درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/27

حقوقی

سلام یه پرونده داشتم مطالبه چک سال 86 و سال 90حکم محکومیت گرفتم و طرف اومد ملکی گزاشت ضمانت و در مزایده مابقی مبلغ رو پرداخت کردم و ملک رو برداشتم دادگاه سند زد بنامم و سال 92 ملک را فروختم طرف سال 97طی درخواست ماده 477اعلان کرد که من طبق یه قولنامه سیصد متری زمین حق منو پرداخت کرده و ماده 477قبول کرد و پرونده رفت دیوان و حکم بی حقی من صادر شد و بعد از حکم به علت اینکه قولنامه زمینی وجود نداشت شکایت کردم و حکم قطعی ابطال قولنامه را گرفتم سال 1402 حالا میتونم حکم دیوان را باطل کنم چون مبنای حکم دیوان باطل شد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

عدم کاربری ملک

درود. ما یک واحد از یک اپارتمان خریدیم در سند اصلی عنوان کاربری زده فاقد کاربری و در پایانکار شهرداری عنوان کاربری رو زده مسکونی. این مشکلی در روند کار و خرید و فروش و... نداره؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

پرونده طلاق در دیوان عالی کشور

پرونده طلاقی که توسط زوجه باز شده بعد طی کردن مراحل تو تجدیدنظر رای قطعی شده که زوجه میتونه طلاق بگیره زوج فرجام خواهی خواسته چند درصد امکان داره تو دیوان عالی کشور درخواست زوج رو قبول کنن؟؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

ملاقات در کمپ ترک اعتیاد

درود،بنده با آقایی صیغه رسمی یکساله هستیم،پدر و مادرش برای جدایی ما همسرم را به زور از منزل بردن کمپ ترک اعتیاد اجازه ملاقات هم به من ندادن،چیکار میتونم بکنم آیا با دفترچه رسمی صیغه نامه نمیتوانم ازادش کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

ارتودنسی

سلام من سه سال هست که ارتودنسی انجام دادم و هنوز نتیجه نگرفتم دندونام هنوز نامرتبه و فک پایینیم کج شده و دندون ها به داخل دهان کشیده شدن و دکترم توضیحی دربارشون نمیده میتونم شکایت کنم چقدر موفقیت آمیز هست چه مدارکی نیاز دارم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

صحت معامله

اگر در خرید خانه ای فروشنده بگوید حسابم مسدود هست و پول به حساب همسرم واریز کنید آیا در آینده ممکن است از طرف ثالثی دعوا معامله به قصد فرار از دین اقامه شود؟ اگر از ایشان اقرار نامه گرفته شود مشکل احتمال اقامه دعوی معامله به قصد فرار از دین را از بین می برد؟ اگر بابت ضمانت بانکی حسابشان مسدود باشه هم مشمول معامله به قصد فرار از دین می شود؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

هزینه مجدد دادرسی- عدم ذکر همه خواندگان

سلام و ادب یک واحد پیش فروش از پروژه مشارکتی خریداری کردم. بدلیل عدم اجرای تعهدات از سازنده شکایت کردم. هزینه دادرسی بالایی هم واریز کردم. دادگاه بدلیل عدم ذکر نام خوانده دیگر (صاحب ملک) میخواد قرار عدم استماع یا رد درخواست صادر کنه و بریم از اول مجددا شکایت کنیم. راه حلی هست مجدد هزینه دادرسی ندهم یا قرار رفع نقص و تکمیل مدارک صادر بشه؟ یا از طریق جلب ثالث اسم مالک رو بیاریم توی پرونده؟ چیکار میشه کرد؟ هزینه دادرسی سنگینه برام ظلمه واقعا دوبار بدهم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

استرداد مهریه بذل شده

4 سال پیش در شرایط روحی بسیار بد و اقدام به چندین بار خودکشی و علیرغم داشتن حق طلاق، همسر سابقم در ازای دیدار با فرزندم بنده را مجاب کرد از گرفتن حق مهریه و نفقه و اجرت المثل بگذزم، علیرغم اینکه ایشان فردمتولی هستند . بعدها هرگز موفق به دیدار فرزندم نشدم و دخترم در حال حاضر در آمریکا ساکن است. آیا میتوانم نسبت به باز پس گیری بذل مهریه و سایر حقوقم اقدام نمایم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

سختی کار

آیا شاطری نانوایی سختی کار دارد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

درخواست رفع مسدودی حساب به خاطر مهریه

من تقریبا دوسال میشه که از همسر سابقم جدا شدم و ایشون از دوسال قبلش مهریه رو به اجرا گذاشتن و با توجه به اینکه بنده کارمند هستم ماهانه از حساب من یک سوم برای مهریه ایشون برداشته میشه، الان مدتی میشه که هم ایشون مجدد ازدواج کردن هم بنده، حساب های من هم مسدود هست و ایشون با گرفتن یه مبلغی راضی به ثبت طلاق شدن، میخواستم بدونم راهی یا قانونی هست که من اولا الباقی مهریه رو پرداخت نکنم با توجه به شرایط مالی نامناسب و وضعیت بد اقتصادی کشور؟ دوما برای باز کردن حساب های مسدود شده چه اقدامی باید انجام بدم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

چک

درود،من بابت دریافت رهن اجاره از طرف مستاجر جدید مبلغ رهن را در وجه چکی از طرف داماد مستاجر جدید دریافت کردم و چک صیادی به نام من ثبت شده و در مهلت پرداخت چک،حساب پر نشده و من بنا به شرایط کشور بعد از دوماه چک رو برگشت زدم،حالا داماد مستاجر جدید ادعا کرده که با من راه بیا و گرنه من ادعای سرقت چک رو در دستور کارم قرار میدم،الان میتونه اعلام سرقت چک بکنه!؟ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

سیم‌کارت و گواهینامه گرفتن و کارت عابر بانک

سلام و خسته نباشید بنده دو ماه دیگه میرم 18سال گی 1387/5/3 بعد میتونم فردای روز تولدم می‌توانم برم اول سیم کارت بگیرم بعد کارت عابر بانک بعدش گواهینامه ؟لطفا بگید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

گرفتن سهم ارث پدری

پدرم درسال 79به متراژ390متر سهم ارث به او رسیده مقداری رو درزنده بودن فروختن سال 84فوت کردن بعد از متراژ 1250متر کسری زمین داریم کارشناس رسمی داداگاه متراژ کرد نقشه هم موجود میباشد چگونه باید حق خودمون رو ثابت کنیم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

تغییر رسته خدمتی

درود وقت بخیر من مشکل قلبی دارم و معاف از رزم هستم. البته شرایط معافیت رو دارم ولی به خاطر داشتن مدرک کارشناسی معاف نشدم در حال حاضر توی یگان ویژه خدمت میکنم راهی هست که انتقالم بدن نیروی انتظامی شهر محل سکونت؟ از طریق دادسرای نظام میتونم پیگیری کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

برادرم روی طبقه اول خانه ساخته

سلام وقت بخیر ببخشید ی خونه دو طبقه داریم ک چند سال پیش برادرم اومد روی طبق اول خونه ساخت الان برای فروش گذاشتیم 4/700 الان از پول کل خونه چند باید برای طبقه دوم بدم ب برادرم ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

تبدیل وضعیت

با سلام و خسته نباشید، چندماه باید از گذراندن طرح وزارت بهداشت در ارگان مربوطه بگذره تا بتونیم تبدیل وضعیت بشیم؟؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

تکلیف سهام عدالت توقیف شده فرد متوفی بدهکار

سلام خسته نباشین. من حدود سال 98یا 99 سهام عدالت همسرسابقم رو توقیف کردم بابت مهریه اما هیچوقت هیچ پولی به حسابم واریز نشد انگار که هیچی توقیف نکرده باشم بلاتکلیف موند تا اینکه سال قبل همسرم بخاطر قتل قصاص شد میخواستم بدونم الان تکلیف سهام عدالتش چی میشه چون فوت کرده میتونم کاری کنم که سودسهامش برای بدهیش به من برسه؟ اصلاپولی که برای سهامش میریزن کجا میره چرا من نمیتونستم برداشتش کنم تو این چند سال ؟چون من سهام ندارم چیکار کنم لطفا کمکم کنین ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

حقوقی

سلام سال 86مطالبه چکهای کردم و سال 90حکم محکومیت گرفتم و طرف ملکی رو گزاشت ضمانت و رفت مزایده مابقی مبلغذپرداخت کردم و ملک بنامم خورد و سال 92فروختم ملکو همه چی قانونی طرف سال 97درخواست اعاده داد طبق یه قولنامه که سال 86ازم داشت که من حقشو دادم و نهایتلا اعاده قبول و پرونده رفت دیوان و حکم بی حقی من صادر شد بعد از حکم دیوان که اون قولنامه مبنای حکم دیوان بود چون زمینی نبود بده تحویل باطل شد قولنامه ای که مبنای حکم دیوان بود حالا میتونم حکم دیوانو باطل کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

حکم جلب سیار

سلام من توی یک پرونده تصادف بهمن ماه محکوم شدم بعد رفتم شعبه صلح سوال کردم که الان باید چی کار کنم گفت باید منتظر بمونی تا شعبه اجرای احکام رأی رو صادر کنه و برات ابلاغیه میاد بعد تا 10 روز باید پرداخت کنی تا امروز هنوز هیچ ابلاغیه ای برام نیومده که فلان مبلغ رو تا فلان تاریخ باید به فلان حساب واریز کنی بعد الان اون شاکی بهم زنگ زده میگه حکم جلبت رو گرفتم با مأمور میام دم خونت یه نامه هم برام فرستاده از طرف همون شعبه اجرای احکام هست که حکم جلب من صادر شده در صورتی هنوز هیچ ابلاغیه ای برام نیومده چه جوری شعبه اجرای احکام حکم جلب منو صادر کرده در صورتی که هنوز هیچ ابلاغیه ای برای من نیومده یعنی اصلا به من نگفتن که مبلغ رو بده که من ندم الان من باید چی کار کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

ملکی/آپارتمان

سلام،در یک ساختمان8 واحدی،یک واحد خالی است و کسی نمی‌داند مالک آن کیست،چگونه می توان به جهت عدم پرداخت شارژ و هزینه های ساختمان،اظهارنامه برای مالک فرستاد یا آب اشتراکی وی را قطع کرد و یا موارد دیگر.تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

فروش اموال غیر

سلام وقت به خیر خواهرم بعد مرگ پدرم اسناد اموال را با ضرب و جرح دزدیده و بدون اجازه بنده اقدام فروش اموال کرده است. برای استرداد اسناد و تقسیم ترکه اقدام کردم ولی یکی از اموال که زمین زراعی هست را به قیمت ثلث فروخته و حتی خریدار سند هم دریافت کرده آیا می توانم این اموال منتقل شده را برگردانم و سند جدید را باطل کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

محل برگزاری دادگاه

با سلام خانمم دادخواست استرداد مال منقول(طلا) رو کرده، خانمم تو یه شهر دیگه زندگی میکنه و من شهر دیگه، طلاق نگرفتیم ولی رفت خونه پدرش. جلسه جلسه رسیدگی شورای حل اختلاف تو شهر من برگزاری شد. ایا جلسه دادگاه محل اقامت من هست یا محل اقامت همسرم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

ملک مشاع

من بابت ملک مشاع شکایت کردم خوانده غریبه امانی نشسته با تعهد نامه کتبی عادی که هروقت مالکین تقاضا کردند تخلیه کند با احضار نامه تخلیه نکرد من احدی از وراث تعهد نامه گم کردم نمونه دادن به دادگاه تقاضای تعهدنامه اصلی از خوانده تقاضا کردم شکایت تصرف عدوانی خیانت در امانت بود رد شد حالا باید شکایت تخلیه بگیرم اجرت المثل تعلق میگیرد به من با وراث هم اختلاف داریم فقط من برای تخلیه اقدام کردم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

سد معبر

سلام ما در کوچه بن بست پنج متری هستیم سر کوچه یه مینیبوس روبرو خونش پارک میکنه چون باید دنده عقب بریم خیلی سخته.بهش تذکر هم دادیم گوش نمیکنه باید چکارکرد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

گواهی عدم حضور تا چه مدت اعتبار دارد

گواهی عدم حضور فروشنده تا چه مدت اعتبار دارد و ایا می‌شود مدتی به فروشنده برای انجام کارهای اداری مهلت داد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

مشاوره

سلام خسته نباشید چند ماه پیش بخاطر شکایتی ک ازم شده بود ومربوط به انتشار عکس و فیلم خصوصی هم میشد دادگاه موبایل منو بخاطر چک کردن محتویات و برای تحقیقاتشون تحویل پلیس فتا دادن.وحالا دادگاه قرار نهایی ترک تعقیب اتهام روداده.این وسط تکلیف گوشی من چی میشه . لطفا اگه میشه راهنماییم کنید خواهشا ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

حالت اشتغال جانبازان

سلام و درود جانباز 46 درصد سرباز ارتش هستم و بیش از 30 سال حقوق بگیر هستم ، حکم حالت اشتغال هم دارم تنها یه حقوق جانبازی از از ساتا دریافت می کنم و در دستگاه های دولتی هم شاغل نبودم ، از شما عزیزان وکلا سوالم اینه حکم حالت اشتغال من چه کارآیی برای من داره ؟ با وجود اینکه یک چشم کاملا نابینا با ترکش پشت چشم و اعصاب و روان دارم ، هر روز از نظر روح و روان و اعصاب و بلعیدن قرص های اعصاب و روان شب را روز می کنم تو این جنگ رمضان اخیر هم با صدای انفجارات نزدیک خونمون حالم خیلی شدید بد می شد یه چشم سالم 2 دهم دید دارم هر دو گوشم ضعیف شده اختلال در حرکت و خواندن دارم لطفا راهنمایی کنید متشکرم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

سیم کارت

سلام من بار دومی هست ک سیم کارتم مسدود شده وروز دوشنبه ی هفته ی پیش به بابام می خواستم بگم ولی گوشیم هنگ کرد و خاموش شد وتا سه چهار روز گوشی نداشتم.الان هم روم نمی شه به بابام بگم که ببره برام درست کنه چی کارکنم.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

پس گرفتن هدیه

پدر من ملکی به جهت ساخت مدرسه به آموزش و پرورش اهدا کرده والان حدود 20ساله متروکه وبلا استفاده است وارث می‌تواند ملک وپس بگیرد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

جابه جایی تیر برق فشار قوی

باسلام .بنده یک قطعه زمین دارم و نزدیک زمین یک تیربرق فشار قوی هست .که من برای ساختمان سازی به مشکل خوردم و نیروهای اداره برق همیشه اخطار می‌دهندساختمان سازی غیر قانونی هست .اول باید تیر برق جابه جا شود و بعد شما ساختمان سازی انجام دهی. من را مقصر می‌دانند و هزینه زیادی باید برای انتقال تیربرق بپردازم.و پارسال هم یک نفر درهمین مکان دچار برق گرفتی شده و شهرداری و اداره برق اکنون دارند دیه می‌پردازند. ممنون میشوم راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...