درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/22

خرید زمین

سلام من چند ماه پیش زمین مسکونی با سند عادی یا همون قولنامه ای خریدم بعد چند وقت که خواستم زمینو بفروشم املاکی های دورو بر گفتن این زمین ها مشکل دارن و بعضی هاشون چند سند دارن حتی یکی او اونها میگفتت که زمین مال بیمه ست الان من چطوری میتونم پیگیر بشم بفهمم که این ادعا ها درسته یا اگر درست باشه و کسه دیگه یا شرکت یا اداره ای تو اینده ادعای این زمین رو داشته باشه تکلیف چی میشه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

مستمری

با سلام. زن بابام و من و دوخواهر دیگه بیمه پدر مرحوممون هستیم زن بابام انصراف داد و الان حقوق پدرشونو میگیره ولی باقی حقوق مارو بیمه به ما نمیده چیکار باید بکنیم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

دو قرارداد کاری

من دو قرارداد تمام وقت با یک کارفرما دارم، یکیش با مزد مبنا روزانه 500 هزارتومان میلیون تومان بعنوان کارشناس بهداشت حرفه ای از اول فروردین سال 1404 لغایت پایان اسفند سال 1404 و یکی دیگه با مزدمبنا روزانه 930 هزارتومان بعنوان مسئول بهداشت حرفه ای از اول فروردین سال 1404 لغایت پایان اسفند سال 1404(که کارفرما دومی رو به اداره برق و مرکز بهداشت طی نامه رسمی،قراردادم رو فرستادن)، آیا قانونا میتونم جداگانه هر کدوم رو شکایت کنم و مطابق کارکرد تمام وقتم ، جداگانه تمام مطالباتم‌ رو بگیرم؟؟ حدودا چقدر میشه به تومن؟؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

تکمیل سوابق ناقص

من حدود سه ماه از سابقه بیمه دو ماه آن 10روز و یک ماه آن 14روز است و سابقه کلی من 22سال است و سنم نزدیک به 60سال است آیا میتوانم این ماه ناقص را تکمیل کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

برادر معتاد

سلام. یه برادر معتاد به شیشه دارم که 50سالشه با مادرم که 80سالشه در یه خونه زندگی میکنن مادرم رو میزنه مورد آزار اذیت قرار میده شیشه هارو می‌شکنه فحش میده مشکل اعصاب روان داره چطوری ببریمش بستری کنیم 110هم زنگ زدیم میگن با این افراد کاری نداریم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

ملکی که پدر به فرزند داده

سلام پدرم خانه مسکونی را به بنده داده و بنده فروختم و یه خونه دیگه گرفتم و به نام خودم هست.ایا وراث می توانند برای خونه به نام بنده ادعایی داشته باشند. پدرم الان در قید حیات هستند. و با بنده زندگی می کنند.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

تصادف

من تو جاده دنده عقب میرفتم و یه نفر از پشت بهم زد من مقصر شدم در حالی که جاده 2 لاین بود میتونست بره راه داشتش و هیچ خط ترمزی وجود نداره در واقع حواسش نبودو منحرف شدن و حالت خواب الودگی داشتن و سرعتشون م زیاد بود میتونم بعد 2 ماه به بازرسی راهنمایی و رانندگی شکایت کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

تخلیه ملک زودتر از موعد توسط موجر

درود وقت بخیر ملکی در اجاره داشتم که مالک 2 ماه زودتر از قرارداد بهم گفت پاشم چون فروخته و مالک جدید میخواد بیاد بشینه، قبول کردم و تا جایی پیدا کنم 10 روز از اجاره ماهی که توش بودم گذشت، حالا این 10 روز از ودیعه کم کرده و بصورت چک هم داره پرداخت میکنه، آیا میتونم ازش بابت خسارت تخلیه پیش از موعد و کم کردن اجاره شکایت کنم؟ چون اینجوری من 2 جا پول اجاره دادم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

جریمه دیرکرد خودرو

سلام بنده از سال 1403خودرو را با 5ماه تاخیر تحویل گرفتم .ولی تا الان جریمه دیرکرد آن را خودروساز پرداخت نکرده ،چطور حقم را بگیرم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

ملکی

زمین به اسم برادرم هست قولنامه ای هست اما ساختش را با هم انجام دادیم الان منو بیرون کرده عدوانی شکایت کرده چکار کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

شکایت از پدر

سلام من پسر 13 ساله هستم پدر مرا به زور می خواهد ببرد و می گوید کارکن و پول بیار پدر نمی گزارد که من بیرون بروم و با دوستانم وقت بگزرانم مرا به حمام حبس و در را قفل میکند من چیکار کنم لطفا کمک کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

حکم تخلیه مغازه

من حکم تخلیه مغازه ک به مستاجر مطلا فروش هستش قاضی حکم تخلیه را ظرف یک هفته داده والان وحتی پول ودیعه را هم به حساب دادگاه واریز کردم ولی الان خبر میرسه ک جلوی حکم را گرفته این یعنی چی مگ می‌تونه حکم تخلیه را میشه گرفت

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

مطالبه حقوق

برای یکی از آشنایان دوماه کار کردم که در اغتشاشات کشته شد با اینکه کل اعضای خانواده متوفی شاهد کار کردنم بودن ولی حاضر به پرداخت طلبم نیستن میگن طلبی ندارم اگر هم داشته ام متوفی پرداخت کرده آیا میتوانم قانونی به حقم برسم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

ملک پدری که تنها یکی از وراث استفاده میکند

ملک پدری در سال 1371 و پس از فوت پدرم به من و برادرم و دو خواهرم و مادرم ( دو فرزند ذکور و دو فرزند دختر به همراه مادرم ) به ارث رسید. ملک فوق سه طبقه میباشد و برادرم با زن و بچه اش از همان ابتدا در یکی از طبقات ساختمان سکونت داشت. تا اینکه مادرم 6 سال پیش فوت کرد و کماکان برادرم و خانواده اش در آنجا زندگی میکردند بدون اینکه اجاره ای به بنده و دو خواهرم بدهد. تا اینکه سال قبل نیز برادرم فوت کرد و هنوز خانواده برادرم در آنجا زندگی میکنند و نه تنها اجاره ای هم نمیپردازند، بلکه ملک را تخلیه ننموده و نیز اجازه ورود به مشتری جهت فروش ملک را هم نمیدهند. در واقع ، بصورت ظاهری شریک هستیم ، اما در واقعیت چیز دیگریست و تنها برادرم و خانواده اش از آنجا استفاده کرده اند و میکنند و این در صورتی است که برادرم یک واحد آپارتمان 90 متری در پردیس دارد و حتی آنجا را هم اجاره نداده و یا به آنجا هم نقل مکان نمیکنند . حالا لطفا بفرمایید چکار کنم تا ضمن اینکه حق و حقوق گذشته و اجاره هایی که حداقل پس از فوت مادرم که حدود 6 سال میشود را پس بگیرم و همچنین راهکار تخلیه ملک را هم بفرمایید تا ملک آزاد شده و آماده برای فروش شود؟ البته دو خواهرم تمایلی به فروش ملک پدری ندارند و بنده را بلاتکلیف گذاشته اند. تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

چگونگی مجازات حبس

سلام در ابلاغیه بنده اومده که : محکومیت به یک سال حبس تعزیری از جهت شرکت در نزاع دسته جمعی منجر به قتل عمدی که دو سوم از مجازات حبس به سه سال تعلیق یافته است. بنده دوتا پرسش راجب این موضوع داشتم اول از اینکه یکی برام توضیح بده چقدر من باید حبس بکشم و دوم اینکه آیا راهی هست که به زندان نرم چون فقط منم که خرج مادرمو میدم و اینکه حبس تعزیری را حتما باید زندان رفت یا راه های دیگه هم داره؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

دادخواست طلاق با داشتن وکالت طلاق

سلام. همسرم چند ماه پیش در محضر به من حق طلاق داد و در ازاش من مهریم رو بخشیدم. امروز دفتر وکیل بودم تا دادخواست طلاق بدم . گفتن یه کد به گوشی همسرم میره که باید بخونه باهمسرم تماس گرفتم ایشون گفتن منصرف شدن نمیخوان من رو طلاق بدن و کد رو هم نمیگن. الان تکلیف من چیه باید چیکار کنم؟ بدون اون کد چجوری میتونم دادخواستم رو ثبت کنم؟!

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

حقوقی

سلام بنده دوسال پیش یک واحد آپارتمان خریداری نمودم که 102 متر بنا به اضافه 33 متر پارکینگ اختصاصی درقولنامه قید شده و قرار شد فروشنده برام سند بزنه الان که سند اومد ه 87 متر قیدشده واسمی از پارکینگ هم برده نشده راهنمایی خواستم‌ سند تفکیک شده واز قبل هم پایان کار داشته والان سه واحد شده

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

پول قرعه کشی خانگی در مغازه لباس فروشی

بنده یک عدد قرعه کشی خانگی باز کردم و تعداد7عدد مهره برداشتم.برطیق حرفهامون قرارشد 14میلیون هرماه بدم.و ازاول قرعه کشی فروردین تا برج 8 که بابت موضوعی به زندان رفتم..قسط ها را به ترتیب نقدی میدادم.هرماه. یا اینکه خانم صاحب قرعه کشی میگفت بزن نصفشو به حساب فلانی یا بساری که اسم اون آدمها رو نمیدونم چیه....اززندان اومدم چون قرعه کشی و 8 قسط دادم.گفت باید 25 ماه کامل بشه تا پولتو بدم...بعدها ماه. رفتم پیشش گفتم من 8 ماه 14میلیونی دادم..کی پولمو میدید...برگشته میگه شماکلا30تومان دادید...من هرماه میگفتم شما یک دفترچه ای امضایی میدید به من.‌.اما نمی‌داد.میگفت نمیخاد...بنده یک خانم که اشناکردمنو به اون خانم به عنوان شاهد میبردم.و دامادم و خواهرم هم چون براشون اونجا طبق اسرارم یدونه برداشتن بامن میومدن...الان من چکارکنم؟شاهد این قضیه خانم که معرف بود و خواهر و دامادم هرماه ناظروشاهداین جریان بودند..لطفاراهنمایی کنید....بنده اصلا مدرک واریزی ندارم...نقدی میدادم...و کارت هم میگفت به حساب برنده بزنم...

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

سامانه همیاب

بعد از مثبت شدن سامانه همیاب از کجا شروع کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

تصادف

باعرض سلام وخسته نباشید من درخیابان اصلی خیلی اهسته بادنده عقب حرکت میکردم یک موتور سیکلت ازفرعی اومد وبدون توجه و هیچگونه ایستی وارد اصلی شد و زد ب پشت ماشین من راننده موتور سیکلت بمن گفت من ایستاده بودم وشما بمن زدی و من هم ب پلیس همین راگفتم و مقصر شدم الان ک دوربین مداربسته راچک کردم دیدم دروغ گفته و ازکوچه میاد بیرون خواستم ببینم اگ اعتراض بزنم تاثیری داره

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

خدمات چک

سلام وقت بخیر بنده دو فقره چک در سال 1402به شخصی دادم برگشت زده بود و سال بد چک ها رو به بنده انتقال داده و رفع سواثر شده چند وقتی هست که مطالبه وجه کرده ایشان در دادگاه رضایت نداده الان باز شکایت مطالبه وجه کرده راهنمایی میکنید ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

استخدام رسمی شدن

سلام،شرکت های خصوصی هم شامل تبدیل وضعیت استخدام از پیمانی به رسمی برای فرزندان ایثارگران میشوند؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

سوال گزینشی

دو سال پیش دوتا پیمانکار شکایت همدیگر کردند ب جرم جعل و سند باطل بانکی بعد من ب هم ب اشتباهی ب عنوان متهم اومده بودم بعد شاکی رفته شکایتش پس گرفته قرار منع تعقیب خورده ب نوعی رضایت داده حالا از گزینش زندان از من توضیح خواسته خواستم بدونم مشکلی نداره منم حکم قرار منع تعقیب براش فرستادم البته خودش گفت خواستم ببینم مشکلی نداره

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

تایید انفساخ اجاره نامه

سلام علیکم قرارداد اجاره خودنویس دارم با دو شاهد، در بند5_4 آمده تاخیر در پرداخت اجاره بها بیش از 2 ماه موجب منفسخ شدن قرارداد میشود، مستاجر 8 ماه بهم کرایه نداد (از ابتدا) ولی من بعد از 8 ماه براش ابلاغ فرستادم، الانم دادخواست تایید انفساخ به دادگاه دادم چون دادگاه صلح بهم تخلیه نداد (4ماه از قراردادش بوده ولی میخوام تخلیه کنه) آیا دادگاه انفساخ رو تایید میکنه اگر تایید میکنه مبدا انفساخ رو کی تایین میکنه ؟ از زمان دادخواست من یا از زمان قرارداد؟ نمیخوام بهش مهلت بدم خونه رو لازم دارم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

مسدودی حساب

باسلام حساب بنده با دستور معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی مسدود شده و فقط یه شماره دادنامه مسدود حساب از بانک دارم هیچ چیزی بهم ابلاغ نشده و هرکجا در شهرم مراجعه کردم هیچ پاسخی دریافت نکردم و فقط گفتن احتماالا برای فروش فیلتر باشه میخاستم بببینم چکار باید کنم برام مشکل ساز نشه و سریعا رفع رجوع کنم باتشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

مستثنیات دین

سلام آیا ملک مشاع که دو دونگ به نام من هستش و دو دونگ به نام همسرم و دو دونگ به نام مادر زنم می باشد آیا جز مستثنیات دین تلقی می شود یا میتوانم از آن ها جدا کنم خانومم درخواست مهریه کرده آیا قابل توقیفه؟ بنده ملک دیگری برای زندگی ندارم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

عدم تحویل فایل های عکس

با سلام در قرارداد ننوشته شده که فایل عکس تحویل داده میشه اتلیه بهمون گفت اگر فایل عکس هارو میخواین باید شاتی 300تومن پول بدین میخواستم بدونم میشه شکایت کرد ازشون؟ واینکه داخل قرارداد باغی که ما میخواستیم نوشته شد ولی روز جشن یک باغ دیگه ای که خیلی لول پایین تر بود مارو بردن میشه شکایت کرد؟؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

دستنوشته

سلام..200متر زمین از سال 1385بصورت دست نوشته از پدرم با ذکر شمال و جنوب و شرق و غرب زمین و خرید به مبلغ یک میلیون تومان ثبت شده البته پدرم در قید حیات هستند...سوالم اینه آیا خواهرانم می‌توانند بعد از فوت پدرم شکایت کنند و پس بگیرن..این دستوشته با مهر شورای محل میباشد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

تمدید وکالت نامه

با سلام بنده چند ماهه پیش وکالت‌نامه تعویض پلاک داده بودم به خریدار و خریدار هم وکالت‌نامه تعویض پلاک داده به خریدار دیگه،ایشون هم سر وقت نرفته تعویض پلاک موعد وکالت‌نامه تموم شده،بنده هم فک پلاک گذاشتم رو ماشین اما ماشین بعد از چهار ماه توقیف نشده و خریدار آخری از بنده وکالت نامه مستقیم میخواد اما قولنامه بنده با واسطه بوده،آیا وکالت نامه مستقیم دادن به خریدار آخری،فروش مال غیر نمیشه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

راهکار الزام به تحویل ملک، پس از محکومیت فروشنده وعدم احراز اقاله، در حالی که خریدار دوم متصرف است

با سلام و عرض احترام، با طرح دعوی واهی مبنی بر اقاله، دادگاه ابطال دادخواست صادر نموده ، سپس با اعتراض نیز حم تایید شده، حال خریدار جهت الزام فروشنده مبنی بر تحویل مورد معامله، چه اقدام قانونی باید انجام دهد، لازم به توضیح هست فروشنده پس از فروش ملک به خریدار، مدتی بعد به فرد دیگری واگذار نمود، و خریدار دوم با توجه به اینکه بنده به ایشان هشدار دادم ، ولی بدون هیچ توجهی اقدام به تصرف ملک نموده فروشنده هم علیه خریدار اول با ادعای اقاله اقدام نمود که محکوم شده ، العان جهت راهنمایی بفرمایید 1_ آیا ابطال دادخواست اقاله وصحت معامله به معنی اثبات مالکیت خریدار اول هست؟ 2_ با توجه به تصرف غیر، و محکومیت فروشنده نسبت به دعوی اقاله، خریدار اول جهت تحویل ملک و خلع ید از طریق چه نوع دادخواستی اقدام نماید؟ با سپاس فراوان از شما وکلای ارجمند.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...