درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/27

قرارداد اجاره

سلام وقت بخیر من ی مغازه اجاره کردم برج ده سال 1404 مبلغ ودیعه 400 ملیون پرداخت کردم مبلغ اجاره ماهیانه 75ملیون بود ک بخاطر مسال امنیتی و جنگ وضعیت کاسبی نتونستم اجاره بدم الان هم پنج ماه هیچ اجاره پرداخت نکردم به صاحب مغازه خبر دادم بابت اینکه مغازه رو تحویل بدم گفت که آگهی کنم دیوار مبلغ ودیعه و اجاره بیشتر کرده تو این وضعیت کسی نمیاد بگیره مغاره رو من چیکار میتونم بکنم که زودتر خلاص بشم از این مغازه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

خدمت سربازی

درود وقت بخیر من مشکل قلبی دارم و معاف از رزم هستم. البته شرایط معافیت رو دارم ولی به خاطر داشتن مدرک کارشناسی معاف نشدم در حال حاضر توی یگان ویژه خدمت میکنم راهی هست که انتقالم بدن نیروی انتظامی شهر محل سکونت؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

دریافت و میزان مستمری پدر به دختر مجرد

سلام دختری هستم 43 ساله با نوزده سال سابقه بیمه که دوسال آخر را خویش فرما پرداخت کردم و در حال حاضر فاقد شغل هستم و مدتی ست که نتوانستم بیمه آن را پرداخت کنم . پدرم دو سال است فوت شده و مادرم مستمری بگیر پدرم است . آیا می توانم از بیمه پدرم که نیروهای مسلح است استفاده کنم .؟ آیا حقوقی به من تعلق می گیرد؟ بعد از فوت مادرم کل حقوق به من تعلق می گیرد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

پرونده قتل مشکوک مختومه

سلام پدر من مهر 1401 خودکشی کردن من بخاطر اوضاع روحیم تا یه مدت طولانی نتونستم پیگیری کنم و اطلاعات تلفن همراهش حذف شده بود بعد از اینکه تحویل گرفتیم و پرونده مختومه شد بعد یه مدت چون شاکی نشدیم نه من نه مادرش نه مادر خودم خواستم ببینم باید چکار کنم برای اینکه پرونده باز بشه چون شب قبل از خودکشی مکالمه داشته با یک نفر و دلیل خودکشی به من نمیگن چجوری باید اقدام کنم به خود شعبه مراجعه کنم و برم پیش ریاست دادگاه موضوع مطرح کنم یا بهتره دادخواست این چیزا بدم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

تاریخ واریز دیه

چند وقت طول میکشه تا صندوق دیه رو پرداخت کنه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

شناسنامه و هویت

سلام خسته نباشید ما 9 فرزند هستیم که 6 نفر از ما شناسنامه دارند ولی سه نفر آنها ندارند دو تا خواهر هام که سن آنها 28 و33 و برادرم 37 سالشه چون پدرم مجهول هویت است والان هم در قید حیات نیستند به اونها شناسنامه نمیدن و میگن که خیلی پیگیری کنید مال شما رو هم باطل می‌کنیم آیا راهی هست که بتونیم پیگیری کنیم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

سرقت مدارک

سلام،با یه خانم همخانه بودم،کل مدارک شناسایی،شناسنامه،کارت ملی،کارت ماشین،سند و برگ سبز ماشین،گواهینامه،کارت پایان خدمت و سه تا سیم کارت به اسم خودم را اون خانم دزدیده،و مدرکی ندارن، به مادرش تلفن کردم که پول بهش میدم مدارکم را بده، گفته 16 میلیون از یکی بدهکاره بهش بده تا مدارکت بده، من گفتم ده میلیون دارم،گفته مشکل نداره، ده میلیون بده،من راضیش میکنم مدارکت بده بهت، چکار کنم،و چطور ثابت کنم مدارکم برداشتن،و میگن پول بده تا بهت بدیم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

جعل اسناد

سلام وقت مامان من در یک مدرسه غیر انتفاعی کارمیکرد الان کار به اداره کار رسیده (می‌خوان بیمه بیکاری بدن اما این وسط جعل کردن قرارداد نداشتن از خودشون قرارداد نوشتن امضاو اثر انگشت مامانمو جعل کردن بخاطر همین می‌خوایم دادگاه شکایت کنیم) مامان من هیچ قراردادی امضاء نکرده الان یه برگه آوردن که امضا و اثر انگشت مامان منو جعل کردن چون کاملا مطمئن هستیم که امضا نکرده یه وکیل گرفتن اون داره به کارها رسیدگی می‌کنه به دروغ میگه به مامانم که من ازت امضا گرفتم مامانم گفت که من شما رو تاحالا ندیدم چطور از من امضا گرفتین؟ اگه به دادگاه شکایت کنیم مشخص میشه که مامان من امضا نکرده ؟ امکان اینکه اثر انگشت و امضا رو جعل کنن و واقعی به نظر برسه هست؟امضای مامان من ساده هست ولی اثر انگشت هم پایین برگه هست نوشتن هفتگی 12ساعت کارکرده اما مامان من روزانه9ساعت کارکرده حتی صدای ضبط شده کارفرما هم هست که گفته 9ساعت کارکرده اگه ببریم دادگاه صدای ضبط شده رو مشکلی پیش نمیاد؟ مامان من خیلی زحمت کشیده خیلی ازش کنارکشیدن خیلی درحقش نامردی کردن و اسمشو گذاشتن قانون کار با دست خط خودشون قرارداد نوشتن بجای مامانم قشنگ کاملا دست خط مامانم با اون دست خط متفاوته لطفا راهنمایی کنید حداقل حقش ضایع نشه به دروغ نوشتن مرخصی هم داره که مرخصی ندادن بعضا به زور جمعه هاهم ازش کار میکشیدن

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

در خصوص تأخیر تأدیه حقوق و مزایای حکمی در قبل از بازنشستگی تا هم اکنون

درود، روز به خیر، جهت تقدیم دادخواستی برای تأخیر و تأدیه به دفتر خدمات قضایی استاد نجات اللهی مراجعه کردم و آنها گفتند براساس رأی اداره کار و اجرای احکام مبلغ محاسبه شده را با جدول نرخ تورم سالانه بانک مرکزی تطبیق داده و رقم رو اعلام می کنیم. البته لازم به ذکر است که من به آنها گفتم که مبلغ تعیین شده در فوق العاده شغل ، سرپرستی و سنوات از سال 84 تاکنون بوده که من چون بازنشسته ام می بایست غیر از مبالغ عنوان شده ، بازخرید سنوات، مرخصی استحقاقی ، اضافه کار و برخی از مواردی که پرداخت نشده هم در این تأخیر و تأدیه تاکنون لحاظ گردد و مبالغ و محاسبات قبلی با فعلی چه میزان می باشد را نمی توان به طور دقیق برآورد کنم و مدیر آن دفتر عنوان کرد که باید مقوم ( تعیین خواسته و بهای آن ) بیش از 101 میلیون تومان را در دادخواست ذکر کرده تا از طریق دیوان کارشناس رسمی برای محاسبات آن معرفی تا اقدامات لازم را برای برآورد نرخ تأخیر و تأدیه اعلام کند و به آن استناد شود. ضمنا" لازم به ذکر است مبلغ در اجرای احکام که از طریق کافرما پرداخت شده به میزان حدود 90 میلیون تومان است. می خواستم مطلع گردم که ارائه دادخواست مقوم بیش از 101 میلیون تومان جهت بهاء گذاری برای انجام امور تأخیر وتأدیه تا الان ، روشی درست می باشد که مدیون ( کارفرما ) به من پرداخت نماید.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

چک تودیع وثیقه

سلام. من چکی در وجه فروشگاهی به عنوان تودیع وثیقه ثبت کردم و به یکی از دوستان دادم جهت خرید کالا بعد طرف چک منو برده بود داده به فروشگاه و وسایل خریده بود و فاکتور به اسم من گرفته و حالا چک من برگشت خورده من حالا باید جای چک پر کنم و چطور از طرف پولم بگیرم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

رسیدگی به درخواست بخشش یا تخفیف در مجازات

با سلام بنده حدود یک ماه پیش دادخواست بخشش یا تخفیف در مجازات دادم میخواستم بدونم رسیدگی به این دادخواست چند روز طول میکشه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

خرید خودرو بدون برگ سبز

سلام قصد خرید خودروی صفری رو دارم از اتو گالری که گفتن برگ سبز و کارت خودرو هنوز نیومده ولی ما در مباعینامه ذکر میکنیم که بعد از رسیدن ارسال بشه برای خریدار. ایا این خرید مشکل داره؟ نیازی هست تضمینی گرفته بشه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

تصاحب خودرو بدون اجازه مالک

من خودرو را قولنامه کردم نصف پولش را گرفتم از خریدار خواستم ماشین را در پارکینگ دو قبضه کنیم تا روز سند زدن ولی بدون اجازه من ماشین را برده وسوار است و حاضر نیست بیار دوقبضه کنیم تا روز سند زدن . لازم به ذکر است دچار اختلاف حساب شده ایم که فکر نمیکنم تاثیری در اصل موضوع بزاره ماشین باید تا تسویه کامل دوقبض باشد میخواستم بدانم حکمش چیست شکایتم عنوانش چه باشد اگر حبس دارد یا جریمه میزانش با ماده تبصره قانونی لطف بفرماید خدا بچه هاتون نگهه دارد.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

یه سوال مهم دارم

من یه دایی دارم که خیلی بدجنسه و با مامانبزرگم زندگی میکنه بابابزرگمم فوت شد. خاله هام و داییمم نیستن یا ایران نیستن یا کلا نیستن. این داییم از خداشه مامانبزرگمم بمیره الانم خیلی پیرش کرده.میخواد خونه و مال و اموالو برداره برا خودش.من و مامانم بوشهر زندگی میکنیم اینا شیرازن . مامانبزرگمم اجازه نمیده داییمو بدیم دست پلیس . چیکار کنیم ترجیحا یه راه قانونی

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

طلاق و مهریه

بنده بازنشسته فرهنگی هستم.از زنم اولم توافقی جدا شده بودم و یک پسر هم دارم که پیش مادزش مونده.مهریه اون زن اول به صورت اقساطی از حقوقم کم میشد تا این ماه که تمام شد.بعد از جدایی از زن اولم دوباره ازدواج کردم و الان 8 سال از ازدواج دومم می‌گذرد.و بچه هم نداریم.از همان سال اول ازدواج دیدم که به قول و قرارهایی که داده عمل نمیکنه و اصلا با هم تفاهم نداریم و هر روز دعوا داریم.نه محبتی و نه عشقی.میخوام درخ است طلاق بدم.چون از طرف مرد هست شنیدم به ضرر منه واسه مهریه.من نه ماشین دارم نه خونه ای نه زمینی هیچی.فقط بک حقوق کارمندیه که بیشترش برای قسط میره.حالا اگه بخوام من درخواست طلاق بدم و با توجه به عدم تمکن مالی، و اعسار زدن میشه دادگاه مهریه رو کلا به صورت اقساطی برام ببره که فقط قسطی باشه و قبلش یک با دو سکه ندم؟چون اصلا در توانم نیست.یا باید یک یا دو سکه اولش بدم.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

خانواده

وقت بخیر ایا 1/4 حقوق زوج بین زوجات متعدد تقسیم می‌شود یا اولویت زوجی هستش ک اول درخواست وصول مهریه را کرده است ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

فحاشی و مسدود بودن سیم کارت

سلام و وقت بخیر من چند روز پیش با فال گیری که شمارشو از سایت پیدا کردم تماس گرفتم و ایشون علاوه بر اینکه هیچی از فال گیری سرش نمیشد و سواد درست و حسابی نداشت از اول تا اخر برای اینکه پول بیشتری از من به جیب بزنه ، شروع کرد به این اینکه تو این مشکلو داری انقد پول بزن برات درستش کنم واسه اون یکی مشکلت انقد بزن و غیره ... و من فردای اون روز پیام دادم و گفتم که حرومت باشه اون پولی که ریختم و شروع کرد به پیامای خیلی بد و فحش و ناسزا و گفت که وکیل میگیرم و پیگیری میکنم یک ساعت بعد هم سیم کارتمو مسدود کرد هیچ کاری نمیتونم با خطم انجام بدم و زنگ زدم به ایرانسل گفته تا دو هفته دیگه میگیم برای چی مسدود شده الان باید چیکار کنم !من چیزه بدی در مقابل پیامای ایشون نگفتم که سیم کارتم بخواد مسدود شه ،اون سیم کارت کاری من هست و کلی بهم ضرر زده لطفا راهنماییم کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

خرجی دادن برادر ازدواج کرده به خواهر

با سلام پدر بنده دو تا فرزند یک پسر 40 ساله و یک دختر 30 ساله و یک همسر دارد . و 4 تا خواهر و یک برادر دارد . خواهر ها ازدواج کرده تنها خواهر کوچک که 50 ساله میباشد مجرد هست . برادر هم بچه دارد . همگی اوضاع مالی به راهی دارند. پدر من خسیس هست . اما یک مسکن ملی برای خواهرش خرید. و در حال حاضر اقساط آن را می پردازد . و همچنین چندین سال پیش یک خانه به نام خودش خرید و خواهرش در آنجا مستقر شد . در حالیکه برای پسرش خانه ای نخرید برای ازدواجش . در حال حاضر من و برادرم مجرد هستیم . و پدرم به جز تهیه یک مسکن که در ان خانوادگی ساکن هستیم و هزینه خوراک هزینه دیگری خرج نمی کند . اعم از پول توجیبی برای دخترش و همسرش و یا کمک هزینه کاری برای پسرش . و یا خرید جهیزیه برای دخترش . خیلی هم پولدار هست . قانونا چه طور میشود با پدرم برخورد کرد ؟ و آیا حق داریم به اعتراض علیه پدرم و خواهرش ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

سرقت

پرونده سرقت از فروشگاهی که کار میکردم 600 ملیون رد مال برام زدن که مال نیست باید مبلغ رو بدم 3 سال حبس دادن من مبلغ رد مال رو بدم به دولت تسویه کنم ایا پابند میدن بهم قبل از ورود به زندان طبق قانون جدید پابند که نیاز نباشه برم زندان

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

ازدواج و رابطه نامشروع

سلام من با خانومی اشنا شدم به نیت ازدواج و ایشون پذیرفتند دو تا بچه داشتن منم قبلا جدا شدم از همسرم و ایشون دو ماه با من رفت امد داشتن و رابطه جنسی هم داشتیم بعد فهمیدم این خانوم متاهل هستند و قبلا هم با کسانی دیگه رابطه داشتن الان میخوام از ایشون شکایت کنم که فریب خوردم و ایشون با وجود همسر چرا منو مطلع نکرده و رابطه برقرار کرده راهنمایی بفرمایین

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

اعتراض به رای قطعی دادگاه

یه پرونده ضرب و جرح 7/1403 داشتم که بینی و پیشانی من شکسته نامه پزشک قانونی هم دارم اما موقعی که باید شاهد هارو می‌بردم دادگاه نرفتم و دادگاه پرونده رو بست و اون مهلت20روزه برج 9 پارسال اعتراض زدم ولی پیام برام نیومد امروز رفتم گفتن سیستم قطع بود اعتراضم‌ رد شد آیا دوباره میتونم یه پرونده دیگه تشکیل بدم و دوباره یه شکایت دیگه مطرح کنم ممنون میشم کمکم کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

پیامک فحش

یکی از اقوام تقریبا نزدیک از طریق پیامک برای من فحش و ناسزا فرستادن،ولی از قضیه حداقل یکسال یا بیشتر گذشته،آیا می‌شود بابت فحاشی شکایت کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

انحصار وراثت

سلام وراث برای بهره‌مندی از ملک پدر متوفی خود چه اقداماتی را از نظر حقوقی بايستي انجام دهند؟ باتشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

امضا برگ سفید

سلام وقت بخیر دایی هام رفتن از پدر 55 ساله من با کتک زدن و ترس چند نفری به زور روی برگ سفیدی که فقد 3 تا امضا داشته که یکی از امضا برای خود داییم و 2 تا امضا دیگه به عنوان شاهد روی برگ سفید امضا گرفته آیا قابل مشخص شدن برای کارشناس خط هست و مشکلی پیش نمیاد ممنون از راهنمایی

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

کم کردن سنوات

سلام من تو یه شرکت توزیع مواد غذایی به عنوان ویزیتور شاغل هستم.یکی از محصولات تاریخ مصرفش گذشته ولی فروش نرفته و شرکت از سنوات همه مبلغ محصول تاریخ گذشته رو کم کرده.سوال من اینه که این کار قانونی هست ؟ و آیا امکان ثبت شکایت هست؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

دعاوی خانواده

سلام و درود همسرم نفقه و خرجی بنده رو نمیده و میگه برو خودت پول دربیار . ایا دراین شرایط بازهم برای سرکار رفتن باید اجازه شوهر وجود داشته باشه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

انتقال سند ملک تجاری

با سلام اینجانب دو سال پیش به همراه پدرم برای انتقال ملک تجاری به نام بنده اقدام نمودیم وسند تک برگ صادر شده با شرط عدم حق فروش تا 50سال وتا زمان فوت پدر حق فروش از بنده سال گردید لاحق فسخ یکطرفه ودر توضیحات ثبت شده که بعد از فوت به ورثه وی به ارث نخواهد رسید بعد از صادر شدن سند به نام اینجانب یکی از وراث که خارج کشور هست به اسرار ایشان در اداره مالیات نامه ای مبنی بر اینکه ایشان هم سهم سه دانگ میبرند اقدام نموده ومبلغی را هم به اداره مالیات پرداخت نموده اند سوال بنده این هست که آیا با توجه به اینکه سند 6دانگ به نام بنده هست آیا برای فروش ویا نقل و انتقال بنده به تنهایی میتوانم انجام بدهم یا خیر با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

استخدام

سلام من کارمند شرکت توزیع برق هستم و برای نیروگاه آزمون دادم و قبول شدم و بهشون گفتم بیکارم.ممکنه تو گزینش متوجه بشن که من جای دیگه شاغلم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

پشیمانی فروشنده

با سلام دیماه 1404 یک ملک خریداری کردم تاریخ تنظیم سند 31 فروردین تعیین شد ولی فروشنده با بهانه های مختلف تا 19 اردیبهشت 1405 در دفترخانه حاضر شد و سند قطعی تنظیم کردیم با توجه به گران شدن ملک از دی ماه تا اردیبهشت ماه مدام تهدید می‌کند که می‌خواهد شکایت کند و ملک را پس بگیرد آیا این کار شدنی است و با وجود تنظیم سند قطعی میتواند شکایت کند

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

منازل سازمانی

سلام کارمند هستم و به اداره راه و شهرسازی جهت خانه سازمانی مراجعه کردم گفتند اول برو در سایت ثبت نام کن.ادرس سایت کجاست چی هست؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...