خیر به سن قانونی نرسیده باید ولی و یا قیم او اقدام کند
سلام پسر خواهرتون صغیر محسوب میشود چون زیر ۱۸ سال است. طبق قانون مدنی ایران، افراد زیر ۱۸ سال نمیتوانند بهتنهایی اقامه دعوا یا شکایت کیفری کنند و باید ولیّ قانونی (پدر یا جد پدری) یا در صورت نبود یا عدم صلاحیت آنها، قیم یا نماینده قانونی اقدام کند.
باید ولی قهری اقدام کند در صورتی که آنان وجود نداشته باشند قیم باید شکایت کند
درود؛: خیر، فرد زیر ۱۸ سال اهلیت قانونی برای طرح دعوای مستقل را ندارد. در صورتی که پدر به عنوان ولی قهری اقدام نمیکند، مادر یا جد پدری میتوانند موضوع را پیگیری کنند و در نهایت با مراجعه به دادستان به عنوان مدعیالعموم، برای وی قیم تعیین شده تا قیم بتواند جهت مطالبه دیه و خسارات، علیه راننده مقصر طرح دعوا نماید.
بلی میشه، میتونید وکیل هم براش بگیرید
ضمنا میتونه دادخواست حکم رشد هم بدهد برای اینکه به پدرش نیاز نباشه
اگر حکم رشد داشته باشد یا اقدام کند بله
سلام خیر ولی قهری فرزند صغیر میبایست در دفتر خدمات قضایی به عنوان نماینده قانونی فرزند شکایت را ثبت و مطرح نمایید