درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

مشاوره حقوقی رایگان - اجرای احکام دیوان عدالت

باسلام و احترام . من کارمند رسمی دولت بودم که هیات تخلفات اداری حکم اخراجم رو صادر کرد و بعد من با شکایت در دیوان عدالت اداری حکم اخراج رو نقض کردم و دیوان رای قطعی بر بازگشت به کار بهم داد. پرونده م برای اجرا به شعبه4 اجرای احکام دیوان رفته و مدیر اداره رو قاضی امروز احضار کرده بود برای اجرای بند اول ماده 111 قانون دیوان عدالت اداری . اما امروز در سیستم در بخش روند کاری پرونده نوشته که: در تاریخ 1405/02/15 وقت نظارت برای تاریخ 1405/07/15 تعیین گردید . میخوام بدونم این یعنی 5 ماه به اداره فرصت اجرای رای داده شده؟! اگر بله ، چطور ممکنه و با چه قانونی اینقدر مهلت زیاد داده شده؟ من چکار میتونم بکنم که این مهلت کاهش پیدا کنه؟ ممنون از راهنمایی تون . باتشکر

پاسخ ها

سلام ماده ۱۱۱ قانون دیوان عدالت اداری اساساً برای الزام مقام مستنکف از اجرای رأی است و حتی امکان معرفی به انفصال یا مجازات اداری را پیش‌بینی کرده؛ بنابراین فلسفه قانون، اجرای سریع رأی است نه دادن مهلت طولانی بدون دلیل پس سؤال شما کاملاً منطقی است که چرا ۵ ماه فاصله تعیین شده کاری که می‌توانید انجام دهید درخواست تسریع در اجرای حکم بدهید می‌توانید یک لایحه کوتاه به شعبه ۴ اجرای احکام بدهید و توضیح دهید رأی قطعی صادر شده تأخیر در اجرا موجب ورود خسارت معیشتی و شغلی به شماست با توجه به ماده ۱۰۷ و ۱۱۱ قانون دیوان عدالت اداری تقاضای تسریع در اجرای حکم و تقلیل وقت نظارت را داری معمولاً ثبت از طریق دفاتر خدمات قضایی یا سامانه ساجد/ثنا انجام می‌شود درخواست اعمال ضمانت اجرای ماده ۱۱۱ اگر اداره عملاً از اجرای رأی خودداری می‌کند، می‌توانید صریحاً تقاضا کنید مقام مسئول به عنوان «مستنکف از اجرای رأی» شناخته شود و ضمانت اجراهای قانونی اعمال گردد و پیگیری حضوری اجرای احکام

وقت نظارت معمولا موعد کنترل پرونده توسط اجرای احکام است

در حدود وقت نظارت اعلامی منتظر رسیدگی یا ابلاغ باشید

سوالات مرتبط

وکلای متخصص