سلام دوست عزیز پرسش شما حاوی چند قسمت است و نیاز به مشاوره تلفنی میباشد
از طریق مشاوره تلفنی اقدام نمایید
باسلام خدمت شما بزرگوار
خیر، به احتمال زیاد نیازی به مشارکت مستقیم از سهم خود ندارید، زیرا کوچه در سهم الارث برادر شما قرار گرفته است. دهیاری باید برای ایجاد معبر عمومی در زمین متعلق به برادر شما (یا زمینهای مشابه) اقدام کند. اگر دهیاری طبق قانون نیاز به زمین دارد، باید طبق قانون تملک املاک واقع در طرحهای عمومی و عمرانی (قانون نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامههای عمومی، عمرانی و نظامی - مصوب ۱۳۷۰) اقدام کند، که شامل پرداخت غرامت یا بهای عادلانه به مالک (برادر شما) است. نگه داشتن سهم شما توسط برادر، بدون توافق شما و دهیاری، وجاهت قانونی ندارد، مخصوصاً اگر هیچ منفعت یا دسترسی مستقیمی از این کوچه به شما نمیرسد.
لکن توصیه میشود برای جلوگیری از تضییع حق خود با وکیل مشورت کنید.
سلام اگر کوچه یا معبر از زمین شما عبور کند یا ملک شما به آن دسترسی پیدا کند و منتفع شود، معمولاً مالک باید در تأمین عرض معبر مشارکت کند اما اگر کوچه کاملاً در زمین برادر شما افتاده باشد و ملک شما هیچ دسترسی یا استفادهای از آن کوچه نداشته باشد، از نظر منطقی و معمول حقوقی الزامی برای مشارکت شما وجود ن