درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

مشاوره حقوقی رایگان - استرداد جهیزیه

خانم بنده سیاهه جهیزیه با امضای من دارد از زندگی ما پانزده سال می گذرد و من نیمی از وسایل خانه را عوض کردم و برای وسایلی که خود خریداری نمودم فاکتور دارم و خانه را به نام خانمم خریداری کردم اما بعد اختلاف خانمم گفت از خونه من برو خودشون منزل پدرشون بودند و من با هماهنگی خودشون منزل رو ترک کردم و وسایلی که خریداری کردم را بردم و وسایل خودشون را در خانه گذاشتم اما ایشون راضی نبودن وسایل خریداری شده توسط خودم را ببرم به همین جهت طرح دعوی استرداد جهزیه کردند و کارشناس اومد منزلشون دید که نیمی از وسایل خانم هست و من هر چقدر دلیل آوردم که ید امانی من را از بین برد روزی که خواست ترک منزل کنم و شاهد دارم که وسایلش رو نبردم ولی قاضی شاهدم را برای شهادت نخواست و گفت چون کارشناس نیمی از وسایل خانم را دیده که موجوده هر چه که نیست آقا باید پس بده‌. حالا من چطور ثابت کنم که خانم واقعا وسایل خود را دارد و من برنداشته ام؟ الان کاری که نکردم به پای من نوشته شده. هزینه دادرسی آن چقدر می شود؟

پاسخ ها

سلام شاهدانی که روز تخلیه خانه حضور داشتند و می‌توانند شهادت دهند شما فقط وسایل خودتان (با فاکتور) را بردید وسایل متعلق به خانم در خانه گذاشته شده بود روز تخلیه، خانم نسبت به وسایلی که برداشتید رضایت داشت یا حداقل اعتراضی نکرد مشکل قاضی گفت “نیازی نیست شاهد بیاید شما می‌توانید در لایحه یا تجدیدنظرخواهی استناد کنید که قاضی از استماع شهادت امتناع کرده این امر موجب نقص تحقیقات و تخلف از ماده ۲۱۴ آیین دادرسی مدنی است که می‌تواند رأی را در تجدیدنظر برگرداند.

فاکتورهای خرید که نشان‌دهنده مالکیت شما بر اموال هست را به دادگاه ارائه کنید. عنایت بفرمائید اولویت با سند و فاکتور هست و بعد نوبت به شهادت شهود می‌رسد.

برای دفاع باید نسبت به گزارش کارشناسی اعتراض کنید و با فاکتورهای خرید، شهادت شهود، و تطبیق دقیق سیاهه با اقلام موجود ثابت کنید که وسایل مورد ادعا یا موجود بوده یا اساساً متعلق به شما بوده و از منزل خارج نشده است هزینه دادرسی هم تابع بهای خواسته در دادخواست است و بدون مشاهده مبلغ تقویمی پرونده، عدد دقیق نمی‌شود گفت...

سوالات مرتبط

وکلای متخصص