با توجه به توضیحاتی که دادید وضعیت شما از نظر حقوقی به نفع شماست و ادعای موجر مبنی بر الزام شما به اعلام دو ماه قبل از تخلیه وقتی قرارداد معتبر و مدتدار ندارید مبنای قانونی ندارد چون آخرین قرارداد شما در ۱۷ شهریور ۱۴۰۴ تمام شده و برای سال جدید هیچ قرارداد کتبی یا شفاهی با مدت معین و شرط اعلام قبلی تنظیم نشده است پرداخت اجاره بعد از انقضای قرارداد صرفاً به معنی تصرف با اذن مالک بوده و شرط دو ماه اعلام قبلی فقط زمانی معتبر است که در قرارداد پیشبینی شده باشد بنابراین موجر حق نگه داشتن پول پیش شما را به این بهانه ندارد از آنجا که ملک ورثهای است و انحصار وراثت انجام نشده و شخص اجارهدهنده هم مالک رسمی یا وکیل سایر وراث نیست اساساً اجاره او از ابتدا از جهت نمایندگی محل ایراد بوده و این موضوع موقعیت شما را قویتر میکند اقدام عملی پیشنهادی این است که ابتدا یک اظهارنامه رسمی برای همان شخص ارسال کنید و اعلام کنید قرارداد در تاریخ مقرر پایان یافته قصد تخلیه دارید و مطالبه استرداد کامل ودیعه همزمان با تحویل ملک را دارید و قید کنید در صورت امتناع از استرداد وجه از طریق مراجع قضایی اقدام خواهید کرد اگر پول پیش را مسترد نکرد میتوانید دادخواست مطالبه وجه ودیعه و در صورت لزوم تخلیه به شورای حل اختلاف یا دادگاه حقوقی بسته به مبلغ ودیعه مطرح کنید پرداخت منظم اجارهها و نبود قرارداد جدید به نفع شماست و ادعای نیاز به دو ماه فرصت برای پیدا کردن مستأجر جدید وجاهت قانونی ندارد توصیه میشود هنگام تخلیه حتماً تحویل کلید و تخلیه را با صورتجلسه یا گواهی شورای حل اختلاف یا کلانتری مستند کنید تا بعداً ادعای تصرف یا خسارت علیه شما مطرح نشود
سلام قرارداد اجاره به شکل شفاهی تمدید شده است فلذا تا پایان قرارداد، حق أخذ مبلغ ودیعه را ندارید مگر اینکه توافق حاصل بشود.
حتی اگر قرارداد دستی باشد، معمولاً تاریخی برای پایان آن ذکر میشود. اگر تاریخ 17 شهریور 1404 تاریخ پایان آن است، پس از این تاریخ، شما متصرف غیر قانونی محسوب میشوید مگر اینکه موجر به صورت شفاهی یا کتبی با ادامه اجاره توافق کرده باشد
با درود پرسشگر ارجمند
از نظر قانونی، چون قرارداد رسمی یا اجارهنامه معتبر میان شما و آن فرد وجود ندارد، رابطه استیجاری فاقد پشتوانه حقوقی محسوب میشود و تعهدی برای شما نسبت به ادامه اجاره یا اعلام دوماه قبل وجود ندارد