با درود
پرسشگر ارجمند واحد حقوقی میتواند علیه وی دادخواست متناسب مطرح نماید
واحد حقوقی بیمارستان علیه آن شخص اقامه دعوی خواهد نمود.
با سلام
می توانید جهت ثبت دادخواست مطالبه وجه با ارائه مدارک بیمارستان به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنید و باید نماینده قانونی بیمارستان دادخواست را ثبت کند.
اگر بیمار ترخیص نشده، بیمارستان معمولاً تا تعیین تکلیف هزینهها و طبق ضوابط داخلی و مقررات وزارت بهداشت میتواند از ابزارهای قانونی تضمین پرداخت مثل اخذ تعهد، چک، سفته یا معرفی ضامن استفاده کند، ولی نگهداری اجباری بیمار صرفاً به علت بدهی میتواند محل ایراد قانونی باشد. اگر ترخیص شده و بدهی قطعی است، معمولاً از طریق ارسال اظهارنامه رسمی، مطالبه وجه و سپس طرح دعوای حقوقی مطالبه هزینههای درمان با استناد به پرونده پزشکی، صورتحساب، پذیرش و اسناد امضاشده اقدام میشود. اگر هنگام پذیرش تعهد پرداخت یا تضمین اخذ شده باشد، پیگیری بسیار قویتر خواهد بود.
برای وصول بدهی باید ابتدا اخطار و مطالبه رسمی بدهی صادر کنید و در صورت عدم پرداخت از طریق واحد حقوقی بیمارستان دادخواست مطالبه وجه و صدور اجراییه علیه بیمار یا ضامن او در دادگاه حقوقی یا شورای حل اختلاف برحسب مبلغ ثبت کنید