ی شماره 257 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری 6 خرداد 13998 خواندن این مطلب 6 دقیقه زمان میبرد رأی شماره 257 مورخ 1399/2/16 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری موضوع: اصلاح رأی مربوط به احتساب سه چهارم خدمت در جبهه کارکنان وظیفه به عنوان داوطلبانه شماره دادنامه: 257 تاریخ دادنامه: 1399/2/16 شماره پرونده: 9803963 مرجع رسیدگی: هیئت عمومی دیوان عدالت اداری متقاضی: رئیس دیوان عدالت اداری موضوع شکایت و خواسته: اعمال ماده 91 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 نسبت به رأی شماره 2397-14/8/1398 هیئت عمومی دیوان عدالت اداری گردش کار: 1- هیئت عمومی دیوان عدالت اداری بهموجب دادنامه شماره 2397-14/8/1398 هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، نامه شماره 377598-20/7/1397رئیس امور مدیریت مشاغل و نظامهای پرداخت سازمان اداری استخدامی کشور را صرفنظر از زمان اجرای آن ابطال کرده است. 2- متن رأی شماره 2397-14/8/1398 هیئت عمومی دیوان عدالت اداری بهقرار زیر است: “مقرره مورد شکایت نه از جهتی که شاکی بیان داشته است بلکه به دلایل زیر ابطال میشود. اولاً: در ماده 117 قانون مدیریت خدمات کشوری، نیروهای مسلح از شمول قانون مذکور مستثنی شدهاند و در خصوص نیروهای نظامی و انتظامی مطابق نظر مقام معظم رهبری عمل میشود. دراینارتباط ستاد کل نیروهای مسلح طی گردش کار شماره 74656-20/10/1388 از محضر مقام معظم رهبری درخواست کرده است تا فصول دهم و سیزدهم قانون مدیریت خدمات کشوری با لحاظ ویژگیهای خاص نیروهای مسلح به نیروهای مسلح تسری یابد که مورد موافقت معظمله واقعشده و متعاقب آن آییننامههای مربوط به اجرای این فصول شامل 13 آییننامه ازجمله آییننامه اجرایی نحوه تعیین فوقالعاده ایثارگری، نشانها و خدمات اداری در مناطق جنگزده (موضوع بند 2 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری) توسط ستاد کل نیروهای مسلح تهیه و طی گردش کار شماره 74656-20/8/1388 با تأیید مقام معظم رهبری جهت اجرا در نیروهای مسلح ابلاغشده است. بنا بهمراتب فوق، آییننامههایی که در راستای گردش کار فوق تهیهشده است صرفاً در نیروهای مسلح قابلیت اجرا دارد و قابل تسری به سایر دستگاههای اجرایی نمیباشد. ثانیاً: بر اساس قانون خدمت نظاموظیفه عمومی مصوب سال 1363 و اصلاحات بعدی آن خدمت کارکنان وظیفه جنبه تکلیفی داشته و داوطلبانه محسوب نمیشود و بند 2 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری، پرداخت فوقالعاده ایثارگری را برای ایثارگرانی مقرر داشته که خدمت داوطلبانه در جبهه داشته باشند، بنابراین رزمندگان وظیفه را در برنمیگیرد. ثالثاً: بند 3 آییننامه اجرایی نحوه تعیین فوقالعاده ایثارگری، نشانها و خدمات اداری در مناطق جنگزده (موضوع بند 2 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری) ستاد کل نیروهای مسلح که در آن مقررشده: «سهچهارم مدت خدمت کارکنان پایور و وظیفه که توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کمیته، شهربانی و ژاندارمری (نیروی انتظامی)، وزارت سپاه و وزارت دفاع و جهاد سازندگی سابق به جبهه و مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس اعزامشدهاند، خدمت داوطلبانه تلقی میگردد.» به جهت اخذ تأییدیه خاص از فرماندهی معظم کل قوا صرفاً در سطح نیروهای مسلح قابلیت اجرا دارد و قابل تسری به سایر دستگاههای اجرایی نیست. مضافاً اینکه بر اساس سند راهبردی خدماترسانی به رزمندگان که به پیشنهاد مشترک ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و به استناد بند (ی) ماده (44) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 1389- و تبصره بند (و) ماده (1) قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران طی شماره 50639/ت 49185-23/4/1394 به تصویب هیئتوزیران رسیده است، در بند 9/ 2 آن مقررشده: «رزمندگان در این سند ازنظر شغلی و وضعیت استخدامی و نحوه حضور در مناطق جنگی و عملیاتی و امنیتی (موظف یا داوطلبانه) به چهار گروه تقسیم میگردند: ب- گروه دوم) کارکنان وظیفه نیروهای مسلح «موظفی» و صرفاً در تبصره 2 این بند مقرر داشته، «پدر خصوص آن دسته از کارکنان نیروهای مسلح (اعم از کادر) که بر اساس اختیار خود و داوطلبانه در مأموریت جنگی شرکت میکنند از امتیازات داوطلبین برخوردار خواهند شد.» بنابراین مقرره مورد شکایت ازاینجهت که احتساب سهچهارم خدمت وظیفه کارکنان در جبهه را بهطور مطلق داوطلبانه مقرر کرده است، صرفنظر از زمان اجرای آن، به علت مغایرت با موازین قانونی یادشده با استناد به بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال میشود.“
© تمام حقوق این وبسایت برای مالک آن محفوظ می باشد. حق چاپ و نشر مطالب این وبسایت به صورت الکترونیکی یا غیر الکترونیکی محفوظ می باشد.