درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/26

ه‍ییت مدیر غیر قانونی مجتمع مسکنی

سلام ما ساکن مجتمع مسکونی هستیم در ملارد شهرک صبا طبق اساسنامه شهرک باید هیئت مدیر توسط ساکنین انتخاب شوند و تعداد اعضای 7 نفر باشند و سالی یکبار هم انتخابات برگزار شود ولی متاسفانه هیبت مدیره اینجا حدوداً چهار سال هستند که خود را به عنوان هیئت مدیره شهرک معرفی میکنند و از مردم درخواست شارژ ماهیانه دارند هرکسی هم اعتراض می‌کنند از تردد خودرو او جلوگیری میکنند چگونه باید از این افراد که ساکن اینجا هم نیستند شکایت کردند و هر وقتی به هر عنوانی از مردم پول جمع میکنند و اگر هم پرداخت نکنیم اجازه ورود نداریم اینها هیبت مدیره به کسی تحویل نمیدهند چون به نوعی یک منبع درآمدی برای خود ایجاد کردند وکسی هم حق اعتراض ندارد البته این را هم عرض کنم که بیشتر مردم یا به خاطر ترس یا بخاطر درگیر نشدند مجبور به کوتاه آمدند می‌شوند لطفاً راهنمایی کنید ممنون میشم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

ضمانت جهت حکم جلب برای نفقه

سلام یکی از اقوام ما حکم جلب برای همسرش گرفته جهت پرداخت نکردن نفقه و از من درخواست کرده که جهت ضمانت به دادسرا برم این ضمانت چی هست و چه تبعاتی دارد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

برنده شدن در قرعه کشی

سلام. چند روز پیش یه شماره به تلفنم زنگ زد بعد گفت جهت شرکت در قرعه کشی عدد 4رو شماره گیری کنید منم انجام دادم الان زنگ زده که شما جزو 6نفره گردونه شانس سرای آشپز خانه مهر شدید جهت کد قرعه کشی 980هزار تومن به حساب سرای آشپز خانه مهر واریز کنید الان نمیدونم کلا برداری هست یا واقعی لطفاً راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

رابطه نامشروع

شوهرم با پیام های عاشقانه ای که بین من یه اقا رد وبدل شده اسکرین شات گرفته و کلا گوشیو کلا از من گرفته خطم به اسمه مادرشه میتونه ثابت کنه و منو محکوم کنه من فقط بخاطر اینکه از اون زندگیه سمی بیام بیرون این کارو کردم با یکی هم سن بابام داشتم به زور زندگی میکردم فقط میخواستم خلاص شم ولی الان داره به نفع اون میشه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

حقوق بازنشستگی

سلام اگه سابقه بیمه زنان خانه دار 18 سال با سن 55 سال بازنشست کنم درسال های بعد حقوق اضافه میشه یا حقوق ثابت هست؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

سلام دختر مجردد هستم و مستاجر شهرک اکباتان ایا مجاز هستم دوستان پسر خود را برای مشکلات درسی به منزل

سلام دختری مجرد هستم در شهرک اکباتان اجاره کردم ایا حق رفت و امد دوستان پسر را دارم البته بدون هیچ مزاحمت و سر و صدا البته نه هرروز گه گاهی؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

اختلاف در مقدار مساحت زمین

خانه کلنگی فروختم و مقدار در مبایعه نامه نوشته شده حدودا 160 متر وخریدار یکجا پول داد یعنی متری نخرید الان که رفت سند بزند گفته مقدار کمتر است اگه شکایت کند راه بجایی دارد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

محجور بودن و معامله

باسلام برادر اینجانب متاسفانه محجور بوده ولی ما فکر می‌کردیم خودشو زده به دیوانگی ..در سال 1401 دوستش به دلیل همین مساله ازش سواستفاده کرده ومعامله کرده وهمین مساله باعث شده الان واسش 800م بدهی درآورده در حالیکه طبق پزشکی قانونی برادرم از 98 محجور بوده..الان معامله صحیح هست یا باطل؟ برادرم هم عقل درست حسابی زمان معامله نداشته

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

مالک و مستاجر و شرایط آن

سلام دختری مجرد هستم در شهرک اکباتان مستاجرم آیا اجاره ورود و خروج دوستان دختر و پسر به منزل بدون مزاحمت برای همسایگان ودر چارچوب را دارم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

بازنشستگی

باعرض ادب احترام بنده دارای دوفقره جانبازی هرکدام 5درصدو6درصد معلولیت خدمتی وسطح سه اعصاب روان سطح 3مغز اعصاب و صعب العلاج با دوساعت تقلیل خدمتی وکلی محدودیت خدمتی وسطح دو ارتوپدی که همگی توسط شورای عالی پزشکی فراجا تایید شده آخرین باری که در شورای پزشکی شرکت کردم گفتن تومستحق بازنشستگی با30سال از کار افتادگی راداری ولی نتیجه کمیسیون ماده146بازنشستگی باسنوات خدمت رازدن وبنده نیز 20سال خدمت هستم وهیچگونه مشکلی درطول 20سال اعم از محکومیت یا ناکارآمدی را ندارم نمره سالیانه بنده درطول خدمت از 95 پایین نیامده 100فقره تشویق در دستور خدمتی دارم مدرک لیسانس آیا راهی هست برای بنده سنوات ارفاقی بدهند مثلا به خاطر جانبازی ومعلولیت بگن 5سال سنوات اضافه بدن بازنشسته بشم تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

اجازه همسر با شوهر است یا پدرش

من سه ساله ازدواج کردم یک بچه هم دارم پدر زنم با قلدوری همسرم رو میبره خونشون ول نمیکنه چند شب من دلم نمیخاد رفت آمد کنم همسرم هم نمیخاد بره چیکار میتونم انجام بدم قانونی

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

پرداخت نکردن مهریه

سلام. سال 93همسرم با یه خانوم فرار کرد بعد چهار سال من غیابی طلاق گرفتم و این آقا رو پیدا کردم قرار شد25سکه هر ماه پرداخت کنه که تعدیل زد شد هر 7ماه که باز پرداخت نکرد جلبش گرفتم پرداخت کرد الان دوباره 7تا سکه رو پرداخت نکرد جلبش گرفتم الان زندان داره با فیش حقوقی سند آزاد میشه می‌خوام بدونم یعنی هیچ پیش پرداختی نمیده یا من باید چیکار کنم بتونم حقم بگیرم از این اقا

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

تعدیل 3 سکه به دوسکه

3 سکه شده به 2 سکه و یک سکه معوقه پس از استهلاک محکوم به . به نحو مقرر در دادنامه هر20 ماه سکه پرداخت شود الان یه سکه پرداخت شود یه سکه معوقه کی باید پرداخت شود

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

سرقت مستوجب تعزیری

سلام.بنده با یه نفر مالی به ارزش حدودا 30 میلیون حوالی اول شب به سرقت بردیم و بعد در کلانتری به صاحب اموال تحویل داده شده و بنده قبلا هیچگونه سابقه ای نداشتم و با وثیقه آزاد هستم.الان مجازاتی که قاضی میده چی هست و قابل عفو هست یا نه؟ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

به نام خدا

سلام پدر من کارگر بودە در خانه ای مشغول به کار بوده در حال کار سقوط کرده و پشتش شکسته موره 12 شکسته و اون خانه بیمه رازی داشته ایا چیزی شامل پدرم می شود یا شکایت کنی چیزی بهش میدن

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

شرایط گرفتن حقوق مادر فوت شده

مادرم پارسال فوت شده و 20 سال سابقه بیمه تامین اجتماعی بوده اگر من از همسرم جدا شوم آیا میتوانم از حقوق مادرم فوت شده ام استفاده کنم ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

شناسنامه حذف پسوند

سلام برای حذف پسوند فامیلی به اداره دثبت احوال مراجعه کردم گفتند سایت سهیم گزینشو برداشته و سیستم قطعه چند ماهه.میخوام پسوند فامیلی خودمو بردارم که فرزندم که به دنیا میاد پسوند نداشته باشه آیا راهی هست که زودتر یا با وکیل مجوزشو بگیرم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

سند خانه بعنوان ضمانت

سلام برای نفر سند خونه رو بعنوان ضمانت تو دادگاه گرو گذاشتیم برای400 میلیون دیه.بعد الان بالون طرف به مشکل برخوردیم میتونیم سند رو برداریم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

دختر مجرد که پدرم فوت شده

دختر مجردم و پدرم فوت شده، مادرمم قبلا از پدرم جدا شده، آیا برای گرفتن حقوق پدرم رضایت خواهر متاهل هم واجبه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

حضانت بالای سن قانونی

سلام خانم 19 ساله مجرد هستم حضانتم با پدرم بوده و بیمه هم برای پدرم هست اما با مادرم زندگی میکنم و خرجی من رو ایشون میده حالا اداره آموزش پرورش برای کم نکردن حقوق مادرم خواسته تا حضانت نامه من رو ببره و ثابت کنه من با اون زندگی میکنم از اونجایی که بالای سن قانونی هستم آیا باید به دادگاه مراجعه کنم و حضانت نامه بگیرم یا به گفته برخی از دوستان حضانت نامه ای وجود ندارد چون بالای سن قانونی هستم؟ و اینکه حق تکلف رو چطوری باید بگیرم.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

سفید امضا

سلام بنده وکالت اجاره وتخلیه منزل اجاره ای خواهرم را داشتم.اختیار صلح را کلی در قالب قانون 35 آ د م داشتم خارج از اختیار صلح کردم که مستاجر سه ماه بماند.حال خواهرم مدعیست چون در وکالت محضری صلح قید نشده و شما صلح انجام دادی سو استفاده از سفید امضا کردی.ایا صحیح است

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

نورگیر مشاع

باسلام و عرض ادب من در یک آپارتمان 4 طبقه ساکن هستم.که یک نورگیر مشاع در طبقه همکف هست که این واحد در و پنجره به آن دارد و واحدهای دیگر به آن پنجره دارند از اتاق خواب ها.واحد همکف مثل حیاط استفاده میکنه رخت می شوره و پهن می کنه.بعضی اوقات آشپزی می کند و رفت و آمد پر سرو صدایی دارند.من پرسیدم می گن ممکنه یک قاضی نظرش بر این باشه که می تونه استفاده کنه چون مشاع غیرمشترک هست و باید کارشناس بیاری بابت مزاحمتش شاید وقتی که کارشناس بیاد اونجا کاری نکنه.چطوری می تونم بدون کمک همسایه و کارشناس به تنهایی در دادگاه به حقم برسم. شرایط گرفتن وکیل رو ندارم ممکنه راهنمایی کنید که چکار می تونم بکنم.ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

بخشش سهم الارث

بادرود. شوهر بنده فوت کرده وجد پدری ارث خود را می بخشد آپارتمان قولنامه ای است که در حال تکمیل است چگونه می‌تواند سهمش را به نوه اش ببخشد که بعد از مرگش به مشکل نخوریم و عمو و عمه ها مطالبه نکنند ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

اجبار به طلاق توافقی و تهدید با بی خانمان شدن

سلام وقت بخیر شوهرم طی ماه های اخیر با استفاده از شرایط روحی و آسیب پذیرمن ( فوت پدر) اقدام به تهدید، اجبار و ایجاد فشار روانی کرده و منو مجبور به قبول طلاق توافقی با شرایط ناعادلانه میکند و منو تهدید کرده که در صورت عدم موافقت با طلاق توافقی اقدام به تخلیه منزل استیجاری که قرارداد به نامش هست خواهد کرد، پول پیش رو میگیره و منو بدون محل سکونت رها می‌کند. این تهدیدها موجب ترس و اضطراب شدید من شده من الان چیکار باید بکنم؟! (ضمناً کارمنده در طول این چند ماه صبح که میره سرکارخونه نمیاد تاآخرشب و جدامیخوابه واز وظایف و مسئولیت های قانونی شونه خالی کرده و ضرب و جرح هم داشتیم که زده ساعد دستم رو شکونده اما چون باز امید به درست شدن این زندگی داشتم تو بیمارستان گفتم که افتادم)

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

حذف یکی از وراث از گواهی انحصار وراثت

خواهر من دو ماه پیش فوت کرده و چون فرزند نداشت، تو برگه ی انحصار وراثت اسم همسر و خواهر و برادرها قید شده. کل خانواده با یکی از برادرها قطع رابطه هستن چندین ساله. میخواستم بدونم راهِ قانونی ای وجود داره که اسم این شخص از برگه ی انحصار وراثت حذف بشه؟ با جمع کردن استشهاد (مبنی بر خلاف هایی که داشته و پرونده های مکرر در دادگاه داره)

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

مهریه از ارث

سلام شوهرم فوت شده و اموالش ماشین ویک خانه قولنامه ای است که چون سند ندارد ودر حال ساخت است قابل تقسیم بین وراث نیست آیا الان خانه شامل مهریه از ارث میشه یا باید صبر کنم سند حاضر،بشه .اگر از ماشین مهرم رو بگیرم بقیه مهرم رو از خانه بعدا میدهند

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

متادون

سلام من میخام برم نخجوان و متادون می خورم میتونم ببرم یانه اونجا هست

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

یه خرید ابزار ارسال نکردن کالا

سلام من یه جعبه ابزار از فروشگاه * خرید کردم نفرستادن جواب هم نمی‌دن یکبار جواب داد گفت دادم پیگیری کنند ولی دیگه هیچ جوابی ندادند

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

در مورد انباری

ما 3نفر هستیم که خونه رو دادیم مشارکت الان که انباری ها ساخته شده یکی از انباری ها بزرگتر شده و سازنده میگه توافقی هر کی میخاد برداره قانونی مگه به کسی نمیرسه که قدرالسهمش بیشتر بوده ما موقع ساخت واحد من از دو نفر بقیه یکی 5 متر و یکی 10 سانت بیشتر است و انباری بزرگ مگه برای کسی نیست که قدرالسهمی بیشتر دارد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

احداث دکه

سلام وقتتون بخیر من پدرم کارت ایثارگری داره که در منطقه جنگی 14 ماه خدمت اختیاری کرده. چند سال پیش بخاطر سانحه تصادف از کار افتاده شد و بدون حتی یک روز سابقه بیمه و بدون حتی یک ریال درآمد. کنار خونشون یک زمین کوچیکه که برای اوقافه و بلا استفاده هستش میخواستم ببینم میشه از سهمیه ایثارگریش براش یک دکه احداث کرد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...