درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/30

آیا از عکس شناسنامه و کدملی و عکس پرسنلی میشه کلاهبرداری کرد؟

من می‌خوام تو یه شرکت استخدام بشم ولی از من عکس شناسنامه و کدملی و عکس سه در چهار خواستن و مجازیه و من اصلا طرف رو نمیشناسم اگر براشون بفرستم مشکلی برام ب وجود نمیاد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

سلب حضانت

سلام دختر6سال و نیمه دارم دخترم الان پیش مادرشه حکم ملاقات فرزندم دارم یکشنبه ها و چهارشنبه هاساعت 11الی 17.خانومم در فضای مجازی روبیکا عکسهای بیحجابی و بدحجابی ویه عکس که داره دود از دهنش خارج میشه گویا درحال استعمال قلیان یامواد مخدر میباشد پخش کرده که نشان از سورفتارش میباشد پدرش فروشنده مواد مخدر میباشد و سابقه کیفری دارد. میتونم با اشاره به این موارد سلب حضانتشو از دادگاه بگیرم. هنوز طلاق نگرفتیم باتشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

سپاه

سلام من اگر کنکور فرهنگیان بدم و قبول شدم میتونم برم سپاه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

ابطال مزایده سند ملکی

قطعه زمینی که سند تک برگ داشته اخیراً توسط دادستانی جهت فروش به مزایده گذاشته شده ، البته این ملک علاوه بر معارض ، در انتظار صدور حکم نهایی ابطال آن توسط معاونت حقوقی ریاست جمهوری می‌باشد که به ضرس قاطع ابطال سند می‌شود، آیا پس از مزایده امکان ابطال سند ملک و مزایده وجود دارد ؟ ممنونت میشوم اگر جواب بدید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

قطعه زمینی اوقافی را قصد دارم به شخصی انتقال دهم

هزینه پانزده درصد نقل وانتقال اوقاف از کارشناسی قیمت گذاری خودشان است. آیا ربطی به قیمت فروشنده زمین دارد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

طلاق از همسر

سلام من از شوهرم وکالت طلاق مو حتی از مادرشومو گرفتم من مشهد عقدکردم ولی مشهدزندگی کردم ولی ازشوهرم جدا هستم اومدم کلات نادر پیش پدرم زندگی میکنم حتی جهیزیه هامو آوردم کلات خونه پدرم گذاشتم ولی من قبلا درخواست نفغه کردم ولی من نه نفغه میخوام ونه مهریه میخوام فقط جدابشم ولی شوهرم راضی شده بیاد امضای طلاق مو بده آیا میتونم مشهدامضای طلاق مو بهم میدن یانه چون خودم مشهد سرکار میرم آیا باید کلات جدا بشم یا تو مشهد بیاد به نظر شما شوهرم کجا باید بریم؟ جدابشیم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

مسدود کردن حساب بانکی وام گیرنده

سلام ضامن هستم وام گیرنده پرداخت نکرده آیا شکایت کنم از طرق قانون می‌توانم منم حساب بانکی و کارت ملی وام گیرنده را مسدود کنم یا خیر چون وام گیرنده فرار ی شده و پیداش نمیشه کرد ممنون باتشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

چه اقدامی باید بکنم؟

سلام وقت بخیر من 2سال میشود که عقد کرده ام و قبل آن 6ماه نشون کرده همسرم بودم کم کم رفتارهای عجیب غیرعادی از ایشان نمایان شد مثل زدن زیر حرف دروغ گفتن فحاشی و توهین برچسب زدن افترا شنود تلفن هک برنامه ها و چیزی عایدشون نشد و تموم شک و شبهاتشون بی مورد بود و بارها باعث دعوای ما شد تا آخرین بار رو در رو کردم و دیگر ادامه ندادن در کل با کوچکترین بحث بجای حل مسله فحاشی میکنند یا مدام توهین و تحقیر هر بار من کوتاه اومدم و مدارا کردم در این مدت هم من طلاهایی خریدم و در مناسبت ها به ایشان کمک کردم که زیر فشار نباشند تا اینکه 6ماه است جهیزیه بردم و ایشان برای عروسی اقدامی نکردن و درنهایت گفتن طلاها مال من ایت توافق کردیم درصورتی که همچین چیزی نبوده فقط حدوده 14گرم ایشان خریدند به عنوان هدیه مابقی را خودم خریدم ویا طلاق بگیر بیا اسبابتو جمع کن و شب خواسگاری گفتن خونه دارن و بعد زدن زیرش و حالا من نمیدانم چه کنم دقیقا؟ واقعا ذهنم بهم ریخته و بی اعتماد شدم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

تهمت

من به شخصی پیامک دادم که موضوع جرم شما کلاهبرداری است، در دادگاه میبینمتون آیا میتواند از بنده شکایت کند؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

عدم نمایش نام شرکت در سایت ثبت شرکتها

عرض سلام و وقت بخیر دو روز قبل، تایید نهایی شرکت ما ثبت و گواهی ثبت تاسیس همراه با شماره ثبت و شناسه ملی صادر شد ولی وقتی به سایت روزنامه ی رسمی میرم و میخوام هزینه آگهی رو پرداخت بکنم حین جستجو با شماره ی مکانیزه 18 رقمی چیزی نمایش داده نمیشه! حتی در سایت ثبت شرکتها هم‌ چیزی نمیاد! خواستم ببینم چند روز طول میکشه اطلاعات شرکت های تازه تاسیس در سایت های این چنینی بارگزاری و قابل استعلام بشه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

طلب از شرکت با مسئولیت محدود

با سلام بنده به شخصی مالی فروختم ان شخص از خودش چکی نداشت و چک شرکتی که مسئولیتش محدود بود رو به عنوان ضمانت به من داد حالا طرف مقابل مبلغ را پرداخت نمیکند استعلام گرفتم سهم شرکا کلا یک میلیون تومانه چک هم به نامم ثبته ایا میتونم طلبمو وصول کنم از شرکت؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

دریافت بیمه از دو شرکت

ایا مدیرعامل یک شرکت خصوصی، می تواند در شرکت دیگر استخدام رسمی شده و بیمه برای او رد شود؟ ( مستند اگر هست بفرمایید از شرکت خصوصی به شرکت سهامی عام دیگر )

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

دیوان عدالت

سلام خدمت شما میخواستم ببینم معنی این جمله دقیقا چی هست ؟ (دستور قضایی مبنی بر با توجه لایحه دریافتی جهت صدور دستور شایسته به حضور ارسال میشود و تجدید وقت نظارت در تاریخ فلان صادر گردید .)

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

تغییر اسم کودک

سلام دخترم 3سالشه‌ میخوام اسمش رو از اسم غیر مذهبی به اسم غیر مذهبی دیگه ای تغییر بدم، طبق قوانین جدیدی که اومده از ثبت احوال میشه؟ یا امکان مخالفت هست؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

رابطه با مرد متاهل

چند وقتی هستش که با مرد متاهلی وارد رابطه شدم بنا به دلایلی مجبور به عقد موقت شدیم بدون رابطه جنسی برای رفت و آمد مشکلی ازنظر دیگران پیش نیاد الان همسرآقا متوجه رابطه شدن ولی از عقد موقت اطلاعی ندارن ولی از من فعلا شکایت کردن پیام و عکسامون هم از طریقی پیدا کرده و با اونا منو تهدید کردن ولی من به هیچ کدوم از پیامش جواب ندادم پیاماشو پاک کرده پیامهایی که از ما پیدا کرده همشون فاقد محتوای جنسی هستش ولی اون برداشت بدی از پیامها داشته. آیا شکایتش از من به جایی میرسه؟ من باید چکار کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

برداشت پول از حساب متوفی

درروز فوت مادرمون از حساب سپرده مادرمون که به کارت وصل بوده توسط یکی از وراث از طریق دستگاه پوز مبلغ قابول توجهی خارج شده واکنون ادعا می‌کند بابت پرداخت بدهی مادر این پول را خارج کرده آیا کسی که این دستگاه پوز را هم دراختیار ایشان گذاشته هم مجرم محسوب می‌شود وآیا این ورثه حق برداشت پول را داشته؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

طلاق

من 9سال ازدواج کردم 3بچه دارم شوهرم منو میزنع همش باهم بد رفتاری می‌کنه میگ نمیخوامت و خانواده تورو به من دادن و خانواده منم راضی ب طلاق نیستن من می‌خوام طلاق بگیرم و مهریه ام بگیرم میشه کمکم کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

سوال حقوقی درباره ارث

سلام..وقت بخیر..پدر من چند سال پیش ی قطعه زمین خریداری کرد ی روز از من شناسنامه و کارت ملی خواست و دادم بهش..بعد از چند وقت گفت زمین خریدم 100 مترشم ب نام تو کردم همون زمان ک مدارکتو گرفتم.. من حضور نداشتم.. یجایی گفته بودن ک وراث بعد از فوت پدر میتونن شکایت کنن و زمین رو پس بگیرن اگر ی برگه ک نمیدونم چیه رو نداشته باشی.. میخواستم بدونم میتونن اینکارو کنن و من باید چه برگه ای داشته باشم.. ممنون ..

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

انتقال سند سه دانگ در زمان صیغه موقت

سلام نامزدی رو اقا پسر بهم زدن (بدون هیچ دلیل خاصی) و سه هفته قبل از بهم زدن سه دانگ ملک را به نام من زدن به صورت رسمی دفترخانه ای و سند قطعی غیرمنقول. چون در مهریه عقد مد نظر بود سه دانگ خانه مسکونی بنام شود حالا من به هیچ وجه نمیخواهم این خانه را بنام ایشان بزنم و تقاضای بنام زدن دارد.. میدانم ادمی هس با تصمیمات لحظه ای و باید بفهمد من اسیر و گرفتار تصمیمات لحظه ای او شود و بهای ان باید سه دونگ برای من باشد دستور بفرمایید چطور میتونم ملک را برای خود نگه دارم تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

چک برگشتی و معوقات بانکی

سلام من یه ک 35 میلیونی، یه چک 148 میلیونی، یه چک 280 میلیونی، یه چک 280 میلیونی و یه چک 190 میلیونی دارم که برگشت شدن و دو تا وام 300 میلیونی بانک ملی با حدود 100 میلیون قسط معوقه برای هر کدام هستم. توان پرداخت یکجای آنها را ندارم. چه کار میتونم بکنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

زنی که از طرف همسر تمکین نمیشود

سلام بند یک زن متاهل هستم ودو فرزند دارم همسرم چند سالی است که تمکین نمیکند ووظایف زناشویی به حا نمی آورو بنده همه چوره کارهای متزل را انجام میدم کوتاهی تا الان نکردم همسرم نقه که نمیدهد مهریه هم که نداده اصلا ذره ای واینکه سه سالی هست که تمکین زناشویی نمیکتد بنده به خاطر نداشتن سرپناه دیگر وعدم مالی و از همه مهمتر فرزندام نمیتوانم طلاق بگیریم حکم برلی زنانی مثل بنده چیست چطور قانون برلی نردها در صورت عدم تمیکین مجاز به ازدواج دوم را قرارداده ولی برای زنها اینهمه محدودیت قاعل شده زن نمیتواند بچه هایش را رها کند نمیتواند سرپناه بگیرد و حقوق ومالی هم ندارد که بتواند طلاق بگیرد خب حکم این زن چیست

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

چک برگشتی

باسلام و عرض خسته نباشید حدود 10 روز پیش چکم بدلیل عدم موجودی برگشت خورد و حساب بانک دیگه ام به اندازه مبلغ چک مسدود شد بعد من حساب چک رو به اندازه مبلغ چک پر کردم ولی الان چند روزه طرف نمیره بانک چک برداشت نمیکنه میگه میخوام حسابت مسدود باشه تا اذیت بشی

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

پس گرفتن ملک از همسر

باسلام تنها ملک خودرا با وکالت بلاعزل فروش به همسرم دادم بدون مبایعه نامه و دریافت پول یک روز بعد موضوع وکالت را خودم انجام دادم یعنی صلح عادی زدم چون اصل سند در رهن بانک بود شش ماه یعد سند را برد وخونه را ترک کرد رفته صلح زده نوشته در قبال مهریه و بعد در خواست طلاق ودر خواست مهریه داده من قبلش درخواست المثنی دادم که صلح عادی قطعی بزنم واظهار نامه فرستادم و درخواست ابطال وکالت و سند صلح در قبال مهریه دادم ولی متاسفانه بدون هیچ جلسه کارشناسی فقط گفتن در قبال مهریه یرده و انتقال داده به نام وکیلش دوما بعد از ثبت درخواست ابطال ما رای تجدید نظر هم قطعی گفته در قبال مهریه گرفته ولی باقی ملنده مهریه دارم قسطی می دهم ایا انتقال بعد از در خواست ابطال من صوری به وکیل همسر خلاف هست یاخیر ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

مدارک

با سلام من از بازپرسی و شعبه مربوطه برای تحویل دادن مدارک هویتم نامه بردم برای اداره ای که بالاتر از پارک ساعی هستش که گفتن طی 48 ساعت با من تماس میگیرن اما الان بیشتر از یک هفته شده و تماسی حاصل نکردن من هم متاسفانه تمام کارتهای هویتم پیش اونهاست چکار باید کنم ممنون میشم راهنمایی کنید شماره تماسی هم ندارم ازشون که پیگیر بشم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

دیه

با سلام نوجوان شانزده ساله که هنوز به سن قانونی نرسیده است پدر بزرگ مادری اش به او می گوید موتور سواری بدی می گوید یکی دو بار موتور داشی هوندا را برده ام پدر بزرگش موتور از مدلی دیگر را دستش می دهد در حالی که خودش ایستاده بوده می گوید برو تا تا یاد بگیری با حرکت نوجوان تا آخر کوچه او دستش را تکان می دهد که یعنی برود پسر فکر می کند می گوید برگرد در برگشتن به شدت به دیوار می خورد در این برخورد بیضه ها ضربه می خورد زخم می شود و خونریزی بیرونی داشته او را بعدا به بیمارستان می برند اما بیمارستان به دلیل نداشتن پزشک متخصص نمی پذیرد به مطب خصوصی برد سونو گرفته ودر حالی که در سونو تصویر هماتوم دیده شده پزشک بیان می کند که چیزی نیست وزخم سطحی است و چند بخیه ساده زده و به خانه می آید شب وصبح روز بعد خون ریزی شدید از مجرا و تورم دک بودی بیضه ها وعدم توان در راه رفتن صحیح مواجه می شود که به بردن به بیمارستان تخصصی وبستر منجر به عمل جراحی شده که پارگی مجرای بولبر و هماتوم بیضه ها و آسیب ها بیان می شود و حتی در ابتدا رضایت برای تخلیه بیضه ها هم گرفته شده بود اما تخلیه نشد و مجرا ترمیم شده یک هفته بشری در بیمارستان و سه هفته در خانه بستری است تا بعدا با تصویر برداری مشخص شود آیا اقدامات دیگر نیاز دارد یا نه در این مدت زیاد قادر به انجام امور شخصی نیست سوال در مورد دو شخص است ابتدا پزشکی که در مطب با وجود تصویر هماتوم بیان می کند که چیزی نیست و سطحی است دوم پدر بزرگ که با دادن موتور به او که درست بلد نبود باعث این سانحه شد آیا این اشخاص ضامن هستند و باید دیه بپردازند واگر چنین است هرکدام چقدر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

گرفتن خسارت حین خدمت

پسرم حین خدمت دچار پارگی منیسک شد همان زمان دوران خدمت جراحی ش کردن الان زانوش اب اورده نمیتونه کاری کنه همون زمان 3تومنی خسارت از بیمه کوثر بهش پرداختن الان میگن نمیشه شکایت کنی چون خسارت گرفتی الان میخوام ازیگان مربوطه شکایت کنم سوال بنده اینه الان بااین شرایط میتونم شکایت کنم ؟ دریافت اون خسارت 3تومن باعث ابطال شکایتم نمیشه ؟ سپاسگذارم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

مسدودی حساب بدون شکایت

سلام امروز یک اس ام اس اومد مبنی بر مسدود شدن حساب بانک ملت با دستور قضایی ولی برای من نه ابلاغیه ای اومده نه شکایتی داشتم مگه میشه قبل اینکه برای من ابلاغیه بیاد یکی بره حسابمو ببنده

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

شکایت

به سن قانونی رسیدم رابطه داشتم پسره زده زیرش میخوام ازش شکایت کنم ثابت کنم کار خودشه امکانش هست به خانوادم اطلاع بدن؟ نمیخوام کسی بفهمه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

حقوق

سلام وقت بخیر با توجه به قانون وزارت کار حداقل حقوق دریافتنی برای یک فرد مجرد بدون یک سال سابقه در یک شرکت خصوصی چقدر هست ؟ آیا کارفرما موظف هست حق مسکن رو به کارمند بده ؟ با احتساب بیمه حقوق دریافتی چقدر هست؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

دزدي

شخصي از شهروند كلي خريد كرده و طي خريد چند تا دونه سوسيس كه نميتونه تو سبد خريد چرخ دار بذاره چون فكر ميكرده ميافته و برميداره ميذاره در كيفش كه سر صندوق حساب كنه و جمعا كل هزينه بمبلغ ٢ و نيم ميليون خورده اي محاسبه ميكنه غير از ٤ تا دونه سوسيس كه واقعا" فراموش كرده در كيفش گذاشته بود و هر عدد سوسيس به قيمت ٧٥ هزار تومن…كه مسئول حراست ميگه ما فيلم داريم كه در كيفت گذاشتي و دزدي كردي طرف عذرخواهي ميكنه و ميگه حساب كنيد كه پرداخت كنم كه با صداي بلند و بد خلقي يه فرم و با مهر امضا و عنايت به اينكه كارت بانكي طرف ميگيرن و براي ٤ عدد سوسيس مبلغ ٢ ميليون ميكشن ميگن بخاطر كسري موجود هست و بعلاوه اينكه فرم با مهر انگشت و كدملي ، شماره تلفن و آدرس ميگيرن و نه رسيدي بهش ميدن و نه اصلا" اجازه ميدن اون فرم بخونه ،حداقل چندتا دونه سوسيس رو برگردونن بهش ،آخه طرف تمام خريداشو تسويه كنه و فردي بسيار باشخصيت ومحترم باشه و مشتري هميشگي اون شهروند باشه و انگ دزدي بزنن اونم بخاطر فراموشكاري خودش . بنظرم شخصيت و رفتار آدم گوياي خيلي چيزها هست هرچند دوربين مدار بسته داشته باشن ولي طرف كه اين نيت نداشته كه هم تهمت بزنن و هم ٢ ميليون اخاذي كنن ؟!!!! آيا مشكلي پيش مياد با توجه به اينكه ٢ ميليون ديگه ازش كارت كشيدن و ارزش ٤ عدد سوسيس ٣٠٠ تومن هم نميشده!!! ممنون ميشم پاسخگو باشيد. باسپاس

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...