سلام از نظر نظام وظیفه، از روز تولد ۱۸ سالگی وارد سن مشمولیت شدی از این تاریخ، اگر وضعیتت مشخص نشه (معافیت دائم/تحصیلی/اعزام)، ممکنه وارد وضعیت غیبت بشی در مورد کفالت برای کفالت (پدر، مادر، برادر، …) قانون میگه باید در اولین فرصت بعد از مشمول شدن اقدام کنی، امایک «مهلت ثابت مثل مثلا تا ۱۹ سالگی» تو قانون به این شکل که بگیم بعدش صددرصد حق کفالت از بین بره، وجود نداره؛معیار اصلی اینه:شرایط کفالت در زمان درخواست وجود داشته باشه مثلاً پدر واقعاً ناتوان، یا مادر فاقد شوهر و طبق ضوابط خود نظام وظیفه در زمان ایجاد شرایط، در غیبت نبوده باشی یا اگر غیبت داشتی، قابل توجیه و بخشش باشه.