سلام با توجه به توضیحات شما ، زمین شما جزء اراضی منابع طبیعی نیست و جزء مستثنیات است . اینکه زمینی جژ اراضی منابع ملی است و یا خیر ابتداً توسط اداره منابع طبیعی و با بررسی عکس های هوایی دهه ۴۰ مشخص خواهد شد
اگر زمین شما جزء اراضی منابع ملی باشد شما میبایست حسب مورد دادخواست حقوقی مناسب به طرفیت اداره منابع طبیعی اقامه نمایید و درخواست افزایش مستثنیات را نمایید
اگر زمین شما جز مستثنیات باشد شما می توانید درخواست صدور سند مالکیت رسمی را نمایید
سلام با توجه به توضیح شما، موضوع درباره زمین کشاورزیای است که در سال ۱۳۳۸ (تقریباً قبل از اجرای اصلاحات ارضی در ایران) توسط یک روحانی بزرگ از زارع مالک زمین خریداری شده است. سپس شما از جهاد کشاورزی درخواست استعلام کردهاید و بر اساس نقشه UTM (نقشهبرداری دقیق موقعیت زمین) اعلام شده که این زمین جزو «مستثنیات قانونی اصلاحات ارضی» است و زمین منابع طبیعی محسوب نمیشود.
یعنی طبق پاسخ جهاد، زمین شما جزو اراضی ملی و منابع طبیعی تشخیص نشده و از مستثنیات قانونی محسوب شده است؛ بنابراین اصلِ مالکیت خصوصی قابل شناسایی است و مبایعهنامه قدیمی همراه با تصرف و استعلام جهاد میتواند برای اثبات مالکیت و پیگیری سند مؤثر باشد.
زمین مستثنیات ارضی متعلق به خود شماست فقط باید از شهرداری یا دهیاری استعلام بگیرید.
باسلام خدمت شما بزرگوار
یعنی این زمین ملی/منابع طبیعی نیست و طبق استعلام جهاد، در زمره مستثنیات قانونی اصلاحات ارضی است؛ بنابراین اصلِ مالکیت خصوصیاش قابل پیگیری و اثبات است، البته برای نتیجه قطعی باید سلسلهمدارک و تصرفات هم بررسی شود.
با درود
ملک شخصی فرد تشخیص شده و جزو مستثنیات قرارگرفته و جزو منابع طبیعی نیز محسوب نمیشود.