درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

مشاوره حقوقی رایگان - تصادف

سلام.. با ماشین برادرم تصادف کردم روزی ماشینو داد بهم گف بیمه داره ولی برگه بیمشو گم کردم. بعد ک با ماشینش تصادف کردم فهمیدم ماشینش ی ماه بوده ک بیمه نداشته.... و الان ده بیس ملیارد خسارت و دیه ها میشه. آیا مالک هم مسعولیتی در قبال خسارات داره یا باید راننده پرداخت کنه.؟

پاسخ ها

سلام    باید موضوع به صورت تخصصی مورد بررسی قرار بگیرد  اگر  مالک خودرو با علم و اگاهی نسبت به اینکه خودرو دارای بیمه نامه نیست خودرو را به دیگری امانت بدهد و تصادف صورت بگیرد با شرایطی   مالک هم مقصر می باشد 

در فقدان بیمه، اصل مسئولیت پرداخت خسارت با راننده مقصر است اما اگر مالک می‌دانسته بیمه ندارد و خودرو را در اختیار شما گذاشته باشد او نیز طبق ماده ۱ قانون بیمه اجباری در مسئولیت مالی شریک و قابل‌طرف‌دعواست.

سلام مالک خودرو بی‌مسئولیت نیست، ولی مسئولیتش محدود است  مواردی که مالک هم مسئول می‌شود اگر ثابت شود که مالک عمداً یا با علم به نداشتن بیمه، خودرو را در اختیار راننده گذاشته یا در انجام وظیفه قانونی خود (بیمه کردن خودرو) کوتاهی کرده  در این صورت مالک و راننده به صورت تضامنی مسئول‌اند یعنی زیان‌دیده می‌تواند برای دریافت خسارت به هرکدام یا هر دو مراجعه کند.

سوالات مرتبط

وکلای متخصص