کار شما از نظر شرعی صحیح نیست. قرض دادن و پس گرفتن پول، با معامله خرید و فروش وسایل تفاوت دارد و نمیتوانید به صورت خودسرانه پول یک معامله را از پول معامله دیگر کسر کنید. برای حل این موضوع، بهتر است با طرف مقابل صحبت کرده و توافق روشنی در خصوص تسویه حساب هر دو مورد داشته باشید....
سلام اگر وسائل در قالب هدیه و هبه بوده باشد انتقال دهنده نمی تواند درخواست مطالبه وجه کالا را نماید ولی اگر در قالب بیع بوده باشد باید وجه کالا توسط خریدار پرداخت گردد
سلام و احترام
تهاتر وقتی مجاز است که دو دین هم نوع و حال باشد
با سلام براساس فقه اسلامی و قوانین حقوقی ایران، عمل شما (نگه داشتن پول برای تسویه بدهی قبلی بدون رضایت طرف مقابل) صحیح نیست. قانون مدنی ایران در ماده 221 بیان میکند که هر قراردادی که مخالف با قانون نباشد، الزامآور است و باید طبق آن اقدام شود. همچنین، در نظام حقوقی ایران عدم پرداخت بدهی به قصد تسویه با کالای دیگری بدون توافق طرف مقابل مجاز نیست. بر این اساس، میبایست پول وسایل خریداریشده را به فروشنده پرداخت کنید و اگر قصد تسویه حساب دارید، با وی به توافق برسید. در غیر این صورت، حق قانونی او برای دریافت مابقی به قوت خود باقی است.
با سلام
اگر به همان میزان باشد اشکالی ندارد بهتر است از مرجع تقلید خود سوال کنید
شرع را از مراکز مذهبی استعلام کنید، اما بلحاظ قانونی مدیون هستید
سلام جوابِ به این سؤال منفی میباشد. اذعان نمودهاید که پول را برگردانده. بنابراین این امر از لحاظ شرعی و قانونی اِشکال دارد و شما میبایستی پول وسایل را بدهید.
از نظر شرعی، معامله و قرض دو موضوع مستقل هستند و تسویه هرکدام باید جداگانه انجام شود. برای بررسی دقیقتر، مشاوره با کارشناس فقهی توصیه میشود.
خیر، از نظر شرعی و قانونی نمیتوانید بدهی خود را خودسرانه تهاتر کنید مگر اینکه رضایت طرف مقابل وجود داشته باشد؛ بنابراین باید پول وسایل را بپردازید وگرنه مدیون هستید.
© تمام حقوق این وبسایت برای مالک آن محفوظ می باشد. حق چاپ و نشر مطالب این وبسایت به صورت الکترونیکی یا غیر الکترونیکی محفوظ می باشد.