درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

مشاوره حقوقی رایگان - رد اعسار

سلام و خسته نباشبد خدمت شما وکلای محترم بنده بخاطر استرداد اموال منقول دادخواستی در سامانه ثنا ثبت کرده بودم و نیز جهت مبلغ هزینه دادرسی اعسار گذاشته بودم که از سمت دادگاه وقت تعیین شده بود که نوشته ببود جهت بررسی اعسار و درخواست استرداد اموال منقول در تاریخ 12اردیبهشت به شعبه مراجعه نماییدو شاهد هارو هم بیارید. من قبلش فرم مخصوصی که شاهدین امضا میکنن رو هم ضمیمه پرونده کرده بودم. ولی بخاطر اینکه یکی از شاهدهام از شهرستان باید میومد ماشینش توی راه خراب میشه و چون نمبتونست سر ساعت در دادگاه حاضر بشه من چند ساعت قبل از شروع جلسه لایحه ای مبنی بر اینکه شاهدین به دلیل دور بودن مسیر و دراه اومدن به دادکاه ماشینشون خراب شده و نمیتونن برسن از طرفی هم چون یکی از فاکتور هایی که جهت اثبات مقداری از اموال که بنام هست هنوز حاضر نشده از دادگاه خواسته بودم که وقت رسیدگی رو تجدید کنن و بعد از ارسال لایحه هم به منشی دفتر دادگاه تلفنی اعلام کردم. منشی دفتر همون لحظه گفتن که واسه جلسه اعسار نمیشه وقت رسیدگی. رو تجدید کرد درصورتی که طبق ماده 504 امکان تجدید وقت رسیدگی به اعسار وجود دارد و باید دلایل رو هم ثبت کرد که من کردم. ولی الان ابلاغیه اومده که قاضی نوشته چون من برای اثبات اعسار خود به شاهدین استناد کردم و شاهدین رو زمان جلسه حاضر نکردم و نیز استعلام از حساب ها و سهام که گرفته شده رد اعسار کرده و نوشته رای صادره حضوری بوده درصورتی که زمان جلسه نه من بودم و نه شاهدین. و از طرفی تمام حسابهای من مسدود هستن و امکان برداشت وجود نداره و کل سهام من در سامانه سجام 2میلیون هست درصورتی که مبلغ هزینه دادرسی چندبرابر اینه. میخواستم ببینم آیا میتونم ازاین قاضی شکایت کنم بابت لج کردن بامن و درست رای ندادن و اعمال نکردن هیچ کدوم از موارد که نه لایحه رو ترتیب اثر کرده و بااینکه حسابهام مسدود بوده ولی باز نوشته چون پول توی حسابش هست میتونه پرداخت کنه ازهمه مهمتر من در جلسه حاضر نشدم نوشته حضوری بوده و سوال اخرم اینکه خب الان نوشته رای دادگاه بطلان خواسته من هست یعنی اون استرداد اموالم چی میشه پس

پاسخ ها

با درود 

اقدام قاضی کاملا قانونی است و طرح شکایت نتیجه ای در بر نخواهد داشت ، رای دادگاه نیازمند بررسی است سپس امکان اظهار نظر در خصوص قسمت اخیر پرسش شما وجود دارد.

طبق ماده ۳۰۳ قانون آیین دادرسی مدنی، چون شما برای دادگاه «لایحه» ارسال کرده‌اید، حکم صادره از نظر قانونی «حضوری» محسوب می‌شود (حتی اگر خودتان در جلسه نبوده‌اید)؛ بنابراین قاضی در این مورد تخلفی نکرده و شکایت از او به نتیجه نمی‌رسد. دوم اینکه اگر در ابلاغیه عبارت «بطلان دعوی اعسار» یا «رد اعسار» قید شده، شما ۲۰ روز فرصت دارید تا در مرحله تجدیدنظر به این رای اعتراض کنید و در لایحه اعتراضی خود مدارک مسدودی حساب‌ها و پرینت ناچیز سهام سجام را ضمیمه کنید تا دادگاه بالاتر موضوع را بررسی کند. در نهایت، با رد شدن اعسار، دعوای اصلی شما (استرداد اموال) به جریان نمی‌افتد و اگر ظرف مهلت مقرر هزینه دادرسی را نپردازید، قرار «رد دعوا» صادر می‌شود، اما نگران نباشید چون این به معنای از دست رفتن اموال نیست و شما می‌توانید پس از رفع مشکل مالی یا جمع‌آوری مدارک بهتر برای اعسار، «مجدداً» دادخواست خود را ثبت کنید.

 

قاضی در این مورد تخلفی نکرده و شکایت از او به نتیجه نمی‌رسد. شما ۲۰ روز فرصت دارید تا در مرحله تجدیدنظر به این رای اعتراض کنید و در لایحه اعتراضی خود مدارک مسدودی حساب‌ها و پرینت ناچیز سهام سجام را ضمیمه کنید

 در صورت وجود دلایل موجه از جمله بیماری، حادثه و یا عدم امکان حضور شاهدان در موعد رسیدگی، دادگاه می‌تواند وقت رسیدگی را تجدید کند.شما هم لایحه‌ای برای توضیح و درخواست تجدید وقت تنظیم کرده‌اید؛ اگر لایحه در سامانه ثنا ثبت و به وقت رسیدگی قبل از جلسه ارسال شده، دادگاه موظف بود آن را بررسی کند.

با سلام 

با توجه به توضیحات ارائه شده مدارک و مستندات نیاز به بررسی است.

به رای دادگاه اعتراض کنید ثابت کنید حساب مسدود و جلسه غیابی بوده است

بزرگوار، صدور رای حضوری و رد اعسار می‌تواند کل پرونده استرداد اموال شما را با خطر ابطال مواجه کند، لذا برای بررسی راهکارهای قانونی اعتراض به رای، حتماً با وکلای سایت مشورت کنید.

سوالات مرتبط

وکلای متخصص