درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

مشاوره حقوقی رایگان - وصیت نامه پدر و مادرم

7 سال پیش پدر و مادرم تمام اموال خودشون رو وصیت کردند که مغازه پدرم به دو برادرم و خونه پدرم 5 دونگش بین چهار دخترش تقسیم بشه و یک دونگ مانده به یکی از نوه هاش برسه من آن زمان ناراضی بودم ولی به احترام پدر و مادرم امضا کردم البته وصیت دست نویس نبود چون پدر و مادرم سواد خوندن نوشتن نداشتن و یکی از برادرهام چاپ کرده بود و محضری نیست.پدرم قبل از فوتش گفت که از اون یک دونگ نیم دونگ به نوه اش بدیم و نیم دونگ بین 6 بچه اش تقسیم بشه چون راضی نیست به نوه اش برسه.الان من و سه خواهرم قصد فروش خونه داریم ولی اون خواهری که بچه اش قرار بود ارث ببره خونه رو توقیف کرده و اجازه نمیده ما خونه رو بفروشیم و اثاث آورده و یک طبقه خونه رو مصادره کرده و قفل کرده برای خودش و به عنوان یکی از 4 وارث خونه رو نمی‌فروشه درحالی که من و خواهرام نیاز مالی داریم.الان با هر کردم از خواهر برادرهام که تماس می گیرم میگن وصیت بابا گم شده و نیست.الان من باید چه کاری انجام بدم‌ آیا وصیتی که محضری و دست نویس نیست میشه ابطال کرد و کل اموال پدرو مادرم طبق قانون تقسیم کرد؟چه راه حلی رو شما وکلای عزیز پیشنهاد می کنید که من ارثم رو بگیرم؟

پاسخ ها

با توضیحاتی که داده‌اید چند نکته حقوقی مهم وجود دارد که مسیر اقدام شما را روشن می‌کند اول اینکه وصیتی که محضری نیست و به صورت عادی تنظیم شده اگر امضا یا اثر انگشت موصی را داشته باشد از نظر قانون می‌تواند معتبر باشد اما بار اثبات آن با کسی است که به وصیت استناد می‌کند یعنی اگر اکنون اصل وصیت‌نامه وجود ندارد و سایر وراث می‌گویند گم شده در عمل استناد به آن بسیار دشوار می‌شود و دادگاه بدون ارائه اصل وصیت یا ادله قوی مثل شهادت معتبر معمولا آن را مبنای تقسیم قرار نمی‌دهد دوم اینکه حتی اگر وصیت‌نامه معتبر هم باشد وصیت فقط تا یک سوم اموال نافذ است و نسبت به مازاد بر ثلث منوط به رضایت وراث است امضایی که شما سال‌ها قبل داده‌اید اگر صرفا ذیل یک برگه عادی بوده و به صورت رسمی رضایت شما به تملیک مازاد بر ثلث را اثبات نکند قابل خدشه است به‌خصوص که اعلام کرده‌اید رضایت واقعی نداشته‌اید و بعدا هم پدر نظرش عوض شده است سوم اینکه گفته پدر قبل از فوت مبنی بر تغییر نظر نسبت به آن یک دونگ اگر با دلیل قابل اثبات مثل شهادت شهود همراه باشد می‌تواند به عنوان قرینه در دادگاه مطرح شود چهارم اینکه خواهر شما حق توقیف کل ملک را ندارد چون حتی در فرض صحت وصیت هم مالک کل خانه نیست و تصرف انحصاری و ممانعت از فروش مشاع بدون حکم دادگاه می‌تواند مصداق تصرف عدوانی یا ممانعت از حق باشد آوردن اثاث و قفل کردن بخشی از خانه برای خودش مجوز قانونی ایجاد نمی‌کند راهکار عملی این است که ابتدا دادخواست گواهی انحصار وراثت و سپس دادخواست تقسیم ترکه یا افراز ملک مشاع را مطرح کنید در جریان این دعوا اگر وصیت‌نامه ارائه نشود یا اعتبار آن اثبات نگردد دادگاه اموال را طبق قانون ارث تقسیم می‌کند و حتی اگر ملک قابل تقسیم نباشد دستور فروش از طریق مزایده صادر می‌شود و سهم هر وارث پرداخت می‌گردد همزمان می‌توانید دادخواست رفع ممانعت از حق و جلوگیری از تصرف انحصاری خواهر را نیز مطرح کنید اگر ایشان مدعی وصیت است مکلف است آن را ارائه و اثبات کند در غیر این صورت ادعایش اثر حقوقی ندارد بنابراین بله در وضعیت فعلی امکان بی‌اثر شدن وصیت غیررسمی وجود دارد و بهترین مسیر شما پیگیری تقسیم قانونی ترکه از طریق دادگاه است تا بدون نیاز به رضایت بقیه وراث به حق‌الارث خود برسید

به دلیل مشاع بودن ملک و اختلاف حاصل شده میان شرکا، راه قانونی به مزایده گذاشته شدن ملک از طریق دادگاه می‌باشد.

نیازمند بررسی بیشتر و گفتگوی متقابل است تا اظهار نظر دقیقی بتوان کرد و راهنمایی شوید 

با درود. مطالب ارسالی شما را مطالعه کردم موضوع نیازمند بررسی بیشتر است و گفتگوی طرفینی را می‌طلبد به لحاظ اهمیت آن 

سوالات مرتبط

وکلای متخصص