از ارگان مربوطه پیگیری گنید
سلام! برای ساخت و ثبت یک موتور از صفر تا صد، باید مراحل زیر را به دقت طی کنید. این فرآیند شامل ساخت یا خرید قطعات، مونتاژ، رنگآمیزی، دریافت تأییدیههای فنی و در نهایت پلاکگذاری (ثبت خودرو) است. 1. خرید یا ساخت موتور (پایهکار) موتور دستدوم یا نو: اگر موتور را میخواهید از صفر بسازید، باید شاسی (فریم)، پوسته موتور (بلوک سیلندر)، سیلندر، پیستون، میللنگ، دینام، کاربراتور/انژکتور و سایر قطعات را جداگانه تهیه کنید. اگر موتور کامل میخرید (مثلاً یک موتور دستدوم)، حتماً از سلامت فنی آن مطمئن شوید (گواهی استعلام شماره موتور و شاسی از راهنمایی و رانندگی). موتور اوراقی: اگر موتور را از اوراقی میخرید، باید سند قطعی اوراقی و گواهی تخلیه شماره موتور و شاسی داشته باشید تا بعداً بتوانید آن را پلاک کنید. 2. مونتاژ و رنگآمیزی بعد از تهیه قطعات یا موتور کامل، باید آن را مونتاژ و رنگ کنید. برای رنگ، میتوانید از رنگ پلی اورتان یا رنگ کورهای استفاده کنید (رنگ کورهای مقاومت بیشتری دارد). اگر موتور را خودتان رنگ میکنید، دقت کنید که شماره موتور و شاسی پاک نشود. 3. تأییدیههای فنی و استعلام شماره موتور برای پلاک کردن موتور، باید به اداره راهنمایی و رانندگی مراجعه کنید. مدارک مورد نیاز: شناسنامه و کارت ملی مالک فاکتور خرید موتور (اگر نو است) سند اوراقی (اگر موتور دستدوم یا اوراقی است) گواهی سلامت فنی از تعمیرگاههای مجاز راهنمایی و رانندگی تأییدیه شماره موتور و شاسی (برای اطمینان از سرقتی نبودن) 4. پلاک گذاری (ثبت موتور) بعد از تأیید مدارک، باید پلاک موتور سیکلت دریافت کنید. هزینههای ثبت: هزینه معاینه فنی هزینه پلاک و سند (بستگی به نوع موتور دارد) هزینه بیمه شخص ثالث (اجباری است) نکات مهم: ✅ اگر موتور را از صفر میسازید (مثلاً با قطعات اوراقی)، حتماً مدارک اوراقی را داشته باشید. ✅ شماره موتور و شاسی نباید مخدوش یا پاک شده باشد، وگرنه پلاک نمیشود. ✅ اگر موتور را از فرد دیگری خریدهاید، قبض انقال یا سند قطعی داشته باشید. ✅ در برخی موارد، نیاز به آزمون فنی از سوی راهنمایی و رانندگی است.
سلام سوال غیرحقوقی
مراجع انتظامی استعلام کنید
© تمام حقوق این وبسایت برای مالک آن محفوظ می باشد. حق چاپ و نشر مطالب این وبسایت به صورت الکترونیکی یا غیر الکترونیکی محفوظ می باشد.