با درود پرسشگر ارجمند
از آنجا که سهم برادرتان از ملک مشاعی مشخص شده و او مالک آن سهم است، حق احداث بنا در ملک متعلق به خود را دارد مگر اینکه از طریق قرارداد رسمی، سازشنامه یا ابلاغ قانونی از این حق صرف نظر کرده باشد. برای جلوگیری از انسداد ورودی و کور شدن پنجرهها، باید فوراً با استناد به قوانین مربوط به حقوق ارتفاقی، به ویژه حق عبور و حق استفاده از نور و هوا، به شورای حل اختلاف یا دادگاه حقوقی مراجعه و دادخواست تنظیم کنید. در این مرحله، طرح دعوای الزام به رعایت حقوق همسایگی و ضرر و زیان ناشی از ساخت و ساز غیرمتعارف ضروری است تا حکم توقف یا اصلاح عملیات ساختمانی اخذ گردد.....
سلام مستند به اصل ۴۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۳۵۸ با بازنگری در سال ۱۳۶۸ برادر نمیتواند اِعمال حق خویش را وسیله اِضرار به شما قرار بدهد.
اگر ساختوساز او باعث مسدود شدن ورودی یا کور شدن پنجرهها شود تجاوز به حق ارتفاق و حق انتفاع شماست و قابل اعتراض است.
میتوانید با استناد به مواد ۹۳، ۹۵ و ۱۳۲ قانون مدنی دادخواست «مانعزدایی و جلوگیری از ایجاد مزاحمت» علیه برادرتان بدهید
سلام میتوانید مانع شوید
با سلام
از طریق شهرداری می توانید موضوع را پیگیری کنید
با سلام اگر ۹۰ متر از کل آن را مالک است یعنی مالکیت مشاع دارد نمیتواند بدون رضایت شما آن را بسازد
سلام و احترام در مال مشاع ساخت و ساز بدون رضایت شرکا و مجوز شهرداری مجاز نیست
در صورت ایجاد مزاحمت یا سلب حق انتفاع، امکان طرح دعوای حقوقی وجود دارد.
تصمیم نهایی با دادگاه و بررسی مستندات مالکیت و وضعیت ملک خواهد بود.
هرگونه تملک یا انتفاع یا ساخت و ساز و بنا در ملک مشاع نیاز به اذن سایر شرکا دارد و الا عمل فضولی یا اقدام فضولی است
باید کارشناسی دقیق و کامل صورت گیرد سپس اطهارنطل نهایی و دقیق و سنجیده ای از موضوع به عمل آید