سلام وصیتنامه معمولاً یکی از این سه نوع است وصیتنامه رسمی (در دفترخانه ثبت شده) وصیتنامه خودنوشت وصیتنامه سری اگر وصیت رسمی باشد، در دفترخانه ثبت اسناد ثبت شده و بعد از فوت با استعلام از اداره ثبت مشخص میشود اگر خودنوشت یا سری باشد، معمولاً نزد شخصی یا در صندوق امانات یا بین مدارک متوفی پیدا میشود و برای اجرا باید به دادگاه ارائه و تنفیذ شود. بنابراین کاملاً پنهان و غیرقابل کشف نمیماند مادر نمیتواند تمام اموال را وصیت کند طبق ماده 843 قانون مدنی ایران وصیت فقط تا یک سوم اموال نافذ است وصیت فقط تا یک سوم اموال نافذ است وصیت فقط تا یک سوم اموال نافذ است یعنی مادر فقط میتواند تا یکسوم اموالش را وصیت کند اگر بیشتر از یکسوم وصیت کند، اجرای آن منوط به رضایت ورثه است اگر ورثه قبول نکنند، بیش از یکسوم باطل میشود بنابراین حتی اگر وصیت کرده باشد، نمیتواند کل ارث را از فرزند بگیرد.
سلام وصیت فقط در مورد یک سوم اموال ممکن هست در مورد بقیه وقتی وصیت اجرا میشه که وراث انرا بپذیرن ....راهی نداره شاید وصیت کنه و پیش یک معتمد بزاره جایی که ثبت نمیشه
مطابق مبحث وصیت(عهدی) در قانون مدنی عمل میشود