بیمه تأمین اجتماعی طبق قانون، فقط بیماریهایی را پوشش میدهد که در دوره پرداخت حق بیمه بروز کرده باشند. بنابراین، چون بیماری در دوره قطع بیمه ایجاد شده، به نظر نمیرسد که فرد بتواند از مستمری ازکارافتادگی بهرهمند شود، مگر اینکه وضعیت خاصی وجود داشته باشد که قابل بررسی مجدد از سوی کمیسیون پزشکی باشد.