درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/27

سختی کار

سلام شغل من مفصل بند مخابراتم کارم با مواد نفتی و در سرما و گرما و در خارج اداره در محله و چاله مفصل و حوچه های مخابراتی هست سختی کار داره

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

تهدید

یکی از دوستان ما خانم متاهل بوده یک دوست آقایی داشته با اینها رفت و آمد داشته حالا آقا تلفنی زنگ میزنه تلفنی تهدید و توهین و فحش ناموسی میده الان این آشنای ما میتونه شاکی بشه خانم فریب داده متاهل بوده الان برادر این خانم تهدید به کتک و توهین و ابرو ریزی میکنه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

اعسار

باسلام بنده معلول بهزیستی هستم و مستمری دریافت میکنم اعسار زدم و یکی از شاهد ها نتونست بیاد دادگاه قاضی اعسار رد کرد و گفت 20 روز فرصت تجدید نظر دارین حالا بنده به گفته همکاران وکیل شما مشورت کردم گفتن تجدید نظر نمیخواد بزنی دوباره اعسار بزن برای بدوی و بنده هم همین کار کردم و 10 روز دیگه ابلاغیه اومده نوبت رسیدگی دادن آیا درست هست این کاری که انجام دادیم چون ب خاطر اون یدونه شاهدی که نیومده بود

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

ورود به منزل

باعرض سلام از وکلای محترم اینجانب به علت مشاجره باهمسرم از منزل خارج شد و ایشان پس از خروج من قفل درب و انباری راتعویض نموده ومانع ورود اینجانب به منزلی که دودانگ آن آپارتمان به نام اینجانب می باشدمیکند من چکار باید انجام دهم لطفا راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

عدم اجرای تعهد شفاهی

سلام طی قرارداد بیع قرار بوده یک دستگاه بیل مکانیکی در تاریخ یک ماه بعد از تنظیم قرارداد تسلیم خریدار شود. که نشد پس از گذشت چند ماه درنتیجه شکایت کیفری خریدار،فروشنده یک دستگاه بیل معرفی و منع تعقیب صادر شد .زمان رجوع مجدد خریدار برای تحویل بیل موجود فروشنده که برای هرروز تاخیر ده میلیون تومان تعهد کرده بود عنوان کرد که چون دستگاه دیگری با مدل وکیفیت بالاتر خریده وحداکثر ظرف دوماه دیگر ترخیص میشود بگذارید من آن دستگاه را به شما میدهم اکنون 9ماه ازآن تاریخ دوم می‌گذرد و از عهده برنیامده. سوال این است 1ایا تعهد تاخیر تادیه در قرارداد اولیه به این تعهد شفاهی دوم تسری پیدا می‌کند. 2 این عدم تحویل و امروز و فردا کردن‌ها مشمول طرح دعوی کیفری است یاحقوقی باتشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

نفقه

ایا قاضی پرونده در طلاق از طرف مرد اگر زن درخواست نفقه نکرده باشد نفقه معوقه را در نظر میگیرد یا خیر به طلاق می پردازد ممنون راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

اعاده دادرسی حقوقی

با سلام ارادت بنده بابت پرونده مالی ملک محکوم شدم بایه توافق نامه دستی البته منم اقرارنامه اعاده دارسی زدم ردشد بعداز رد شدن طبق توافق که محکوم شده بودم طرف دوم که قرار بود پول به حسابش واری بشه اومد اقرارنامه رسمی از ثبت اسناد داد که وجه را گرفتم و یه رای قطعی ازشعبه 6 حل اختلاف و تجدید نظر هم به نفع بنده رای دادن وخلاف واقع ش اثبات شد با این همه مدارک رسمی ولی شعبه ای که پرونده منو رسیدگی کرد بعلت دوبار که اعاده دارسی کردم رضازاده درسی رو رایی داد آخه جالبه که برای بار اول مدارک رسمی نداشتم ولی باردوم داشتم تازه رای اومد که 20 روز قابل اعتراض هست اگه طبق این مدارکهای که دارم تجدید نظر همونو اگر تایید کنه میشه دست قاضی شکایت کنم ممنونم بابت راهنمایی تون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

دعاوی حقوقی

سلام وقت بخیر من سال 1404خانه ای ویلایی رو به صورت قولنامه ای خریدم فروشنده موقع خرید به من گفته بود ملک عوارض وتخلفی ندارد ومن بعداز معامله قولنامه رو بردم شهرداری وفهمیدم پرونده داره وبه فروشنده گفتم قبول نمی کنه وبدهی هم برای عوارض تفکیک اراضی هست به مبلغ 500میلیون تومان الان برای من هست یا فروشنده ومن ملک رو به فروشنده برای یک سال به مبلغ 400میلیون رهن دادم میتونم اون پول را برای بدهی ملک نگه دارم و اینکه درسال 95پرونده ماده 100داشته و برای فروشنده نامه از شهرداری اومده واطلاع داشته و به ما چیزی نگفته ممنون میشم راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

پس گرفتن رضایتم بابت کم دیه گرفتن

باسلام خسته نباشید من تو دعوا اسیب دیدم صورتم زخم شده پام کبود شده اندازه کف دست موهای سرم کنده شده ولی دراوده حالا برای اینا گفتن دیگه 30تومان میشه گرفتم رضایت دادم پشیمان شدم میخواستم ببینم میتونم رضایتم پس بگیرم یا نه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

رابطه نامشروع

یک آقا چند وقت شماره تلفن داد بهم در حد پیامک باهاش حرف زدم خانومش شکایت کرده قاضی هم 99 تا شلاق صادر کرده اگر خانومش رضایت بده این شلاق ها حذف میشود یا نه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

درخواست مشاوره بیمه

سلام شوهرم چشم چپش گلو کوم دارد عمل جراحی کرد درمان نشد گوشهاش سنگین 6سال سابقه بیمه کشاورزی دارد میتواند از کار افتادگی بگیرد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

حذف کوچه از وسط ملک شخصی

باسلام خدمت شما بنده ملکی دارم موروثی لب بلوار اصلی به متراژ 380 متر که برای ثبت سند اقدام کردم و متوجه شدم که طبق طرح تفصیلی جدید شهرداری معبری با عرض 14 متر نزدیک به 110 متر از ملک رو به معبر اختصاص داده و زمین شخصی اینجانب رو به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم کرده اکنون به شهرداری مراجعه کردم می گوید که امکان حذف کوچه وجود ندارد و این کوچه مال شهرداری است و این کوچه جزو انهار و معابر در طرح تفصیلی حساب میشود شما هیچ گونه مالکیتی بر این قطعه از زمین ندارید از شما سوال دارم که آیا امکان دارد که شهرداری وسط ملک شخصی معبر قرار دهد و مالکیت را ازدست صاحب ملک آزاد کند و برای خود صاحب شود چگونه شکایت کنم که به حق خود برسم طبق چه ماده و چه قانونی اقدام کنم باتشکر فراوان ممنون از پاسخگویی شما

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

حضانت

من یه مادر36ساله ام که ازبدوتولدحضانت فرزندپسرم روعهده دارشدم...7سالگی دوباره نامه حضانت گرفتم ڪ پدرش معتاد...قانون دوباره حضانت روبه من داد...الان پسرم دوازده سالشه میتونه پدرش حضانت بچه روازم بگیره

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

کم گرفتن دیه

سلام خسته نباشید میخواستم ببینم دیه گرفتم رضایت دادم ببینم رضایتم میتونم پس بگیرم یا نه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

ابلاغ شده

دعوی ع.ر به طرفیت شما جهت تاخیر تادیه و خسارت دادرسی یعنی چه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

پارکینگ بدون مزاحم

باسلام من یک واحد آپارتمان خریدم که در قولنامه نوشته پارکینگ بدون مزاحم با درب جداگانه اما الان سازنده که از اقوام هست به دلیل دعوای خانوادگی قصد تحویل پارکینگ با درب جداگانه را ندارد و قصد تحویل پارکینگ با مزاحم را دارد.ایا اگر شکایت کنم میتونم پارکینگ قید شده در قولنامه رو بگیرم چون من خسارت نمیخوام فقط پارکینگ رو میخوام اما میگه برو شکایت کن یه پولی خسارت میدم لطفا راهنماییم کنین....

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

خرید ماشین و بنام نزدن آن

سلام بنده دوسال پیش ماشین رو بطور قولنامه ای از داییم خریدم اما داییم از نمایشگاه قسطی خریده و چند تا از بدهی هاشو نداده الان طرف داره اذیت می‌کنه و حتی با پرداخت بدهی هم راضی ب سند زدن نیست ... من با کلی قرض این ماشین رو خریدم لطفا کمکم کنید...

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

حکم حمل الکل

سلام پسرم رو به جرم حمل الکل دستگیر کردن و پسرم یک شب در کانون بود وبا فیش حقوقی آزاد شد زیر 18 سال است الکل رو گردن نگرفته سوال اینکه حکم چیست ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

سلام برگشت به کار نیروی انتظامی

سلام من کادری نیروی انتظامی بودم هدودن دوسال نیم خدمت کردم بخاطر مهریه نتونستم هدو د نه ماه سر کار برم چون حسابم بسته بودن حطا کرایه راهم را نداشتم مجبور بودم تو شهرم کار کنم و دادگاه داشتم پست من سیستان و بلوچستان بود من تو دریا بودم حطا همون موقع سر کار هم هر دو دستم شکست هرچه دنبال کمیسیون رفتم هیچ چیز ببهم ندادن حالا بعد که رفتم گفتم که می‌خوام برگردم سر کارم گفتن که غیبت داشتی قبول نکردن لطفاً راهنمایی بفرمایید با سپاس فراوان

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

تصادف

سلام من 1ماه پیش تصادف کردم و ران پای راستم شکست و پلاتین گذاشتن میخواستم بدونم دیه شکستن ران پای راست در ماه ذی القعده چقدر است

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

لواط

سلام خسته نباشین من هیچ سابقه ای ندارم چهل سال سن دارم تاالان سالم زندگی کردم متاسفانه با جوان آشنا شدم در بازار شغل آزاد دارم که ازمن یک میلیون پول درخواست کردن به عنوان قرض من قبول کردم ولی ندادم بعد از پایان وقت کاری راهی خانه ام شدم به دلیل مشکلات جسمی مجردم هستم و تنها زندگی میکنم خلاصه این دونفر به بهانه نشستن وچای خوردن وارد خانه ام شدن که متوجه شدم مشروب آوردن وبعد از خوراندن مشروب من دچار گیجی ومستی شدم درهمین حین این دو باهم درگیر شدن ویکی از ایشان با چاقو به دوست خود حمله می‌کنه درحالت مستی دوستش مجبور به فرار میشه ولی این فرد که فقط من و ایشون خونه بودیم به من پیشنهاد داد یک میلیون بدهم وگفت درعوض پول باید بامن عمل (ل)انجام بدی وگرنه سروصدا میکنم و همسایه هارو باخبر میکنم من ازترس مجبور به این عمل شدم که درحالت مستی بودم و بسیار پشیمان هستم بار اول بود مست بودم ولی بعده این کار به من چاقو کشیدوتهدید کرد اگه مبلغ بیشتر ندی سروصدا میکنم وابروت می برم من هم ترسیده بودم و یادم هست به چهار نفر از اقوام زنگ زدم و گفتم پول بدن تا مسأله حل بشه ولی اونا شک کردن وگفتن خودمون میایم پیشت تا بدونن جریان چیه چون نفس نفس میزدم وشک کرده بودن ولی این پسره تا دید من زنگ زدم به برادرهام بیان کمک بنده اون زنگ زد به پلیس وبه دروغ گفت بهش تجاوز شده درحالی که پسره ازمن بزرگتر ودرشت تر هست اصلا من زورم بهش نمیرسیدحتی قاضی کشیک هم گفت چطوری ادعا میکنی به تو زور تجاوز شده چون هیکل من ضعیف هست وکلا یک ونیم متر نمیشم خلاصه بااین ادعا مارو بر ن کلانتری و ایشون بجرم تجاوز به عنف ازبنده شکایت کردن حتی بعد از گزاشتن وثیقه وقتی آمدم بیرون همین پسره بهم گفتن 200میلیون میگیرم رضایت بدم تا پرونده به جریان نیافتاده من چنین پولی ندارم والان زندگیم تباه شده و هرروز عذاب میکشم هیچ سابقه ای نداشتم یک شبه دردسر افتادم چجوری ازخودم دفاع کنم بخدا قسم این عین حقیقت هست گفتم لطفاً کمکم کنین

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

تخلیه مستاجر

با سلام ، من یک واحد رو دو سال هست که در اختیار مستاجر قراردادم سال اول هم اسشون بد حساب بودن و متاسفانه من با ایشون یک سال دیگهدهم تمدید کردم اما الان 5 ماه اجاره نداده و موعد قرارداد هم 20 خرداد هستش اجاره به نام دخترش هست و خودش هم خیلی بد قول هست چطور میتونم اجاره معوقه و تخلیه رو طلب کنم ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

خیانت در امانت

من تهران هستم یه بسته از تهران به شیراز رفته که حاوی طلا بوده بسته گم شده دادسرا ازم خواسته بیام شیراز مدارک ببرم باید برم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

خرید موتور مزایده فرامین امام

میخوام یه اپاچی بخرم پلاک ملی و شماره موتور و تنه سنگ نخورده و مدارک فقط سند مزایده فرامین امام داره .میشه براش برگ سبز بگیرم و ارزشش رو داره از لحاظ هزینه ای و زمانی ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

گم کردن کارت و برداشت پول

با سلام من صبح پسرمو فرستادم نونوایی بعد که اومد خونه متوجه شدیم کارت و گم کرده رفتم پیدا نکردم یک ساعت بعدش 12میلیون تومان برداشتن یعنی خرید کردن ،چجوری میتونم پیگیری کنم ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

زمان دیه فوتی

سلام وقت بخیر. پسر من 10 ساله بودش که سال1403هنگام عبور از خط عابرماشین بهش میزنه وبعداز10 روزکه تو کما بود فوت میکنه چون ماشین فرار کرده بود و کمی جلوتر مردم گرفته بودن بنده دنبال این بودم که بتونم حداکثر مجازات رابراش بگیرم تازه ابلاغیه اومده برای3ماه دیگه آیا الان قبل از دادگاه میتونم دیه رو از بیمه بگیرم اگه میشه چقدر زمان میبره تمام مدارکی روهم که دادگاه گفته کامل کردم لطفا راهنمایی بفرمایید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

انفصال از خدمات دولتی و عمومی

سلام شخصی رای قطعی انفصال از خدمات دولتی و عمومی گرفته. آیا این حکم باعث این میشه که محکوم علیه از خدمات دولتی مثل خدمات بانکی، بیمه محروم شه؟ ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

ابطال سند

سلام وقت بخیر من در اجرای احکام مدنی برنده مزایده شدم و جای طلبم ملک و قبول کردم و سند تک برگ زدم ،الان بعد چند ماه یه نفر پیدا شده با وکالت نامه رسمی ادعا دارد که این ملک روقبلا خریده آیا میتواند سند من را و مزایده را باطل کند البته زمان مزایده هم همین درخواست راکرده ولی قاضی قبول نکرد ولی الان وکیل گرفته میگه حلش میکنم آیا میتواند سند راباطل کند ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

معلول حین خدمت

سلام. من سرباز سپاه بودم که در منطقه پادگان نظامی پام پیچ خورد و از 8 جا دچار خرد شدگی و شکستگی شد که دو بار عمل انجام دادم و پیچ و پلاتین گذاشتن تو کمسیون 134 هم معلول حین خدمت بند ب تعلق گرفته میخواستم بدونم وقتی برم کمیسیون چند درصد نقص عضو میزنن و علاوه بر غرامت آیا بیمه نیروهای مسلح و حقوق مستمری بهم تعلق میگیره یا نه و برای طی مراحل چه کاری باید انجام بدم . با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/27

زمان پرداخت دیه فوتی

سلام پسر من سال 1403 هنگام عبور از خط عابرپیاده بایک ماشین تصادف میکنه و بعد از10روز کما فوت میکنه و مقصر100درصد راننده شده تازه الان ابلاغیه برای 3ماه دیگه اومده آیا من میتونم الان قبل از دادگاه دیه رو از بیمه بگیرم در ضمن تمام مدارک هم گرفتم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...