سلام باید کارشناسی دقیق و کامل در این زمینه انجام شود
با سلام
از طریق شهرداری می توانید موضوع را پیگیری کنید.
سلام
۱. جنبه حقوقی و حقوق همسایگی:
مالک ملک مجاز است اقداماتی در ملک خود انجام دهد که مانع دید از ملک همسایه یا عابران باشد مگر اینکه:
ـ این اقدام منجر به خسارت به ملک همسایه شود.
ـ خلاف ضوابط شهرداری(مثل تغییر در نما، خروج از تیررس مجاز، یا نصب موانع که باعث کندی ترافیک یا ایجاد خطر شود) باشد.
نکته مهم: اگر دیوار مشترک است، شما بدون اجازه همسایه حق تغییر آن را ندارید اما اگر دیوار متعلق به ملک شماست و در تیررس ملک شما قرار دارد، معمولاً میتوانید برای حریم خصوصی اقدام کنید به شرطی که باعث آزار همسایه یا خطر جانی/مالی برای دیگران نشود.
۲. جنبه امنیتی (دزدی):
استفاده از ایرانت روی دیوار برای پوشاندن فضای حیاط یا پارکینگ که باعث میشود از داخل خانه و حیاط شما کاملاً دیده نشوید، رایج و قانونی است مشروط بر اینکه:
ـ این سازه روی زمین خود شما و در محدوده تیررس ملک شما باشد.
ـ باعث ایجاد سایه یا ریزش برف/برفآب به سمت ملک همسایه یا گذر عمومی نشود.
ـ ساخت و نصب آن نیاز به مجوز شهرداری یا همسایه نداشته باشد(در بسیاری از مناطق مسکونی، نصب سازههای سبک روی دیوارهای مرزی با رعایت فاصله قانونی اشکال قانونی ندارد اما باید از شهرداری منطقه خود استعلام بگیرید).
1. بررسی مالکیت دیوار: مطمئن شوید دیوار کاملاً متعلق به ملک شماست.
2. استعلام شهرداری: قبل از نصب، با شهرداری منطقه خود تماس بگیرید تا از عدم نیاز به پروانه ساختمانی یا مجوز خاص اطمینان حاصل کنید.
3. مذاکره دوستانه: با توجه به سابقه دزدی همسایه، بهتر است بدون اشاره به موضوع حساس دزدی، صرفاً با عنوان برای حفظ حریم خصوصی و افزایش امنیت خانه موضوع را مطرح کنید. اگر همسایه اعتراض کرد، میتوانید با ارائه نقشه و تاییدیه شهرداری، حق خود را مطالبه کنید.
در صورت بروز اختلاف، نظر کارشناس رسمی دادگستری یا اداره حقوقی شهرداری نهاییکننده است.