درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/27

دور زدن پلیس یا خلاف موتور سیکلت

سلام بنده موتور تریل دارم و کوه میرم و مدارک همچی دارم غیر از گواهینامه اگر من هنگام کوه رفتن پلاکمو بردارم یا دستکاریش بکنم چه جرمی دارد؟ یا اگر پلیس خاست من را بگیرد و من فرار کنم چه جرمی دارد؟ و اگر ایست داد ، وایسم (مدارک همراهم باشه غیر گواهینامه) یا که فرار کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

فروش اموال غیر

سلام وقت به خیر خواهرم بعد مرگ پدرم اسناد اموال را با ضرب و جرح دزدیده و بدون اجازه بنده اقدام فروش اموال کرده است. برای استرداد اسناد و تقسیم ترکه اقدام کردم ولی یکی از اموال که زمین زراعی هست را به قیمت ثلث فروخته و حتی خریدار سند هم دریافت کرده آیا می توانم این اموال منتقل شده را برگردانم و سند جدید را باطل کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

محل برگزاری دادگاه

با سلام خانمم دادخواست استرداد مال منقول(طلا) رو کرده، خانمم تو یه شهر دیگه زندگی میکنه و من شهر دیگه، طلاق نگرفتیم ولی رفت خونه پدرش. جلسه جلسه رسیدگی شورای حل اختلاف تو شهر من برگزاری شد. ایا جلسه دادگاه محل اقامت من هست یا محل اقامت همسرم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

ملک مشاع

من بابت ملک مشاع شکایت کردم خوانده غریبه امانی نشسته با تعهد نامه کتبی عادی که هروقت مالکین تقاضا کردند تخلیه کند با احضار نامه تخلیه نکرد من احدی از وراث تعهد نامه گم کردم نمونه دادن به دادگاه تقاضای تعهدنامه اصلی از خوانده تقاضا کردم شکایت تصرف عدوانی خیانت در امانت بود رد شد حالا باید شکایت تخلیه بگیرم اجرت المثل تعلق میگیرد به من با وراث هم اختلاف داریم فقط من برای تخلیه اقدام کردم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

سد معبر

سلام ما در کوچه بن بست پنج متری هستیم سر کوچه یه مینیبوس روبرو خونش پارک میکنه چون باید دنده عقب بریم خیلی سخته.بهش تذکر هم دادیم گوش نمیکنه باید چکارکرد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

گواهی عدم حضور تا چه مدت اعتبار دارد

گواهی عدم حضور فروشنده تا چه مدت اعتبار دارد و ایا می‌شود مدتی به فروشنده برای انجام کارهای اداری مهلت داد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

مشاوره

سلام خسته نباشید چند ماه پیش بخاطر شکایتی ک ازم شده بود ومربوط به انتشار عکس و فیلم خصوصی هم میشد دادگاه موبایل منو بخاطر چک کردن محتویات و برای تحقیقاتشون تحویل پلیس فتا دادن.وحالا دادگاه قرار نهایی ترک تعقیب اتهام روداده.این وسط تکلیف گوشی من چی میشه . لطفا اگه میشه راهنماییم کنید خواهشا ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

حالت اشتغال جانبازان

سلام و درود جانباز 46 درصد سرباز ارتش هستم و بیش از 30 سال حقوق بگیر هستم ، حکم حالت اشتغال هم دارم تنها یه حقوق جانبازی از از ساتا دریافت می کنم و در دستگاه های دولتی هم شاغل نبودم ، از شما عزیزان وکلا سوالم اینه حکم حالت اشتغال من چه کارآیی برای من داره ؟ با وجود اینکه یک چشم کاملا نابینا با ترکش پشت چشم و اعصاب و روان دارم ، هر روز از نظر روح و روان و اعصاب و بلعیدن قرص های اعصاب و روان شب را روز می کنم تو این جنگ رمضان اخیر هم با صدای انفجارات نزدیک خونمون حالم خیلی شدید بد می شد یه چشم سالم 2 دهم دید دارم هر دو گوشم ضعیف شده اختلال در حرکت و خواندن دارم لطفا راهنمایی کنید متشکرم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

سیم کارت

سلام من بار دومی هست ک سیم کارتم مسدود شده وروز دوشنبه ی هفته ی پیش به بابام می خواستم بگم ولی گوشیم هنگ کرد و خاموش شد وتا سه چهار روز گوشی نداشتم.الان هم روم نمی شه به بابام بگم که ببره برام درست کنه چی کارکنم.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

پس گرفتن هدیه

پدر من ملکی به جهت ساخت مدرسه به آموزش و پرورش اهدا کرده والان حدود 20ساله متروکه وبلا استفاده است وارث می‌تواند ملک وپس بگیرد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

جابه جایی تیر برق فشار قوی

باسلام .بنده یک قطعه زمین دارم و نزدیک زمین یک تیربرق فشار قوی هست .که من برای ساختمان سازی به مشکل خوردم و نیروهای اداره برق همیشه اخطار می‌دهندساختمان سازی غیر قانونی هست .اول باید تیر برق جابه جا شود و بعد شما ساختمان سازی انجام دهی. من را مقصر می‌دانند و هزینه زیادی باید برای انتقال تیربرق بپردازم.و پارسال هم یک نفر درهمین مکان دچار برق گرفتی شده و شهرداری و اداره برق اکنون دارند دیه می‌پردازند. ممنون میشوم راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

تبدیل وضعیت

با سلام و خسته نباشید، چندماه باید از گذراندن طرح وزارت بهداشت در ارگان مربوطه بگذره تا بتونیم تبدیل وضعیت بشیم؟؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

سوختگی لیزر

سلام وقت بخیر تقریبا یک ماه و نیم پیش در مرکز لیزری پوستم رو سوزاندن و با استفاده مداوم از کرم های ترمیمی سه هفته ای سوزش و زخم ها رو ترمیم کردم تا اینک ب دکتر همون مطب هم مراجعه کردم و ی سری کرم تجویز کردن ،البته بعد از تهدید ب شکایت و پیگیری ...الان تقریبا اون سوختگی ها ترمیم پیدا کرده منتها هزینه های قبلی ای ک تماما از شخص خودم بوده رو تقبل نکردن و گفتن ربطی ب مطب نداره ...الان قصد دارم هزینه کرم های خودشون رو پرداخت کنم و شکایتم رو تنظیم کنم ..امکان پذیر هست و از چه طریقی باید اقدام کنم ک زودتر ب نتیجه برسم ؟ چون چندین مرتبه دیگ هم این اتفاق تکرار شده بوده ولی من پیگیری نکردم و خودم ترمیم کردم جای سوختگی هارو ...

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

ارث

با سلام اگر پسر دو دختر داشته باشد از اموال پسر بعد فوت چقدر به پدر پسر می رسد؟ آیا از حقوق به پدر می رسد؟ راه حل قانونی کم هزینه وجود دارد به زن و فرزند برسد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

حقوقی

سلام خودرو وکالتی خریداری کردم تاریخ وکالتش تمام شده نمیاد تمدیدکنه میگه خانمم برای مهریه شکایت کرده توقیف اموال زده منم فراری ام حالا من که با قرض و وام خودرو خریدم چکار کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

حق و حقوق کار

سلام وقتتون بخیر من به مدت 16 روز داخل یه گل فروشی کار کردم و بعد اون تایم خود کارفرما توسط یه شاگرد دیگه به من پیغام دادن که دیگه سرکار نیا به همراه بی احترامی و بی ادبی! بعد از حدود دو هفته اطلاع دادن که برم قراردادمو فسخ کنم و سفتمو تحویل بگیرم اما حق و حقوقم رو از چیزی که بود کمتر اعلام کردن و گفتن 3 تومن بخاطر آموزش کم میکنن در حالی که آموزش خاصی نداده بودن هنوز و n تومن جریمه با تلفن حرف زدن و غیره، ساعت ورود و خروجم رو تغییر داده بودن و… منم قبول نکردم و نه حقوقم رو پرداخت کردن و نه سفتم رو بهم تحویل دادن امروز بعد از گذشت سه ماه شخصی به عنوان وکیل ایشون با من تماس گرفته که میخواد روی سفتم اقدام کنه اما پیشنهاد صحبت و حل کردن دوستانه هم دادن الان سوالی که من دارم اینه که آیا اگر از طریق صحبت حل نشد، میتونم از طریق اداره کار و مراجع قضایی اقدام کنم؟ خودشون به طور مستقیم به من نگفتن نیا و شاگردشونو واسطه کردن، اگه اینو انکار کنن آیا راهی برای اثبات برای من هست؟ البته اسکرین پیام های اون شاگردشون رو دارم و هرچقدر به شخص این خانوم پیام دادم و تماس گرفتم هم جوابمو ندادن روزی هم برای فسخ قرارداد رفتم صداشونم ضبط کردم، این آیا مشکلی برای من ایجاد نمیکنه؟ البته توی متن قرار داد هم ذکر کردن که به عنوان کاراموز استخدام میکنن و مبلغ 10 تومن کمک هزینه رفت آمد و غیره یه نسخه از قرارداد دست خودم هست

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

غیبت در زمان جنگ، بدون اطلاع از محسوب شدن به عنوان غیبت

من در زمان جنگ دانشجوی افسر محصل بودم دانشکاه ما رو به یگان معرفی کرد بنده بعد از دادن چند شیفت به دانشگاه مراجعه کردم برای انصراف ، پیگیر کارهای انصرافم بودم و اطلاع نداشتم همزمان باید در شیفت حاضرشوم . یگان میگه شما چون 7 روز غیبت در شرایط جنگی داشتی باید بری دادسرای نظامی . دادسرا چه حکمی برام میزنه؟ حبس میزنه یا تعهد میگیره؟برای حبس وثیقه میشه گذاشت؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

ملکی

ایا میشه از واحد تجاری بعنوان مطب استفاده کرد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

پرونده توقیف ماشین

سلام وقت بخیر درست بعد از یکماه ار عروسیم من با طلاهای عروسیم ماشین خریداری کردم و به نام من است ولی شوهره سابقم هیچ هزینه ایی پرداخت نکرد بابته خرید ماشین حتی یه 10 تومنی حالا داریم جدا میشیم و ماشین من دسته اون آقا بود و من شکایت کردم و ماشین رفت پارکینگ حالا از اون قضیه 8 ماه گذشته و تمام جلسه ی دادگاه ماشین تموم شد و قاضی باید حکم بده که نداد و 2 باری هم اعتراض کردن و رد شد حالا چی میشه و میخوام بدونم تا چند بار میتونن اعتراض کنن و حدودی ماشین من کی از پارکینگ خارج میشه و به دستم میاد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

خسارت

بنده تصادف کردم و مقصر شدم ماشین طرف اوانته بود و حالا میگ سپر من قیمتش 70 میلیونه و باید بقیه پول رو تو بدی ایا میتونه با شکایت این پول رو از من بگیره؟ چون ظاهرا بیمه من کمتر خسارت نوشته براش

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

شکایت از کابینت ساز

باسلام من برج 9 سال1404 با کابینت ساز قرارداد بستم که به محض ساخت کف ساختمان ایشون 20 روز بعد برای من کابینت بزنن قرار بپد برج 12 کف اشپزخانه درست شود و این کار اخر برج 1، 1405 تمام شد حالا کابینت کار میگه برج 6 کابینت تحویل میدم داخل قرار داد هم نوشته شده که باتوجه به شرایط کاری اونموقع 20 روز بعد کار تحویل داده شود الان حدود 150 میلیون از 250 میلیونم از ما گرفنثته و مابقی هم چک هستش من چیکار کنم ایا شکایت کنم حق با من است

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

پرونده قدیمی

سلام خدمت شما چگونه میشود دسترسی به پرونده که به دادسرای نظام رفتیم پیدا کنم چون میخواهم تاریخ پرونده و حکم پرونده را در بیارم چون الان در استخدام در درجه داری گفتن همه چیز دقیق در فرم پر شود ممنونم میشم سری جوابم بدین تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

سو استفاده از مشخصات شخصی

تو یه سایت آگهی استخدام دیدم ، شماره شخصی بود زنگ زدم و بابت فرم پر کردن فرم شماره ملی و تاریخ تولد و نام پدر و آدرس رو خواست ، بعدش یه دلهره ای تو دلم افتاد ، میتونه ازین اطلاعات سو استفاده و کلاهبرداری کنه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

امور خانواده

سلام ایا اگر مرد حکم عدم تمکین بگیرد نفقه روزهای گذشته از بین میرود؟ و اگر بچه رو ببره بازم نفقه روزهای گذشته بچه از بین میره؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

درباره کارت اقامت

با سلام و عرض ادب من توی ایران به دنیا آمده‌ام و الان 30سالم هست مشکل من این است که من چند سال پیش ناخواسته من رفتم زندان و یکسال حبس کشیدم و قاضی محترم دستور حکم قضایی روی کارتم زد و من خروج خوردم چند نفر دیگر هم بودن در زندان آن ها هم کارت داشتن آن ها همین جا آزاد شدن و مشکل من این است میتونین وکالت منو قبول کنین و مدارکم درست کنین خودم رفتم اتباع کل بدو بدو خیلی داره نمیرسم استان کرمان هستم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

اعسار

سلام همسرم امروز نوبت دادگاه برا اعسار داشته با شاهد حاضر میشه ولی ب خاطر یک چک دیگ ک حکم جلب داشته ولی خودش خبر نداشته مامور کلانتری اجازه حضور در جلسه دادگاه صلح نمیده الان میتونه دوباره اعسار بزنه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

معافیت از دانشگاه

سلام افسر محصل هستم دنبال کارهای انصراف از دانشگاهم ، دانشگاه معافیت از خدمت برامون ثبت نکرده و تو سیستم سخا مشمول خوردیم . من انصراف بدم چجوری میتونم معافیت بگیرم؟ چون میخوام بعدش بیرون برم دانشگاه ادامه تحصیل بدم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

جنس اقساطی گرفتم حالا فروشنده زده زیرش

من برای جهیزیه ده الی دوازده قلم جنس از مغازه فاکتور رسمی گرفتم و یک سوم پول همان زمان پرداخت کردم و باقی مانده قسط پنج ماهه شد که اخرین قسط مصادف با اخرین ماه از سال بود که تصفیه کامل انجام شد فقط یک قلم جنس رو(پلوپز) مدل دیگه ای خواستم که به قیمت روز با من حساب کرد و در عوض گفتم (مخلوط کن) نمیخوام و پولی که بابت اون پرداخت شده به جای پلوپز و اینطوری دو ملیون به من بدهکار شدن اخرین روز فروشنده یکی از اقلام تو بار نذاشته بود (ابمیوه گیر) و وقتی رسیدیم خونه متوجه شدیم بعدشم جنگ شد حالا حدود سه هفته ست بعد از پیگیری مداوم زدن زیر حرفشون و کاملا حرف عوض کردن و ادعا میکنن که اون یک قلم جنسی که نذاشتن تو بار من ( ابمیوه گفر) من پولشو پرداخت نکردم! و بابت اینکه اون مدل مخلوط کن نخواستم الان برای اینکه به من مخلوط کن تحویل بدن 9 ملیون هم بدهکارم!!!! هم فاکتور دارم هم فیش واریزی درواقع الان یه 11 ملیون بابت ابمیوه گیر پرداخت کردم و یه 2 ملیون بدهکارن حتی من درخواست کردم که 9 ملیون پرداخت میکنم و بابتش هم ابمیوه گیر هم مخلوط کن تحویل بدن باز هم رد کردن و گفتن ابمیوه گیر گرون شده! فقط مخلوط کن میتونیم بدیم خواهش میکنم راهنمایی کنید بنده چیکار کنم لطفا بگید اگر پیگیری کنم به جنس یا پولم میرسم یا نه من با سختی جهاز خریدم...

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

ابطال سند و بطلان معامله

سلام بند رای بطلان معامله و ابطال سند که قبلا معامله کرده بودم گرفتم و رای قطعی شده حالا رفتم رای اجراع کنم اداره ثبت میگه محکوم قسمتی از زمین به نام دو نفر دیگه زده و اونا سند هم گرفتن. حالا سوالم اینه باید چه دادخواستی بدم با توجه به اینکه من رای قطعی دارم بابت کل سهمی که با طرف معامله کرده بودم. الان که بخشی از زمین به نام دونفر دیگه هستش باید چه دادخواستی مطرح کنم؟؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

مسکن ملی

با عرض سلام و ادب بنده چند سال پیش امتیاز مسکن ملی رو فروختم به دلیل نیاز مالی الان شنیدم غیر قانونی هست و میتوانم پس گرفت در ضمن آقای خریدار از من سفته نیز گرفت میشه راهنماییم کنین

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...