سلام. حکم رشد برای اختیار مالی است، نه برای تعیین محل زندگی. اگر به سن بلوغ قانونی رسیده باشید، اصل بر این است که می توانید انتخاب کنید نزد مادر یا پدر زندگی کنید
سلام حکم رشد ارتباطی به حضانت ندارد و مربوط به امور مالی است نَه غیرمالی. به علاوه، شما به سن بلوغ شرعی رسیدهاید و میتوانید خودتان تصمیم بگیرید که با مادر باشید یا پدر.
حکم رشد به فرد زیر ۱۸ سال این امکان را میدهد که بتواند از نظر قانونی مانند یک فرد بالغ، امور مالی و شخصی خود را اداره کند. این حکم به طور خودکار اتفاق نمیافتد و نیاز به طی کردن مراحل قانونی دارد.
بله میتوانید حکم رشد بگیرید و انتخاب کنید
برای پسران، سن بلوغ و پایان حضانت اجباری، ۱۵ سال تمام قمری است (حدود ۱۴ سال و ۳ تا ۴ ماه شمسی). و
بر اساس قانون مدنی ایران، دختران از سن ۹ سال تمام قمری (حدود ۸ سال و ۹ ماه شمسی) به سن بلوغ قانونی میرسند. با رسیدن به این سن، از "حضانت" خارج میشوی و دیگر هیچ یک از والدین حق ندارند برخلاف میل تو، تو را نزد خود نگه دارند.
درود؛ با رسیدن به سن بلوغ شرعی فرزند از شمول حضانت خارج شده و قانوناً خودش حق انتخاب محل سکونت و ولیِ نگهدارنده را دارد و نیازی به دعوای سلب حضانت نیست.
سلام پانزده سالت بشه اگر پسر هستی دیگه میتونی خودت تصمیم بگیری پیش کی باشی ولی اگر دختری همین حالا هم میتونی بری میش مادرت
چون به سن بلوغ رسیده اید عملا با خود شماست که پیش چه کسی زندگی کنید و کسی در این زمینه شما را مجبور نخواهد کرد