درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/21

دیه آبروی از بین رفته

سلام پزشک قانونی نامه داده واسه بیمه نوشته بعداز معاینه مجدد به عمل آمده آبروی چپ وراست رشد نکرده سایر صدمات التیام بافته. 1»ارش سوختگی درجه2سطحی صورت وگوش ها به اندازه4درصد دیه کامل انسان2»ارش سوختگی سطحی درجه دو پشت دست چپ به میران1٫5 یک چنین درصد دیه کامل انسان.3» ارش سوختگی درجه دو دست وپشت دست راست به میزان2٫5 دو نیم درصد دیه کامل انسان تعیین میگردد.دیکر صدمات دارای دیه مقدر است .ختمه معاینه اعلام میگردد. خواهشن نوشته دیه مقدر منظورش آبروی ازبین رفته هسته.گلا حساب کنید و برای ابرو چی در نظر دارند.بیمه خودش دیه مقدر و مشخص می‌کنه.منتظر جواب اصولی ودرست شما هستم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

دیه ابرو و دیه مقدر

سلام اگر یک سوم ابرو راست، ویک چهارم آبروی چپ از بین بره و دیگه رشد نکند توسط پزشک قانونی تایید شده باشد مقدار دیه چند درصد تعلق میگیره ،آیا دیه مقدر شاملش میشه، خواهشن ساده توضیح بدید ،چه جوری دیه مشخص می‌‌شود، چند درصد تعلق میگیره. حتی تقریبی هم شده حساب کنید.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

مزاحمت همسایه

سلام.من منزلی دارم که یکی از دیواره ها کوتاه هست و دقیقا خونه من کاملا مشخص میشود حالا میخوام رحیم خودم را با ایرانت بپوشونم چون پسر همسایه تا بحال دو بار دزدی کرده ایا میتوانم کاملا اون سمت دیوارکه رحیم خودم هست رو ایرانت بزنم یا خیر؟ ممنون از پاسخگویی

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

حکم برائت دادگاه کیفری

سلام یک شاکی دارم رفته دادسرا شکایت کرده برام منع تعقیب خورد اعتراض کرد رفت دادگاه کیفری اونجا مجدد منع تعقیب خورد رفت تجدید نظر اونجا نقض و رسیدگی ماهوی خواستن پرونده برگشت به دادگاه بدوی اونجا احضار شدم از خودم دفاع و حکم برائت داد بازم شاکی اعتراض زده رفته تجدید نظر. سوالم این هست ک تجدید نظر حکم برائت تایید می‌کند یا نه رسیدگی خواستن شده و حکم برائت دادن باتشکر فراوان

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

بیمه اختیاری

با سلام خسته نباشید بابای من متولد 47هستش و 19سال و 5ماه بیمه دارن و دیگه توان کار کردن ندارن در حال حاضر هم بستری هستن اصلا امکانش هست مابقی بیمه رو یکجا پرداخت کنیم تا بازنشست بشه یانه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

محاسبه تاخیر تادیه و هزینه ایاب و ذهاب

با عرض سلام بنده دو سال پیش در دی ماه 1402 تصادف کردم و طرف اهل یک شهر دیگر بود که بعد از تصادف افسر اعلام کرد که مقصر راننده طرف مقابل هست و فقط بیمه نامه آنها را بمن دادندن و گفتند فردا بر رید بیمه تا مشکلتان حل شود که طرف نیامد و من شکایت کردم به صاحب خودرو که همسر ایشان هستند و تشریف آوردند شورا و گفتند من در محل وقوع حادثه نبودم و ماشین من در آن تاریخ در آن شهر نبوده است.که پس از کلی کش و قوس بنده ثابت کردم و حکم به نفع بنده در تاریخ 1404/08/27 داده شد و امروز که اردیبهشت 1405 هست از بیمه بمن گفتند بیا خسارت را بگیر .سوالی که داشتم آیا خسارت تاخیر نادیه شامل بنده می‌شود و از کی محاسبه میشود .و هزینه ایاب ذهاب چطور ،؟با توجه به اینکه دادگاه. در شهر دیگر می‌باشد و هر بار از حقوق بنده کسر کرده که مدرک میتوانم ارایه بدهم شامل میشود یا نه؟؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

بازنشستگی

با سلام آیا با21سال کار با سختی کار..و18 ماه خدمت سربازی ..و سن 45 سال میتولنم درخواست بازنشستگی بدهم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

پایین آوردن لیتراژ چاه کشاورزی

سلام زمین کشاورزی با مساحت 30 هکتار دارم چاه آب مجوز 30 لیتر بر ثانیه و آبدهی خوب دبی آب به علت خشکسالی های مداوم پایین اومد و در کف شکنی با سنگ بستر برخورد کردیم پس از جابجایی و حفر چاه جدید دبی چاه جدید پایین هست حدودا 6 لیتر بر ثانیه هست ولی متاسفانه سازمان آب پروانه جدید را 3 لیتر بر ثانیه صادر کرده اند. آیا امکان اعتراض و تغییر لیتراژ پروانه را دارم و یا در صورتی که با بقل کنی دبی چاه تغییر کند و بالا رود امکان تغییر پروانه را دارم ؟ راهکار اعتراض از طریق کمیسیون آبهای زیر زمینی و یا دیوان عدالت اداری اصلا توجهی به توزیع عادلانه آب دارند به نحوی که زمینی با مساحت 30 هکتار و پروانه قبلی 30لیتر بر ثانیه پروانه جدید به 3 لیتر بر ثانیه تغییر کرده در حالی که مزرعه همجوار مساحت 5 هکتار لیتراژ 12 لیتر بر ثانیه ؟ آیا نباید در هنگام صدور پروانه به مساحت زمین و تناسب آن مجوز صادر شود؟ تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

نفقه

سلام خسته نباشید پدرم یزد زندگی میکنه من گچساران میخام شکایت نفقه کنم ...باید همین جاشکایت کنم یا باید درشهری ک پدرم زندگی میکنه؟ و اینکه اگرگچساران شکایت کنم و اون نیاد دادگاه چه کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

واحد تجاری

سلام برای خرید یک واحد تجاری عقد قرارداد بستم در متن قرارداد ذکر شده 6دانگ مالکیت عرصه عیان ایا سرقفلی هم شامل این بند میشود ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

دریافت حق

سلام وقت بخیر مادر من در دوران کودکی (قبل از 12سالگی) سال ها در کارگاه خانگی فرشبافی پدرش به کار گرفته شده و با قالی های بافته شده توسط او پدرش به مال اندوزی پرداخته الان مادر من دچار بیماری های عضلانی و استخوانی به علت سختی کار شده و هیچ حقی بخاطر سال هایی که به کار پرداخته به او پرداخت نشده ایا در این شرایط امکان دریافت حق او پس از حدود 40 سال وجود دارد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

استعفای وکالت

اگر متن استعفای وکالت محضری به امضای موکلین برسد کافیست.در وکالت ارثیه.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

مشکلات خانوادگی

سلام،من از همسرم بخاطر ترک انفاق و ضرب و جرح و توهین،شکایت کرده ام ابلاغیه ارسال شده که باید به شورای حل اختلاف بروم ولی یک هفته مونده به جلسه حضور در شورا،لایحه ارسال کردم دادسرا.آیا باید باز هم به جلسه شورای حل اختلاف بروم یا نه؟در ضمن همسرم فهمیده ازش شکایت کرده ام این ماه سه میلیون تومان به کارتم واریز کرده آیا این مبلغ برای پسر 25 ساله ام و من کافیست ؟آیا شکایتم دیگه ارزش نداره؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایین

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

تغییر اسم فاطمه

با سلام ، اسم من فاطمه است. و می خواهم تغییر بدم برای همین چند سوال داشتم. از چه سنی می‌شود اسم خود را تغییر داد. برای تغییر دادن باید به کجا مراجعه کنم. تو مدرسه و جاهای دیگر اسم فاطمه زیاد هستش و به همین دلیل منو با فامیل صدا میزنند . به همین دلیل اذیت میشم و دوست دارم اسمم رو تغییر بدم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

خسارات

با عرض سلام و ادب گاوه همسایه افتاد تو چاه زمین ما و تلف شد آیا من باید خسارات گاو تلف شده رو پرداخت کنم؟ لطفا رهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

دانش آموز

من در کلاس های مجازی به صورت کامل شرکت نکردم.آیا مدیر میتواند من را از امتحانات خرداد ماه محروم کند؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

شکایت

کسی باهاش تصادف کردم 8 ماه هست الان اومده تهدید میکنه که من کارت ماشینت دستمه میرم ازت شکایت میکنم بنده هم بعدا فهمیدم که مقصر اونه حالا میخام بدونم اون میتونه برام پرونده درس کنه یا نمیتونه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

عدم انتقال چک

با سلام من یک فقره چک برگشتی داشتم،که این چک سه دست چرخیده و دست نفر آخر برگشت خورده،بعد از اینکه برگشت خورد،مدتی بعد وجه رو واریز کردم و لاشه ی چک رو تحویل گرفتم،با توجه به اینکه بانک جهت رفع اثر،حتما باید چک مجددا بنام خودم انتقال پیدا کند،ولی چک در کارتابل من نیست،با هر سه نفر هم که صحبت کردم،میگن چک در کارتابل ما نیست.بانک هم که میرم میگه حتما باید انتقال بدن به اسم شما،لاشه ی خالی،کافی نیست! الان من باید چیکار بکنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

ارث و میراث

من پدرم سال 99 خونشو به صورت قولنامه ای و در عقل سلیم و کامل به من فروخته و الا متاسفانه فوت شدن آیا میتونم قولنامه رو ثبتیش کنم و آیا وراث میتونن خونه رو از من بگیرن

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

دیه مقدر یا درصد

برای آبروی به اندازه یک سوم ویک چهارم آبروی ازبین رفته که دیگه رشد نمیکنه.دیه. مقدر ،شاملش میشه. یا درصد ،دیه میزنند واسه دست وگوش، درصد شو مشخص کرده ولی ابرو نوشته،توسط پزشک قانونی که دیگر صدمات دارای دیه مقدر است.دقیق منظورش چی هستشه،با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

مهریه

سلام. من صیغه 99 ساله با همسرم هستم به مدت سال الان منزل ترک کرده رفته 3 ماه میتونم مهریه بگیرم 300 تا سکه مهریه ام است و شغل ثابت و حقوق دارد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

تغییر اسم فرزند در شناسنامه پدر و مادر پس از تغییر جنسیت

آیا بعد از تغییر جنسیت اسم فرزند در شناسنامه پدر مادر اصلاح میشه؟ یا با همون اسم قبلی باقی میمونه؟ لطفا واضح پاسخ بدید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

مهریه

با سلام همسر بنده اقدام به دادخواست مطالبه مهریه نموده و مهریه ایشان 350 عدد می باشد و خودم کارمند بخش خصوصی هستم و به جز واحد آپارتمان مسکونی که در حال حاضر در آن ساکن هستم (ملارد) و یه ماشین ساینا مدل 1405، با شرط درخواست اعسار از طرف بنده آیا همون 350 سکه به ایشان تعلق میگیرد یا طبق قانون جدید 110 سکه تعلق میگیرد.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

مسدودی حساب

سلام وقت بخیر بنده یه شکایتی از تعزیرات برام اومد و اقدام به پرداخت جرائم کردم البته بعد مسدود شدن حسابهام الان تمام چکهای برگشتیمم تحویل بانک داپم ولی همچن از برج 12پارسال تا الان حسابام مسدود هستن وهر جا میرم جواب درستی بهم نمیدم حتی نامه از تعزیرات برای بانک مرکزی البرز بردم اقساط بانکم هم پرداخت نشده ولی میگن حسابات باز هستش

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

خیانت در امانت چک و دست چک

باسلام،بنده چک و دست چکم رابه رسم امانت دست بنده خدایی دادم ایشون خیانت در امانت به بنده کرده وچک ودست چکم راسواستفاده کرده وازجانب بنده چک بی محل کشیده وچک برگشت خورده تمام حساب‌های بنده مسدودگردیده هرچه تماس باایشان گرفتیم پاسخگونبودندمیخواستم ازایشان شکایت کنم وبدانم خسارت هربرگ چک چقدره؟بنده نه پولی دارم ونه پشتوانه ایی،ایشان زندگی مراتباه کردن هرچی هم که گفتیم حسابمان رادرست کنیدگفتندشکایت کنید من ازایشان بابت کلاهبرداری وخیانت درامانت شکایت دارم،لطفاتوروبخدا بمن کمک کنید و حتما پاسخم را لطفا بدهید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

سرقت سکه

سلام یه ربع سکه بهار ازدای گم کردم ومیتونم از رو سرریال پیگیری کنم و فروشنده را بفهمم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

تعدیل پیش قسط

فردی به دومیلیارد تومان محکوم شده اعسار زده پذیرفته شده به سیصد میلیون تومان پیش پرداخت مابقی هر دوماه یک درصد تا آخر دوباره برای پیش قسط می تواند اعسار بزند

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

جوی آب

سلام ، ملک پدری به متراژ 1000 متر بین دو خواهر تقسیم شد ، سهم من سمت جاده قرار داره و سمت خواهر پشت سهم من 3 متر عرض در طول باغم راه ماشین رو به خواهرم واگذار کردم و فکر میکردم به من جوب آب میده از جوب اصلی باغ که پشت سهم خواهرم هست و در متنی هم که موقع تقسیم نوشتیم در مورد جوب چیزی ننوشتیم، الان که رفتم درخت بکارم و جوب آب بکنم میگه جوب نمیدم ، میتونم شکایت کنم آیا راهی دارم که جوب آب بگیرم ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

حمل یخچال

از بندرعباس به تهران با وانت یه یخچال خارجی نوو گفتن ببرم گفته فاکتور هم میده خواستم بدونم تو مسیر گیر میدن یا میتونم ببرم یا نه اگه فاکتور بده توی مسیر ایست بازرسی چیزی ماشین یا بار رو توقیف نمیکنه یا مشکلی پیش نمیاد!!

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

نزاع

با سلام یه تصادف خیلی جزئی پیش آمد پیاده شدیم ببینیم چی شده طرف مقابل که مقصر هم بود شروع به فحاشی میکنه و باعث میشه ما که دو نفر بودیم با اون که یه نفر بود درگیر شیم و دست یکی از ما تو درگیری میشکنه الان شکایت کردیم بخاطر دیه .فیلم درگیری هم موجوده ایا بخاطر اینکه ما دو نفر بودیم امکان داره رای به نفع ما نشه ؟ (واینکه طرف سه بار سابقه زندان داره)

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...