اگر وصیت نسبت به بیش از یکسوم ترکه بوده باشد، اجرای مازاد بر ثلث منوط به تنفیذ وراث است و پس از ۱۵ سال نیز اصل ادعای ارث در برخی فروض قابل طرح میماند.
سلام بر اساس قانون وصیت تملیکی تا ۱/۳ از تمام ماترک نافذ است و وصیت مازاد بر ۱/۳ غیرنافذ است و منوط به موافقت تمام ورثه می باشد
اسناد و مدارک باید بصورت دقیق و کامل رویت شود سپس میتوانیم در این زمینه اظهارنظر نهایی و کاملی داشته باشیم
سلام و عرض ادب، اول باید بدهی ها و هزینه های متعارف کفن و دفن و مراسم از ترکه پرداخت شود و پدرتان اگر این هزینه ها را داده، حق مطالبه یا برداشت معادل آن را دارد. وصیت پدربزرگ فقط تا یک سوم اموال بدون اجازه ورثه نافذ است و نسبت به بیشتر از آن، اگر بقیه ورثه قبول نکنند، مازاد بین همه ورثه طبق سهم الارث تقسیم می شود
وصیت تاثلث اموال نافذ است