درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

مشاوره حقوقی رایگان - آپارتمان

سلام ما توی یک آپارتمان 4 واحدی 2 تا درب پارکینگ مجزا داریم که 2 تا واحد از یک درب رفت و آمد می‌کنند و2 تا هم از درب دیگر رفت و آمد میکنند و این دربها هر کدام برای 2 واحد میباشد اگر درب 2 واحد خراب بشود از دیگر واحدها هم باید هزینه بگیرد یا همان 2 واحد باید پرداخت کنند دربها کاملا مجزا هستند هر کدام مخصوص 2 واحد میباشد

پاسخ ها

سلام بله از همه مالکین دریافت میشود

 با سلام هزینه‌های مشا بر عهده تمام مالکین است 

با سلام. ملاک آنچیزی است که داخل سند ملک درج شده. اگر به این موضوع اشاره نشده که هر یک از درب ها مختص واحدهای به خصوصی هستند، بنابراین هر دو ورودی مشاع محسوب شده و هزینه های از قبیل مرمت و تعمیرات بر عهده همه مالکین خواهد بود. موفق باشید.

با سلام 

اگر درب های اختصاصی دو واحد باشد صرفاً همان دو واحدی که از درب استفاده می کنند مکلف به پرداخت هزینه تعمیر هستند و دو واحد دیگر وظیفه ای ندارند.

در خصوص سایر هزینه های ساختمان طبق قانون تملک آپارتمانها به شرح ذیل باید هزینه ها پرداخت گردد

ماده ۴ قانون تملک آپارتمانها؛ حقوق و تعهدات و همچنین سهم هر یک از مالکان قسمت‌های اختصاصی از مخارج قسمت‌های مشترک متناسب است با نسبت مساحت قسمت اختصاصی به مجموع مساحت قسمت‌های اختصاصی تمام ساختمان به جز هزینه‌هایی که به دلیل عدم ارتباط با مساحت زیربنا به نحو مساوی تقسیم‌ خواهد شد و یا اینکه مالکان ترتیب دیگری را برای تقسیم حقوق و تعهدات و مخارج پیش‌بینی کرده باشند. پرداخت هزینه‌های مشترک اعم از اینکه ملک مورد استفاده قرار گیرد یا نگیرد الزامی است.

تبصره ۱ - (الحاقی ۱۳۷۶/۳/۱۱) - مدیران مجموعه با رعایت مفاد این قانون، میزان سهم هر یک از مالکان یا استفاده‌کنندگان را تعیین می‌کند.

تبصره ۲ - (الحاقی ۱۳۷۶/۰۳/۱۱) - در صورت موافقت مالکانی که دارای اکثریت مساحت زیربنای اختصاصی ساختمان می‌باشند هزینه‌های مشترک بر اساس نرخ معینی که به تصویب مجمع عمومی ساختمان می‌رسد، حسب زیربنای اختصاصی هر واحد، محاسبه می‌شود.

تبصره ۳ - (الحاقی ۱۳۷۶/۳/۱۱) - چنانچه چگونگی استقرار حیاط ساختمان یا بالکن یا تراس مجموعه به گونه‌ای باشد که تنها از یک یا چند واحد مسکونی، امکان دسترسی‌ به آن باشد، هزینه حفظ و نگهداری آن قسمت به عهده استفاده‌کننده یا استفاده‌کنندگان است.

ماده 23 (اصلاحی 17/3/1359) آیین نامه قانون تملک آپارتمانها 

شرکاء ساختمام موظفند در پرداخت هزینه‌های مستمر و هزینه‌هایی که برای حفظ و نگاهداری قسمت‌های مشترک بنا مصرف می‌شود طبق مقررات زیر مشارکت نمایند:

در صورتی که مالکین ترتیب دیگری برای پرداخت هزینه‌های مشترک پیش‌بینی نکرده باشند سهم هر یک از مالکین یا استفاده کنندگان از هزینه‌های مشترک آن قسمت که ارتباط با مساحت زیر بنای قسمت اختصاصی دارد از قبیل آب، گازوئیل و اسفالت پشت‌بام و غیره به ترتیب مقرر در ماده 4 قانون تملک آپارتمان‌ها و سایر مخارج که ارتباطی به میزان مساحت زیر بنا ندارد از قبیل هزینه‌های مربوط به سرایدار، نگهبان، متصدی آسانسور، هزینه نگاهداری تأسیسات، باغبان، تزئینات قسمت‌های مشترک و غیره به طور مساوی بین مالکین یا استفاده کنندگان تقسیم می‌گردد، تعیین سهم هر یک از مالکین یا استفاده کنندگان با مدیر یا مدیران می‌باشد.

تبصره (اصلاحی 30/1/1371)

چنانچه به موجب اجاره‌نامه یا قرارداد خصوصی پرداخت هزینه‌های مشترک به عهدة مالک باشد و مالک از پرداخت آن استنکاف نماید. مستأجر می‌تواند از محل مال الاجاره هزینه‌های مزبور را پرداخت کند و در صورتی که پرداخت هزینه‌های جاری مشترک به عهدة استفاده کننده باشد و از پرداخت استنکاف کند مدیر یا مدیران می‌توانند علاوه بر مراجعه به استفاده کننده به مالک اصلی نیز مراجعه نمایند.

سوالات مرتبط

وکلای متخصص