتم که هر 3 نفر من را گرفتن زدن و از طرفی که بنده طی 5 ماه گذشته عمل ترمیم نخاعی انجام داده بودم (پرونده پزشکی دارم) در شرایط فرار و خاتمه نبودم و هر 3 روی من را میزدند و حارصه و دامیه و اسیب شدید به موهای سرم وارد شده که (گزارش پزشکی قانونی) موجود است، حالا یکی از انها که اسیب دیده که 13 حارصه با چنگ به صورتش زدم. از من شکایت کرده و تقاضای دیه نموده، ایا دفاع بنده مشروع است؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

دزدیده شدن پول و فلش

سلام و خسته نباشید من به مدت 2 سال زندان بودم به دلیل مرگ مشکوک خانمم بعدا ثابت شد بی گناهم توی این 2 سال کلید خونه خودمو به برادر زاده خودم دادم و به مبلغ 100 میلیون تومان و 3 عدد فلش که عکس خانوادگی که در گاوصندقم مخفی کردم غیب شد بعدا خود برادرم اعتراف کرد که برداشته و برادر زاده ام هم توی خونه من مواد مخدر (گل) میشکیدش شاهد هم دارم میخواستم بدونم که اگر شکایت کنم چه حکمی برای انان دادگاه تائین میکنند برای همه اینها شواهد دارم و خودشان هم اعتراف کردند. ممنون میشم بگویید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

غیبت از زندان

سلام ، من در سال 1388 به اتهام جعل سند عادی و رشوه به 3 سال حبس محکوم شدم. پس از 7 ماه و اتمام رسیدگی پرونده با وثیقه 250 میلیون تومانی رای باز و مشمول مرخصی شدم. مدت 1.5 سال در این حالت بودم اما دیگر بازنگشتم. از ابتدا شاکی خصوصی نداشته و ندارم و اکنون در آستانه 60 سالگی هستم. اکنون حدودا 13 سال از غیبتم گذشته و هیچکس نیز پیگیر خودم و وثیقه گذارم نبوده است. آیا میتوانم با توجه به نداشتن شاکی خصوصی و گذشت این مدت وثیقه ام را آزاد کنم؟ با سپاس از جنابعالی

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

پرداخت هزینه کارشناسی

سلام از من در خصوص بطلان معامله و تنفیذ قرارداد مالی غیر منقول شکایت شده بابت هزینه کارشناسی ابلاغیه آمده ضرف مدت 7 روز پرداخت هزینه کارشناسی 5 میلیون،سوال چرا من باید این هزینه رو بدم، اگر نپردازم ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

قیمت گذاری ملک جهت مهریه

باعرض سلام من مهریه ام رو از طریق اداره ثبت به اجرا گذاشتم دوملک توقیف شده که پس از کارشکنی های خیلی زیاد بالاخره کارشناس موفق به قیمتدگذاری شده الان مدت سه هفته هست که قیمت کارشناس به اداره ثبت اعلام کرده ولی واحد اجرا هنوز قیمت به زوج اعلام نکرده وبا وکیلم اصلا همکاری نمی کنند چون زوج به این واحد اجرای ثبت خواسته که کار هرچه می تونند طول بدنند می خواستم بپرسم برای حل این مشکل چه کار باید انجام دهم باتشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

یه خودرو فروختم باقی پولم نمیده

خودرو فروختم باقی مانده پولم نمیده باید چکار کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

حضور خواهان و شهود در دادگاه اعسار الزامی است؟

سلام همسر من بابت مهریه شکایت کرده ولی چون دادگاه تو شهر دیگه ای برگزار میشه رفت و آمد خودم و شهود سخته آیا حضور خودم و شهود الزامی است برای شرکت در دادگاه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

قبل از طلاق

میخوام از همسرم یارانه بگیرم و جدا بشه چیکار کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

خانه و محوطه مشاع

در زمین و خانه پدری مشاع بدون هماهنگی برای نگهداری مادرم حمام و توالت مستقل درست کردم الان بعد از چند سال میخوام اون رو بردارم و حلب مصالح روبه جای دیگه انتقال بدم و مکان رو به همان جالت صابق درربیارم ایا بقیه وراث میتونن مانع بشن که جیزی رو که ساختی حق نداری برداری ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

طلاق

درود بر شما زمانی که زوجه با وکالت در طلاق با حق توکیل به غیر اقدام به طلاق میکند ولی وکیل برای دفاع خودش تایین کرده در صورتی که باید احدی از وکلا به عنوان وکیل از جانب شوهرتایین کند. وکیل مع الواسطه که مراحل طلاق را پیگیری کند اما چنین وکیلی در پرونده نیست ودیوان عالی هم به همین علت حکم طلاق را نقض وبرای بررسی مجدد به شعبه هم عرض فرستاده طبق وکالت که ننوشته ولو کرارا ایا میتواند بازهم وکیل معرفی کند یا میتواند همان وکیل قبلی خودش به عنوان وکیل مع الواسطه معرفی شود یا وکیل زوجه میتواند یک وکیل معرفی کند . بنده به عنوان زوج که با طلاق مخالف هستم چگونه از طلاق جلوگیری کنم ایا وکالت نامحدود بلاعزل از نظر قانون طبق ماده 959 قانون مدنی صحیح است

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

تعویض عقب خودرو

اگر عقب خودرو پراید تعویض شده باشد چگونه میشود تعویض پلاک انجام بدهیم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

قطعی خط مدبایل بخاطر چک برگشتی

سلام من خط موبایلم را بخاطر چک برگشتی قطع کردن ول من بعد از یک ماه مبلغ چک را دادم و چک وصول شد ولی الان طرف شاکی خط موبایل من را نمیرود وصل کند باید چکار کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

دو شغله بودن

باسلام واحترام بنده به تازگی در آزمون آموزش و پرورش جهت شغل دبیری قبول شدم و انشاالله از مهرماه وارد شغل دبیری خواهم شد و الان در یک شرکت خصوصی مشغول به کار هستم آیا میتوانم شیفت صبح به مدرسه بروم و شیفت بعداز ظهر در شرکت خصوصی کار کنم و از هردو جا بیمه شوم و مشکلی پیش نیاد ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

شرایط لغو اعسار

سال 1401 محکمیت مالی داشتم که با اعسارم موافقت شد پس از پیش پرداخت سه قسط دادم اما بعد بی نظمی زیاد در پرداخت افساط داشتم ،دفعه آخر رفتم دادگستری جلبم صادر شده بود که با پرداخت 40 میلیون تومان ) اقساط معوقه با تاخیر تادیه ( رفع جلب صادر شد ، وکیل طلبکار مدعیه اعسارم باطل شده ولی در سامانه قضایی ابلاغیه ای در این خصوص دیده نمیشه فقط در خلاصه پرونده نوشته جلسه نظارتی 1405/2/15لعو ( همان روزی که 40 میلیون دادم) و به 1405/8/27 موکول شد . حال میخوام بدونم چه اتفاقی افتاده و من چه باید بکنم آیا واقعا اعسار لغو شده و یا در معرض لغو شدنه و آیا با پرداخت به موقع اقساط در ماههای پیش رو مشکل حل میشه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

مکان دادخواست مطالبه خسارت ناشی از تخلف قاضی

با سلام من در پرونده ای که قاضی تخلف کرده بود وی را به دادسرای قضات شکایت دادم و تخلف وی محرز اعلام شد. حالا میخوام دادخواست مطالبه خسارت به میزان 22.5 میلیون تومان بدم و آنطور که تحقیق کردم باید به دادگاه عمومی حقوقی تهران فرستاده بشه، ولی دفتر خدمات قضایی شهر ما که تا حالا اصلا چنین دادخواستی ندیده میگه باید شهر محل اقامت قاضی بشه نه تهران. از میان شما وکلای گرامی کسی تا حالا همچین شکایتی کرده؟ لطفا راهنمایی نمایید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

تغییر جنسیت و شغل دولتی

من در یکی از ارگان های دولتی مشغول به کارم یکسال به صورت قراردادی بودم ولی بهمون گفته شده تعهد 5 ساله بدهید وگرنه تسویه کنید به دلیل معافیت پزشکی سربازی به من گفتند امکان استخدام 5 ساله نداری. و اصلا یه جوری برخورد می کنند انگار من کار غیر قانونی کردم تغییر جنسیت دادم. در صورتی که به کسی مربوط نیست و من اقدام درمانی انجام دادم. آیا این برخورد این ارگان قانونی ست؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

خانواده

باسلام . اینحانب وکالت در طلاق به زوجه داده ام و یک تعهد محضری هم به زوجه داده ام که اعتیاد نداشته باشم .اخلاق خوبی با همسرم داشته باشم ودر صورت سازش وزندگی مشترک هزینه زندگی و نفقه را طبق قانون پرداخت نمایم اکنون زوجه بیش از یک سال زوج را بدون حکم قضایی از منزل مشترک اخراج کرده و مانع بازگشت زوج شده که شاهد هم دارم ایا با این تعهد محضری و عدم سازش و زندگی مشترک محکوم به پرداخت نفقه میشوم به چه مواد قانونی در لایحه اشاره کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

تیر فلزی برای کابل تلفن در روستا

با سلام وقت بخیر ما تو شمال یه زمینی داریم مسکونیه و فکر کنم بالای 20ساله یه تیر مخابرات کابل تلفن وسط حیاط منزلمونه چیکار باید بکنم میتونم شکایت کنم و اجاره این چند سال و بگیرم یا نه میان چند بارم به مخابرات گفتیم بیاد برداره ولی نیومدن خطر ناکم هس شب چند بار خوردم بهش سرم شکسته

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

مزاحت به سیم کارت خودم

سلام خسته نباشید برادر زادم با سیم کارتی که به نام من بوده وارد اکانت روبیکای من شده و به دختر دایی پیام های ناپسندی داده میخواستم بدونم میشه ثابت کردش یا نه اگر میشه ثابت کردش چه حکمی داره اگر ثابت بشه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

برای بیعانه موتور

سلام من یه موتور ویو داشتم و فروختم موتور رو دیروز بیعانه گرفتن بابت موتور که دو سه روز دیگه پول کامل رو دریافت کنم و خریدار زنگ زده و میگه که پولم جور نشده و بیانه که دادم رو می‌خوام و بیعانه رو باید به من پس بدی و من هم سه اسرار خریدار آگهی موتورم رو پاک کردم قبل اینکه منصرف بشن و چند خریدار که پای موتور بود رو رد کردم ، الان باید چیکار کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

عفونت لثه

با سلام من چند ماه قبل به درمانگاه خیریه مراجعه کردم و تعدادی دندان درست کردم حالا بعد کمتر از شش ماه یکی از همان دندان‌هایی که ترمیم کرده بودند نه فقط یه عصب رسیده بلکه عکس گرفتند و گفتند حتی ممکنه نیاز به جراحی لثه داشته باشه به احتمال زیاد البته من نمی دونم تقصیر دندانپزشک بوده یا نه ولی حتما یک دلیلی داشته که اینطور شده احتمال می دم از قصور ایشون بوده . حالا من می تونم شکایت کنم و دیه یا غرامت بگیرم یا حداقل هزینه درست کردن دندانم در دندانپزشکی دیگر بدهند .

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

ماینر

درود. 4عدد ماینر از منزلم دوستان حکومت بردند یک دونش به برق وصل بود و اداره برق جریمش کرد و تعزیرات دستور منع تعقیب داده بهم. امکانش هست همچنان دستگاهها رو ندن حتی وقتی سند دارن؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

سند اجاره نامه، قبل از قانون اصلاحات ارضی

سلام وقت بخیر بنده سندی دارم که دهه 30پدربزرگم زمین را از مالک اجاره کرده (سند صلح نامه اجاره) که در دفتر اسناد رسمی هم ثبت شده،زمین هنوز هم تحت تصرف داریم،ولی زمینهای اونجا اصلاحات ارضی نشدند،و ورثه مالکین ادعا دارند،آیا با ارائه سند اجاره نامه که مربوط به قبل قانون اصلاحات ارضی هست،میتونم اقدام کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

پیمانکار پول بیشتر گرفته و پنج ماه هم طلب پولش رو نکرده

برای بازسازی خونه عموم یه پیمانکار گفتیم قیمت شفاهی گفتن که 500میلیون خرج میشه با جنس. بعدش جنسارو خودمون گرفتیم،خرد خرد هم 120م دادیم پیمانکار برای کارگر و نقاشی و.. ما فک میکردیم تسویه شده حساب و به صاحب خونه گفتیم دیگه پول لازم نیس بده. بعد از 5 ماه که گذشته پیمانکار گفته 450م طلب داره از ما، الان دیگه قادر نیستیم از صاحب خونه بگیریم و مام مستاجر عمو هستیم الان میتونه شکایت کنه؟ اصلا اشتباه خودش بوده هیچوقت اعلام نکرده طلب داره الان بعد 5 ماه گفته !؟ ما فقط میدونستیم کميسيون خودش رو ندادیم (باز فکرمون این بود رو دستمزدا کشیده و دیگه برای همین چیزی نگفته) با این حساب 1200 بازسازی خونه دراومده بعلاوه جنسایی که خودمون خریدیم و طلبی ک داره اون قیمت 500که شفاهی گفته چی؟ اگه شکایت کنه حق با کیه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

عدم انتقال مالکیت گوشی

باعرض سلام، بنده حدود 5ماه پیش گوشی شیامی کارکرده به مبلغ 15 ملیون از مغازه با فاکتور و کارتن خریداری کردم وفروشنده که فاکتور وگوشی روتحویل داد وتا الان انتقالو انجام نمیده منم گوشیو فروختم 6 ملیون دست خریدار مونده بابت انتقال .این طرفم فروشنده میگه اون طرف که خریدی ازش کارگرم بوده از اینجا رفته .منم در جریان نیستم مالک کیه،دوباره گفت شما شماره اول اخرشو از همتا با کد 16 رقمت پیدا کن من بگم بزنه این کارم انجام دادم دوباره زد زیر حرفش گفت من نمیدونم در جریان نیستم برو شکایت کن منم تهدید کرد که بیای اینجا ناقصت میکنم لطفا راهنمایی کنید ممنونم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

پاداش بازنشستگی

من نزدیک 30 سال پیش در خدمت جانباز شدم ایا پاداش بازنشستگی به من تعلق میگیره یا نه ؟ متشکرم بندج ماده108

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

سرقت مستوجب تعزیر

با سلام.بنده به همراه یه نفر حوالی اول شب مالی به ارزش حدودا 30 میلیون به سرقت بردیم و بعد از گرفتن ما مال مسروقه در پاسگاه پس داده شده و بنده قبلا هیچگونه سابقه ای نداشتم.راه حل و نجات چیه؟ و الان هم با ضمانت وثیقه بیرون هستم ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...