درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

مشاوره حقوقی رایگان - سختی کار

آقایی 45ساله با سابقه 25سال با حکم مشاغل کارگری در سازمان دولتی مشغول به کار میباشم به عنوان راننده از ابتدای استخدام در سال 88 گواهینامه پایه یک را ارایه دادم و 5سال حکم کارگزینی راننده خودرو سنگین لحاظ شد اما بیمه سخت و زیان آور برای من ارائه نشد و حقوق تغییری نکرد ولی کار سنگین و نیمه سنگین به کارم اضافه شد تا هم اکنون و در ضمن عنوان شغلی حکم من به راننده تغییر کرد آیا میتوانم پیگیر بازنشستگی با سخت و زیان آور شوم لطفاً توضیحات کامل داده شود با تشکر

پاسخ ها

ابتدا باید بررسی شود اگر جز مشاغل سخت نباشد نمیتوانید 

سلام و عرض ادب

بله، اگر مشمول قانون کار و بیمه تامین اجتماعی هستید، می توانید از طریق اداره کار برای بررسی سخت و زیان آور بودن شغل اقدام کنید. صرف عنوان راننده کافی نیست؛ باید با حکم کارگزینی، لیست بیمه، نوع خودرو، ماموریت ها، کارکرد واقعی، گواهی همکاران و مدارک اداری ثابت کنید عملا راننده خودرو سنگین یا کار سنگین انجام داده اید. اگر کمیته سخت و زیان آور تایید کند، پرداخت نکردن حق بیمه سخت و زیان آور توسط کارفرما حق شما را از بین نمی برد و کارفرما باید سهم قانونی مربوط را پرداخت کند. بازنشستگی سخت و زیان آور معمولا با 20 سال سابقه متوالی یا 25 سال سابقه متناوب در شغل تایید شده قابل پیگیری است

بله از طریق اداره کار و تامین اجتماعی درخواست بازنشستگی دهید

سلام  شما می‌بایست در کمیته تعیین مشاغل سخت و زیان آور شکایت نمایید می‌بایست ابتدا  نوع شغل شما احراز و اثبات گردد  باید مشخص گردد که ایا شغل شما جز مشاغل سخت و زیان آور است  و یا خیر  

اگر در رای صادره اثبات گردد که شغل شما جز مشاغل سخت و زیان آور  است ابتدا  باید مابه‌التفاوت  حق بیمه پرداخت گردد  و

سامانه جامع روابط کار پیگیری فرمایید

سوالات مرتبط

وکلای متخصص