درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

مشاوره حقوقی رایگان - مهریه

سلام ودرود من 10ماه پیش همسرم فوت کرد یه خونه ویه ماشین به نامشه مادر شون در قید حیات هستن حاضرنشدن بیان محضر ارثی که بهشون میرسرو ببخشن دوتا پسرم دارم میخوام برای مهریه اقدام کنم که خونه وماشینو به نام خودم بزنم پسرام مشکلی ندارن اگه من از طریق ثبت اقدام کنم میتونم اینکار کنم اگه اقدام کنم مادرشون نیاد بازم در غیاب اون به نامم میشه یا توقیف میمونه نمیخوام ارزش مهریم کم شه یا از طریق دادگاه اقدام کنم بهتره به نظر شما کدوم راه بهتره میشه راهنمایی کنید

پاسخ ها

برای جلوگیری از حق اعتراض مادر متوفی و اطمینان از انتقال قطعی مالکیت بدون توقیف، حتماً از طریق دادگاه اقدام کنید تا حکم قطعی بگیرید ،ثبت اسناد معمولاً نیاز به حضور یا رضایت‌نامه محضری تمام ورثه دارد.

امکان اقدام برای مهریه از طریق اجرای ثبت یا دادگاه وجود دارد اما سهم‌الارث مادر متوفی بدون انتقال رسمی یا حکم، خودکار به نام شما منتقل نمی‌شود و احتمال توقیف تا تعیین تکلیف قابل اشاره است.

سلام بله شما می‌بایست در دفترخانه ازدواج درخواست صدور اجرایبه مهریه را مطرح نمایید  و سپس به اجرای ثبت مراجعه نمایید و درخواست توقیف اموال  زوج را نمایید  و بعد اموال قیمت گذاری خواهد شد  و به مزایده گذاشته خواهد شد  

در صورت فروش مال در مزایده  ، ابتدا هزینه مزایده  و هزینه اجرای ثبت   باید پرداخت گردد  و مبلغ زیادی خواهد شد 

سلام، مهریه دین شوهر است و بعد از فوت از ترکه او پرداخت می شود، قبل از اینکه اموال بین ورثه تقسیم شود. از طریق اجرای ثبت می توانید خانه و ماشین را توقیف کنید و نیامدن مادر شوهر مانع توقیف نیست

مهریه از دیون ممتاز و ارجح بر تقسیم ماترک است

سوالات مرتبط

وکلای متخصص