درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

مشاوره حقوقی رایگان - تخلیه چاه فاضلاب

با سلام. ما 6 ماه پیش یک خانه اجاره کردیم که با صاحبخانه هستیم ، یکماه بعد از کرایه گفتند چاه فاضلاب پر شده و تخلیه کردند و هزینه را نصف گرفتند ، مجدد ماه بعد گفتند چاه پر شده!! و تا الان که 6 ماه گذشته ،4 مرتبه چاه فاضلاب پر شده ،چاه به علت رسوب زیاد و قدیمی بودن و بسته شدن چشمه هاش مدام پر میشه ،ما باید چکار کنیم ؟هزینه تخیله چاه بر عهده ی چه کسی هست؟ در یکسال هزینه ی تخلیه ی چاه فاضلاب چند بار با مستاجر است؟ ما خانه ی قبلی چهار سال ساکن بودیم چاه حتی نصفه هم پر نشد

پاسخ ها

هزینه تخلیه چاه معمولاً بر عهده مالک است مگر خلافش در قرارداد مشخص شده باشد؛ رسوب و کهنگی چاه مسؤولیت مالک است.

سلام برعهده مالک است

سلام و احترام. اگر پر شدن مکرر چاه به علت قدیمی بودن، رسوب، خرابی چشمه ها یا نقص اساسی ملک باشد، هزینه اصلاح و تعمیر اساسی با مالک است. هزینه مصرفی و عادی ممکن است با مستاجر باشد، اما چهار بار تخلیه در شش ماه عادی نیست

اگر پر شدن مکرر چاه ناشی از قدمت، رسوب‌گرفتگی یا نقص ساختمان باشد، این موضوع عرفاً و حقوقاً تعمیر اساسی محسوب می‌شود و هزینه تخلیه و رفع عیب با موجر است نه مستأجر.  
مستأجر فقط وقتی مسئول است که پر شدن چاه ناشی از استفاده غیرمتعارف یا تقصیر او باشد؛ در غیر این صورت تعداد دفعات در سال ملاک نیست و اصل بر عهده موجر بودن است

البته مفاد قرارداد حایز اهمیت بوده که باید به نظر برسد

سوالات مرتبط

وکلای متخصص