درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

مشاوره حقوقی رایگان - گرفتن دیه از بیمه

با سلام چند وقت پیش در یک تصادف رانندگی دو نفر از دوستان من فوت شده‌اند. بیمه شخص ثالث خودرو به نام من صادر شده بود اما سند خودرو هنوز به نام مالک قبلی بود راننده یکی از همان دو دوست من بود که طبق گزارش پلیس مقصر شناخته شده و او نیز در راننده دارای گواهینامه معتبر بوده و بیمه‌نامه در زمان حادثه معتبر بوده و اکنون اولیای متوفیان درخواست پرداخت دو و نیم میلیارد تومن دیه از بیمه دارندایا بیمه دیه را پرداخت میکند؟ و اگر پرداخت کند دیه به حساب من واریز میشود یا ولی متوفی؟ و چقدر است مبلغ پرداختی بیمه؟

پاسخ ها

برگه پزشکی قانونی باید رویت شود

در صورت اعتبار بیمه‌نامه شخص ثالث و داشتن گواهینامه معتبر توسط راننده، اصل تعهد پرداخت دیه متوفیان بر عهده شرکت بیمه است و وجه مستقیماً به اولیای دم آنان پرداخت می‌شود نه به نام بیمه‌گذار، اما میزان پرداختی محدود به سقف تعهدات بیمه‌نامه در سال وقوع حادثه است.

با سلام

دیه به حساب خانواده متوفی واریز می شود و بیمه طبق قرارداد دیه را پرداخت خواهد کرد.

سلام شرکت بیمه  تا سقف تعهدات بیمه نامه  ،  مسئولیت پرداخت دیه را خواهد داشت  و  خسارات مازاد بر سقف تعهد بیمه  ، بر عهده راننده مقصر است 

دیه به میزان تعیین شده به حساب ورثه واریز می شود

بیمه دیه را تا سقف تعهدات به وراث متوفیان پرداخت می‌کند نه به حساب شما. مبلغ به هر ولی به نسبت سهم الارث واریز می‌شود

بیمه موظف به پرداخت دیه به زیان‌دیدگان است. طبق قانون بیمه شخص ثالث، دیه را به‌طور مستقیم به زیان‌دیدگان یا اولیای قانونی آنها پرداخت می‌کند. در این مورد، با توجه به اینکه راننده مقصر، گواهینامه معتبر داشته و بیمه‌نامه نیز معتبر بوده بیمه موظف به پرداخت دیه است.

سوالات مرتبط

وکلای متخصص