درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

مشاوره حقوقی رایگان - الزام به تنظیم سند خودرو

باسلام خدمت وکلای عزیز بنده یک خودرو باری خریداری نموده و یک پرونده اعتراض شخص ثالث بابت همان خودرو که بابت چک برگشتی فروشنده توقیف شده و در دادگاه بدوی دستور رفع توقیف صادر شد و با اعتراض خوانده به دادگاه تجدیدنظر ارسال شده. از آن جایی که شخص خوانده از فروشنده خودرو چند فقره چک برگشتی دارد دوباره یک دادخواست جدید مطالبه وجه ثبت کرده که دوباره دستور توقیف خودرو رو بگیره و نزاره از توقیف دربیاد. تاریخ معامله مقدم بر تاریخ دستور توقیف میباشد و مدارک (مبایعه نامه، وکالتنامه رسمی، بیمه نامه بنام خودم) میباشد. بعداز تایید رای بدوی(رفع توقیف) میخوام بدونم که دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو رو جداگانه باید مطرح کنم؟؟ بهترین راه چه راهی هست برای جلوگیری از توقیف مجدد خودرو؟؟؟ الان اگر دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی خودرو علیه فروشنده ثبت کنم و اجراییه صادر گردد دیگر دستور های توقیف بعداز آن شامل خودرو نمیشود؟؟؟ و اینکه با رای رفع توقیف دادگاه بودی میتونم دادخواست الزام به تنظیم سند بدم؟؟یا باید منتظر رای قطعی دادگاه تجدیدنظر باشم؟؟! ممنون از پاسخگویی شما عزیزان

پاسخ ها

سلام  
الزام به تنظیم سند را می توانید جداگانه علیه فروشنده مطرح کنید و برای دفاع از مالکیت و تثبیت حق خود مفید است اما مانع خودکار توقیف مجدد نمی شود  
برای جلوگیری از توقیف مجدد مهم ترین راه اثبات تقدم معامله و پیگیری قطعی شدن رفع توقیف است و اگر رای بدوی رفع توقیف اجرا شده باشد اصولا می توانید دادخواست الزام به تنظیم سند را هم اکنون ثبت کنید ولی برای اقدام اجرایی نهایی و استناد قوی تر بهتر است رای قطعی تجدیدنظر را هم پیگیری کنید

سلام بله، دعوی الزام به تنظیم سند رسمی خودرو اصولاً دعوای جداگانه‌ای است و می‌توانید آن را مستقل از پرونده اعتراض ثالث علیه فروشنده مطرح کنید برای طرح این دعوا معمولاً داشتن این مدارک کفایت می‌کند مبایعه‌نامه و وکالتنامه اگر از فروشنده دارید مدارکی مثل بیمه‌نامه یا تحویل خودرو اثبات پرداخت ثمن در صورت وجود نیازی نیست منتظر رأی قطعی تجدیدنظر بمانید تا دعوای الزام به تنظیم سند را مطرح کنید؛ حتی با همان مبایعه‌نامه هم می‌توانید طرح دعوا کنید.

سوالات مرتبط

وکلای متخصص