دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.
☚برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.
1405/2/27
سلام وقت بخیر سال1400 مسکن ملی ثبت نام کردم زمین و ملک بنام نیست همسرم قبل از سال 1400 زمین به عنوان (کاربری کشاورزی) بنامش ثبت شده به عنوان سند تک برگ که الان داخل سامانه دولت ثبت شده ایا برای مسکن ملی و فرم ج مشکلی پیش میاد؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/27
سلام علیکم بنده ساعتم خراب شده بود و ساعتم را برای تعمیر به ساعت فروشی دادم تا تعمیرش بکنه و در قبال درست کردن ساعتم 500 تومان از بنده تقاضا کرد و من قیمتی رو که خواست بهش دادم آقا این ساعت فروش علاوه بر اینکه نتونسته ساعت مرا تعمیر بکنه شیشه ساعتم رو هم شکسته و الان بیش از 1 ماه هست که میگه تعمیر میکنم اما هنوز تعمیر نکرده و بنده دیگر خسته شدم و باهاش مصالحه کردم که آقا ساعتم رو که شکستی به قیمت این ساعتم از تو ساعت می خوام یا عین ساعتم باید برام بخری و این ساعت فروش میگه نه من هیچ گونه خسارتی رو برات نمیدم و بنده یه عکس از شیشه شکسته در مغازه اش دارم بنده چگونه می توانم باهاش قانونی برخورد بکنم و خسارت رو بگیرم آیا بهتره به اتحادیه صنفی برم شکایت کنم؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/27
بنده حواله پراید وانت فروش فوقع العاده خریداری کردم تاریخ 1404/9/30 که باید شرکت 1404/11/5 تحویل میداد که نداده و به تازگی 1405/2/20 فاکتور شده طبق قرار داد ما قیمت قطعی و تمام شده 560 میلیون بوده که توافق کردیم که بنده 500 میلیون به فروشنده بدهم که به حسابش واریز کردم و 60 میلیون باقی مانده آن را موقع تحویل خودرو حالا با گران شدن ماشین که تقریبا دو برابر شده فروشنده میگه باید 120 میلیون بهم بدی چون ماشین گران شده یا باید همون تاریخ که شرکت قرار بود تحویل بده 60 میلیون من رو میدادی در صورتی که توافق ما موقع تحویل خودرو بوده با اینکه بنده از ایشون اقرار نامه و قرارداد و وکالت نامه دارم((داخل وکالت بخاطر اون 60 میلیون پنج دنگ رو زدن)) مبلغ 600 میلیون سفته بابت تحویل خودرو ازش گرفتم .آیا ادعایی که ایشون میکنن قانونی هست
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/27
موقع خروج از درب پارکینگ سپرماشین عبوری با سپر جلو ماشین من برخورد کرد مقصر کیست؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/27
سلام بنده در سال 1398 مبلغ صدوبیست میلیون تومان برای ساخت خانه با شریکم خرج کردم قرار شد هروقت خانه را فروختیم خرجکرد من ب نرخ روز حساب شود و خانه هرچقدر سود کرد سودش را پنجاه پنجاه نصف کنیم .الان شریک بنده زیرش زده و میگه نه اینطور نیست .خاستم بدونم الان من باید چیکار کنم؟ خیلی ممنون
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/27
با درود فراوان خدمت تیم پرتلاش مجموعه دادراه که با تلاش شبانه روزی این امکان رو فراهم کردین که ما بتونیم راحت ازتون مشاوره بگیریم، بنده بعلت اختلاف با همسرم محکوم به پرداخت اقساطی مهریه شدم ،هر 14 ماه 1 سکه تمام ، الان موعد پرداخت اولیش رسیده ، ولی بنده متاسفانه،کارگر ساده هستم و نصف در آمدم بیشتر میره برای مخارج فرزندم، تمنا میکنم عنایت بفرمایید شرایط بنده رو و یه راهنمایی بفرمایید، قبلن از کمک و راهنمایی وکلای عزیز و گرانقدر مجموعه بزرگ دادراه،کمال تشکر و احترام رو دارم.
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/27
سفته دارم از طرف چطوری ماشینشو توقیف کنم
سلام برای وام ازدواج ضامن شدم در قبال ضمانت تعهد گرفتم و البته سفته و از دونفر (خواهر و همسر) خواستم پشت سفته را امضا کنن حالا 5 تا قسط عقب افتاده چطوری ماشین طرف را توقیف کنم ؟ یا سندش در رهن باشه ؟ من نمیخام ازش پولی بگیرم فقط نمیخام قسطا گردن من بیفته بماند که معوقه هایی که ایجاد شده باعث شده نتونم وام بگیرم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/27
سلام اگه کسی 22سال پیش با سوء نیت وارد حریم خصوصی خانواده ای شده باشد وقصد ارتباط با زن آن منزل را داشته واکنون این قضیه با اعتراف زن به شوهرش لو رفته باشد وشخصی هم که مرتکب این عمل شده در تماس تلفنی تلویحا اعتراف کرده باشد یعنی خودش را با ذکر موضوع باخته و صدای مکالمه تلفنی موجود باشد آیا همسر این زن میتواند علیه متهم شکایت کند
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/27
بازنشستگی زنان سرپرست کارمند دولتی
من خانم 56ساله تمام ک امسال وارد 57سال شدم، خود سرپرست مطلقه م ، کارمند رسمی دولتم با 27 سابقه بیمه تامین اجتماعی که شامل: 23 سالش سابقه دولتی و4سالش سابقه شرکت خصوصی میباشد، آیا میتوانم درخواست بازنشستگی با مستمری 30 روزه نمایم؟ اگر جواب نه هست لطفا بفرمایید درصورت درخواست بازنشستگی پیش از موعد،موافقت خواهدشد یان؟ با چند روز حقوق مستمری؟باتشکر
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/27
یک فردی که به من اتهام زده نمیتواند اثبات کند هرروز ادعای دیه بیشتر میکند؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/27
برای مستاجری که حاضر به تخلیه نیست و قرارداد هم بدون شاهد تنظیم شده چه درخواستی به دادگاه بدهیم
برای مستاجری که حاضر به تخلیه نیست و قرارداد هم بدون شاهد تنظیم شده چه درخواستی به دادگاه بدهیم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/27
آیا دختری که برای بار دوم ازدواج کند در سند ازدواج واژه دوشیزه نوشته میشود؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/27
سند زدن موتور مزایده با پلاک قدیم
سلام خسته نباشید میخواستم بدونم ایا موتور پلاک قدیم پلاک ملی میشود ویک سوال دیگر اگه موتور مزایده بود وبرگه معتبر داشته باشد سند زده میشود
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/27
سلام ماشینم با مواد گرفتن ولی ماشیم به اسم خودم نیس ایا پروندم ک الان بازپرسیه میتونم ازاد کنم یا باید قاضی دستور بده
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/27
با سلام و عرض ادب خدمت شما ی سوال دارم از خدمتتون سال 78 همسر من فوت شدند و قیم پسر سه ساله من پدربزرگشون شد اما بابت تمام این سالها ریالی بابت بچه بمن ندادند و اموال و حق دیه ای که اون زمان بمن و پسرم رسیده بود و بالا کشیدند پدربزرگ پسرم هم سال 87 فوت شدند الان سوال من اینه اموال پدر بزرگ قبل از مرگش بنام همسرش یعنی مادربزرگ پسرم شده بعد از اینهمه سال آیا من میتوانم درخواست مهریه از مادر همسرم داشته باشم چون ایشون و 6 تا دخترش وارث پدر همسرم هستند در حال حاضر اموال و حقوق بازنشستگی بنام مادر همسرم هست مهریه م 150 تا هست آیا میتونم بخشی از مهریه م رو بگیرم سپاسگزارم خواهم بود در صورت امکان بررسی و راهنمایی م کنید
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/27
1405/2/27
با سلام پدرم یک موتور صفر از صاحب کارش خریده بوده البته پولی نداده بابتش عوض کارش پول موتور رو کم کم از حقوقش کم کرده و الان بعد از مدتی به مشکل خوردن و صاحب سند نمیاد موتور رو از نامش دربیاره بیرون تمام مدارک موتثر اعم از کارت مپتور برگ سبز کارت سوخت و خود موتور دست ما هست و اون هیچی نداره فقط به نام اون هست و نمیاد از نام در بیاره و متاسفانه ما هیچ قولنامه ای نداریم ازش و دفاتری که ثابت میکنه پول مپتور از حساب پدرم کم شده هست و نوشته بابت پول موتور هست. الان چکار میتونیم بکنیم موتورو از نامش دربیاریم خواهشاااا کمک کنید کارگریم ما!
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/27
اختیارات اداره اوقاف در موقوفه خاص
سلام یک موقوفه خاص که در اثر فوت متولی 2 سال بدون متولی بوده و اداره اوقاف موقوفه رو به مدت 2 سال در دست داشته و بعد که متولی انتخاب شده حدود 2 میلیارد در حساب موقوفه بوده که 40 میلیون تحویل متولی جدید شده و مابقی هم بدون تحویل حساب و کتاب و فاکتور اداره اوقاف ادعا دارد خرج موقوفه شده در باب این موضوع به کجا باید شکایت کرد دو- اداره اوقاف برای متولی جدید حساب باز کرده که پول موقوفه به اون حساب واریز شود و متولی برای خرج موقوفه باید سند خرید ارائه کند تا بتواند پول برداشت کند آیا این کار قانونی است موقوفه وقف اولاد است ممنون از شما
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/27
اگر اثبات شود زوج در شهر دیگری زندگی میکند سه دانگ منزل از مستثنیات خارج میشود
باسلام حدود دوسال ونیم هست همسرم منزل مشترک رو ترک کرده و در تهران ساکن شده شکایت تمکین مطرح کردند که در دادگاه رد شد بنده بابت غیبت همچنین مشخص شدن روابط نامشروع مهریه ام رو اجرا گذاشتم منزلی که در ان زندگی میکنم سه دانگ سه دانگ مشترک هست حالا سوالم اینه آیا اگر بتونم در دادگاه اثبات کنم ایشان ساکن شهر دیگری هستن سه دانگ خانه از مستثنیات دین خارج میشه
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/27
سلام رای دادگاه امروز 27 اردیبهشت1405 برای من رای صادر شده ولی من پارسال تصادف کردم 20شهریور1404 دیه طبق روز حساب میشه، یا نه ورای دادگاه گفته 2ساله پرداخت بشه منظور چیه
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/27
سلام عرض ادب من دوماه هست خانه اجاره کردیم و وسایل اوردم چیندم بعد چندین مرتبه گفتیم قرارداد ببندیم هی بهانه اوردن که یا برادر بزرگتر بیاد یا پسرمون باید بیاد به هرحال الان هم موجر گفته پیش خانه میخوام نداری تخلیه کن گفتم چشم و گفته اجاره هم باید بدی گفتم چشم ولی من خانه اجاره کردم پول پیش دادم و الان نمیتوانم بپردازم صبر کنید حتی کلانتری هم امد ولی نتوانستن حل کنن موجر هم گفته من جلو موتور یا وسایل اندازه کرایه ام میگیرم ایا همچین قانون هست و اگر نیس من میتوانم خالی کنم کلانتری بگم بیاد صورت جلسه کنه بره شکایت کنه؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/27
فروش مغازه ای که در اختیار مستاجری است که قراداد آن تمام شده
با سلام چنانچه مالک مغازه ای ، که قرداد اجاره آن با مستاجر منقضی شده و مدت یکسال نیز از اتمام قراداد گذشته باشد و مستاجر هیچ اجرت المثل یا اجاره بهایی پس از اتمام قرارداد نداده باشد ، و موجر با طرح شکایت به دنبال صدور حکم تخلیه باشد ، چنانچه مالک این مغازه را بفروشد ، آیا مالک جدید میتواند طرح شکایت خلع ید به منظور گرفتن مغازه از مستاجر بنماید؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/27
بنده به همراه شریکم مطابق قرارداد مشارکت در ساخت دست نویسی 2 سفته سفید امضا (پشتش توضیح داده که برای فلان توافق نامه ست) به ارزش 2 میلیارد از سازنده داریم برای واخواست بنده و شریکم هر دو باید درخواست بدیم یا تنهایی میتونم چون شریکم موافق این کار نیست و میگه وقت بیشتری به سازنده بدیم در حالی که حدود 2 سال از سررسید قرارداد گذشته و کاری انجام نشده و اینکه این مبلغ کامل به بنده میرسه یا به میزان سهم شرکا از زمین تقسیم میشه و اینکه از کجا کار رو شروع کنم تشکر
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/27
سلام احترام یه واحد پیش فروش از فروشنده خریدم به متراژ 95متر. هنوز واحد تحویل و تکمیل نشده و ت مرحله نازک کاری هست. رفتم تعاونی نقشه واحدو گرفتم دیدم92متر هست در حالی که فروشنده گفته 95متر.. بعد رفتم خودم واحدو متر زدم .دیدم 80متر هست اندازه واحد.الان تکلیف بنده چی هست.من قصد فسخ معامله رو ندارم.ولی میخوام حقم ضایع نشه چون فروشنده بابت 95متری که ت قولنامه ثبت شده به من واحد فروخته و پول گرفته.اگر من از فروشنده شکایت کنم مشکلی برای واحدی که خریدم ازش پیش نمیاد .چون ممکنه اون هم بره از تعاونی شکایت کنه لطفا راهنمایی کنید تشکر از لطفتون.
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/27
با سلام خسته نباشی من یه پرونده توی شعبه اجرای احکام مدنی داشتم بابت جگ من جلب داشتم ماشین خانم را ضمانت گذاشته بودبم رفتم دادگاه بهم کفتن تا یه ماه رضایت نگیری ماشین خانمت مزایده میره من قبول نکردم بهم کفتن با وکيل مشورت کن به وکيل زنگ زدم همه موارد کفتم اتفاق گوشیم همه صحبت ها را ضبط کرده بهم کفت هیچ کاری نمی تون بکنن بزار بیا من فردا خودم اعسار میدم ما آمدیم فردا رفت پرونده را خوند بهم کفت 50 میلیون ازت میگیرم میدم بالا دستیها پرونده را باطل میکنم اگه نتونستم پول توبرمیگردونم ولی متاسفانه اینقدر امروز فردا کرد هم وقت اعتراض گذشت وهم ماشین گذاشتن مزایده الان بهم میگه من پرونده را خوب نخوندم فقط رضایت شاکی را دیدم خیال کردم شاکی رضایت داده هيچ کاری نمی تونه بکنه ولی الان میگن رضايت نامه توی پرونده نیست اشتباه اس ام اس آمده الان بهش میگم پس چرا بهم میگفتی پول میخوام بدم بالا دستیها پس چی شد الان من چیکار می تونم بکنم ماشینی که قیمتش یک میلیارد دویست قیمتش بودنزاشت به کارشناسی اعتراض بدیم فروختن 460میلیون تومان آیا می تونم به وکيل شکایت کنم یا به قیمتش ماشین لطفا راهنمایی کنید ممنون از لطف شما ممنون
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/27
سلام وقت بخیر مادر من 75 سال دارد و حدود 6ماه پیش 2دانگ از خانه ای که در آن ساکن هست رو بصورت هبه رایگان در دفترخانه با حضور دو شاهد به من (دخترش) واگذار کرده و الان سند رسمی تک برگ جداگانه داریم ، این موضوع باعث اختلاف من و برادرانم شده در آینده امکان اعتراض آنها بسیار وجود دارد، آیا بعدا در صورت فوت مادر میتوانند سند من را به هر شکلی (از جمله بالا بودن سن مادرم در هنگام عقد قرارداد هبه )باطل کنند؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/27
با سلام همسایه غیر همجوار میتواند شاکی ساخت و ساز باشد و مانع ساخت و ساز شود
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/27
من با کد ملی دختر پسر داییم رفتم ویزیت شدم
من باکد ملی دختر پسر داییم رفتم ویزیت شدم نمیدونستم که ایشون بیمه به نام خودشون هست وازمن شکایت کردن تا الان من همچنین کاری نکرده بودم و پدرش آمد درمانگاه نامه کتبی داد که من بهشون گفتم که انجام بده حالا من باید چیکار کنم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/27
درود وقت شما بخیر جسارتآ یکی از دوستان 2ماه پیش یک قبضه شاه کش پیدا میکنه که میاره خونه و نگه میداره که توسط یکی از دوستانش لو میره و بخاطر ترسی که داشته اسلحه رو به رودخانه می اندازه ولی مقامات اسرار بر این دارن که باید پیدا کنه و تحویل بده به همین خاطر کلیه رودخانه رو جستجو کردن ولی پیدا نشد و الان با قید وثیقه فیش حقوقی آزاد شدن میخواستم بدونم که برای دریافت جواز کسب به مشکل برمیخوره یا خیر؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/27
دستور قضایی مبنی بر با توجه به وصول پرونده، عينا جهت صدور دستور به حضور ارسال مي گردد. در تاریخ 1405/02/22 صادر گردید. یعنی چه؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...خطایی رخ داده است. لطفا دوباره امتحان کنید
کاربر گرامی؛ در حال حاضر ارسال کد از طریق پیامک با اختلال سراسری مواجه است. در صورتی که هم اکنون پیامک به دست شما نرسید، لطفا در زمانی دیگر مجددا تلاش نمایید.