درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/27

ابلاغ به شورای حل اختلاف

بخاطر توهین و افترا …بصورت پیامکی از من شکایت شده آیا لازم هست در تاریخ مقرر به شورای حل اختلاف برم ؟ بنده در جواب توهین ایشون بهش توهین کردم من هم شکایت کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

حق زرعانه

سلام شخص کشاورزی که از سال 1340 مشغول کشاورزی بوده و از همان سال همزمان با خانواده در ملک با خانواده در چند اطاق خشتی و سقف چوبی زندگی ود سال 1403 فوت نموده ولی برای اثبات حق زرعانه استشهاد محلی قدیمی و انشعابات را بنام خود دارد و ساخت بنای قدیمی هم خود ساخته ، نام زارع در وزارت کشاورزی نیست آیا راهی برای اثبات دارد ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

خرید ماشین پلاک توقیف

باسلام و عرض ادب بنده چهارسال پیش ماشین پژو روا شرایطی خریداری نمودم و حالا متوجه شدم فروشنده بایک ماشین پراید تعویض کرده و پراید رو سند زده و این ماشین رو به من فروخته وچند دست چرخیده و صاحب اصلی ماشین از بنده صدمیلیون میخواهد تا سند بزند و ماشین توقیف پلاک بوده و ماشین بنده رو متوقف کردن و پلاکها رو از ماشین کندند و تحویل راهور دادند امکان داره بنده رو راهنمایی کنید چکار میتونم بکنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

مهریه

من ازدواج مجدد کردم و با خودم یک دختر بردم و شوهرم هم یک دختر اورده و ما فرزند مشترکی نداریم و خانه بنام شوهرمه ایا بعد از او بخاطر مهریه و نحله تمام خانه به من میرسد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

عزل وکیل

وکیلم از اصلاح حدود اختیارت قرارداد وکالت الکترونیکی امتناع میکنه ، میخوام عزلش کنم ولی در یکی از مفاد قرارداد اومده که وکیل در صورت عزل میتونه حق الوکاله رو طبق مصوبه کانون وکلا دریافت کنه میخوام بدونم درصورت عزل وکیلم میتونه حق الوکاله رو از من بگیره هیچ قرارداد دست نویس هم نداریم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

سند در رهن موتور

باسلام اگر در سند کمپانی موتور و برگه سبز چیزی ب عنوان سند در رهن قید نشده باشد اما در وکالت نامه قید شده باشد باید چ کاری کرد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

ولی قهری

سلام همسر من فوت شده و دخترم 8 سال داره متاسفانه خانواده همسرم به شدت آدم های اذیت کنی هستن قیمی با خودم هست اما میترسم قبل از رسیدن به سن قانونی ولی قهریش بدون خبر ببره عقدش کنه با کسی و برداره ببرتش. این امکان وجود داره؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

فوری پیامدهای حقوقی پر کردن فرم استخدام مشکوک و امضا کردن آن

سلام و عرض ادب بنده برای یک آگهی استخدام منشی در برنامه سایت درج آگهی درخواست دادم و به من زمان مصاحبه دادن و امروز که برای مصاحبه رفتم گفتن کار به این صورته که باید با شماره تماس هایی که بهمون میدن تماس بگیریم و یک کارت خدمات دندان‌پزشکی و زیبایی رو به مبلغ 999هزارتومن رو بفروشیم و بابت هر فروش 150 هزار تومن پورسانت می‌دهند در واقع بازاریابی و فروش تلفنی هست. یه مقدار مشکوک به نظر می‌رسد و فکر میکنم کلاهبرداری‌ست. با توجه به اینکه قبل از مصاحبه از من خواستن فرمی تحت عنوان تقاضای کار پر کنم که در اون مشخصات‌م رو از جمله کدملی و آدرس نوشتم و یک سری سوال مثل تعریف شما از اشتغال چیست و رمز موفقیت در اشتغال چیست و ...نوشته شده بود که به آنها پاسخ دادم و در انتها خواسته بودن بنویسم که فرم تقاضا را با دقت خوانده‌م و با فکر به سوالات پاسخ دادم و در آخر فرم رو امضا کردم ، الان به من پیام دادن که تقاضای من تایید شده و در صورت تمایل دوشنبه با مدارکی که خواستن به همراه سفته حضوری برم اونجا، با این وجود که من شک دارم به اعتبار و کلاهبردار نبودن‌شون و نمیخوام همکاری کنم و استخدام شم، به نظر شما اینکه من این فرم رو پر کردم و امضا کردم میتونه برای من خطرناک باشه و دردسری ایجاد کنه؟ ممنون میشم اگر لطف کنید و راهنمایی‌م کنید.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

چک و جلب

سلام من از یه نفر شکایت کردم بخاطر پاس نشدن چک جلب سیار هم گرفتم منتها خودم همدان و طرف کرمان هست فرصت ندارم برم اجرای احکام هم میگه باید شخصا برید تا جلب بشه راهی نداره خود کلانتری جلب کنه دیگه تا کرمان نرم ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

مزاحمت همسايه

ما توى برج زندگى ميكنيم و متاسفانه همسايه طبقه پايين ما به شدت ضعف اعصابيه و حتى با راه رفتن بچه ى يك سال و نيمه من، اينا به لابى شكايت ميكنن و آنها به ما تذكر ميدهند!! ما اصلا رفت و امد كه خيلي كم داريم و فقط با صداى راه رفتن بچم كه خيلي كوچيكه هر روز مزاحمت ايجاد ميكنن! و اينها همه قبل از ساعت ١١-١٢ شب هست و ربطى به قوانين آپارتمان نشينى نداره! وقتو بى وقت زنگ ميزنن كه صدا راه رفتن مياد! من ميخوام شكايت كنم آيا امكانش هست؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

درخواست اجرت و هزینه لوازم تعمیر

اینجانب ماشین یک آشنای رو تعمیر کرده و لوازم هم گذاشتم و ایشان مدارک خودرو را بصورت امانت گذاشته تا بعد که تسویه کند دو روز پیش بهش زنگ زدم که بیاد پول بده کلا زیر همه چی زده و تازه تهدید کرده که تا دو سه روز دیگه مدارک من رو نیاری میرم شکایت میکنم که دزدیدی مدارک رو الانم یکی از دوستان مشترک بهم زنگ زده که طرف حکم جلب تو رو گرفته آخه واقعا جنین چیزی ممکنه که طرف بتونه حکم جلب بگیره که مدارک رو من دزدیدم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

تصادف با اتباع

سلام یه اتباع با موتور به پدر من زده دوتا پاهاش شکسته نه گواهی نامه داره نه بیمه موتور دیه برای پدرم 934میلیون اومده این رو ستاد دیه یا سفارت افغانستان میده یا نه کارت تابعیت هم دارن 19 ساله قم زندگی میکنن قانونی هستن

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

دفاع از اتهام ترک انفاق

باسلام زوجه نفقه معوقه خود بمدت یکسال و نیم را مطالبه نموده و از حق حبس استفاده میکند زوج 3 فقره فیش واریز وجه حدودا 4 میلیون ارائه نموده و مدعی پرداخت نفقه به هنگام درخواست زوجه است (زوجه برای خرید از زوج تقاضا کرده تا مبلغی را به حساب فروشنده واریز کند ) و گاهی زوج کارت بانکی خود را برای خرید ملزومات به زوجه داده زوجه ضمن انکار مطالب اعلام کرده که یارانه ام به حساب زوج واریز میشود و او توانایی انفاق ندارد . دادگاه بعد از ارجاع به کارشناس ، زوج را محکوم به پرداخت نفقه نمود و صرفا 3 فقره پرداخت را پذیرفته و مبلغ آن باید در اجرای احکام از نفقه کسر گردد. اقدام به شکایت ترک انفاق کرده دادنامه قطعی و دادگاه صلح احرائیه صادر کرده در مدت 10 روز مهلت پرداخت نفقه معوقه زوج به دادگاه مراجعه و برای تادیه مبلغ حدودا 60 میلیون محکوم به یکدستگاه موتور سیکلت به ارزش 100 میلیون به دادگاه محل صدور اجرائیه معرفی کرده دادسرا نیز مهلت 5 روز به زوج مهلت مراجعه داده تا به دادسرا مراجعه کند زوج منکر استحقاق نفقه نیست و اعلام آمادگی برای پرداخت نفقه کرده بود اما زوجه اجرائیه صادر نمیکرد و پس از صدور اجرائیه فورا با معرفی موتورسیکلت برای تادیه نفقه معوقه اقدام نموده 1* زوج چگونه از خود در دادسرا دفاع کند. 2* آیا تعقیب کیفری زوج در دوران استفاده از حق حبس زوجه فاقد وصف کیفری نیست؟ 3، مراجعه به دادسرا شد و گفتند یک نفر با فیش حقوقی بیار برای کفالت لطفا راهنمایی بفرمایید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

کیفری

در تاریخ 1403/12/10 وقت نظارت به لحاظ عدم حضور متهم/ محكوم عليه تجدید و برای تاریخ 1404/01/5تعیین گردید درپروندهی که من شکایت کردم داخل ثنام این متن اومده الان چه کاری میتونم انجام بدم ؟ایا میتونم درخواست جلب متهم بدم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

مدارک

بدون دیپلم میشه وارد نظام شد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

پیدا نکردن بدهکار چک با داشتن حکم جلب سیار

سلام خسته نباشید خدمت شما عرض کنم بنده پنج سال پیش تعدادی گوسفند چکی فروختم به یکی الان پنج ساله گذشته ولی نمیتونم پیداش کنم تموم خط های تلفن همراه روانتقال داده به کسی دیگه ازثبت اسنادوبانک وراهنمایی ورانندگی استعلام گرفتم ولی متاسفانه هیچ ردی ازش پیدا نکردم قاضی هم بعد از پنج سال پول من که اون موقعه بیست و هفت میلیون بوده باتاخیرش میگه صدوشصت میلیون تومان این پولی که قاضی میگه حق منه پول پنج تا گوسفند منم نیست میتونم اگه پیداش کردم بگم بعد از پنج سال ماله منو عودت بده یا نه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

ارثیه

پدرم اخیرا فوت کرده از سه سال قبل منزل خودرا به مدرسه غیر انتفایی اجاره داده بود و باخواهر کوچکترم که مجرد بود در منزلی که رهن کرده بود زندگی می کرد بعداز فوت پدرم خواهرم قولنامه را به نام خودش تنظیم کرده وحالا قصد تخلیه ودریافت پول رهن وبردن کلیه لوازمات پدرم را دارد من چه اقدامی می توانم انجام دهم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

پارک نیسان در پارکینگ اپارتمان

سلام میخواستم بدونم نیسان که جز ماشین های نیمه سنگین هست اجازه پارک کردن در پارکینگ اپارتمان را دارد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

سفته در وجه شخص معین گم کردم

سلام و درود من یه سفته 100میلیونی در وجه همسرم گم کردم آیا کسی که اونو پیدا کنه می‌تونه اقدام کنه برای دریافت وجه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

ارث پدری

سلام بزرگواران .پدرم سال79به رحمت خدا رفتن.از همان سال برادرم حق آبه باغ پدری سهم همه خواهرها و برادرم رو اجاره داده و پولش رو گرفته.الان که بنده حق آبم رو میخام نمیده و به همین ترتیب زمین رو هم تقسیم نمیکنه.چکار کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

كپی برابر اصل سند

سلام و درود خدمت وكلاي محترم و بزرگوار بنده براي تغيير كاربري زمين كشاورزي كه قيمت زمين خيلي بالاس حدود بالاي ١٠٠ میليارد تومان كپي برابر اصل سند رو دادم اداره ها تو يكي از اداره ها يه كارمندي هست يكم شلوغه و يجورايي كلاه برداره الان استرس گرفتم خدايي نكرده از كپي برابر اصل سند من سو استفاده نكنه؟؟ و اينكه براي تغيير كاربري كپي برابر اصل اصلا نيازه يا همون كپي معمولي كافي بود الان از اينكه كپي برابر اصل رو دادم استرس دارم نكنه يكي سو استفاده ايي چيزي بكنه ممنون از سايت خوبتون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

ادغام مواد مخدر

سلام و عرض آداب 21سال حبس مواد دارم 4سال هم خلاف زندان دوتاش با هم ادغام میشن ممنون اگر جواب بدین به پاسخم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

سربازی

سلام وقت بخیر من سرباز سپاه بودم در تاریخ404/12/7خدمت سربازیم تمام شده از پایگاه تسویه کردم که فرداش جمعه بود تعطیل بود شنبه دقیقا روز جنگ رفتن از پادگان امضا جمع کنم برم برای تسویه گفتن برو بهت زنگ میزنیم چندین بار پیگیر شدم کسی جوابمو نمیده یه بار میگن سایت قطع است یه بار میگن کسی نیست هر بار یه داستان دارم حقوقم هم هر ماه واریز میشه لطفا منو راهنمایی کنید کجا برم چکار بکنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

نگهداری توله سگ در حیاط ویلایی

با سلام. ما در حیاط منزل ویلایی خود.بخاطر امنیت خودمون توله سگ دو ماهه خریدیم و نگهداری میکنیم. یک همسایه که چند متری از ما فاصله دارد در واحد دوم پنجره اش سمت حیاط ما باز می‌شود اعتراض کرده ساعت پنج صبح صدای توله سگ نمیزارد بخوابد. از مکان نگهداری تا پنجره ایشون صد متر فاصله هست. بنا بر دلایلی فقط ایشون اعتراض بصورت گفتمان کرده . راه حل قانونی داریم تا منجر به تکرار و احیانا شکایت و غیره رخ ندهد‌ سپاسگزار میشم راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

در خصوص نگهداری توله سگ

باسلام. دو ماه میشه توله سک گرفتیم. در حیاط ویلایی چهار صد متری نگهداری میکنیم. تنها یک همسایه اعتراض کرده ساعت پنج صبح صدای توله سگ ها نمیزاره بخوابد. ایشون در طبقه دوم ساکن و از محل نگهداری سگ ها صد متر فاصله دارن. آیا می‌توان از لحاظ قانونی اعتراض و مدعی شود. بهترین راه حل این مشگل چی میتونه اند باشد ممنون میشم از استادان عزیز راهنماییم کنید . سپاسگذارم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

شماره صاحب پلاک رو میخوام

تو یک مغازه کارم یکنم یک نفر اومد خرید کرد بعد پولشو نزد و رفت، شماره همراه صاحب پلاک خودرو چطور پیدا کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

خواستم بدونم پیام بد یا فوش چه جرمی دارد

سلام خسته نباشید من واسه کسی پیام بد یا همون فوش بد فرستادم چه جرمی داره و باید چکار کنن طرف شکایت کرد حکم جلب من گرفته چکار میتونم انجام بدم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

خیانت در امانت سفته

سلام من یه سفته ضمانتی داشتم هرچی مراجعه کردم سفته رو بهم نداد من بابت این سفته باید جهیزیه می‌خریدم هر جور تونستم فراهم کردم حتی بیشتر از مبلغ سفته جهیزیه خریدم الان رفته شکایت کرده من شاهد دارم سفته رو از تو کلانتری نوشتیم الان اومدن ماشینم رو توقیف کردن بدون این که بریم دادگاه این چه قانونی هس چرا بدون این که دفاعیه من رو بدونن حکم توقیف دادن باید چیکار کنم الان دوماه باید صبر کنم تا بریم دادگاه ثابت کنم یا میتونم کاری بکنم ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

هزینه تحصیل

سلام من تازه 18 سالم شده و دخترم مادر پدرم چندین ساله از هم جدا شدن پدرم هیچ نفقه ای تا الان نداده هیچ پولی هم نداده حتی زنگ هم نمیزنه من میتونم درخواست کنم شکایت کنم که بتونم هزینه تحصیلم رو که میخام برم دانشگاه بگیرم ازش قبلا هم حضانت ام با مادرم بوده

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

درخواست خلع ید

سلام 8ماه پیش بافردی به پیش توافق رسیدم مغازه ای رابه ایشان اجاره دهم بصورت سه ساله بعد از چرب زبانی کلیدمغازه رابرای باشگاه به بهانه آوردن برخی وسایل به آن مکان ازبنده که مال3دانگ هستم گرفت(پدرم مال3دانگ دیگر)دربنگاه معاملات بنده رفتم وشفاهی گفتم که صاحب اختیاروموجراین قراردادپدرم است وبایدقراردادبه اسم پدرم باشدومستاجروبنگاه دار درجراین کامل قرار گرفتند و قرارداد را تنظیم نمودند اما مستاجربه بنده گفت فقط شما فعلابه عنوان شاهدامضاکن وسریعا مبلغ60میلیون برای بنده انتقال دادوگفت بیعانه ومدام میگفت هرچی شمابگیدمشکلی نیست .وبنده بعنوان گواه امضانمودم.بعدازچندروز مستاجر دبه کرد وگفت پول رهن ندارم وچک سه ماهه صاحب مغازه قبلیم رامیدم میخوای بخوا نمیخواهیم هیچی نمیدم ضررمیکنی قانون قانونه زوره اقدام به زورگویی وتصرفات غاصبانه نمودکلاهبرداری های دیگرم کرد..من چک هاراناچاراگرفتم بعدش شاهدفرستادم گفتم خالی کن چک هاتم ببرقبول نمیگرد...وپدرم به هیچ عنوان حاضربه آمدن به بنگاه وامضاقراردادنشدوسریعااضهارنامه تخلیه برای مستاجرفرستادوشکایت خلع یدنمودورای دادگاه صادرشدوبعدازاعتراضات وتبادل لایحه پرونده رفت تجدیدنظر.اماهنورحکم قطعی نیومده...و از طرفی مستاجربه تازگی رفته وکیل گرفته وازمن وپدرم دریک پرونده جدید شکایت برای الزام به تنظیم سنداجاره بصورت3ساله نموده است.بعدازیک مرحله رفتن به دادگاه الان قاضی تاریخ بعدی رابرای شاهدوشهودمستاجر(شاهدبنگاه داری است که پدرم موجرذکرشده در قرارداد اصلا درآن بنگاه حاضرنشده هیچ امضایی ننموده وشاهدبعدی راننده سایپاهی است که وسایل راروزاول آورده به مغازه ومیگوید که من وپدرم زوراول آنجا بودیم و مخالفتی نداشتیم)در صورتی که اختلافاتی که باعث شد قرارداد نهایی نشود از7هشت روزبعدصورت گرفت.الان جلسه بعدی شاهد و شهود مستاجراست ما باید چکار کنیم آیا پرونده به کجا میرسد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...