سلام چون سند رسمی وجود ندارد، شما باید سلسله مراتب مالکیت (ایادی قبلی) را ثابت کنید. این مدارک شامل موارد زیر است بنچاق یا قولنامههای قدیمی: تمام قراردادهای دستنویس یا رسمی که نشان دهد این زمین از چه کسی به چه کسی منتقل شده تا به پدر شما رسیده است انحصار وراثت (اگر زمین ارثی است): اگر زمین از پدربزرگ به پدر شما رسیده، باید گواهی انحصار وراثت موجود باشد استشهاد محلی: تاییدیه همسایگان و معتمدین محل که تایید کنند این زمین سالهاست در تصرف خانواده شماست فیشهای پرداخت عوارض یا نوسازی: اگر زمین در محدوده شهری باشد، هرگونه فیش پرداختی به شهرداری یا بخشداری کمککننده است نقشه UTM (یو تی ام): بهتر است از یک کارشناس رسمی دادگستری بخواهید نقشه دقیق زمین را با مختصات جهانی تهیه کند. این کار به ملک شما اعتبار میدهد و مرزهای آن را با همسایهها شفاف میکند.
سلام بله یا باید سند مالکیت وجود داشته باشد یا قولنامه
هرگونه نقل و انتقال نیاز به احراز مالکیت دارد و الزاما نیاز به سند نیست، لذا چنانچه ملک فاقد سند است نیاز به ثبت در سامانه ست