ماده 25 قانون حمايت از حقوق معلولان س مخاطبان/ ذينفعان امور مالياتي شهر و استان تهران ادارات کل امور مالياتي موضوع ابلاغ آيين نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق معلولان- در خصوص معافيت مالياتي 50 درصد حقوق و مزايا يا دستمزد مشمول ماليات يکي از اولياي افراد داراي معلوليت شديد و خيلي شديد تصويب نامه شماره 113789/ت 56263 هـ مورخ 1398/9/9 هيات محترم وزيران موضوع آيين نامه اجرايي ماده 25 قانون حمايت از حقوق معلولان مطابق متن زير جهت اجرا ابلاغ مي شود: «ماده 1- در اين آيين نامه، اصطلاحات زير در معاني مشروح مربوط به کار مي روند: 1- وزارت: وارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي. 2- سازمان: سازمان بهزيستي کشور. 3- قانون: قانون حمايت از حقوق معلولان - مصوب 1396 - 4- افراد داراي معلوليت شديد وخيلي شديد: افراد موضوع بند (الف) ماده (1) قانون که توسط کميسيون پزشکي – توانبخشي تعيين نوع و تعيين شدت معلوليت سازمان، داراي معلوليت شديد و خيلي شديد شناخته شده اند. 5- اوليا: پدر و مادر يا سرپرست قانوني فرد داراي معلوليت شديد و خيلي شديد که عهده دار پرداخت هزينه هاي مترتب بر معلوليت وي هستند. 6- حقوق، مزايا و دستمزد مشمول ماليات: حقوق، مزايا و دستمزد موضوع ماده (83) قانون ماليات هاي مستقيم - مصوب 1366- ماده 2- پنجاه درصد (50%) حقوق، مزايا و دستمزد مشمول ماليات يکي از اولياي افراد داراي معلوليت شديد يا خيلي شديد اعم از اينکه درمنزل يا مراکز نگهداري يا بيمارستان نگهداري شوند، مطابق شرايط اين آيين نامه از پرداخت ماليات معاف است . ماده 3- سازمان موظف است پس از تعيين نوع و شدت معلوليت افراد داراي معلوليت، به درخواست يکي از اوليا و حسب بررسي هاي صورت گرفته و تاييد مراتب، گواهينامه اي شامل موارد زير را صادر کند: 1- تاييد شدت معلوليت توسط کميسيون پزشکي- توانبخشي تعيين نوع و تعيين شدت معلوليت سازمان. 2- مشخصات کارفرما و محل اشتغال. 3- تاييد مسئوليت پرداخت هزينه هاي مترتب بر فرد داراي معلوليت توسط يکي از اولياي متقاضي. تبصره 1- معافيت موضوع اين آيين نامه صرفاً در مورد يکي از اولياي شاغل که گواهينامه ياد شده به نام وي صادر شده است، اعمال خواهد شد. تبصره 2- کليه اقدامات مربوط به فرآيند تقاضا، صدور گواهينامه و ارسال آن به اداره امور مالياتي مربوط از طريق سامانه هاي الکترونيکي دستگاه هاي ذيربط انجام خواهد شد. ماده 4- کارفرما مکلف است پس از صدور گواهينامه موضوع ماده (3) اين آيين نامه در زمان پرداخت حقوق، مزايا و دستمزد، با ضميمه کردن اسناد مربوط به فهرست حقوق پرداختي، معافيت مذکور را بر اساس مقررات، در درآمد مشمول ماليات حقوق مشمولين اين آيين نامه ، اعمال کند. تبصره- در صورت عدم اعمال معافيت، فرد مشمول مي تواند با ارايه مدارک مربوط و با رعايت مقررات موضوع ماده (242) اصلاحي قانون ماليات هاي مستقيم - مصوب 1380 - درخواست استرداد اضافه پرداختي ماليات مذکور را به اداره امورمالياتي ذيربط ارايه کند. ماده 5- در صورت زوال شرايط معافيت اعم از کاهش يا رفع معلوليت، قطع پرداخت هزينه هاي مترتب بر معلوليت فرد يا فوت فرد معلول به اظهار اوليا يا اطلاع يافتن سازمان، اولياي مشمول معافيت موضوع اين آيين نامه موظفند مراتب را به سازمان و کارفرما اعلام کنند و سازمان نيز مکلف است موضوع را جهت لغو معافيت مذکور به اداره امور مالياتي ذي ربط اعلام نمايد. تبصره- کارفرما مکلف است پس از اعلام سازمان در خصوص تغييرات موضوع ماده (4) اين آيين نامه، نسبت به قطع اعمال معافيت مذکور اقدام و برابر مقررات، ماليات تعلق گرفته را کسر و به اداره امور مالياتي ذيربط پرداخت کند. ماده 6- معافيت موضوع اين آيين نامه براي درآمدهاي موضوع تبصره هاي (1) و (2) الحاقي ماده (86) قانون ماليات هاي مستقيم- مصوب 1396 - قابل اعمال خواهد بود.» لازم به ذکر است در راستاي تبصره ماده 4 اين آيين نامه، کارفرمايان اشخاص ذينفع مي توانند، حسب درخواست کارکنان، پس از هماهنگي با اداره امور مالياتي مربوط نسبت به جبران اضافه پرداختي ماليات هر سال براي هريک از حقوق بگيران خود بر اساس فهرست ماليات حقوق ماههاي بعد تا پايان همان سال اقدام نمايند. ضمنا در مواردي که معافيت موضوع ماده 84 قانون ماليات هاي مستقيم قابل کسر از درآمد مشمول ماليات حقوق باشد، معافيت موضوع ماده 25 قانون حمايت از حقوق معلولان پس از کسر معافيت مذکور ، اعمال شود.
© تمام حقوق این وبسایت برای مالک آن محفوظ می باشد. حق چاپ و نشر مطالب این وبسایت به صورت الکترونیکی یا غیر الکترونیکی محفوظ می باشد.